Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg skal få hund!

Bjørk

Recommended Posts

Skrevet

Ser det er flere rasetråder her inne, men jeg trenger også hjelp :) Endelig skal jeg kjøpe meg hund, og jeg gleder meg. Men hva slags rase skal jeg velge? Vi kommer til å gå mye turer! Jeg er aktiv på ski om vinteren, og vi har hytte på fjellet og går mye i fjellet. I tillegg bor jeg på bondelandet med jorder og skog :) Men det er fint om hunden ikke krever alt for mye allikevel, sånn at vi kan ha noen dager uten lange turer. Jeg kommer til å gå dressurkurs med den, og kanskje vi kommer til å trene litt lydighet. Men det viktigste for meg blir å ha god hverdagslydighet på han, og å ha en god turkamerat.

Hunden må være glad i barn og andre hunder.

Har liksom ikke så mange kriterier da, også er det så mange raser å velge mellom. Men jeg så en svart labradortispe her inne som jeg synes var veeldig søt! :D

Skrevet

Labradorer KAN være veldig gira også, og har møtt noen som er fæle til å tygge i stykker ting hjemme, og spise dem. Så pass på hvordan foreldrene er, og let etter en god oppdretter. :) Lykke til!

Skrevet

Fæle å tygge i stykker ting blir de hos folk som tror en labrador er en saktmodig kjempe med snille øyne og rolig temperament. De har en turbo i ræva uten sidestykke og trenger mosjon. Ikke noe mer enn noen andre raser, men de blir jo gjerne undervurdert av familier som ikke har tid til hund, men har lyst på en.

Bikkja blir forøvrig vant til hjemmet etterhvert, så lenge de bare får brukt seg bittelitt (som det nok høres ut som denne kan bli, jeg har ikke vært på kurs en gang med min :) ) så blir de skikkelig soffagriser :)

Bare vær obs på at de røyter like mye som folk sier de røyter, og at de eter alt de kommer over. Som oftest. :D Jeg holdt på å bli gal de første månedene hvor jeg pilka ut røykstumper og klubbepinner fra halsen hvert minutt.

Skrevet

Joda, de må selvf ha masse mosjon og hjernetrim. Men f.eks en av de jeg kjenner, er rabiat på å tygge i stykker ting. Hun kan ikke engang ha teppe å ligge på her, fordi det er spist opp når vi kommer inn neste gang. Eierne har hatt labbis før også, og den var totalt forskjellig. Hun er en sånn som eter ALT hun kommer over, det medregnet sko, sofaputer, tepper, stolbein +++ :) Men hun er jo også den verste jeg har hørt om da, så det skal sikkert litt til å få tak i noe verre. Har vel vært operert to eller tre ganger tror jeg, fordi hun har svelga ting.

Meen, vi har også mange kjeeempefine labbiser her! Skal ikke bare komme med de dårlige eksemplene, sorry! :)

Skrevet
hm. Så de er verre til å ødelegge enn andre raser altså? Men hvilke andre raser kan passe til meg?

Les da. Det er ingen som skriver at labradoren ødelegger MER enn andre raser, men at den trenger å få bruke kroppen og hodet sitt er vel det fleste enig om her. For øvrig er ikke behovet for hjernetrim og mosjon forbeholdt kun labradoren, det er vel noe som gjelder de fleste hunderaser.

Skrevet
Hva med str og pels? Er du klar for mye pelsstell?

Er nok mange raser som vil passe dine kriterer.

Ikke så mye pelsstell helst... Og størrelse middels stor-stor kanskje, men er ikke så viktig.

Springer spaniel virker trivelige, men er litt usikker på om jeg liker utseendet på de. Ikke meningen å være overfladisk, men de ørene synes jeg var fryktelig lange...

Skrevet

En Riesenschnauzer kan jo passe.

Knall fin familiehund , går sammen med andre hunder, beste turkamerat , krever ikke så mye, har av og på knapp, lettlært, lite pelsstell hvis man ser det over et år ca. 15 timer.

Elsker å være på landet

Skrevet
En Riesenschnauzer kan jo passe.

Knall fin familiehund , går sammen med andre hunder, beste turkamerat , krever ikke så mye, har av og på knapp, lettlært, lite pelsstell hvis man ser det over et år ca. 15 timer.

Elsker å være på landet

hm, har ikke de ganske krevende personlighet?

Skrevet
hm, har ikke de ganske krevende personlighet?

Det er det jeg har oppfattet om dem også. Iallefall på de vi ser her, og de jeg har hørt om. Jeg ville gått for labrador tror jeg, sikkert best med en med kort pels om vintern, så du slipper isklumper deluxe i lang pels på potene. Og de er ikke så fæle til å ødelegge, jeg ville bare gjøre deg obs på at de KAN bli sånn. :) Men utrolig herlige hunder å ha med å gjøre!

Skrevet

hmmm,aldri hatt hund? Da er muligens riesen i meste laget eller? Og hvor gammel er du? Riesen er en brukshund med mye motor og vilje,hverfall er det mitt inntrykk. Noe enklere finnes nok tror jeg. :)

Skrevet
hmmm,aldri hatt hund? Da er muligens riesen i meste laget eller? Og hvor gammel er du? Riesen er en brukshund med mye motor og vilje,hverfall er det mitt inntrykk. Noe enklere finnes nok tror jeg. :)

Jeg er 19 :) dette blir min første alene-hund, men vi har hatt en cavalier som familiehund.

Skrevet

Da ville jeg heller valgt en labrador fremfor en riesen. En riesen kan fort bli mye hund.

15 timer pelsstell synes jeg hørtes lite ut forøvrig ritus. Tar jo fort en 4-5 timer å nappe den ned, kanskje mer, og det gjør man jo et par ganger i året. I tillegg må det jo rakes ull og kammes skjegg og beinhår jevnlig. Jeg bruker fort en halvtime i uka på en dverg for å holde den flokefri og få bort ull.

Skrevet

En Riesen er en veldig lett lært hund men det er viktig at du bestemmer deg på for hånd hva den får lov til.

Det krever at den har samme regler hele livet.

Ellers så vil jeg si at den er ikke noe mere krevende enn de fleste andre hunder.

Å sånn som du bor er det yppelige forhold for en Riesen.

Skrevet

Det går fortere å nappe en riesen enn en dverg.

Når jeg napper bruker jeg rundt 2-3 timer hver gang og det gjør jeg tre ganger i året

Skrevet

Reklamerer litt for de Norske spisshundene jeg da :) Norsk buhund eller Norsk lundehund ville nok passet deg bra :) Allsidige, relativt lettlærte hunder som garantert ville trivdes hos deg. Krever både fysisk og psykisk stimuli, hvertfall slik at de ikke begynner å bjeffe fordi de kjeder seg, men dør absolutt ikke av en dag eller to på sofaen. Det er robuste hunder, og trives veldig godt ute. De har en veldig grei størrelse, og veldig lite pelsstell. De drar ikke med seg hele skauen inn i skogen, det er bare å la de tørke og evt. børste av dem så er de mer eller mindre rene igjen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...