Gå til innhold
Hundesonen.no

Foring og turer


Linda Kristin

Recommended Posts

..men blir litt forvirret så spør.

I morgen henter jeg en JRT på 11 uker. Lurer da på tre ting.

Mat: Hvor ofte mater man valpen? Har lest 3 ganger om dagen. Og at man skal bløte tørrforet. 1 del for 2 deler vann. Riktig??

Turer: Hvor ofte kan man/skal man gå tur med valpen. Ikke mindre turer med de litt lengre. Og hvor lange kan de være?? Har lest at man skal ta de ut om morgenen, etter mat og etter lek, men bare rundt huset og ikke langturer.

Møte andre hunder: Når kan valpen møte andre hunder?? Min mamma har en kleinspitz på 2 år og vi planlegger å legge turene sammen så når er det fornuftig å la hundene møtes??

Takker for svar.

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 gang om dagen er greit for en så liten valp.

Oppbløtet eller ei er opp til deg. Hva liker valpen? Noen sier at tørrfor er bedre for tennene, andre mener annet. Det er litt opp til deg. Jeg foret tørr fordi det var det valpene fikk hos oppdretter, og det er "lettest", men hun hadde spist begge deler uten problemer.

Du skal ikke gå "lang" tur før valpen er nærmere 4 mnd. Bare gå i gata og gjør heller andre spennende ting som lek og spor og gjemsel de første ukene (månedene). Vi har ikke begynt med ordentlige langturer (i lysløypa, oppmot 40-50 minutter GÅING) før valpen var 6 mnd :punk: Og ja, de "skal" ut etter mat, søvn og lek, med mindre du vil ha tiss i stua.

Når den skal møte hunder er opp til deg å se. Er valpen trygg? Er den frampå? Da kan den få møte andre hunder fra dag 2-3-4. Gi den litt tid å "akklimatisere seg" til sitt nye hjem, men ellers er det bare å la den møte hunder. Husk å ikke presse den for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det med lengden på turer er vanskelig å si sikkert. Men i begynnelsen gikk ikke vi noe langt men lot dachsvalpen vår få løpe fritt i marken like i nærheten av der vi bor. Og der var vi lenge, gjerne en halvtimes + tid. Er bare å ta det sakte men sikkert. Man ser jo om hunden blir sliten eller ikke, og vil den ikke mer så vil den ikke mer.

Så man kan gå alt fra time turer til ti minutters lange turer. Men selvfølgelig se det an. Det er ikke det første du legger ut på, en times lang tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Var på treff med Østfold gjengen her om dagen og da holdt han det gående med de andre i over en time. Ellers går vi turer fra 10-30 minutter. Kommer ann på hvor mye han gidder. Han er ikke glad i regnet, men ut må vi og da forter han seg å tisse så han kan gå inn igjen...hehe

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Var på treff med Østfold gjengen her om dagen og da holdt han det gående med de andre i over en time. Ellers går vi turer fra 10-30 minutter. Kommer ann på hvor mye han gidder. Han er ikke glad i regnet, men ut må vi og da forter han seg å tisse så han kan gå inn igjen...hehe

Mvh Linda

Noe lignende var det med dachsen min også en periode. Eller hvis det regner nå, og vi prøver å slippe henne ut i hagen ser hun ut, lukter litt og snur tvert om og opp i sofaen gjerne. Men skal vi på tur er det ikke lengre noe problem, for det er jo bare gøy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg har hørt:

En ung valp spiser som regel fire måltider per dag. Når valpen er rundt 4 måneder, kan du kutte lunschjen, så middagen ved 6 måneder, intil den er 9 måneder, da får den bare ett måltid om dagen, som vanligvis skal gis om kvelden. Friskt vann skal ALLTID stå fremme og være tilgjengelig til alle tider. Mange ganger har oppdretteren forslag på fòrmerker som er bra for valpen.

Men er vel opp til hver enkelt å gjøre hva som føles best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...