Gå til innhold
Hundesonen.no

Røde labber


PsychoLynx

Recommended Posts

Et kjerringråd for å få hvit pels hvitere er jo å skylle det i sitronblanding - press juicen av to sitroner og bland med 2-3 dl vann, gni det inn i pelsen og skyll ut etter noen minutter.

Jeg aner ikke om det hjelper mot slik misfarging, men det koster vel cirka en femmer å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil ikke sitron gjøre at overfølsom hud bare vil klø enda mer?

Det tenkte jeg også på. Begge mine har flekker av den der rødbrune fargen innimellom tredeputene. Min erfaring er at den ikke går bort når den først har kommet. Men hvis det bare er under labbene tror jeg ikke det gjør noe i utstillingssammenheng. Har sett det på topp utstillingshunder.

Edit: Jeg sakset dette fra canis sitt ekspertpanel:

"Ofte når hunder får slik rød misfarging i pelsen og på huden, er det på grunn av misfarging fra en soppinfeksjon. Slik misfargin sees lettest på en hvit pels. Soppen trives der det er fuktig, slik at man ofte ser dette på hunder som slikker seg mye, biter labber, i hudfolder der det er jevnt fuktig, i hudfold under øynene hos hunder som har en del renning fra øynene (tette tårekanaler kan være årsak) eller som står ute i hundegård mye av tiden. Denne soppen trives dårlig ved lav pH, slik at man har god hjelp av surgjørende hudpleiemidler til hund som OptimapH og MalAcetic serien, den siste har også våtservietter som man kan bruke til å tørke av hunden daglig. Mange av de bakteriene som gir hudinfeksoner trives heller ikke i surt miljø - så det kan ha effekt mot mer enn sopp!"

Kanskje sitron ikke er så dumt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bridie har slikket noe på labbene sine etter hu begynte å klø ekstra, så nå er de blitt røde i pelsen. Åssen får man vekk dette? Tenker spesielt på til utstilling... Forsøker jo å finne ut av kløen, så årsaken jobber vi med liksom...

Tror ikke sitronsyre er så negativt for labbene til hundene, husk at de har en helt annen PH i huden enn oss. Jeg har en hundeshampo med sitronsyre i f.eks!

Men mitt tips er: klipp det vekk! Labbene skal jo klippes uansett før utstilling, så det er jo bare å klippe vekk mesteparten av den fargede pelsen. Børst opp pelsen og bruk fingrene til å få opp så mye du kan av pelsen imellom "tærne" og klipp så nært "nedimellom" som du kan uten å klippe i huden.

Etterpå legger du hunden på siden på gulvet, og klipper imellom tredeputene under så mye som du kan. Labbene skal se ryddige ut, så det gjør ingenting om du klipper mye. Gjør du det nå, så vokser det jo sikkert ut litt etterhvert uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre ikke kun under labbene, det er også blitt frempå tærne og litt oppå etter all slikkinga. Ser ut som jeg fikk det NOE bedre da jeg badet Bridie nå og nekter hu å slikke.. Ellers begynner jeg med sitronvann, og evnt tar andre tips etterhvert.

Og Anniken.. Jeg tror ikke jeg skal klippe så mye mellom tærne til Bridie ovenpå. Testet det, og hu er nok av de som spriker veldig med tærne, for det ble IKKE pent :icon_confused: Men stusse labber skal vi jo. Jeg burde vel begynne snart :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Et kjerringråd for å få hvit pels hvitere er jo å skylle det i sitronblanding - press juicen av to sitroner og bland med 2-3 dl vann, gni det inn i pelsen og skyll ut etter noen minutter.

Jeg aner ikke om det hjelper mot slik misfarging, men det koster vel cirka en femmer å prøve.

Da var dette testet, desverre uten hell.. Labbene er like røde.....

Klippe det vekk kan jeg ikke. hmmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dette testet, desverre uten hell.. Labbene er like røde.....

Klippe det vekk kan jeg ikke. hmmm..

Jotun?

