Gå til innhold
Hundesonen.no

Hun tar "søstera si" når det er andre hunder til stede

Klementin

Recommended Posts

Jeg har 2 hunder, 1 portis og en golden. De er stort sett gode venner og koser seg sammen, men når det er andre hunder i bildet blir portisen stygg med goldenen :whistle: Har vi med oss en annen hund på tur, eller vi treffer noen på turen begynner portisen å ta goldenen. Er så lei den drittoppførselen, og vi har liksom prøvd alt! Langline, klikker, ta henne i bånd med en gang hun begynner å bli teit, ta henne o.l. Vi har fått hjelp av 2 instruktører, men denne adferden sitter så dypt. Så det blir til at vi må ha henne i bånd når vi treffer andre.

Er det noen som har noen råd til meg om hvordan jeg skal gå frem for å få en slutt for dette? Og hva er grunnen til at hun blir stygg mot søstera si når det er andre hunder i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun? Hvor lenge har det pågått, og hvor ofte skjer det? Hvordan er de i alder ift. hverandre?

Mye spørsmål og lite svar her men... :happy:

Jeg tenker umiddelbart at du gjør det riktige. Men kunne tenkt meg å vite litt mer før jeg forsøkte å svare deg mer utfyllende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun? Hvor lenge har det pågått, og hvor ofte skjer det? Hvordan er de i alder ift. hverandre?

Mye spørsmål og lite svar her men... :happy:

Jeg tenker umiddelbart at du gjør det riktige. Men kunne tenkt meg å vite litt mer før jeg forsøkte å svare deg mer utfyllende.

Hun er 4 1/2 år gammel. Nå har vi bare hatt goldenen i 1 år, så det har bare pågått i 1 år da. Men hun har alltid vært veldig skarp, og ikke gått overens med andre tisper. Men goldenen er hun jo kjempegrei til vanlig, men straks det kommer en annen hund så klikker det. Jeg slo ned på det med en gang, og ville si fra at det ikke ble akseptert, men hun gir seg jo ikke... Dette er uansett om den andre hunden er tispe, hannhund, ung eller gammel. Det blir spesielt ille hvis denne hunden da leker med goldenen min. Da koker det liksom fullstendig over hos portisen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig! Det er portisen som er alphatispen går jeg ut i fra? Denne adferden ville jeg, som du gjør, rett og slett forsøkt å unngå at hun fikk utøve. Det er riktig å ta henne i bånd og ikke utesette goldenen din for slike umotiverte angrep. forresten; hvordan håndterer goldenen dette når det skjer? Underkaster hun seg og trekker seg tilbake, og det da greit for portisen? Det er bare lek hun ikke tolererer?

Har ikke så mange råd, siden dette er en godt voksen hund og du allerede har forsøkt mye. Men tenker det er viktig at du passer på at hun ikke får være "drittsekk" og selvbelønne seg selv ifa. at andre hunder legger seg på rygg for henne. Og pass på, om det er mulig, at goldenen din innmellom får oppleve gode møter med andre hunder uten henne til stede. Det er fort gjort å gi den hunden som er problemet hele oppmerksomheten og så glemmer man de/den andre litt. Har selv gått i den fella. :whistle: En hund er som kjent mester i adferdskopiering og om goldenen ofte blir behandlet på denne måten, vil du risikere at hun også utvikler en slik adferd.

Det kan virke som hun opplever sin oppgave som leder (under deg) som noe tung, og skal ha full oversikt. Den mister hun under lek, da det lett kan bli litt kaos, og da "smeller" hun til og forlanger ro. Og da tar hun den hun er trygg på og som hun tør å ta. I mitt hode så kan dette virke som en litt utrygg hund i sammen med andre. Har hun noe stygge episoder i bagsjen, eller vet du om hun er feil sosialisert/preget som valp?

Bare tanker og spekulasjoner, og som sagt tror jeg du gjør det rette. Når hun er "drittsekk" og ikke kan oppføre seg må hun kobles og gå i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har da sosialisert henne så godt jeg klarte som valp. Vi gikk tidlig på valpe og sosialiseringskurs, og vi omgikk andre med trivelige hunder. Men jeg har alltid slitt litt med henne, hun har liksom vært skarp og virket dominant helt fra ung alder. Men jeg er ikke helt sikker på om hun faktisk er dominant eller ikke. Jeg mistenker at hun kommuniserer dårlig med andre hunder, synes hun virker noe klønete når hun skal kommunisere med andre.

Når hun tar goldenen, så underkaster goldenen seg og trekker seg unna... SKulle ønske hun bare kunne si fra på en måte.

Jeg får litt dårlig samvittighet jeg da, når portisen går så mye i bånd mens goldenen er løs og koser seg. Og det er jo ikke akkurat sånn at hun tenker: fillern at jeg ikke kan oppføre meg, for da hadde jeg fått gå løs.... :whistle:

Etter å ha prøvd masse, begynte jeg å ta henne for dette. Løftet henne vekk etter skinnet og sa NEI! men det hadde ingen effekt overhode...

Portisen er alfaen. Og det ender jo med at vi går tur uten henne innimellom både for at vi skal få kosa oss, og for at goldenen skal få leke fritt med andre hunder. Hun går jo så bra overens med alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...