Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundepass


Kristiin

Recommended Posts

hei :)

Er det noen av dere som passer hunder i fellesferien?

Hva tar dere per dag? (inkluderer det mat og bur?)

Tar dere hundene med på turer? Vi har en stor inngjerdet tomt de kan springe fritt på ..

Tenkte kanskje vi kunne ta noe ekstra for noen timers tur ..

Hvordan avtalte gjør dere med eierene?

Hva om hunden blir syk?

Blir det ofte knuffing når flere hunder er på tur sammen?

Vi har en stor inngjerdet tomt å en garasje men noe bur og hundeutstyr der hundene kan være .. Samt noen kan være inn i huset. Hva kreves det å holde på med noe sånt?

Vi har tenkt noe på pass av hund i sommeren 2009 i fellesferien når mange er på ferie ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som dere skjønner er det jo ikke gjennomtenkt enda! Men det er en garasje-bu. Går ann og sette inn varmeovn :)

Men dere kan gjerne kom med tips/erfaring.

Hundene kommer bare til å være der om nettene for det meste.

Og tenkte vi kunne ha no dagtilbud, kommer med hunden om morgenen og henter den etter jobb .. (og da blir jo ikke hunden å sitte i bur)

Men vi har ikke så mange bur, jeg har ett slikt: http://bålet.no/e107_files/public/11796860...T0_hundebur.jpg

og jeg lurer på om hun andre også har 1 eller 2. Men da blir jo det ett problem da, enten må vi kjøpe inn (noe som kommer til å bli dyrt) eller at vi lager avtale med eier og ta med bur hunden skal sove i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil bli vanskelig å få "kunder" til et slik hundepass. Ikke har du/dere nok erfaring, med mindre dere har jobbet på kennel osv, og det er et forferdelig stort ansvar å skulle passe andres hunder. "Desverre" er det visst ingenting som kreves for å holde på med sånnt, vi har en lov som sier hvordan et hunde/kattepensjonat skal være, men jeg vet ikke om slike private "hobbyer" går under den loven. Om det gjør det vil ikke en garasje og inngjerdet plen holde hvertfall. Det er minimumskrav til burstørrelser, luftegårder, hvilket materiale som skal være brukt, det skal være mulig for vann å renne vekk, hele området skal være inngjerdet osv osv. Det er bare noen av punktene i den loven. Personlig ville jeg ikke levert hunden min til et sted som ikke holder de kvalifikasjonene, med mindre det er folk jeg kjenner, der jeg vet at hunden får det bra uansett. Dessuten har du alle rundt deg og tenke på. Om du bor i boligfelt er det ikke sikkert naboene setter pris på hundebjeff til alle døgnets tider. Hva som skal gjøres om en hund blir syk, skadet osv må avtales med eierne, ettersom du ikke vil ha noen forskrift om forsikringskrav eller noe sånt i ryggen.

Om dere først skal gjøre dette ville jeg enten gjort det skikkelig, og faktisk laget en liten "kennel" som holder de kravene som stilles, eller droppet det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og drive hundepensjonat eller dagpass, må man ha godkjenning fra mattilsynet og en vetrinær. Ganske strenge krav, å det er jo bra!

Kjenner en som har jobbet på kennel, og som hun sier så må man ha mange hunder for å kunne leve av det. Det er mye utgifter og lite inntekt. Dette yrke er veldig sesong preget og navn og rykte preget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thæ, dette satt vi å snakka om for første gang idag altså pg dette skal bare være ett sommertilbud de 3 ukene i fellesferien for pass av ett par hunder :)

edit: vi får snakke og diskutere det litt mer sammen vi som tenker tanken! Legger ut her noe senere om hva mer vi tenker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :P

Er det noen av dere som passer hunder i fellesferien?

Hva tar dere per dag? (inkluderer det mat og bur?)

Tar dere hundene med på turer? Vi har en stor inngjerdet tomt de kan springe fritt på ..

Tenkte kanskje vi kunne ta noe ekstra for noen timers tur ..

Hvordan avtalte gjør dere med eierene?

Hva om hunden blir syk?

Blir det ofte knuffing når flere hunder er på tur sammen?

Vi har en stor inngjerdet tomt å en garasje men noe bur og hundeutstyr der hundene kan være .. Samt noen kan være inn i huset. Hva kreves det å holde på med noe sånt?

