Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundepass


Kristiin

Recommended Posts

hei :)

Er det noen av dere som passer hunder i fellesferien?

Hva tar dere per dag? (inkluderer det mat og bur?)

Tar dere hundene med på turer? Vi har en stor inngjerdet tomt de kan springe fritt på ..

Tenkte kanskje vi kunne ta noe ekstra for noen timers tur ..

Hvordan avtalte gjør dere med eierene?

Hva om hunden blir syk?

Blir det ofte knuffing når flere hunder er på tur sammen?

Vi har en stor inngjerdet tomt å en garasje men noe bur og hundeutstyr der hundene kan være .. Samt noen kan være inn i huset. Hva kreves det å holde på med noe sånt?

Vi har tenkt noe på pass av hund i sommeren 2009 i fellesferien når mange er på ferie ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som dere skjønner er det jo ikke gjennomtenkt enda! Men det er en garasje-bu. Går ann og sette inn varmeovn :)

Men dere kan gjerne kom med tips/erfaring.

Hundene kommer bare til å være der om nettene for det meste.

Og tenkte vi kunne ha no dagtilbud, kommer med hunden om morgenen og henter den etter jobb .. (og da blir jo ikke hunden å sitte i bur)

Men vi har ikke så mange bur, jeg har ett slikt: http://bålet.no/e107_files/public/11796860...T0_hundebur.jpg

og jeg lurer på om hun andre også har 1 eller 2. Men da blir jo det ett problem da, enten må vi kjøpe inn (noe som kommer til å bli dyrt) eller at vi lager avtale med eier og ta med bur hunden skal sove i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil bli vanskelig å få "kunder" til et slik hundepass. Ikke har du/dere nok erfaring, med mindre dere har jobbet på kennel osv, og det er et forferdelig stort ansvar å skulle passe andres hunder. "Desverre" er det visst ingenting som kreves for å holde på med sånnt, vi har en lov som sier hvordan et hunde/kattepensjonat skal være, men jeg vet ikke om slike private "hobbyer" går under den loven. Om det gjør det vil ikke en garasje og inngjerdet plen holde hvertfall. Det er minimumskrav til burstørrelser, luftegårder, hvilket materiale som skal være brukt, det skal være mulig for vann å renne vekk, hele området skal være inngjerdet osv osv. Det er bare noen av punktene i den loven. Personlig ville jeg ikke levert hunden min til et sted som ikke holder de kvalifikasjonene, med mindre det er folk jeg kjenner, der jeg vet at hunden får det bra uansett. Dessuten har du alle rundt deg og tenke på. Om du bor i boligfelt er det ikke sikkert naboene setter pris på hundebjeff til alle døgnets tider. Hva som skal gjøres om en hund blir syk, skadet osv må avtales med eierne, ettersom du ikke vil ha noen forskrift om forsikringskrav eller noe sånt i ryggen.

Om dere først skal gjøre dette ville jeg enten gjort det skikkelig, og faktisk laget en liten "kennel" som holder de kravene som stilles, eller droppet det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og drive hundepensjonat eller dagpass, må man ha godkjenning fra mattilsynet og en vetrinær. Ganske strenge krav, å det er jo bra!

Kjenner en som har jobbet på kennel, og som hun sier så må man ha mange hunder for å kunne leve av det. Det er mye utgifter og lite inntekt. Dette yrke er veldig sesong preget og navn og rykte preget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thæ, dette satt vi å snakka om for første gang idag altså pg dette skal bare være ett sommertilbud de 3 ukene i fellesferien for pass av ett par hunder :)

edit: vi får snakke og diskutere det litt mer sammen vi som tenker tanken! Legger ut her noe senere om hva mer vi tenker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :P

Er det noen av dere som passer hunder i fellesferien?

Hva tar dere per dag? (inkluderer det mat og bur?)

Tar dere hundene med på turer? Vi har en stor inngjerdet tomt de kan springe fritt på ..

Tenkte kanskje vi kunne ta noe ekstra for noen timers tur ..

Hvordan avtalte gjør dere med eierene?

Hva om hunden blir syk?

Blir det ofte knuffing når flere hunder er på tur sammen?

Vi har en stor inngjerdet tomt å en garasje men noe bur og hundeutstyr der hundene kan være .. Samt noen kan være inn i huset. Hva kreves det å holde på med noe sånt?

