Gå til innhold
Hundesonen.no

Bättre sent än aldrig

Fanny

Recommended Posts

Mulig engelsken min svikter, men jeg skjønner ikke hvordan dette skal gjøres? Rent konkret for eksempel få et lengre snuteparti på pekingeser.

It may take three to five years before the new generation of pekinese will show the pronounced muzzles that were common in the 19th century, when the dogs were favourite companions of the aristocracy.

Det vil si at på en, maks to, generasjoner er snutepartiet bedre? Hvordan?

Misforstå meg rett, det er flott og nødvendig å sette fokus på sunnhet i avl, det er horribelt at en BIS-vinnende pekingeser skal ha fått operert snutepartiet for å være i stand til å puste - men hvordan skal de gjøre det? Hvem skal få avle? Hvilke dyr er gode nok, og hvem bestemmer det?

Og som formannen i pekingeserklubben peker på; hva blir konsekvensene internasjonalt? Burde ikke dette vært i samarbeid med FCI og AKC?

Jeg synes også det er kategorisk at enhver form for innavl skal forbys, så lenge det finnes gode, seriøse oppdrettere som gjør bevisst innavlskombinasjoner med konkrete mål i sikte - og klarer å nå målene.

Det skal bli spennende å være flue på ringbåndet under Crufts 2009, for eksempel i pekingeserringen. Hvor "skolert og oppdratt" vil dommerne være? Og hva har de egentlig å velge blant når vinneren skal kåres, hvis kortkort snuteparti er gjengs for pekingeser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da finnes pekingesere som har lenger snuteparti enn andre? Da er det vel "bare" å avle på disse :D Selv om jeg forstår det ikke er så enkelt, så kan det da vel gå på et vis..?

Ja, det er jo bare å se på forskjellen mellom King Charles Spaniel og Cavalier King Charles Spaniel - sistnevnte ble jo utviklet som en "normalsnutet" variant av den inntrøkte opprinnelige KCS. Det er jo faktisk bare å velge individer med litt mindre flatpakka tryne, og avle videre på dem. De finnes, selv om det kanskje ikke er så altfor mange av dem.

Så spørs det da, om FCI blir med på dette. For skams skyld burde de jo det! Det blir litt vanskelig å skulle forsvare de mange usunne detaljene ved mange raser, når hele verden får vite det via internett. Man blir ikke poppis blant folk ved å si at "det skal være sånn", når verden nå er blitt så liten at alle får vite om det så snart det er sagt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da finnes pekingesere som har lenger snuteparti enn andre? Da er det vel "bare" å avle på disse :D Selv om jeg forstår det ikke er så enkelt, så kan det da vel gå på et vis..?

Joda, det finnes helt sikker individ med lengre snuteparti - men tilstrekkelig antall hunder til at rasen kan føres videre? Tilstrekkelig antall til at ikke rasen må slite med innavl i de neste generasjonene? Tilstrekkelig antall til at rasen ikke dør ut? Jeg tar da som forutsetning at det kun er de dyrene med lange nok snuteparti som brukes i avl, alle andre ekskluderes.

Hvem skal forresten avgjøre hva som er langt nok?

Og hva om disse dyrene har andre sykdommer, dårlig mentalitet eller middelmådig eksteriør? Skal rasen ødelegges?

Misforstå meg rett, men det blir for firkantet og virkelighetsfjernt å si at i løpet av en håndfull år vil alle pekingesere kunne ha akseptabel nese, og at kun hunder med lang nok snute skal avles på. Ingen rase er tjent med at en faktor alene bestemmer avlen.

Og for å understreke igjen; jeg ser gjerne at snutepartiet på pekingen blir lengre. Jeg tror bare ikke at veien er så enkel som det framstilles i artikkelen.

Og jeg er oppriktig spent på hva som vil settes opp på Crufts 2009 - skal en middelmådig hund slå en super hund, kun fordi snutepartiet er lengre?

Men hey, for alt jeg vet kan det hende det florerer av langsnutede pekingere med utmerket eksteriør for øvrig. Bare så rart at vi aldri hører om dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornuftige tanker, Emma.. Satt akkurat å lurte på det samme selv.

Intensjonen er strålende - men skal oppdr. da kvitte seg med de kortsnutede hundene og ta tilbake noen av de med (til nå) feilaktige hoder fra valpekjøperne bare for å avle på dem?

Hvilke prioriteringer tror man kommer til å gjøres - hvis rasen fra og med om x antall år ikke får cert om hunden har under 1-2-3 cm lang nese, liksom...

En annen ting - FCI tok tak i dette for mange år siden. Det har vært møter opp og ned i mente, alle rasebeskrivelsene ble skrevet om slik at uttrykk som "størst mulig" og andre ekstreme uttalelser ble fjernet. Dommere (oppdretterer og utstillere) fikk masse formaninger om at SUNNHET skal premieres - ikke ekstreme rasedetaljer, osv.

Men nå trodde jeg at pekingesere var sånne hunder som levde til de ble 16-17 år, jeg... Men det er kanskje her i Norge, og muligere de allerede ER sunnere her...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...