Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg skal få hund!


Bjørk

Recommended Posts

Ser det er flere rasetråder her inne, men jeg trenger også hjelp :) Endelig skal jeg kjøpe meg hund, og jeg gleder meg. Men hva slags rase skal jeg velge? Vi kommer til å gå mye turer! Jeg er aktiv på ski om vinteren, og vi har hytte på fjellet og går mye i fjellet. I tillegg bor jeg på bondelandet med jorder og skog :) Men det er fint om hunden ikke krever alt for mye allikevel, sånn at vi kan ha noen dager uten lange turer. Jeg kommer til å gå dressurkurs med den, og kanskje vi kommer til å trene litt lydighet. Men det viktigste for meg blir å ha god hverdagslydighet på han, og å ha en god turkamerat.

Hunden må være glad i barn og andre hunder.

Har liksom ikke så mange kriterier da, også er det så mange raser å velge mellom. Men jeg så en svart labradortispe her inne som jeg synes var veeldig søt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fæle å tygge i stykker ting blir de hos folk som tror en labrador er en saktmodig kjempe med snille øyne og rolig temperament. De har en turbo i ræva uten sidestykke og trenger mosjon. Ikke noe mer enn noen andre raser, men de blir jo gjerne undervurdert av familier som ikke har tid til hund, men har lyst på en.

Bikkja blir forøvrig vant til hjemmet etterhvert, så lenge de bare får brukt seg bittelitt (som det nok høres ut som denne kan bli, jeg har ikke vært på kurs en gang med min :) ) så blir de skikkelig soffagriser :)

Bare vær obs på at de røyter like mye som folk sier de røyter, og at de eter alt de kommer over. Som oftest. :D Jeg holdt på å bli gal de første månedene hvor jeg pilka ut røykstumper og klubbepinner fra halsen hvert minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de må selvf ha masse mosjon og hjernetrim. Men f.eks en av de jeg kjenner, er rabiat på å tygge i stykker ting. Hun kan ikke engang ha teppe å ligge på her, fordi det er spist opp når vi kommer inn neste gang. Eierne har hatt labbis før også, og den var totalt forskjellig. Hun er en sånn som eter ALT hun kommer over, det medregnet sko, sofaputer, tepper, stolbein +++ :) Men hun er jo også den verste jeg har hørt om da, så det skal sikkert litt til å få tak i noe verre. Har vel vært operert to eller tre ganger tror jeg, fordi hun har svelga ting.

Meen, vi har også mange kjeeempefine labbiser her! Skal ikke bare komme med de dårlige eksemplene, sorry! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm. Så de er verre til å ødelegge enn andre raser altså? Men hvilke andre raser kan passe til meg?

Les da. Det er ingen som skriver at labradoren ødelegger MER enn andre raser, men at den trenger å få bruke kroppen og hodet sitt er vel det fleste enig om her. For øvrig er ikke behovet for hjernetrim og mosjon forbeholdt kun labradoren, det er vel noe som gjelder de fleste hunderaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med str og pels? Er du klar for mye pelsstell?

Er nok mange raser som vil passe dine kriterer.

Ikke så mye pelsstell helst... Og størrelse middels stor-stor kanskje, men er ikke så viktig.

Springer spaniel virker trivelige, men er litt usikker på om jeg liker utseendet på de. Ikke meningen å være overfladisk, men de ørene synes jeg var fryktelig lange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Riesenschnauzer kan jo passe.

Knall fin familiehund , går sammen med andre hunder, beste turkamerat , krever ikke så mye, har av og på knapp, lettlært, lite pelsstell hvis man ser det over et år ca. 15 timer.

Elsker å være på landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Riesenschnauzer kan jo passe.

Knall fin familiehund , går sammen med andre hunder, beste turkamerat , krever ikke så mye, har av og på knapp, lettlært, lite pelsstell hvis man ser det over et år ca. 15 timer.

Elsker å være på landet

hm, har ikke de ganske krevende personlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, har ikke de ganske krevende personlighet?

Det er det jeg har oppfattet om dem også. Iallefall på de vi ser her, og de jeg har hørt om. Jeg ville gått for labrador tror jeg, sikkert best med en med kort pels om vintern, så du slipper isklumper deluxe i lang pels på potene. Og de er ikke så fæle til å ødelegge, jeg ville bare gjøre deg obs på at de KAN bli sånn. :) Men utrolig herlige hunder å ha med å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm,aldri hatt hund? Da er muligens riesen i meste laget eller? Og hvor gammel er du? Riesen er en brukshund med mye motor og vilje,hverfall er det mitt inntrykk. Noe enklere finnes nok tror jeg. :)

Jeg er 19 :) dette blir min første alene-hund, men vi har hatt en cavalier som familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg heller valgt en labrador fremfor en riesen. En riesen kan fort bli mye hund.

15 timer pelsstell synes jeg hørtes lite ut forøvrig ritus. Tar jo fort en 4-5 timer å nappe den ned, kanskje mer, og det gjør man jo et par ganger i året. I tillegg må det jo rakes ull og kammes skjegg og beinhår jevnlig. Jeg bruker fort en halvtime i uka på en dverg for å holde den flokefri og få bort ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Riesen er en veldig lett lært hund men det er viktig at du bestemmer deg på for hånd hva den får lov til.

Det krever at den har samme regler hele livet.

Ellers så vil jeg si at den er ikke noe mere krevende enn de fleste andre hunder.

Å sånn som du bor er det yppelige forhold for en Riesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamerer litt for de Norske spisshundene jeg da :) Norsk buhund eller Norsk lundehund ville nok passet deg bra :) Allsidige, relativt lettlærte hunder som garantert ville trivdes hos deg. Krever både fysisk og psykisk stimuli, hvertfall slik at de ikke begynner å bjeffe fordi de kjeder seg, men dør absolutt ikke av en dag eller to på sofaen. Det er robuste hunder, og trives veldig godt ute. De har en veldig grei størrelse, og veldig lite pelsstell. De drar ikke med seg hele skauen inn i skogen, det er bare å la de tørke og evt. børste av dem så er de mer eller mindre rene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...