Gå til innhold
Hundesonen.no

inkompotente vetrinærtulling!


Recommended Posts

nå er jeg riiiiimelig oppgitt(les: sinnna) en jeg kjenner har en shaæfertispe som er svært overvektig. hun er smal, har tynne ben, og spinkel byggat. men veier 48 kilo :shocked: <_< :shocked: hun er med meg på tur flere ganger i uken, og jeg har nevnt at hun puster som en gal, peser, og halter, klarer ikke hoppe inn i min bil etc(hun er 4 år) etter mye om og men får jeg overtalt eieren til å dra til dyrlegen. hun ringte meg nå, og vetrinæren hadde ikke nevnt et kvekk om at bikkja er feit :whistle: GÅRDETVIRKELIGANN??? <_< trodde de skulle gjøre det beste for dyrene.... bikkja har en bilyd på hjertet, og har grus i galle/lever. halllloooo det er kanskje på sin plass å ta opp kosthold_eller mangel på dette :P hun er svært hemmet i det daglige. alle kiloene tynger , og plager henne når hun forsøker å løpe og leke med de andre hundene. merker jeg er forbanna på vetrinæren ja... jeg har sakt dette til dem maaaaaange ganger, men taler for døve ører :P :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting jeg kom til å tenke på.... hvis disse eierne nekter å se det i øynene så er det jo veldig godt mulig at veterinæren HAR sagt noe om det, men at eierne "dysser" det ned eller velger å se bort ifra det.... Uansett, du må nok fortsette å jobbe med eierne tror jeg. Veterinæren kan du ikke få gjort noe med, selv om vedkommende kanskje ikke har sagt noe om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh.. har den veterinæren fått lissensen sin i posten eller? :whistle: Stakars hund.. 48 kg? Er ikke det sånn ca 10-12 kg for mye ?

hvis tispa er lita, så er det nok enda mer ja... du husker vel Buffy, store jenta mi, hu lå normalt på 32 kg :P

Ei schæfertispe etter standard skal vel veie 25+- eller?

Men slik er sykt syns jeg... for noen så er virkelig veterinæren (eller oppdretter) den eneste som kan få folk til å forstå at hunden er for stor, og når disse da ikke sier noe, så... Stakkars hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel strengt tatt ingen her som vet hva vetrinæren har sagt til eierne. Når foreldre glatt kan overhøre ubehageligheter som at barna deres knapt kan lese, aldri gjør lekser osv så har jeg lett for å tro at hundeeiere overhører vetrinærers beskjeder om overvekt hos hund. For ingen med en hund som er dobbelt så tung som den bør være trenger en vetrinær til å fortelle seg at bikkja er feit. Det klarer de fint å se selv - hvis de vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis tispa er lita, så er det nok enda mer ja... du husker vel Buffy, store jenta mi, hu lå normalt på 32 kg :whistle:

Ei schæfertispe etter standard skal vel veie 25+- eller?

Ja jeg husker godt Buffy, og hun var ikke lita nei.. Uff, dobelt så tung som den bør være? Stakkars hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg hadde laget "før og etter"-video av min Shiba. Hun var over 11 kilo da jeg fikk henne, og er nå nede i en matchvekt på ca. 8. Jeg pleier å si at jeg slanket henne "3 kilo og minst like mange år", for makan til forandring! Hun vraltet og peste og hang med hodet da jeg fikk henne, og ville bare dilte i beina på meg. Nå, 8 år gammel er hun nesten mer energisk ute på tur enn min tre år gamle whippet. Hale og hode opp, og full av forventning når jeg finner fram turtøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt sykt! Samtidig syntes jeg det er få som får beskjed om at hunden veier noen kg for mye. Fikk selv beskjed om at min papillon var helt passe da han veide litt for mye etter en operasjon og litt for mye mat :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig dårlig gjort mot hunden å ikke gjøre noe med de unødvendige kiloene! Det kan jo på sikt føre til belastningsskader o.l <_< Jeg hadde en kunde i dyrebutikken i dag, hadde med seg amstaffen sin - og den var trill RUND! Magen så ut som en drektig gris, og jeg kunne nesten trodd den skulle føde hvert øyeblikk. Hva presterer eieren å si? "Hun har alltid vært litt lubben. Hun er en sofahund - klart hun får sin daglige tur, men jeg liker hun slik. Synes dem er penere når dem er litt lubben". Hadde det ikke vært for at jeg var på jobb, skulle jeg gjerne sagt noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så innmari kjipt at ikke dyrlegen tar tak i det der, og enda kjipere at eier til tispa ikke skjønner det når man forteller at det faktisk er et problem for bikkja.

Hvis hu er så liten og veier å mye, så må det jo syns at hu er overvektig...

Hu veier tross alt nesten ti kilo mer enn min hann unghund, og han blir stor for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig dårlig gjort mot hunden å ikke gjøre noe med de unødvendige kiloene! Det kan jo på sikt føre til belastningsskader o.l <_< Jeg hadde en kunde i dyrebutikken i dag, hadde med seg amstaffen sin - og den var trill RUND! Magen så ut som en drektig gris, og jeg kunne nesten trodd den skulle føde hvert øyeblikk. Hva presterer eieren å si? "Hun har alltid vært litt lubben. Hun er en sofahund - klart hun får sin daglige tur, men jeg liker hun slik. Synes dem er penere når dem er litt lubben". Hadde det ikke vært for at jeg var på jobb, skulle jeg gjerne sagt noe...

