Gå til innhold
Hundesonen.no

Pedagogisk leder (barnehage)


Carina

Recommended Posts

Da går man vel på høgskole og blir førskolelærer?

Jeg er utdannet flymekaniker og har ingen snøring på fag som ikke har noe med mekanikk å gjøre, så beklager hvis noen synes det er et dumt spørsmål. :whistle:

Du setter spørsmålstegn bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pedagogisk leder i en barnehage er som regel utdannet førskolelærer. Det er en 3-årig høgskoleutdannelse. Noe ped. ledere er også spes. pedagoger. Dette er en universitetsutdannelse. Tror det er 5 år.

En ped. leder har ansvaret for det pedagogiske opplegget i barnehagen, og skal påse at miljøet er stimulerende og utviklende for det enkelte barn. Noen barnehager har en styrer (også førskolelærer) som har personalansvar og tar seg av det administrative. Andre steder har ped. lederen også disse oppgavene. Dette er litt forskjellig fra barnehage til barnehage og kommer ofte litt an på størrelsen på barnehagen. En stor barnehage har gjerne en styrer og flere ped. ledere.

En assistent har som arbeidsoppgave å følge opplegget ped. lederen lager og være sammen med barna gjennom dagen. Alle oppgavene til assistenten er i direkte kontakt med barna, mens ped. leder/styrer i tillegg har andre oppgaver som krever kontortid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og "nå til dags" har de førskolelærerutdanningen ved de fleste universiteter også, ikke bare høyskoler. Skillet mellom uni og høyskole viskes sakte ut, virker det som. Blant annet har Universitetet i Stavanger denne utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og "nå til dags" har de førskolelærerutdanningen ved de fleste universiteter også, ikke bare høyskoler. Skillet mellom uni og høyskole viskes sakte ut, virker det som. Blant annet har Universitetet i Stavanger denne utdanningen.