Gå til innhold
Hundesonen.no

Fråde / masse sikling


Gjest

Recommended Posts

Jeg og Luna var nettopp ute på tur.

Gikk til en lokal dam, og fant en fotball liggende jeg tenkte kunne være flott å bruke som spor-objekt.

Gikk to spor, venta litt og lot Luna gå dem. Etterpå gikk jeg litt mot ei grøft og gjemte fotballen i det høye gresset.

Men når Luna finner ballen blir det først skikkelig lek, så begynner hun plutselig å nøle, lukter litt på bakken og holder seg unna. Jeg tenker at det er bæsj og lokker henne unna med å sparke litt i ballen. Den havner i ei grøft med en liten uggen bekk regner jeg med, jeg hørte vann (det er jo så mørkt ute nå at jeg ikke ser en dritt). Iallefall, like etterpå kommer vi i lys og jeg ser bikkja fråde / sikle så det RENNER ut av kjeften på henne. Jeg stopper med en gang og får passelig angst og små-løper hjem. Siklinga stoppet med en gang vi gikk fra fotballen / området.

Gir henne masse vann og det renner bittelitt når vi kommer hjem, og nå er hun helt siklefri igjen. Det var altså bare under fotballleken. Hva kunne det være? Jeg vet hun tidligere har gjort noe liknende (dog ikke med alt sikkelet) - men hun "smatter" med munnen. Bl.a når hun fikk lukte eggehvite engang. Hva kan det være som fikk henne til å "fråde" såpass? Kjemikaliesøl i bekken? Det er ikke akkurat nedre kaigata vi bor i, det er et fint område med velpleide skogsområder....

Hun har ikke endret allmenntilstand så det kan ikke ha gjort noe stor skade, tror jeg.... *bekymret* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ut som spytt. Ikke noe farge eller no. Bare spyttbobler. Ikke KJEMPEMYE heller, men det hang ned i en liten trekant. Drakk ikke noe særlig med vann, sånn... litt under medium til å være Luna. Og magen eeer *kjenne* myk og tom.

EDIT: Æsj hun virker litt rar enda, ville ikke helt legge seg ned for å tygge på tyggeleken.. virker nesten litt treg i bevegelsene (men nå overdriver jeg sikkert masse, er helt uggen i magen nå :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke prøvesmakt på en padde eller noe da?

De skiller ut noe som smaker helt pjuk men er ganske så ufarlig tror jeg.

Bonnie beit i en padde for noen uker siden og bikkja gikk faktisk å spytta og vrengte kjeften etterpå.

Fikk skikkelig lattis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det er dessverre ikke padder her i Nord-Norge, det har vært frost en god stund... Det må ha vært noe kjemikalie / stoff hun reagerte på, kanskje det var jernholdig jordvann eller noe sånnt? Er frost ute så alt var i sørpe. Kanskje en dævv frosk? :) Jeg vet ikke. Håper bare hun kommer seg.

Hu ligger på soffaen nå og ser bakfull ut O_o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, håper ikke Roya prøver seg på padde. :P Kan tenke meg det smaker py. :)

Wretch, jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Hun har sikkert bare sikla for hun har fått ettelleranna i munnen når hun har tygga på ballen, min sikler ofte litt når hun har gått løs på gummileken sin her, spesielt hvis den har noe jord/sand på.

Mye av det du synes er rar oppførsel, kan være du ikke hadde reagert på i det hele tatt hvis du ikke hadde bekymra deg fra før. Jeg tenkte først magedreining når du sa hun sikla, men hvis det var så lite, og hun er helt fin i magen, og ikke drakk noe særlig vann, er det nok ikke det, for det merker du fort. De fleste bikkjer holder seg også langt unna vann det er noe rart med. Min drikker ikke vannet sitt hvis jeg har brukt samme litermålet som jeg tar rottefôr med, uten å skylle den først.

Hold et lite øye for sikkerhetsskyld, men ikke bekymre deg, kan hende hun bare er litt sliten?

Det må ha vært noe kjemikalie / stoff hun reagerte på, kanskje det var jernholdig jordvann eller noe sånnt? Er frost ute så alt var i sørpe.

