Gå til innhold
Hundesonen.no

Hils på rottene mine!

SoppenCamilla

Recommended Posts

Igjen, takk for svar! Merker at jeg har mye å lære.

Jeg skal til pappa en tur i morgen, da må jeg huske å ta med noen kvister fra epletreet! De likte ihvertfall eplet de fikk fra det. :icon_redface:

En ting til, siden jeg er utålmodig. Er det noen som vet noe om man må betale full medlemsavgift for å melde seg inn i NTF nå? Har sendt dem en mail, men vet ikke når jeg kan forvente noe svar, så spør likegreit her også. ;)

Bare hyggelig, er bare fint å kunne lære bort noe man selv har erfart på en dårlig måte, før man fant ut hva som var rett. Jeg mista en av mine to første rotter til luftveisinfeksjon fordi jeg ikke visste at de ikke tålte sagflis og høy. Og dyrlegen visste det heller ikke. Han lå rett ut på sida, jeg måtte håndmate ham med oppbløtt fôr, og pakka ham selvfølgelig godt inn i et håndkle med sagflis under, høy rundt, så han ikke skulle fryse. Han døde i løpet av noen få dager, til tross for antibiotikabehandling. Etter det, fant jeg NTF. Så derfor er det en litt sånn 'hjertesak' for meg å få opplyse folk om sagflis og høy.

Jeg vet faktisk ikke, jeg er faktisk ikke medlem nå. ;) Må bli det igjen, da jeg snart er tom for fôr. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* :icon_redface:

Hvordan fungerer hjørnetoalett, da? ;)

Det fungerte IKKE på mine, de bare gnagde på det og lagra mat der. Men vet at mange har gode erfaringer. Du har noe annet strø oppi der enn i resten av buret, og legg oppi noen bæsjklumper, så skal de visstnok fort lære at de skal gjøre fra seg der. Kanskje noen som har fått det til å fungere, kan forklare bedre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, er bare fint å kunne lære bort noe man selv har erfart på en dårlig måte, før man fant ut hva som var rett. Jeg mista en av mine to første rotter til luftveisinfeksjon fordi jeg ikke visste at de ikke tålte sagflis og høy. Og dyrlegen visste det heller ikke. Han lå rett ut på sida, jeg måtte håndmate ham med oppbløtt fôr, og pakka ham selvfølgelig godt inn i et håndkle med sagflis under, høy rundt, så han ikke skulle fryse. Han døde i løpet av noen få dager, til tross for antibiotikabehandling. Etter det, fant jeg NTF. Så derfor er det en litt sånn 'hjertesak' for meg å få opplyse folk om sagflis og høy.

Jeg vet faktisk ikke, jeg er faktisk ikke medlem nå. ;) Må bli det igjen, da jeg snart er tom for fôr. :P

Waaah, tåler de ikke høy heller? :icon_redface: Man lærer noe nytt hver dag - som i mitt tilfelle betyr at jeg lærer hundre ting hver time! Jeg bor på hestegård, så jeg har tilgang til så mye flis og høy jeg bare vil, men jeg skjønner jo at hestene skal få ha det i fred, da. Ikke det at jeg gidder å dra så mye høy inn uansett, siden jeg er allergisk, men godt å vite.

Forresten, bare for å opplyse dere om det, så har jeg faktisk lest endel på NTF-forumet, så mye av det jeg spør om er dobbeltsjekking og slikt. Jeg vet feks hva man kan og ikke kan gi til rottene av mat. Er bare alle andre ting jeg ikke er så oppdatert på. :P

Det fungerte IKKE på mine, de bare gnagde på det og lagra mat der. Men vet at mange har gode erfaringer. Du har noe annet strø oppi der enn i resten av buret, og legg oppi noen bæsjklumper, så skal de visstnok fort lære at de skal gjøre fra seg der. Kanskje noen som har fått det til å fungere, kan forklare bedre. ;)

Men hvis du så bildene på første side, så har jo rottene tre etasjer. Bør de ha et hjørne i hver etasje? Hvis ikke, hvilken etasje bør de ha det i? Det skader jo ingen å prøve, i det minste. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tetti Nøtta! Fantastisk :icon_redface:

Jeg vil ikke sove helt enda, så jeg tror jeg forteller dere historien om hvordan det navnet oppstod.

