Gå til innhold
Hundesonen.no

Manglende kjemi?


Huldra

Recommended Posts

Jeg og forrige hunden min var vel det jeg kaller "match made in hell" Det tok meg 3 år å komme på samme plan som han, eller han på mitt. Vi var vel så ulike av natur at vi ikke snakket i nærheten samme språk - han var mye mer seriøs en jeg, og var mye mer konsentrert og analyserende. Sånn generelt så likte jeg bikkja da, morsom hund - men det kostet meg mye tid å bli god på å trene med han, men det løsnet tilslutt og da hadde vi det sabla gøy. Sånn i ettertid - jeg lærte sabla mye av han om meg selv og om hva som er målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar
"Tora": hmm - ja - hva er målet - etter din erfaring?

Gikk litt fort, bikkja ville ut.

Målet ja, som jeg fant det. Vi fikk løsning i det jeg la planer og mål død og egentlig ga opp. Da syns tydeligvis hunden at jeg var mulig å forstå, usikkerheten og de evige forsøk på å tolke hva jeg forventet forsvant, så hva jeg lærte? Leve i nuet, se det som er der akkurat i øyeblikket, ikke hva man ønsker, eller forventer. Bare ha det gøy egentlig. Hadde prøvd å late som jeg ikke forventet noe før, men mente det vel ikke så kraftig. Ikke lett å lure de hundene.

Han ble den hunden jeg ville ha etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk litt fort, bikkja ville ut.

Målet ja, som jeg fant det. Vi fikk løsning i det jeg la planer og mål død og egentlig ga opp. Da syns tydeligvis hunden at jeg var mulig å forstå, usikkerheten og de evige forsøk på å tolke hva jeg forventet forsvant, så hva jeg lærte? Leve i nuet, se det som er der akkurat i øyeblikket, ikke hva man ønsker, eller forventer. Bare ha det gøy egentlig. Hadde prøvd å late som jeg ikke forventet noe før, men mente det vel ikke så kraftig. Ikke lett å lure de hundene.

Han ble den hunden jeg ville ha etter det.

Wow, det var dette som hente med Emma så fort jeg fikk My. Da tok på en måte My over alle forventingene og ønskene jeg hadde for Emma men som hun ikke klarte å leve opp til, og det må hun ha merket, for Emma er en helt annen hund å trene med og være med nå. Det kan sikkert ha noe med at hun deler meg med noen andre nå, men det har nok også noe med alle kravene og ønskene, og de "usynlige signalene" og følelsene man sender ut som menneske når det er sånn.

Leve i nuet, se det som er der akkurat i øyeblikket, ikke hva man ønsker, eller forventer. Bare ha det gøy egentlig.

Den tror jeg Emma kan skrive under på ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
You never know hva som kan dukke opp av tomsinger som ikke har hørt om hverken NILIF, enn si vanlig dressur/hundeskikk og som kan lokkes med på ablegøyer og "tøys" når JEG vil.

Jeg er tydeligvis en "tomsing" for jeg aner ikke hva NILIF er for noe.. Da mistet også innlegget ditt en vesentlig del av essensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Joda, men vi bruker andre typer ord på det Gråtass. NILIF: Nothing in life is free.

Åh, er det det heter nå.. jaja, sunn fornuft får fancy navn, har sett det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leve i nuet, se det som er der akkurat i øyeblikket, ikke hva man ønsker, eller forventer. Bare ha det gøy egentlig.

Han ble den hunden jeg ville ha etter det.

Og da tipper jeg at VI blir mer som hunder, - den "hunden" bikkja vil ha. Det skulle jo borge for en bedre kjemi, og verdt at vi - som har mest vett til det - gir opp "krigen" og kommer i møte.

"Gråtass" og sikkert mange fler:

Nå er jo NILIF/ (Karen Pryor-strategi for øvrig, mener jeg?) godt forklart over, men vil beklage at jeg selv var så tomsete å bruke bare forkortelsen. Så "nothing in life osv" brukt over, og dermed ble det for fort gjort. Takk for påminnelsen, jeg skjerper meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...