Gå til innhold
Hundesonen.no

Valper og nyttår.


Linda Kristin

Recommended Posts

Var noen raketter her forleden, når vi var ute. Luna satt seg ned og så på de... Så jeg regner med det går greit. Men man vet jo aldri når det blir nærmere huset og sånnt. Nesten så jeg tror hun er tryggere ute når hun kan ha kontroll, enn inne mens hun løper sikksakk mella stua og kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjører vi på med rakett-cd i forbindelse med mat til matvrakene. Spike liker ikke raketter, Isis er ikke skuddredd, så er spent på hvordan det vil gå. Vet enda ikke om jeg skal være i Holmestrand eller i hytte på fjellet på selve nyttårsaften enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

GO NORWAY!!

Finnes sikkert andre land, men Norge begynner å ta av litt. Julemarsipan i hyllene, snart jul på kjøpesenterene og nå raketter tre mnder før nyttår.

Jeg kan være litt enig med deg og tanken har slått meg. At hundene kanskje er mindre nærvøse ute hvor de kan se hva som skjer enn inne hvor de kun hører.

Vanskelig detta.

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Tinka opplevde sin første nyttårsaften var hun 2,5 mnd gammel og tok det hele med stoisk ro. Vi droppet lufteturene som vi vanligvis hadde tatt på de tidspunktene oppskytinga er som verst (19.30-20.30 og 23.00-24.00), og ellers var alt som normalt. Klokka tolv lå valpen på ryggen og snorket, og resten av kvelden var hun også avslappet og uberørt av rakettene.

Tinka er av en rase som ikke akkurat er kjent for å være skuddberørt/-redd, og som dessuten er tilpasningsdyktige og mentalt sterke av natur. Med neste valp kan det godt hende at jeg, avhengig av hvilken rase jeg velger, tenker litt mer på hva jeg skal gjøre for å prøve å "sikre" meg å komme gjennom nyttårsaften med en trygg hund. Det vil kanskje inkludere trening med cd som har rakettlyder og trening ved skytebaner slik at jeg på forhånd veit at valpen ikke er særlig berørt av høye smell. Ellers vil jeg nok satse på å ha noen skåler med tørrfôr stående rundt omkring i huset slik at jeg raskt kan kaste utover et par tørrfôrkuler om det skytes opp en rakett. Om valpen ikke er redd fra før vil tørrfôrkastinga forhåpentligvis føre til at valpen begynner å forbinde rakettene med noe positivt. Om ikke annet får den i alle fall noe annet å konsentrere seg om akkurat mens det smeller, og bare det kan jo hjelpe det også - igjen, så fremt den ikke er særlig berørt av skudd. En hund som er direkte redd for raketter vil neppe begynne å søke etter tørrfôr ved midnatt 31. desember...

Edit: Jeg ville aldri ha tatt med meg en liten valp ut på nyttårsaften. På nyttårsaften for to år siden gikk jeg ut på verandaen for å se på rakettene og bikkjedyret (som da var tre år og aldri hadde reagert på raketter ved de tre foregående nyttårsaftene) fulgte etter meg ut. Der var lydene mye sterkere og skarpere, på en måte, og hun sprang inn, ned trappa og gjemte seg i senga si. Når det å være ute skaper en sånn reaksjon hos en voksen hund som aldri før har brydd seg om raketter, blir det i alle fall klart for meg at jeg aldri skal finne på å ta med meg en valp ut på nyttårsaften (i alle fall ikke så lenge jeg bor i by). Selv om smellene høres inne også, er det allikevel på en langt mer dempet måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da gå an å laste ned på et vis/brenne fra noen andre også. Ellers anbefaler jeg også Strauss, der er det mye smell, fyrverkeri og andre rare lyder :) (Også er det langt hyggeligere å høre på enn rakett-cd..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er redd både skudd, torden og raketter - alle gode ting er tre. Så jeg kjøpte CD-en fra Canis for å teste om dette hadde noen hensikt. Har spilt av hovedsaklig torden og det har hjulpet, men er det torden like i nærheten er han fortsatt redd, men mulig det kan bli bedre det også. Det hjelper dog ikke mot synet av raketter og torden, så jeg kommer til å dra for gardiner og late som ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strauss-hva-for-no? :)

Fant forresten en "rakettlyd" på 6min. HER som kan lastes ned gratis.

Gleden var stor når jeg så at My ikke brydde seg filla om de rare lydene selv om jeg skrudde lyden høøøøyt opp. Kanskje vi får med oss litt fyrverkeri vi også i år! :)

Emma bryr seg ikke noe nevneverdig, men er nysgjerrig på hva som skjer utenfor veggene. My aner jeg ikke hvordan blir å reagere på "the real thing" - men jeg håper det blir å gå helt fint når hun ser at vi slapper av og er normale. Hun er i en skvetten alder nå hvor mange ting plutselig er skummelt, så håper ikke det vil ha så mye å si..

Hun er ikke skuddredd, men hun er ikke 100% skuddfast heller tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...