Gå til innhold
Hundesonen.no

Pedagogisk leder (barnehage)


Carina

Recommended Posts

Da går man vel på høgskole og blir førskolelærer?

Jeg er utdannet flymekaniker og har ingen snøring på fag som ikke har noe med mekanikk å gjøre, så beklager hvis noen synes det er et dumt spørsmål. :whistle:

Du setter spørsmålstegn bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pedagogisk leder i en barnehage er som regel utdannet førskolelærer. Det er en 3-årig høgskoleutdannelse. Noe ped. ledere er også spes. pedagoger. Dette er en universitetsutdannelse. Tror det er 5 år.

En ped. leder har ansvaret for det pedagogiske opplegget i barnehagen, og skal påse at miljøet er stimulerende og utviklende for det enkelte barn. Noen barnehager har en styrer (også førskolelærer) som har personalansvar og tar seg av det administrative. Andre steder har ped. lederen også disse oppgavene. Dette er litt forskjellig fra barnehage til barnehage og kommer ofte litt an på størrelsen på barnehagen. En stor barnehage har gjerne en styrer og flere ped. ledere.

En assistent har som arbeidsoppgave å følge opplegget ped. lederen lager og være sammen med barna gjennom dagen. Alle oppgavene til assistenten er i direkte kontakt med barna, mens ped. leder/styrer i tillegg har andre oppgaver som krever kontortid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og "nå til dags" har de førskolelærerutdanningen ved de fleste universiteter også, ikke bare høyskoler. Skillet mellom uni og høyskole viskes sakte ut, virker det som. Blant annet har Universitetet i Stavanger denne utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og "nå til dags" har de førskolelærerutdanningen ved de fleste universiteter også, ikke bare høyskoler. Skillet mellom uni og høyskole viskes sakte ut, virker det som. Blant annet har Universitetet i Stavanger denne utdanningen.

Du har helt rett! I "gamle dager" :whistle: var det bare høgskoler som hadde tilbud om denne utdanningen, men nå er det som du sier også noen universitet som utdanner førskolelærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bli pedagogisk leder om man går barnevernspedagog også? (tre år, høgskole/uni)

Jeg er utdannet barnevernspedagog og vet at det kan man ikke. Jeg har undersøkt og har da fått opplyst at man ønsker førskolelærere. Om det er slik at det ikke er intresserte førskolelærere til stillingen så kan imidlertid barnevernspedagoger kunne komme i betraktning.

Kan man ta barnevernped. utdanning på iniversitet også nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i stavanger er både barnevernspedagog og førskolelærerstudie universitetsutdanning.

Du er hjertelig velkommen til å komme å ta en prat med meg om ped.leder jobb Carina :angry: Du kan få komme på besøk til min avdeling og om du vil :wub:

Jeg har førskolelærerutdanningen i bunn og har spesped førsteår og drama i tillegg... så jeg er no kvasipedagogaktig :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i stavanger er både barnevernspedagog og førskolelærerstudie universitetsutdanning.

Du er hjertelig velkommen til å komme å ta en prat med meg om ped.leder jobb Carina :angry: Du kan få komme på besøk til min avdeling og om du vil :wub:

Jeg har førskolelærerutdanningen i bunn og har spesped førsteår og drama i tillegg... så jeg er no kvasipedagogaktig :whistle:

Å har du! Visste faktisk ikke hva du jobbet med. :P Jeg funderer litt på om jeg egentlig har valgt riktig yrke her i livet sånn trivselsmessig (bare så ingen lurer på om jeg er uforsiktig på jobb :P ), og et besøk i en barnehage hadde jo vært midt i blinken! Mer å prate om på liksom-bæretreff da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...