Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er man erfaren nok til å ha valper på hunden sin?


Zoey

Recommended Posts

Jeg har min første hund nå, og har veldig lyst til å ha valper på henne en gang i fremmtiden. Om hun viser seg å bli en god representant for rasen vel og merke..

Men så kom jeg i snakk med en mann som mente at man ikke under noen omstendighet burde ha valper som 1.gangseier..

Jeg ser jo det at jeg er veldig uerfaren på mange ting ennå, men en gang må jo være den første.. Eller?? :)

Det jeg tenker er å snakke med oppdrettere og høre om noen er interesert i å hjelpe meg med hele prosessen, sånn at det er noen med erfaring som kan hjelpe meg på veien.. (Er så naiv at jeg liksom tror noen er så snille at de hadde villet det :) )

Jeg sier ikke nå at jeg med sikkerhet skal ha valper, for det er mange ting som skal stemme, men jeg lufter tanken litt her, og er veldig nysgjerrig på hva dere mener om dette med valper og "uerfarne" eiere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid første gang for alle. Det er opp til deg selv å vurdere om du føler deg klar til dette, og hvis du føler du kan, så må man bare gå for det. Nå finnes det mange bøker og kilder overalt som kan hjelpe og lære, samt hvis man itillegg har noen som har erfaring rundt seg og kan bidra, vil jeg si at det ikke er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man skal tenke på er jo selvsagt om man selv har tilstrekkelig kunnskap til å faktisk være OPPDRETTEREN til en helt ny og fersk hundeeier, synes jeg.

Om man kan hjelpe dem med noe som helst (ferske hundeeiere har av og til maaange spørsmål...) - eller om man bare selger valpen og etter det får de "klare seg selv", liksom.

Jeg synes at oppdrettere har et generelt ansvar for valpene sine, også etter at de er solgt, jeg da. Og DA blir det vanskelig for helt nye ferske hundeeiere å parre kosehunden sin etter 2 år som hundeeiere selv.

MEN - ingen regel uten unntak, det finnes unikum av hundefolk som kan og vet massevis selv om de ikke har 10 års "praktisk" erfaring. Så dette må man faktisk bare "kjenne etter" selv.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...