Gå til innhold
Hundesonen.no

Behengte Betraktninger

Moghrebi

Recommended Posts

som vanlig så skriver du så bra:-)

Når det gjelder beheng og borrer så løses enkelt på flere forskjellige måter. ( her snakker jeg om erfaring.. collie + borrer= ingen god kombinasjon)

Man kan spraye på behenget: form fett, balsam spray, mink olje eller lign. Da kan fjerne man borrene like enkelt som man "skjærer" i smeltet smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borrer er frøstanden til Storborre (latin: Arctium lappa: http://floragutt.com/Storborre.htm). Frøene, som har en krok i enden, sto som modell da man utviklet borrelås - derav navnet.

Bladene til Storborre kan minne om rabarbarablader, og planten kan bli over 1 meter høy. Blomstenstanden er lilla. Når planten visner, henger klaser av borrer (http://www.natureproducts.net/Crops/cropsi...lappa_edule.jpg) og venter på at dyr skal passere forbi. Frøkrokene setter seg fast i pelsen, og frøene blir fraktet langt av sted før de omsider løsner.

Borrer forveskles ofte med tistler, men det er noe helt annet. Mens borrer er innpåslitne, er tistler piggete og stikkende (http://www.caplex.no/media/webbilder/4500/pic04395.jpg).

Jeg regner forøvrig begge plantene, pluss brennesle, som onde, ONDE vesener! :whistle:

Hmm, tror faktisk bare vi har den nederste "veksten" du la ut bilde til, og den stikker bare litt men henger seg ikke fast.

Djervekvinnen, der fant vi en ekstra grunn til at det er bra å bo i nord-norge! Null flått, og null borrer! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O' jubel! O' lykke! Nå har Whisky akkurat vært ute bak hønsegården og hentet seg et skikkelig påfyll av borrer. Hele halen er en eneste stor tove av våte, halvråtne borrer som går i oppløsning når jeg prøver å dra dem ut. For sikkerhets skyld har han også sanket en god mengde brenneslefrø, bare sånn for å gjøre meg ekstra-ekstra lykkelig.

Og mens jeg sitter her og skriver dette, hører jeg at han og Bahij har løpt opp i andre etasje og hopper omkring i senga mi. Med skitne labber, selvfølgelig. I nytt sengeskift, for å være ekstra snille. Rent sengetøy er jo ikke bra for folk, mener de tydeligvis.

Sukk...

Edit: OK, jeg tror jeg skjønner hvorfor de skitner til senga mi:

I går stjal Whisky et bein fra Bahij og spiste det. Han får ikke lov til å spise bein, for han tygger dem ikke godt nok, og så kommer de opp igjen i løpet av natta. Og i natt kom altså beinet opp igjen - i biter og stykker, godt iblandet magesyre - mens Whisky og Bahij lå i senga på gjesterommet. Ergo måtte jeg stå opp og hive sengetøyet i vaskemaskinen. Jeg antar at de nå var oppe og skitnet til senga mi fordi de mente at begge sengene måtte skitnes, ikke bare gjestesenga. Og det er jo egentlig logisk, på en slags grusom og sadistisk måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O' jubel! O' lykke! Nå har Whisky akkurat vært ute bak hønsegården og hentet seg et skikkelig påfyll av borrer. Hele halen er en eneste stor tove av våte, halvråtne borrer som går i oppløsning når jeg prøver å dra dem ut. For sikkerhets skyld har han også sanket en god mengde brenneslefrø, bare sånn for å gjøre meg ekstra-ekstra lykkelig.

Og mens jeg sitter her og skriver dette, hører jeg at han og Bahij har løpt opp i andre etasje og hopper omkring i senga mi. Med skitne labber, selvfølgelig. I nytt sengeskift, for å være ekstra snille. Rent sengetøy er jo ikke bra for folk, mener de tydeligvis.

Sukk...