Men hvor mye er det, hvor påtagelig er det? Hvis du tenker på Hamar, så skal dommer granske og pirke ganske mye for å pirke for litt misfarging om det er litt på en pote. Jeg har stilt dyret med barbert flekk på albuen, og jeg tviler på at dommeren så det (jeg børstet pelsen over nedover for å dekke det, av estetiske grunner, men slikt skal jo ikke trekke ned).

Men jeg skjønner jo at du vil bli kvitt det av medisinske årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotun?

Men hvor mye er det, hvor påtagelig er det? Hvis du tenker på Hamar, så skal dommer granske og pirke ganske mye for å pirke for litt misfarging om det er litt på en pote. Jeg har stilt dyret med barbert flekk på albuen, og jeg tviler på at dommeren så det (jeg børstet pelsen over nedover for å dekke det, av estetiske grunner, men slikt skal jo ikke trekke ned).

Men jeg skjønner jo at du vil bli kvitt det av medisinske årsaker.

Kødder du? Skal ikke slikt trekke ned? Hvorfor gidder jeg i det hele tatt å stelle Tulla før en utstilling? Og det er temmelig MYE å gjøre for tiden! Hun har blitt badet et par ganger i uka nå, børstet og klippet etter alle kunstens regler, silkedekken og glans-spray, for ikke å snakke om torturen med klippemaskina som enda ikke er helt 100% unnagjort enda. Hvis en barbert flekk ikke trekker ned, hvorfor blir garantert ikke en ustelt springer plassert høyt oppe, uansett hvilke bevegelser, vinkler og gemytt den har? :rolleyes2:

For all del; misforstå meg rett - men jeg sliter meg hjel med dette pelsstellstullet for tiden. Jeg synes at hunden skal se sitt beste ut, og prøver så godt jeg kan (har jo selv også noen røde flekker å kamuflere) å gjøre henne pen. Men jeg er helt enig med deg i at det _burde_ ikke trekke ned - OM det gjør det, er vel en helt annen sak? Jeg får jo helt panikk bare noen hår ligger litt skjevt på Tulla, eller jeg ser at pelsen ennå er litt tynn noen steder (for jo, trekk for røyting får man visstnok, og det er også hull i hodet spør du meg, men jeg har da akseptert det også på et vis), for ikke å snakke om de bittesmå prikkene Tulla nå har fått, som kjennes såvidt når du stryker henne langs siden (prikker hun får før løpetiden - hormonelt styrt altså, og med andre ord rett før hun kastreres for godt..! :D:) ) - for TENK om dommeren kjenner disse prikkene og gir henne blå pga det - for han kan vel gjøre hva fåkk han vil?! Hvor greie dommere har du møtt på, egentlig? Og hvor greie er det normalt at de er? Og hvorfor er ikke røyting "tillatt"? Det er jo en ganske så naturlig greie på visse raser, visse tider av året.. <_<

(Hysterisk? Jeg?) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes2: Godt å høre NOEN tar dette seriøst!

Her klippet jeg litt pels rundt ørene, på stumpen og beina i går... Det er vel omtrent det jeg har tenkt å gjøre, sånn bortsett fra å bade Bridie. Ellers får de ta henne som hun er :)

Det røde på labbene ja.. Jeg skal prøve å få tatt bilde av det etterpå og legge ut jeg, så får dere leke dommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe OT, men Huldra: wow, du begynner med forberedelsene tidlig i forhold til meg! :rolleyes2:

Huff, ja.. Jeg begynte for tre-fire uker siden. Få henne opp i pels, bade og trimme og klippe litt sånn at ikke alt kommer dagen før (da får jeg jo også litt panikk, og resultatet blir ikke så bra). Men nå er det en litt prekær situasjon hos meg da; Tulla er helt totalt nedrøytet og har knapt pels, dessuten skulle hun ha strammet opp litt her og der, for ikke å snakke om at jeg helst ville ha overtrent ringtreningen (men dengang ei). Så det er nok å henge fingrene i, selv om jeg kanskje begynner tidligere enn andre. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du? Skal ikke slikt trekke ned? Hvorfor gidder jeg i det hele tatt å stelle Tulla før en utstilling? Og det er temmelig MYE å gjøre for tiden! Hun har blitt badet et par ganger i uka nå, børstet og klippet etter alle kunstens regler, silkedekken og glans-spray, for ikke å snakke om torturen med klippemaskina som enda ikke er helt 100% unnagjort enda. Hvis en barbert flekk ikke trekker ned, hvorfor blir garantert ikke en ustelt springer plassert høyt oppe, uansett hvilke bevegelser, vinkler og gemytt den har? :rolleyes2:

