Gå til innhold
Hundesonen.no

Turbo sin adferd


turbogutten

Recommended Posts

Jeg trodde jeg aldri skulle måtte spørre om dette men nå har funnet ut at jeg faktisk må se meg nødt til å spørre, her er saken:

Turbo har alltid vært verdens snilleste og har aldri hatt noe problemer når det kommer til andre mennesker eller dyr, han er nå snart 3 år gammel (i april) og har det siste året vært med meg på jobb på dyrebutikken. Dyr er fortsatt ikke noe problem, kan ha litt knuffing med hannhunder men aldri noe mer enn at jeg kan be han gi seg, derimot har han nå begynt å småknurre mot enkelte mennesker og dette skremmer meg veldig! Når det er alkoholikere det er snakk om så "skjønner jeg det" fordi det er jo endel hunder som blir usikre på de men nå hadde vi inne en dame, hun virker muligens litt "rar" men det dunstet ikke alkohol av hun, Turbo hoppet opp på disken som han pleier når han blir tilbudt kos og denne damen skulle da ha suss av han, han ga hun ett kyss men så ville hun ha ett til og da tok hun litt "tak i han" på en måte, ikke stramt eller noe bare førte hode hans oppover og da knurret han, ikke høyt, ikke flekket han tenner men bare sånn "dette liker jeg ikke", jeg ba han da gå ned fra disken og da stod han bare å så opp på hun og var ganske stiv i blikket. Kan hun ha drukket alkohol som Turbo merket når hun kom så nærme og at hun kom for nærme? Jeg synes det er veldig synd hvis han ikke kan være med på jobb lengre og håper noen kan ha noen ide om hva det kan være med han? :/ Så om noen har noen tips for hva jeg kan gjøre, hvordan jeg skal reagere og sånn hadde jeg blitt veldig glad. Han kan også knurre litt på store menn i mørke klær når vi går ute på kvelden men dette kan vel kanskje ha noe med at han merker at jeg ikke stoler på menn og at han da skal beskytte meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel ikke akkurat tenkt at han ikke kunne vært med på jobben lengre. Men jeg ville nok holdt litt mer kontroll over hvem han fikk hilse på eller ei. Godt mulig at han reagerte på henne, uavhengig om hun hadde drukket eller ei. Godt mulig hun var stressa og da hun tok tak i ham, så merket han det. At han knurrer må han få lov til. Lær ham å gå vekk når det blir ubehagelig og ros ham når han gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel ikke akkurat tenkt at han ikke kunne vært med på jobben lengre. Men jeg ville nok holdt litt mer kontroll over hvem han fikk hilse på eller ei. Godt mulig at han reagerte på henne, uavhengig om hun hadde drukket eller ei. Godt mulig hun var stressa og da hun tok tak i ham, så merket han det. At han knurrer må han få lov til. Lær ham å gå vekk når det blir ubehagelig og ros ham når han gjør det.

Okei takk for svar :whistle: Skal prøve å være flinkere med å luke ut men synes det er litt vanskelig da, han har hilst på to til etter hun damen og da var han bare glad men kanskje jeg skal slutte å la han hoppe opp på disken sånn at de som vil hilse må gå rundt og hilse på han? Da er det kanskje færre som vil hilse på han? Jeg skal huske å rose han når han går bort ja :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei takk for svar :whistle: Skal prøve å være flinkere med å luke ut men synes det er litt vanskelig da, han har hilst på to til etter hun damen og da var han bare glad men kanskje jeg skal slutte å la han hoppe opp på disken sånn at de som vil hilse må gå rundt og hilse på han? Da er det kanskje færre som vil hilse på han? Jeg skal huske å rose han når han går bort ja :angry:

Ja, det kan jo gjøre det litt letter for deg. Altså, å ikke la ham hoppe på disken. Dessuten, det er vel gjerne noen av kundene som ikke er så fryktelig glad i hunder også. Så da kan det jo være litt "for deres del" også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo gjøre det litt letter for deg. Altså, å ikke la ham hoppe på disken. Dessuten, det er vel gjerne noen av kundene som ikke er så fryktelig glad i hunder også. Så da kan det jo være litt "for deres del" også :wub:

Jada klart det :whistle: Men han hopper ikke opp sålenge de ikke "tilbyr det" hvis du skjønner? Han hopper ikke opp hvis personen ikke tar kontakt med han :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to hunder er, faktisk den ene er her nå, og hun som den andre skiller folk veldig forskjellig. Hu er snill og god som en annen hund, veldig kosette osv, men enkelte personer liker hun ikke. Ingen som har gjort noe galt eller lignende, men sånn har hun vært siden hu var valp. Den ene er en kamerat av meg som hun faktisk var veldig kosette med fra førsten, men nå da hu er større tørr hun ikke og gå bort i hele tatt.. Bjeffer, småknurrer, løper rundt han osv.

Hadde et tilfelle med hunden min sjøl også.. Plutselig så bare knurra hu til ene stesøster mi.. skjedd en gang, men ikke noe problem nå.. Reager ikke i det hele tatt. Går helt vanlig sammen.

Det kan jo hende det var et engangstilfelle.. Hvis du har han i butikken hver gang så kan det jo hende hun kommer innom igjen. Får se hvordan han reagerer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma er veldig selektiv på folk, dessverre... Noen få liker hun umiddelbart, noen kan "kjøpe" henne som venn med godbiter eller andre forsterkere (da kobler hun den positive opplevelsen, og er glad for å se dem senere), mens enkelte folk takler hun ikke uansett. Hvorfor aner jeg ikke, og jeg har heller ikke klart å finne en måte å lære henne å håndtere dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma er veldig selektiv på folk, dessverre... Noen få liker hun umiddelbart, noen kan "kjøpe" henne som venn med godbiter eller andre forsterkere (da kobler hun den positive opplevelsen, og er glad for å se dem senere), mens enkelte folk takler hun ikke uansett. Hvorfor aner jeg ikke, og jeg har heller ikke klart å finne en måte å lære henne å håndtere dette på.

Det jeg tenker er at hunden min, hvis han skulle kicke på noen, skal slippe å måtte være med dette mennesket. Men, det jeg vil at min hund skal gjøre- er å trekke seg vekk, så er det min jobb å be mennesket om å IKKE følge etter ham. Utover det skal han slippe å håndtere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...