Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening på valpestadiet

Linda Kristin

Recommended Posts

Jag tränar en massa med valparna, men det som är viktigast är ju att de inte skapar ovanor som man sedan måste träna bort. Därför tycker jag att det är viktigt att till exempel träna på att gå fint i koppel redan från början.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Innkalling, "bli" og kontakt i alle situasjoner. Gå fint i bånd har mine hunder gjort automatisk.

Linda Kristin: Jeg gikk bare med Aron på venste side når han var mindre. Det var veldig praktisk med tanke på lydighetstrening ol. Men da vi begynte med agility hadde jeg veldig problemer med å få han på høyre side av meg, men etter en stund trening løsnet det seg fint. Så det må du nesten bestemme selv :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener på å gå fint i bånd, litt sitt og dekk, innkalling og å sitte før han får maten.

Og så må jeg spørre bare for å spørre, for ble litt usikker her. De skal gå på venstre side når de går på tur ikke sant??

Mvh Linda

Høres ut som om du trener på det viktigeste å lære en valp:) Og ja dei skal gå på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener på å gå fint i bånd, litt sitt og dekk, innkalling og å sitte før han får maten.

Og så må jeg spørre bare for å spørre, for ble litt usikker her. De skal gå på venstre side når de går på tur ikke sant??

Mvh Linda

Det spelar väl ingen direkt roll vilken sida de går på på tur, jag varierar lite med mina hundar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki.

Syntes jeg har hørt i alle år at hunden SKAL gå på venstre side. Akkurat nå så blir det litt av hvert her. I forhold til hvilken side av veien jeg går på. Og hvor gresset er han tisser i. Men han går fint i båndet. Litt mer aktiv når yngstemann er med, men ellers så er han snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde hunden skulle gå på høyre siden jeg :whistle:

Regner med at dette er feil, men her er min begrunnelse. Når man går i trafikken skal du (mennseket) gå venstre side, altså møte trafikken og ikke gå samme vei som den, derfor skal hunden gå på utsiden av deg (altså på din høyre side) i tilfellet en blir påkjørt. Dette er bare noe jeg har hørt, selv tusler voffsen på innsiden og snuser uansett hvor vi går. :P Blir nok jeg som ryker først ved en eventuell påkjørsel...

Minnes også på valpekurset vi skulle holde båndet med venstre hånd, og godbiten i høyre hånd så hunden gikk automatisk på høyre side :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dette er feil, men her er min begrunnelse. Når man går i trafikken skal du (mennseket) gå venstre side, altså møte trafikken og ikke gå samme vei som den, derfor skal hunden gå på utsiden av deg (altså på din høyre side) i tilfellet en blir påkjørt. Dette er bare noe jeg har hørt, selv tusler voffsen på innsiden og snuser uansett hvor vi går. :P Blir nok jeg som ryker først ved en eventuell påkjørsel...

Minnes også på valpekurset vi skulle holde båndet med venstre hånd, og godbiten i høyre hånd så hunden gikk automatisk på høyre side :rolleyes:

Jeg håper du fleiper? I og med at vi voksne mennesker syns bedre enn hunder, så bør vel de gå på INNsiden av deg? Nettopp for å forhindre at de blir påkjørt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper inderlig du tuller nå?? Og er nesten fristet til å spørre hvor du har gått på valpekurs, for om en instruktør har lært deg det, så spørs det om ikke h*n bør ta utdannelsen om igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra gamle dager, akkurat som mannen skal gå på høyre siden for å beskytte damen, men det er jo få som tenker på detter når de går langs veien.

Bare så det er klart, detter er ikke mine synspunkter, men noe jeg har hørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. høyre vs. venstre side:

Vi fikk beskjed på valpekurset at vi kunne velge selv hvilken side vi hadde hunden på - så lenge vi ikke skulle konkurrere. Vi bestemte oss på 1.time for å ha hunden på høyre side. Jeg trodde da at det var like "vanlig" som venstre side. (unnskyldningen min er at jeg er førstegangshundeeier .. :whistle: )

På videre kurs vi har gått har det nå gått opp for meg at det er venstre side som er normalen, og jeg har til nå ikke møtt noen andre som trener med hunden på høyre side. På agilitytreningen har vi naturlig nok ikke noe problem med å ha hunden til høyre, men venstre derimot .. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns d er totalt unødvendig å la bikkjene gå på yttersiden... jeg har tre hunder og de går alltid på innsiden.. nå har det seg slik at den ene er vanedyr og trives på venstresiden - mens de to andre er like flinke til begge deler ... de går der jeg ber dem - så om dette blir på venstre eller høyre side - så er det ALLTID på innsiden av meg!

En eier skal alltid ta ansvar - være synlig og passe på hunden - for en hvilken som helst bilfører vil blikket alltid falle på den høyeste av dere to - altså (regner med du er høyere enn hunden din) så er du blikkfanget - ikke din hund!

er og greit å trene en hund til å gå på begge sider av deg - da vil hunden takle begge sider av veien...altså skjønne at nærmest grøftekanten er plassen å gå :whistle:

tvitvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de som har komentert sist her: hunden skal selvsagt gå lengst fra bilene uansett;)

skjønner ikke at noen kan ha lært "Reefer" at hunden skal gå på høyreside ut mot trafikken, men det er iallefall helt feil, spesielt med en liten valp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...