Vi har tenkt noe på pass av hund i sommeren 2009 i fellesferien når mange er på ferie ..

Jeg jobber på hundepensjonat, her har vi 34 plasser/binger, altså plass til noen få til dersom noen bor 2 og 2 til vanlig.

Vi tar 180kr/døgn, inkludert mat. Maten er en svært liten del av utgiftene med hunden, er vasking og lufting som tar tid og er verdt noe. Så om eiere sender med eget fôr, betaler de det samme. For to hunder som kan bo sammen og spise sammen, tar vi 125kr per hund per døgn. Bingene(inne) de står på mellom luftinger og om natten, er ca 2-4kvm, tror jeg(jeg er elendig på størrelser o.l., tror de er litt større, men skal ikke overdrive heller). Noen av bingene er større, for større hunder.

Vi går sjelden tur med hundene, det har vi ikke tid til, men vi har 1 veldig stort jorde, 2 store innhegninger, 3 mindre innhegninger og 4 små, en av de fire med tak over, for hunder som hopper høyere enn 1,80-2meter(mest pga EN hund som hoppa over 5 binger bortover på 1,80m høyde og fillerista en bischon frisé, denne hunden hadde aldri hoppa før) :)

De eneste gangene vi går tur med hunder, er hvis det er noen som er her veldig lenge, eller som ikke kan gå sammen med andre, eller som ikke trives i begynnelsen, og hvis de ikke gjør fra seg når de går i innhegningene. Eventuelt hvis eierne spør spesifikt om det av en god grunn. Ellers hadde det blitt rimelig hektisk å gå en tur med hver hund, når vi har 25 hunder her. Tenk deg 3 turer om dagen da? :)

Ang det å gå tur med hunder sammen, de få vi går med, går jo alene.

Men i forhold til å ha hunder sammen: Vi har ALDRI hannhunder sammen hverken i bånd eller løse, UANSETT hvor snille de er, fordi man ikke kan forutse hva som skjer. Eneste unntaket er hannhunder som bor sammen hos samme eier fra før.

Vi setter heller aldri tisper sammen, fordi disse også kan fly på hverandre. Så, det eneste vi setter sammen, er hunder av motsatt kjønn, etter å ha sett dem an MINST et døgn, for at hunden skal slå seg litt til ro, og for å vite litt hvordan hunden er, og se an hvem som kan passe sammen. Og vi gjør aldri noe eier ikke vil. Hvis eier sier at hunden ikke skal være med andre, så skal ikke hunden det.

Som f.eks en dalmatiner vi har her i blant. Han ser veldig snill ut, og står og logrer til andre hunder, men kommer de bort til ham, eller åpner du døra mellom dem, klikker han helt, og går på for å drepe. Derfor hører vi på eier, når han sier at vi ikke skal slippe ham sammen med andre.

I forhold til hunder i bånd, vil jeg tro det er mer sjanse for at de knuffer i bånd enn løse. Det ser man jo ofte med båndagressivitet, og hvis løse hunder kommer bort til litt usikre hunder som står i bånd. Båndet får dem til å føle seg fanget, og da føler de at de må forsvare seg.

Vi har vel ingen spesiell avtale med eierne. Men de betaler per natt, og vi tar hunden til dyrlegen hvis den blir syk, prøver alltid å få tak i eier med en gang vi merker at det er noe med hunden. Men er det akutt, tar vi hunden til dyrlegen, og legger ut for evt behandling hvis vi ikke får tak i eier. Det er også grunnen til at vi vil ha et tlfnr vi alltid kan nå eierne på, også når de er på ferie. Vi krever også at alle hunder som kommer, er vaksinert det siste året, og de må ta med vaksinasjonskort når de kommer.

Vi gir også evt medisiner som trengs, dersom hunden går på noe, uten å kreve noe ekstra for det.

Vi har 2 meter høyt gjerde rundt ytterkant av hele pensjonatet unntatt framme på tunet. Gravd ned gjerde i alle innhegningene, unntatt på Storjordet, der det kun går hunder som kommer på innkalling av fremmede, som ikke hopper, og som ikke har sterkt jaktinstinkt på sau(da dette jordet grenser til sauejordet). Ellers er alle gjerdinger minst 1,80m. Så OM en hund skulle komme seg ut av utebingen, og komme seg ut på tunet, så er den fortsatt inngjerdet der, og vi har mulighet til å se den og fange den. Men jeg tror aldri noen hund har stikki av her ved å hoppe ut.

