Gå til innhold
Hundesonen.no

Hun tar "søstera si" når det er andre hunder til stede


Klementin

Recommended Posts

Jeg har 2 hunder, 1 portis og en golden. De er stort sett gode venner og koser seg sammen, men når det er andre hunder i bildet blir portisen stygg med goldenen :whistle: Har vi med oss en annen hund på tur, eller vi treffer noen på turen begynner portisen å ta goldenen. Er så lei den drittoppførselen, og vi har liksom prøvd alt! Langline, klikker, ta henne i bånd med en gang hun begynner å bli teit, ta henne o.l. Vi har fått hjelp av 2 instruktører, men denne adferden sitter så dypt. Så det blir til at vi må ha henne i bånd når vi treffer andre.

Er det noen som har noen råd til meg om hvordan jeg skal gå frem for å få en slutt for dette? Og hva er grunnen til at hun blir stygg mot søstera si når det er andre hunder i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun? Hvor lenge har det pågått, og hvor ofte skjer det? Hvordan er de i alder ift. hverandre?

Mye spørsmål og lite svar her men... :happy:

Jeg tenker umiddelbart at du gjør det riktige. Men kunne tenkt meg å vite litt mer før jeg forsøkte å svare deg mer utfyllende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun? Hvor lenge har det pågått, og hvor ofte skjer det? Hvordan er de i alder ift. hverandre?

Mye spørsmål og lite svar her men... :happy:

Jeg tenker umiddelbart at du gjør det riktige. Men kunne tenkt meg å vite litt mer før jeg forsøkte å svare deg mer utfyllende.

Hun er 4 1/2 år gammel. Nå har vi bare hatt goldenen i 1 år, så det har bare pågått i 1 år da. Men hun har alltid vært veldig skarp, og ikke gått overens med andre tisper. Men goldenen er hun jo kjempegrei til vanlig, men straks det kommer en annen hund så klikker det. Jeg slo ned på det med en gang, og ville si fra at det ikke ble akseptert, men hun gir seg jo ikke... Dette er uansett om den andre hunden er tispe, hannhund, ung eller gammel. Det blir spesielt ille hvis denne hunden da leker med goldenen min. Da koker det liksom fullstendig over hos portisen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig! Det er portisen som er alphatispen går jeg ut i fra? Denne adferden ville jeg, som du gjør, rett og slett forsøkt å unngå at hun fikk utøve. Det er riktig å ta henne i bånd og ikke utesette goldenen din for slike umotiverte angrep. forresten; hvordan håndterer goldenen dette når det skjer? Underkaster hun seg og trekker seg tilbake, og det da greit for portisen? Det er bare lek hun ikke tolererer?

Har ikke så mange råd, siden dette er en godt voksen hund og du allerede har forsøkt mye. Men tenker det er viktig at du passer på at hun ikke får være "drittsekk" og selvbelønne seg selv ifa. at andre hunder legger seg på rygg for henne. Og pass på, om det er mulig, at goldenen din innmellom får oppleve gode møter med andre hunder uten henne til stede. Det er fort gjort å gi den hunden som er problemet hele oppmerksomheten og så glemmer man de/den andre litt. Har selv gått i den fella. :whistle: En hund er som kjent mester i adferdskopiering og om goldenen ofte blir behandlet på denne måten, vil du risikere at hun også utvikler en slik adferd.

Det kan virke som hun opplever sin oppgave som leder (under deg) som noe tung, og skal ha full oversikt. Den mister hun under lek, da det lett kan bli litt kaos, og da "smeller" hun til og forlanger ro. Og da tar hun den hun er trygg på og som hun tør å ta. I mitt hode så kan dette virke som en litt utrygg hund i sammen med andre. Har hun noe stygge episoder i bagsjen, eller vet du om hun er feil sosialisert/preget som valp?

Bare tanker og spekulasjoner, og som sagt tror jeg du gjør det rette. Når hun er "drittsekk" og ikke kan oppføre seg må hun kobles og gå i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har da sosialisert henne så godt jeg klarte som valp. Vi gikk tidlig på valpe og sosialiseringskurs, og vi omgikk andre med trivelige hunder. Men jeg har alltid slitt litt med henne, hun har liksom vært skarp og virket dominant helt fra ung alder. Men jeg er ikke helt sikker på om hun faktisk er dominant eller ikke. Jeg mistenker at hun kommuniserer dårlig med andre hunder, synes hun virker noe klønete når hun skal kommunisere med andre.

Når hun tar goldenen, så underkaster goldenen seg og trekker seg unna... SKulle ønske hun bare kunne si fra på en måte.

Jeg får litt dårlig samvittighet jeg da, når portisen går så mye i bånd mens goldenen er løs og koser seg. Og det er jo ikke akkurat sånn at hun tenker: fillern at jeg ikke kan oppføre meg, for da hadde jeg fått gå løs.... :whistle:

Etter å ha prøvd masse, begynte jeg å ta henne for dette. Løftet henne vekk etter skinnet og sa NEI! men det hadde ingen effekt overhode...

Portisen er alfaen. Og det ender jo med at vi går tur uten henne innimellom både for at vi skal få kosa oss, og for at goldenen skal få leke fritt med andre hunder. Hun går jo så bra overens med alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...