Vi har tenkt noe på pass av hund i sommeren 2009 i fellesferien når mange er på ferie ..

Jeg jobber på hundepensjonat, her har vi 34 plasser/binger, altså plass til noen få til dersom noen bor 2 og 2 til vanlig.

Vi tar 180kr/døgn, inkludert mat. Maten er en svært liten del av utgiftene med hunden, er vasking og lufting som tar tid og er verdt noe. Så om eiere sender med eget fôr, betaler de det samme. For to hunder som kan bo sammen og spise sammen, tar vi 125kr per hund per døgn. Bingene(inne) de står på mellom luftinger og om natten, er ca 2-4kvm, tror jeg(jeg er elendig på størrelser o.l., tror de er litt større, men skal ikke overdrive heller). Noen av bingene er større, for større hunder.

Vi går sjelden tur med hundene, det har vi ikke tid til, men vi har 1 veldig stort jorde, 2 store innhegninger, 3 mindre innhegninger og 4 små, en av de fire med tak over, for hunder som hopper høyere enn 1,80-2meter(mest pga EN hund som hoppa over 5 binger bortover på 1,80m høyde og fillerista en bischon frisé, denne hunden hadde aldri hoppa før) :)

De eneste gangene vi går tur med hunder, er hvis det er noen som er her veldig lenge, eller som ikke kan gå sammen med andre, eller som ikke trives i begynnelsen, og hvis de ikke gjør fra seg når de går i innhegningene. Eventuelt hvis eierne spør spesifikt om det av en god grunn. Ellers hadde det blitt rimelig hektisk å gå en tur med hver hund, når vi har 25 hunder her. Tenk deg 3 turer om dagen da? :)

Ang det å gå tur med hunder sammen, de få vi går med, går jo alene.

Men i forhold til å ha hunder sammen: Vi har ALDRI hannhunder sammen hverken i bånd eller løse, UANSETT hvor snille de er, fordi man ikke kan forutse hva som skjer. Eneste unntaket er hannhunder som bor sammen hos samme eier fra før.

Vi setter heller aldri tisper sammen, fordi disse også kan fly på hverandre. Så, det eneste vi setter sammen, er hunder av motsatt kjønn, etter å ha sett dem an MINST et døgn, for at hunden skal slå seg litt til ro, og for å vite litt hvordan hunden er, og se an hvem som kan passe sammen. Og vi gjør aldri noe eier ikke vil. Hvis eier sier at hunden ikke skal være med andre, så skal ikke hunden det.

Som f.eks en dalmatiner vi har her i blant. Han ser veldig snill ut, og står og logrer til andre hunder, men kommer de bort til ham, eller åpner du døra mellom dem, klikker han helt, og går på for å drepe. Derfor hører vi på eier, når han sier at vi ikke skal slippe ham sammen med andre.

I forhold til hunder i bånd, vil jeg tro det er mer sjanse for at de knuffer i bånd enn løse. Det ser man jo ofte med båndagressivitet, og hvis løse hunder kommer bort til litt usikre hunder som står i bånd. Båndet får dem til å føle seg fanget, og da føler de at de må forsvare seg.

Vi har vel ingen spesiell avtale med eierne. Men de betaler per natt, og vi tar hunden til dyrlegen hvis den blir syk, prøver alltid å få tak i eier med en gang vi merker at det er noe med hunden. Men er det akutt, tar vi hunden til dyrlegen, og legger ut for evt behandling hvis vi ikke får tak i eier. Det er også grunnen til at vi vil ha et tlfnr vi alltid kan nå eierne på, også når de er på ferie. Vi krever også at alle hunder som kommer, er vaksinert det siste året, og de må ta med vaksinasjonskort når de kommer.

Vi gir også evt medisiner som trengs, dersom hunden går på noe, uten å kreve noe ekstra for det.

Vi har 2 meter høyt gjerde rundt ytterkant av hele pensjonatet unntatt framme på tunet. Gravd ned gjerde i alle innhegningene, unntatt på Storjordet, der det kun går hunder som kommer på innkalling av fremmede, som ikke hopper, og som ikke har sterkt jaktinstinkt på sau(da dette jordet grenser til sauejordet). Ellers er alle gjerdinger minst 1,80m. Så OM en hund skulle komme seg ut av utebingen, og komme seg ut på tunet, så er den fortsatt inngjerdet der, og vi har mulighet til å se den og fange den. Men jeg tror aldri noen hund har stikki av her ved å hoppe ut.