Hu ligger på soffaen nå og ser bakfull ut O_o

Hm, rart om det er kjemikalier i vann sånn uten videre? Kan hende hun har fått i seg ett eller anna, eller at hun bare reagerer på at du er bekymret(ang piping og sånn). Følg med åssen hun er, kanskje prøv om hun vil sitte/ligge på kommando, og om hun vil ha godbiter? :) Om ikke, så følg mer med.

EDIT: dobbeltpost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, grunnen til at vi var ute var at hun har vært alene i hele dag fra 9-16, så hun trengte virkelig en "utblåsning" av energi. Pressa henne ikke noe ekstra, ganske lite egentlig i forhold til vanlig. Begynner å mistenke skittent vann mer og mer. Så skulle bare jeg ha følt meg bedre i magen.... :) Ekle sykdomsgreier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se henne an et kvarter - halvtimes tid, og hvordan hun utvikler seg. Test også det med godbitene, det pleier å være en bra indikasjon på om noe er gæærnt, iallefall hvis hun er glad i godbiter til vanlig. (det regner jeg med, siden hun er labbe, er ikke de ganske matglade?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mulighet til å gå tilbake der hun ble sånn og sjekke ut om det er noe der hun kan ha fått i seg da?

Om det sku være noe giftig så er det greit å vite liksom. Og om formen hennes ikke er bra nå, så vet jeg ikke om jeg hadde klart å ha is i magen til å se det ann... Men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mulighet til å gå tilbake der hun ble sånn og sjekke ut om det er noe der hun kan ha fått i seg da?

Om det sku være noe giftig så er det greit å vite liksom. Og om formen hennes ikke er bra nå, så vet jeg ikke om jeg hadde klart å ha is i magen til å se det ann... Men jeg vet ikke.

Enig med deg. Men godbittesten er fortsatt bra å ta da, den gir ihvertfall en klar indikasjon hvis noe ER galt. Og ja, å se etter om det er noe hun kan ha fått i seg, er også en bra idé. Se ikke an for lenge iallefall, hvis du merker at hun blir verre fort, det var ikke slik jeg mente det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, jeg sjekka jo hva det kunne være når vi var i området, men det er så svart i den grøfta at der ser jeg ikke noe før i morgen i dagslys. Når vi var under lyset så ballen ut som den var dekket av lys/jordaktig gjørme med litt sørpevann på. Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre, hun spiste godbiter ut av vannskåla i sted (fordi hun ikke ville ha vann med en gang) og spiste litt leverpostei i sted, så det er ikke noe i veien med apetitten.

Ligger og snorker HØYT på soffaen nå, peip og peip i sted men årsaken var selvfølgelig at hun ikke fikk gå opp i soffaen (jeg hadde igjen grinda) :rolleyes: Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre akkurat nå =/ Virker jo okei, som jeg sier, litt bakfull og nå var hun så trøtt at hun sovna hardt på soffaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun vært hjemme fra 7-2, ingen forandinger i atferd eller noe. Sov bare ekstra mye i natt. Nå løper hun rundt etter godbitballen på verandaen, så ingen ting i veien med hverken apetitt eller form... Måtte ha vært noe harskt uggent noe som gav midlertidig påvirkning (eller kanskje enda mer hjerneskade :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun vært hjemme fra 7-2, ingen forandinger i atferd eller noe. Sov bare ekstra mye i natt. Nå løper hun rundt etter godbitballen på verandaen, så ingen ting i veien med hverken apetitt eller form... Måtte ha vært noe harskt uggent noe som gav midlertidig påvirkning (eller kanskje enda mer hjerneskade :) ).

Haha, enda mer hjerneskade..! :) Men hva mener du med "sov ekstra mye i natt"?? Sover hun ikke om nettene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, enda mer hjerneskade..! :) Men hva mener du med "sov ekstra mye i natt"?? Sover hun ikke om nettene? :)

Jo, men hun er gjerne oppe 6, og skal iallefall ha meg opp rundt 7. I dag sov hun til jeg sto opp :) Uvant det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...