For all del; misforstå meg rett - men jeg sliter meg hjel med dette pelsstellstullet for tiden. Jeg synes at hunden skal se sitt beste ut, og prøver så godt jeg kan (har jo selv også noen røde flekker å kamuflere) å gjøre henne pen. Men jeg er helt enig med deg i at det _burde_ ikke trekke ned - OM det gjør det, er vel en helt annen sak? Jeg får jo helt panikk bare noen hår ligger litt skjevt på Tulla, eller jeg ser at pelsen ennå er litt tynn noen steder (for jo, trekk for røyting får man visstnok, og det er også hull i hodet spør du meg, men jeg har da akseptert det også på et vis), for ikke å snakke om de bittesmå prikkene Tulla nå har fått, som kjennes såvidt når du stryker henne langs siden (prikker hun får før løpetiden - hormonelt styrt altså, og med andre ord rett før hun kastreres for godt..! :D:) ) - for TENK om dommeren kjenner disse prikkene og gir henne blå pga det - for han kan vel gjøre hva fåkk han vil?! Hvor greie dommere har du møtt på, egentlig? Og hvor greie er det normalt at de er? Og hvorfor er ikke røyting "tillatt"? Det er jo en ganske så naturlig greie på visse raser, visse tider av året.. <_<

(Hysterisk? Jeg?) :D

Dommere gjør det de vil, de er sjefen i ringen. Men jeg har neppe møtt bare snille dommere gjennom ørten år som utstiller, handler og ringsekretær.

En hund som vises i dårlig pels og med ustelt pels - den skal få trekk for det.

Men om den har misfarge etter en skade/irritasjon/betennelse/what ever, har jeg enda til gode å oppleve at en dommer trekker ned for det. De skjønner jo stort sett at shit happens med hunder også. En hund får ikke blått, selv om den stiller med våteksem. Det er forskjell på en barbert flekk pga sykdom, og en pels som er vanskjøttet og/eller ustelt. (Når det er sagt, støtter jeg ikke at syke hunder stilles - men en hund kan jo bli frisk før pelsen gror ut, eller ha noe som ikke plager den eller smitter andre (og er da per definisjon ikke syk, i mine øyne))

En hund skal være velpresentert, og den skal ha en pels som samsvarer med det rasetypiske - for eksempel krøller/lett/rett/lang/kort/tettsittende/volumiøs/også videre. Jeg antar for eksempel at Huldra sin pels trenger å bli mer tettsittende og glattere, hadde du ikke gjort de forberedelsene kunne du kanskje mistet en plass eller premiegrad på det - avhengig av hvor høyt oppe dommeren prioriterer pels (alt skal jo være bra på en hund, men det er ikke til å stikke under en stol at dommere har sine prioriteringer) og hvor utypisk pelsen eventuelt er.

Jeg har sett miniatyrhunder få blått ene og alene fordi de stilles med flokete pels, for eksempel. Men da tror jeg den blå kommer vel så mye som en smekk på lanken til skjødesløs eier - en ustelt pels kan jo i lengden bli et problem for hunden, ikke bare en estetisk greie.

Og ja, det å ha dårlig pels pga røyting er for meg fornuftig at trekker ned. Men det trekkes stort sett fra HP/CK til rødt, ikke fra rødt til blått - hvis hunden for øvrig har førstepremiekvaliteter. Altså at en hund av andrepremiekvalitet ikke får gult pga nedrøytet pels. Den har førstepremiekvalitetene, men i konkurransen er den ikke i toppkondisjon og ser ikke ut som en flott champion bør - altså ryker CK'n. På en utstilling i sommer ble X'en nummer to i klassen (men med CK - dommeren likte dyret...), og fikk beskjed om at vi tapte for vinneren pga pelsen. Men fem dager senere vant hun klassen og ble JWW - dommere prioriterer forskjellig.