Dersom det er den amstaffen jeg tror det er, kan jeg med trygghet si at eieren ikke er helt 100%, for å si det sånn... Har møtt den et par ganger. Er det en brun og hvit hann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er den amstaffen jeg tror det er, kan jeg med trygghet si at eieren ikke er helt 100%, for å si det sånn... Har møtt den et par ganger. Er det en brun og hvit hann?
Nei, dette var en helt hvit tispe, med enkelte svarte prikker under pelsen (huden?). Har hatt en annen amstaff innom, den var brun og hvit, og jeg mener å huske at det var en hannhund. Men den var vakker! :icon_confused: Slank og muskuløs - så da finnes det vel to brun/hvit her på øyen da...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det værste er at bikkja ikke er spes matvrak :icon_confused: men når de smører og kliner leverpostei, middagsrester , saus ol i maten hennes, er det jo ikke rart at dyret eter det hun får servert :closedeyes: har sakt til dem at de i det minste bør fore henne på morningen, men det kunne de ikke. hun måtte nemlig få mat når de spiser middag <_< :yes: ERREMULIG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare sånn tips: Begynn å trene hunden. Det er ikke noe morsommere for hunden enn å løpe. Hvis du ikke er så aktiv så er sykling veldig bra. Bare fest en strikk i styret på sykkelen. Ellers så er jo løping med sele og strikk (og belte til mennesket) veldig bra da. Hunden blir en del tynnere etterhvert hvis man trener den noen ganger i uka :icon_confused: Herregud for en dust dyrlege! Er han utdannet til rørlegger eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare sånn tips: Begynn å trene hunden. Det er ikke noe morsommere for hunden enn å løpe. Hvis du ikke er så aktiv så er sykling veldig bra. Bare fest en strikk i styret på sykkelen. Ellers så er jo løping med sele og strikk (og belte til mennesket) veldig bra da. Hunden blir en del tynnere etterhvert hvis man trener den noen ganger i uka :icon_confused: Herregud for en dust dyrlege! Er han utdannet til rørlegger eller?

Det er ikke hennes hund, men noen hun kjenner sin...... :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare sånn tips: Begynn å trene hunden. Det er ikke noe morsommere for hunden enn å løpe. Hvis du ikke er så aktiv så er sykling veldig bra. Bare fest en strikk i styret på sykkelen. Ellers så er jo løping med sele og strikk (og belte til mennesket) veldig bra da. Hunden blir en del tynnere etterhvert hvis man trener den noen ganger i uka :icon_confused: Herregud for en dust dyrlege! Er han utdannet til rørlegger eller?

For en overvektig hund så er det ikke alltid like morsomt å løpe, ofte er de overvektige ganske daffe og man må nesten lokke dem litt for å få dem til å syntes trening er gøy igjen.

Vær litt forsiktig med sykling i begynnelsen, iallefall tenk på underlag og lengden + intensiteten på turene, en tung hund som løper kan fort få belastning på leddene :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en overvektig hund så er det ikke alltid like morsomt å løpe, ofte er de overvektige ganske daffe og man må nesten lokke dem litt for å få dem til å syntes trening er gøy igjen.

Vær litt forsiktig med sykling i begynnelsen, iallefall tenk på underlag og lengden + intensiteten på turene, en tung hund som løper kan fort få belastning på leddene :)

Jepp! Ta det gradvis er veldig viktig i en sånn sak. Det er heller ikke bra for hjerte og lunge funksjonen å begynne med kraftig trening med en gang, men å trappe det opp gradvis.

Oki, etter det jeg leser her så har faktisk ikke hundeeieren åpnet øynene å vil ikke innrømme at hunden er overvektig, samt at vetrinæren kanskje ikke tørr å si det som det er til eier under undersøkele, eller at den rett å slett ikke ser det pga at den ikke har noen anelse om hvor tung en slik hund i utgangspunktet SKAL være.

Jeg ser heller ikke at det er kommet frem at hunden har noen form for sykdom, men at den skal være frisk sånn sett. Da er mitt spørsmål, er det du som tar deg av å lufte hunden, eller er det eier og hund som er med deg?

Eier har tross alt ett ansvar for hunden sin, så om du har mulighet så kan du prøve å formulere det på en hyggelig måte at de må gjøre noe for at hunden IKKE skal bli syk av det å evt få varige mèn. En hver hundeeiers mareritt er vel at hunden skal bli syk. Evt tilby å hjelpe dem i henhold til å sette opp foringsplan, foreslå aktiviteter som er moro både for hund og eier, men dette er jo selvfølgelig om du mener at eierne ser på dette som en god idè og opp til deg og om du vil selv :yes:

Men gudamei, 48 kg er ALT for mye, stakkar lille venn :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en overvektig hund så er det ikke alltid like morsomt å løpe, ofte er de overvektige ganske daffe og man må nesten lokke dem litt for å få dem til å syntes trening er gøy igjen.

Vær litt forsiktig med sykling i begynnelsen, iallefall tenk på underlag og lengden + intensiteten på turene, en tung hund som løper kan fort få belastning på leddene :icon_confused:

Kunne ha godt av et opphold på Aquadog hos deg den vel Renate :yes: Det er vel ypperlig slanketrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ha godt av et opphold på Aquadog hos deg den vel Renate :whistle: Det er vel ypperlig slanketrening?

Ja, vi har slankeklubben vår hvor de kommer og svømmer, også får de massasje/stretching etterpå.

I begynnelsen er det noen som syntes det er litt slitsomt (vi legger opp program så de aldri blir utmattet, det tar lysten fra dem), men etter et par ganger så er det disse som er helt koko etter å komme seg oppi bassenget for trim, der mesterer de kiloene sine og de har det gøy.

Og når eierene ser at hundene går ned og at de har det så gøy, så blir det lettere for dem å tenke mer rasjonelt på foringen og det er lettere å få mosjonert hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...