Gå til innhold
Hundesonen.no

Apport!


mokken

Recommended Posts

Birk og jeg har fått opprykk til klasse 2 (weee!)

Vi er forholdsvis fersk på lydighet og føler at vi stanger litt hodet i veggen ift å komme oss videre.

Birk er en hund med liten (knapt noen) gjenstandsinteresse, men er meget tent på det meste som kan spises :lol:

Så var det apporten da..Den vil han helst ikke ha i munnen :)

Han gaper over og i det man tror han skal holde fast så spyttes den elegant ut!

Han har en noe sær forkjærlighet for sokkene mine så nå har vi brukt litt tid på å leke med apporten ikledd en sur sokk... Litt sært ja....

Men! Han har nå bært litt på frivillig basis rundt på denne, uten krav til avlevering eller annet.

Så hva gjør jeg nå da? Where to go, what to do?

Har tatt av sokken og lekt med apporten på stuegulvet, en liten interesse er der, men vi holder oss på veldig knappe intervaller (med fare for å trekke det for langt).

Vi har tidligere prøvd shapingvarianten uten særlig hell.

Kom nettopp over artikkelen til Fanny om apportering, skal lese den når jeg er mer våken ;)

Gode tips mottaes med takk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Kanskje du kan prøve klikker? Klikk så fort hunden fatter interesse for apporten, og vent lenger og lenger for hvert klikk. Sørg for at hunden holder og ikke tygger når du klikker. Kanskje?

Når hunden bærer kan du gå bortover og klappe deg på låret så hunden kommer i fri ved fot/utgangsstilling. Gradvis selvsagt :icon_redface: Bare tankelufting, ingen garanti for at det funker. Men hvis hunden er matvrak vil den forbinde apporten med mat/klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Kanskje du kan prøve klikker? Klikk så fort hunden fatter interesse for apporten, og vent lenger og lenger for hvert klikk. Sørg for at hunden holder og ikke tygger når du klikker. Kanskje?

Når hunden bærer kan du gå bortover og klappe deg på låret så hunden kommer i fri ved fot/utgangsstilling. Gradvis selvsagt ;) Bare tankelufting, ingen garanti for at det funker. Men hvis hunden er matvrak vil den forbinde apporten med mat/klikk.

Det er det vi har prøvd, leeeeenge.... Han gaper over og spytter ut!

Hadde forøvrig et gjennombrudd for en måneds tid siden, har jobbet mye med å trigge jakt adferd for å skape interesse for apportbukken, kombinert med shaping og sakte men sikkert så fikk vi det til.

Nå har vi kommet så langt at han henter den på ca 3-4 m avstand og kommer mot meg.

Avlevering blir vel neste trinn tenker jeg, også ikke minst generalisering, det er ikke alle steder det "passer" for prinsen å trene apport.

Jammen har dette vært en tålmodighetsprøve, alt jeg tok for gitt med labbisen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Kjenner til problemet ditt (dessverre). Har 2 hunder som apporterer, mens den siste spytter ut "utysket". Man ser at hun formelig hater den apportbukken. Her har vi begynt å gi henne litt konkurranse. Bruker en av de andre hundene og holder begge hundene i halsbåndet. Kaster apportbukken bortover og kun den andre får springe. Dette har faktisk ført til at hun som hater apporten nå er villig til å ta den (*puh*). Så nå jobber vi også med å få henne til å holde den + avlevering (etterhvert). Cluet vårt var å få henne til å ta apporten.

Vi har ingen mål om å bli lydighetschampion, så vi tillater at det bites litt i bukken, bare hun tar den :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hva med konkurranseapport mellom hund/eier?

Kasting mellom personer for å få hunden til å fatte interesse for den?

Strekk tiden lenger og lær hunden at apporten er gøy! Ha drakamp med den. Bruk den som en leke. Bygg drifter. For oss er apport "belønningsøvlesen". La den ligge på gulvet, og når hunden fatter interesse for den, ros den opp i skyene/ta en dans/ha drakamp med den/ syng: gjør det som funker for deg.

NÅ merker jeg det er natta snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med konkurranseapport mellom hund/eier?

Kasting mellom personer for å få hunden til å fatte interesse for den?

Strekk tiden lenger og lær hunden at apporten er gøy! Ha drakamp med den. Bruk den som en leke. Bygg drifter. For oss er apport "belønningsøvlesen". La den ligge på gulvet, og når hunden fatter interesse for den, ros den opp i skyene/ta en dans/ha drakamp med den/ syng: gjør det som funker for deg.

NÅ merker jeg det er natta snart.

Har prøvd drakamp, men det fungerte ikke dessverre. Han liker litt kamping, men har tidligere kun brukt fille/tauknute, så det er mulig han har "hengt" seg opp i de gjenstandene. Leker er han generelt ikke intressert i, så der sliter vi.

Han har jevnt over lav gjenstandsinteresse, så da blir det litt vanskeligere.

Vi har kommet et lite stykke på veien nå, han plukker på korte avstander så det er jo bra.

Må ha et visst stressnivå for å opprettholde interessen. Jobber videre med avlevering/tilbakekomst.

Reiser på lp-kurs på søndag, 1 uke, så da håper jeg på å få noen gode innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm kan man virkelig leke med apportbukken altså ?

Jeg har vært så forsiktig med den jeg, livredd for å få et lite 'tygg'..

(uten at jeg har noe mål om bli lydighetschampion, men ja det hadde vært gøy å få til klasse 2 en gang om ikke annet :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm kan man virkelig leke med apportbukken altså ?

Jeg har vært så forsiktig med den jeg, livredd for å få et lite 'tygg'..(uten at jeg har noe mål om bli lydighetschampion, men ja det hadde vært gøy å få til klasse 2 en gang om ikke annet :devil: )

I vårt tilfelle hadde jeg vært mer fornøyd med en hund som tygger litt i iver, enn en hund som ikke apporterer i

det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter hunden opp i lufta etter bukken når vi kamper. Dette for å få et fast bitt. Dette hørtes veldig brutalt og ipo ut, men bare noen cm over bakken, og selvsagt, bare hvis hunden er komfortabel med sånt. Vi har gjort det siden hun var bebbi. Da blir minnesbildet til hunden at bukken må holdes med et fast grep. Dette har hverfall fungert veldig bra for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...