For å oppsummere/konkludere: Det er forskjell på kvalitetsbedømmelse og konkurransebedømmelse. En hund har gode kvaliteter, og dommeren kan bedømme pelskvaliteten selv om den er nedrøytet. Men i konkurransen faller den gjennom, fordi den ikke er i topp utstillingskondisjon. Eller dommeren kan si at den er så pokkers bra på mange andre måter, at vi driter i den pelsen som sikkert er der til vanlig (selv om en dommer selvfølgelig aldri kan gå ut ifra at den er bra i full pels - det finnes jo de som aldri har nok/bra nok pels, dommer skal dømme slik hunden står og går der og da).

Når det er sagt, kan en hund framstå veldig forskjellig med og uten pels. En ung berner i verste slyngelalder uten pels virker mye mer langbeint, virker smalere, virker mer opptrekt i buken, virker mer uferdig - og kan lett få en blå, selv om den i full pels hadde gitt et noe bedre bilde av seg selv og kunne fått rød for det. En sheltie jeg hørte om stiller kun når den er nedrøytet, for den blir for stor og massiv i full pels.

Det er derfor pelsstell er en del av presentasjonen. Men en god dommer skal jo kunne kjenne hva som er under pelsen også.

Det røde på labbene ja.. Jeg skal prøve å få tatt bilde av det etterpå og legge ut jeg, så får dere leke dommer :o

Hadde vært interessant å se, for å vite hvor mye det er. Jeg ser liksom for meg litt mellom tærne, hvor dimensjonert er det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja.. Jeg begynte for tre-fire uker siden. Få henne opp i pels, bade og trimme og klippe litt sånn at ikke alt kommer dagen før (da får jeg jo også litt panikk, og resultatet blir ikke så bra). Men nå er det en litt prekær situasjon hos meg da; Tulla er helt totalt nedrøytet og har knapt pels, dessuten skulle hun ha strammet opp litt her og der, for ikke å snakke om at jeg helst ville ha overtrent ringtreningen (men dengang ei). Så det er nok å henge fingrene i, selv om jeg kanskje begynner tidligere enn andre. :rolleyes:

Jeg burde nok ha begynt tidligere med forberedelser, jeg er av typen som bader og klipper dagen før, og ringtrener rett før jeg skal i ringen :rolleyes2: Kanskje det er derfor vi ikke har noen superresultater å vise til i "voksenringen" foreløpig? *flir* Klippen hadde nok blitt bedre om jeg ikke stressklippet kvelden i forveien, og hun hadde antakelig stått og gått bedre om jeg faktisk TRENTE :)

Nå skal det riktignok sies at jeg foreløpig er såpass bortskjemt at Norma egentlig ikke taper seg i pels, til tross for løpetid. Hun røyter MYE mer enn vanlig før og under løpetiden, men samtidig er det en god del pels igjen. Hun ser ikke så "ribbet" ut som andre gjerne gjør, og jeg forstår godt at forberedelsene krever mer når hunden er mer naken.

Apropos dette med røde labber; senest i dag så jeg et par hunder med masse rødt i det hvite, og jeg lurer da på HVA som faktisk gjør at enkelte har mer av dette enn andre? Ingen av mine har problemer med dette, men jeg har sett mange springere (og hunder av andre raser) som er sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde nok ha begynt tidligere med forberedelser, jeg er av typen som bader og klipper dagen før, og ringtrener rett før jeg skal i ringen :D Kanskje det er derfor vi ikke har noen superresultater å vise til i "voksenringen" foreløpig? *flir* Klippen hadde nok blitt bedre om jeg ikke stressklippet kvelden i forveien, og hun hadde antakelig stått og gått bedre om jeg faktisk TRENTE :)

Nå skal det riktignok sies at jeg foreløpig er såpass bortskjemt at Norma egentlig ikke taper seg i pels, til tross for løpetid. Hun røyter MYE mer enn vanlig før og under løpetiden, men samtidig er det en god del pels igjen. Hun ser ikke så "ribbet" ut som andre gjerne gjør, og jeg forstår godt at forberedelsene krever mer når hunden er mer naken.