Først og fremst, om dere tenker på dette, begynn SMÅTT! Det er utrolig mye mer arbeid enn du tror, og hunder har de merkeligste vaner og uvaner, som man oppdager etterhvert. Og ansvaret er utrolig stort, og om du ikke føler ubehag over det ansvaret du får på dine skuldre, er du ikke egnet til å drive med noe slikt. Jeg hadde ansvaret her alene i 4 netter, hadde vaskehjelp i mora til Stig, mens Stig og Anne var på hytta. Så jeg hadde alt ansvar for fôring, medisinering, lufting, å ta imot bikkjer som kom, ta betalt for og levere ut bikkjer som skulle dra, og evt sjukdom. Var alene fra mandag ettermiddag til fredag ettermiddag.

Tror du jaggu ikke at på onsdags ettermiddag, klokka halv to, oppdager jeg at den ene flat-tispa har begynnende magedreining? Midt i ettermiddagsluftinga, mora til Stig tar ikke i bikkjene, jeg kan ikke la stedet stå uten folk til stede, og jeg kjører ikke bil. Ringer til Stig, ringer til eieren, som heldigvis tar tlf med en gang, ringer til dyreklinikken nedi her, men får vite at der er det ikke veterinær tilstede, i åpningstid, på en onsdag. Så ringer jeg til Nittedal, men der er det stengt. Eneste mulighet er Gjøvik, 50 min unna.

Mens jeg ringte rundt til dyrleger, ringte Stig til en som kunne kjøre, så jeg får tatt inn alle de andre bikkjene, så de slipper å stå ute i sola, og reiser avgårde til dyrlege med en gang. Rekker akkurat såvidt fram til å redde bikkja, de gikk rett igang med operasjon når vi kom inn døra, da slimhinnene var veldig misfarga. Var flaks at vi klarte å komme så fort, ellers hadde hun ikke klart seg.

Dette er også sånne ting man må ta i ettertanke når man begynner med noe sånt. Hvor nært bor du til dyrlege, har du økonomi til å legge ut for evt behandling(den magedreiningsoperasjonen kom på 28-30 000, pga det var etter stengningsstid, i vakt-tiden). Har du erfaring nok til å se når en hund er alvorlig syk? Hva gjør du dersom en hund skader en annen som er der? Hvem skal da betale for dyrlegeregning? Du, fordi det er ditt ansvar mens hundene er der? Har du økonomi til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Fin tanke dere brygger på, men jeg lurer på hvor mye erfaing du har med hund? En person som starter noe slikt burde ha en god del erfaring med hundehold. Erfart forskjellige raser, forskjellige hundepersonligheter, visse situasjoner og i de fleste tilfeller være ett steg forran i henhold til å forutse ting som KAN skje. Som roya87 sier; En hund kan se så snill ut som bare det, MEN.... Vet du hva som skjer normalt sett når to fremmede hannhunder kommer sammen f.eks? Eller to tisper for den del? Å hva ville du gjort om om du kom opp i en situsjon som det?

Jeg har sett utfallet av begge deler, å det er IKKE noe vakkert syn. Hverken for hundene eller for den som prøver å gripe inn. Dyrt kan det også bli.

Anbefaler deg å ta kontakt med ett pensjonat som du vet har godt rykte, spør om du kan få komme å bare se deg litt om å spørre noen spørsmål. Om mulig, spør om du kan få muligheten til å komme å jobbe der sammen med de en stund sånn at du vet hva du går til om du bestemmer deg for dette.

Det finnes aldri dumme spørsmål, bare dumme svar :) Tror nok de fleste vil være behjelpelig om du bestemmer deg og er fast bestemt på at du skal gjennomføre det. :) Men det er dyrt å starte, for det er visse regler for hvordan en kan drive å hvordan lokalene skal være. Så som Tolleren sier, det kreves godkjenning av mattilsyn og vetrinær, samt at du bør ha en avtale med en vetrinær i henhold til sykdom etc.

Ønsker deg lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...