Først og fremst, om dere tenker på dette, begynn SMÅTT! Det er utrolig mye mer arbeid enn du tror, og hunder har de merkeligste vaner og uvaner, som man oppdager etterhvert. Og ansvaret er utrolig stort, og om du ikke føler ubehag over det ansvaret du får på dine skuldre, er du ikke egnet til å drive med noe slikt. Jeg hadde ansvaret her alene i 4 netter, hadde vaskehjelp i mora til Stig, mens Stig og Anne var på hytta. Så jeg hadde alt ansvar for fôring, medisinering, lufting, å ta imot bikkjer som kom, ta betalt for og levere ut bikkjer som skulle dra, og evt sjukdom. Var alene fra mandag ettermiddag til fredag ettermiddag.

Tror du jaggu ikke at på onsdags ettermiddag, klokka halv to, oppdager jeg at den ene flat-tispa har begynnende magedreining? Midt i ettermiddagsluftinga, mora til Stig tar ikke i bikkjene, jeg kan ikke la stedet stå uten folk til stede, og jeg kjører ikke bil. Ringer til Stig, ringer til eieren, som heldigvis tar tlf med en gang, ringer til dyreklinikken nedi her, men får vite at der er det ikke veterinær tilstede, i åpningstid, på en onsdag. Så ringer jeg til Nittedal, men der er det stengt. Eneste mulighet er Gjøvik, 50 min unna.

Mens jeg ringte rundt til dyrleger, ringte Stig til en som kunne kjøre, så jeg får tatt inn alle de andre bikkjene, så de slipper å stå ute i sola, og reiser avgårde til dyrlege med en gang. Rekker akkurat såvidt fram til å redde bikkja, de gikk rett igang med operasjon når vi kom inn døra, da slimhinnene var veldig misfarga. Var flaks at vi klarte å komme så fort, ellers hadde hun ikke klart seg.

Dette er også sånne ting man må ta i ettertanke når man begynner med noe sånt. Hvor nært bor du til dyrlege, har du økonomi til å legge ut for evt behandling(den magedreiningsoperasjonen kom på 28-30 000, pga det var etter stengningsstid, i vakt-tiden). Har du erfaring nok til å se når en hund er alvorlig syk? Hva gjør du dersom en hund skader en annen som er der? Hvem skal da betale for dyrlegeregning? Du, fordi det er ditt ansvar mens hundene er der? Har du økonomi til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Fin tanke dere brygger på, men jeg lurer på hvor mye erfaing du har med hund? En person som starter noe slikt burde ha en god del erfaring med hundehold. Erfart forskjellige raser, forskjellige hundepersonligheter, visse situasjoner og i de fleste tilfeller være ett steg forran i henhold til å forutse ting som KAN skje. Som roya87 sier; En hund kan se så snill ut som bare det, MEN.... Vet du hva som skjer normalt sett når to fremmede hannhunder kommer sammen f.eks? Eller to tisper for den del? Å hva ville du gjort om om du kom opp i en situsjon som det?

Jeg har sett utfallet av begge deler, å det er IKKE noe vakkert syn. Hverken for hundene eller for den som prøver å gripe inn. Dyrt kan det også bli.

Anbefaler deg å ta kontakt med ett pensjonat som du vet har godt rykte, spør om du kan få komme å bare se deg litt om å spørre noen spørsmål. Om mulig, spør om du kan få muligheten til å komme å jobbe der sammen med de en stund sånn at du vet hva du går til om du bestemmer deg for dette.

Det finnes aldri dumme spørsmål, bare dumme svar :) Tror nok de fleste vil være behjelpelig om du bestemmer deg og er fast bestemt på at du skal gjennomføre det. :) Men det er dyrt å starte, for det er visse regler for hvordan en kan drive å hvordan lokalene skal være. Så som Tolleren sier, det kreves godkjenning av mattilsyn og vetrinær, samt at du bør ha en avtale med en vetrinær i henhold til sykdom etc.

Ønsker deg lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...