Gå til innhold
Hundesonen.no

Er negative erfaringer med for egentlig negative?


m-k-berr

Recommended Posts

Det har vært mye snakk om erfaring av forskjellige fôr-typer. En ting det snakkes om er hvor ofte hunden har avføring.

De fleste sier at de kanskje ikke valgte akkurat det og det fôret fordi hunden hadde avføring flere ganger om dagen.

Er egentlig dette negativt?? Skal man sammenligne med mennesker ( :) ) og mange andre individer så er jo det veldig positivt!?!

Min hund sliter flere ganger med forstoppelse, så da vil jeg heller at hun har en fin avføring flere ganger om dagen :)

Kan noen fortelle hvorfor det er så negativt med mye avføring når man velger fôr-type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke positivt for et menneske og drite flere ganger om dagen heller. Hvor mye avføring vi skiller ut kommer an på hvor mye næring vi, eller hunden, har tatt opp av maten. Om vi ikke har tatt opp spesiellt mye av næringen, vil det meste komme ut igjen, men om kroppen klarer å nyttegjøre seg av næringsstoffene i maten, vil den ikke det. Man skal visst drite en gang om dagen ja, men ikke veldig mange. Dette gjelder for våre firbente venner også. Om hunden driter mye kan det tyde på at den ikke tar opp nok næring, eller at den ikke rekker å fordøye alt, og dermed ikke får tatt opp alt. Hunden har mye kortere fordøyelsessystem enn oss mennesker, og derfor kan det være lurt å fôre flere ganger om dagen, for et større næringsopptak.

Dette er det jeg har hørt om dette ang. mye avføring og fôr hvertfall :) Om hunden din gjentatte ganger sliter med forstoppelse, ville jeg også sett litt på hva den får å spise, for forstoppelser er ikke mindre negativt enn masse avføring, og har også med hvordan den nyttegjør seg av maten, og hva den får å spise (tørrfôr, bein osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden driter mye kan det tyde på at den ikke tar opp nok næring, eller at den ikke rekker å fordøye alt, og dermed ikke får tatt opp alt. Hunden har mye kortere fordøyelsessystem enn oss mennesker, og derfor kan det være lurt å fôre flere ganger om dagen, for et større næringsopptak.

Vil ikke konsistensen og fargen (ev innhold) i avføringen si mer om næringsopptaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke konsistensen og fargen (ev innhold) i avføringen si mer om næringsopptaket?

Det er ikke så lett å si noe om næringsopptaket basert på konsistensen eller fargen på avføringen. Men hvis to friske hunder spiser 500 gram daglig av to ulike fôr, og den ene har mer avføring enn den andre, så er det jo innlysende at den som skiter mest har dårligst næringsopptak. Det er jo det som ikke fordøyes som kommer ut som avføring.

Men konsistensen har selvfølgelig også noe å si. I magen blandes maten med væske, og denne "næringssuppa" suges så opp i tarmen. Hvis den ene bikkja har bløt avføring, så er det fordi tarmen dens ikke har sugd opp "næringssuppa" godt nok. Det kan blant annet skyldes at maten inneholder mye råvarer som er tungt fordøyelige, slik at hundens korte tarmsystem ikke rekker å suge opp alt.

Men også matens sammensetting kan ha noe å si. Forsøk med mennesker har vist at vi opptar mindre fett fra maten vår hvis vi samtidig drikker melk eller får i oss meieriprodukter. Forsøk har også vist at vi opptar næring bedre hvis vi spiser kjøtt og grønnsaker i suppeform, sammenlignet med hva vi gjør om vi får i oss samme mengden kjøtt og grønnsaker som vanlig middag (og med vann som drikke). Nå er forsåvidt vi mennesker utstyrt med et helt annet fordøyelsessystem enn hunder, men det er likevel mye mulig at kombinasjoner av råvarer kan ha en annen effekt enn hver råvare for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å si noe om næringsopptaket basert på konsistensen eller fargen på avføringen. Men hvis to friske hunder spiser 500 gram daglig av to ulike fôr, og den ene har mer avføring enn den andre, så er det jo innlysende at den som skiter mest har dårligst næringsopptak. Det er jo det som ikke fordøyes som kommer ut som avføring.

Men konsistensen har selvfølgelig også noe å si. I magen blandes maten med væske, og denne "næringssuppa" suges så opp i tarmen. Hvis den ene bikkja har bløt avføring, så er det fordi tarmen dens ikke har sugd opp "næringssuppa" godt nok. Det kan blant annet skyldes at maten inneholder mye råvarer som er tungt fordøyelige, slik at hundens korte tarmsystem ikke rekker å suge opp alt.

Men også matens sammensetting kan ha noe å si. Forsøk med mennesker har vist at vi opptar mindre fett fra maten vår hvis vi samtidig drikker melk eller får i oss meieriprodukter. Forsøk har også vist at vi opptar næring bedre hvis vi spiser kjøtt og grønnsaker i suppeform, sammenlignet med hva vi gjør om vi får i oss samme mengden kjøtt og grønnsaker som vanlig middag (og med vann som drikke). Nå er forsåvidt vi mennesker utstyrt med et helt annet fordøyelsessystem enn hunder, men det er likevel mye mulig at kombinasjoner av råvarer kan ha en annen effekt enn hver råvare for seg.

hmmm. Ble ikke så mye klokere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...