Edit: OK, jeg tror jeg skjønner hvorfor de skitner til senga mi:

I går stjal Whisky et bein fra Bahij og spiste det. Han får ikke lov til å spise bein, for han tygger dem ikke godt nok, og så kommer de opp igjen i løpet av natta. Og i natt kom altså beinet opp igjen - i biter og stykker, godt iblandet magesyre - mens Whisky og Bahij lå i senga på gjesterommet. Ergo måtte jeg stå opp og hive sengetøyet i vaskemaskinen. Jeg antar at de nå var oppe og skitnet til senga mi fordi de mente at begge sengene måtte skitnes, ikke bare gjestesenga. Og det er jo egentlig logisk, på en slags grusom og sadistisk måte...

:whistle:

Jeg digger mynder! Man kan jo ikke nekte de å gjøre det heller (som man kan med andre raser) for da kikker de bare dumt på deg og ber deg venligst forlate rommet de er i ferd med å rasere :rolleyes:

Zoey har fått for seg en dille nå som (heldigvis ikke inneholder botanikk) består i å vekke meg ca kl 3-4 på natta og komme oppi senga.. Da er det nemlig blitt for kaldt i stua så lille prinsesse fryser.. Selv om jeg fyrer meg selv ut av hele strømmregninga <_< Undulaten Mikkel derimot, han klager ikke, han bare bruser fjæra og sover videre han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig tråd, og meget morsomt skrevet, beretningerne om myndernes bedrifter :icon_confused:

Og det bringer minder tilbage om en søndagstur sidste år (gamle dage, hvor alting var enten værre eller bedre end nu), med min gamle hund, en langhåret schæfer... En smuk dag, som indbød til en god lang tur rundt om Engsøen. Masser af fugle, vilde planter (også burrer). Sti hele vejen, 5 km., passende for ældre hund. Dejligt sted, meget populært turområde.

Om søndagen drikker man jo gerne en del kaffe, også lige inden man skal på tur med hunden. Det burde man lade være med, men klogere bliver man jo sjældent. Kaffe er vanddrivende. Der er meget sjældent offentligt toiletter ude i naturen. Det kan volde problemer, i hvert fald for os kvinder. Således også denne søndag.

Engsøen er som sagt et dejligt naturområde, men buske og træer er der ikke ret meget af. Hvis man skal gemme sig bagved noget, så er burre-planterne faktisk nok noget af det højeste og tætteste man kan finde derude. Og man kan jo blive desperat, så jeg endte bagved et burre-buskads med hunden, og fik ordnet hvad jeg ikke kunne udsætte længere.

Men som sagt er området ret populært, også blandt cyklister, som bevæger sig hurtigere end passende er på en tursti, så jeg fik pludselig travlt med at blive færdig og forsøge at genvinde en vis anstændighed og værdighed. Jeg kom i farten og panikken lidt for tæt på burrebuskene, som ikke yder helt så god dækning for undrende blikke, når folk kommer tæt på, og var så uheldig at få burrer i mit hår (som er langt og var flettet). Hunden, som jeg havde forsøgt at holde væk fra burrerne, havde samtidig held til at ribbe en anden, hidtil uset burre-plante helt for burrer med sin hale og sine bukser (og det er ret effektfuldt på en langhåret schæfer også). Min fleecetrøje havde også fanget et par burreklaser.

Og da jeg endelig var færdig med at pille burrer af hunden, og min trøje, og gik videre på denne smukke dag ved Engsøen, kunne jeg også mærke, at det desværre ikke kun var hundens bukser der var kommet burrer i... :blush:

Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:whistle: Herlig! Også så nydelig den nye lille slampen er. :angry:

Borrer kjenner man til ja, borrer i cavalierører og all annen løspels... Hadde heldigvis ikke no særlig problemer med borrer på collien, de var det stort sett bare å dra rett av. Men bartedamen er et annet kapittel. Der er det borrer i alt som er, inkludert bartene, og jeg lurer på hvorfor jeg gikk bort i fra den skrekkelig praktiske pelsen til petiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...