Apropos dette med røde labber; senest i dag så jeg et par hunder med masse rødt i det hvite, og jeg lurer da på HVA som faktisk gjør at enkelte har mer av dette enn andre? Ingen av mine har problemer med dette, men jeg har sett mange springere (og hunder av andre raser) som er sånn...

Jeg tror ikke noen vet nøyaktig HVA det er som forårsaker rødt, men at det har NOE å gjøre med fuktighet, det er vel mange enige om.. Det er jo godt mulig andre faktorer spiller inn også, uten at jeg tør gjette engang.

Siden vi først er litt OT innimellom: Når det gjelder springerpels, så er de på sitt peneste når de er ca halvannet år, fikk jeg høre av Vanja. Da har de sluppet valpepelsen, og fått voksenpels, men den første voksenpelsen er ikke begynt å blitt skiftet ut enda. De taper seg ofte med alderen. For Tulla hadde også sånn pels som Norma har, da hun var på hennes alder, og hun røytet heller ikke bort alt under løpetiden. Men den har nok gradvis blitt verre dessverre, og den har aldri tatt seg opp i mengde siden den tiden. Hun hadde faktisk temmelig bra beheng på brystet i den alderen, og har aldri hatt maken siden. Vurderer å sterilisere henne, men syns ikke at pelsmengde bør være hovedårsaken akkurat. Dessuten er jeg redd for å få enda mer ullen pels.. :D Vanskelig dette.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noen vet nøyaktig HVA det er som forårsaker rødt, men at det har NOE å gjøre med fuktighet, det er vel mange enige om.. Det er jo godt mulig andre faktorer spiller inn også, uten at jeg tør gjette engang.

Siden vi først er litt OT innimellom: Når det gjelder springerpels, så er de på sitt peneste når de er ca halvannet år, fikk jeg høre av Vanja. Da har de sluppet valpepelsen, og fått voksenpels, men den første voksenpelsen er ikke begynt å blitt skiftet ut enda. De taper seg ofte med alderen. For Tulla hadde også sånn pels som Norma har, da hun var på hennes alder, og hun røytet heller ikke bort alt under løpetiden. Men den har nok gradvis blitt verre dessverre, og den har aldri tatt seg opp i mengde siden den tiden. Hun hadde faktisk temmelig bra beheng på brystet i den alderen, og har aldri hatt maken siden. Vurderer å sterilisere henne, men syns ikke at pelsmengde bør være hovedårsaken akkurat. Dessuten er jeg redd for å få enda mer ullen pels.. :rolleyes2: Vanskelig dette.. :)

Ja, det med at pelsen taper seg etter hvert har jeg sett på Orry... Nå er riktignok han hannhund, men han har fått mer "stålullpels" med årene, men det kan også være fordi jeg ikke er like nøye på å klippe/nappe han som jeg er med Norma. Jeg håper virkelig at Normas pels holder seg sånn den er nå, men klart, alt endres jo med alderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok av fukt på labbene til Bridie ja... Nå får hun maten sin i en frossen kladd ute, så hu må holde den fast med labbene. Da må hun jo vaske labbene etterpå. (ja, hun er litt katt). I tilegg får hun ganske mye tyggebein, da blir jo labber både våte og ekle, og de må vaskes rene (mener Bridie). Så strengt tatt vasker hun jo labbene sine MED grunn hver dag, så det er vel kanskje ikke rart de blir røde da? De er jo fuktige ganske mye...

Men her er det bilder da... Nå spriker hu riktig nok ikke SÅ mye med labbene til vanlig, på de to første bildene her holder hu seg fast på bordet :) (og ja... jeg vet at klørne skal klippes.. de skal få en runde med dremel'n en av de nærmeste dagene :D)

labber_003.jpg

labber_002.jpg

labber_001.jpg

Kan evnt prøve å ta bilder av tørre, stående labber i morra, men nå er det natta kjenner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...