Nabojenta, Siri, er innmari kul (og for dere som kjenner meg, så er dette ganske utrolig, for jeg liker ikke egentlig unger). Ho har en pappa som ho ikke bor hos, men han har to hunder. Den ene heter Cindy og den andre heter Teddy. Siri liker å spille The Sims. Ho laget en familie som bestod av seg selv, en mann og to hunder, den ene het Sindi, og ja, den andre het Tetti. Jeg og storesøsteren hennes (som også heter Camilla) måtte mobbe ho litt for skriveleifen på hund nummer to, og der og da bestemte jeg meg (egentlig) for at neste hund skulle hete Tetti. Men siden en bullmastiff ikke kan hete Tetti, og jeg fikk rotter før jeg fikk hund, så ble det den stakkars rotta som ble hetende Tetti. Men Tetti i seg selv er ikke noe morsomt, og siden jeg ikke tar meg selv, eller noen andre, veldig høytidelig, måtte den ha dobbeltnavn, og slik ble den hetende Tetti Nøtta. ;)

Edit: Blondiemamma: Jada, bare håper ikke de stakkars dyrene dør før jeg kommer så langt som å ha lært! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Det kan vel ikke være SÅÅ ille vel? Men da jeg jobbet i dyrebutikk en kort periode så ga vi rottene der kattemat av og til (tørrfor) da de trenger endel proteiner, og ikke bare rene vegitarianere i det fri... Men om dette egentlig stemmer vet jeg ikke :icon_redface: Har ikke hatt rotter før.. men snakket litt med ei som også hadde rotter da jeg drev med chinchilla, og hvis jeg ikke husker feil så ga hun rottene sine mye proteinrike belgfrukter (erter,linser) osv, for at de skulle få i seg nok proteiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Det kan vel ikke være SÅÅ ille vel? Men da jeg jobbet i dyrebutikk en kort periode så ga vi rottene der kattemat av og til (tørrfor) da de trenger endel proteiner, og ikke bare rene vegitarianere i det fri... Men om dette egentlig stemmer vet jeg ikke :icon_redface: Har ikke hatt rotter før.. men snakket litt med ei som også hadde rotter da jeg drev med chinchilla, og hvis jeg ikke husker feil så ga hun rottene sine mye proteinrike belgfrukter (erter,linser) osv, for at de skulle få i seg nok proteiner..

De har fått litt kjøttdeig, blant annet. Men jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det. Det var bare bittelitt kjøttdeig, så de fikk sikkert ikke mye proteiner ut av det uansett. ;) Men jeg mener, jeg fikk jo med hamstermat da jeg fikk de, så uansett, så fort jeg får meldt meg inn i den NTF-greia, så kan jeg kjøpe ordentlig mat til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waaah, tåler de ikke høy heller? :icon_redface: Man lærer noe nytt hver dag - som i mitt tilfelle betyr at jeg lærer hundre ting hver time! Jeg bor på hestegård, så jeg har tilgang til så mye flis og høy jeg bare vil, men jeg skjønner jo at hestene skal få ha det i fred, da. Ikke det at jeg gidder å dra så mye høy inn uansett, siden jeg er allergisk, men godt å vite.

Forresten, bare for å opplyse dere om det, så har jeg faktisk lest endel på NTF-forumet, så mye av det jeg spør om er dobbeltsjekking og slikt. Jeg vet feks hva man kan og ikke kan gi til rottene av mat. Er bare alle andre ting jeg ikke er så oppdatert på. ;)

Men hvis du så bildene på første side, så har jo rottene tre etasjer. Bør de ha et hjørne i hver etasje? Hvis ikke, hvilken etasje bør de ha det i? Det skader jo ingen å prøve, i det minste. ;)

Nei, høy støver for mye for dem, og de spiser ikke noe særlig av det uansett. Det eneste de evt bruker det til, er å lage 'reir', men er jo ikke bra å sove i det siden det støver. Da kan de heller få strimlet avispapir. ;) Jeg brukte flis, høy og halm fra låven på landbruksskolen jeg gikk på til mine to første rotter, det gikk jo, som jeg fortalte, ikke særlig bra. Men bare den ene som ble sjuk, selv om de var brødre! Han andre nøys bare litt, men han sov også mindre i høyet, da.

Jeg vet ikke helt, du kan jo evt prøve å se hvor de gjør mest fra seg, mange rotter har et fast hjørne, og da kan du jo sette doen der. Tror det er det som feilet med mine, de er ikke noe reinslige, gjør fra seg overalt i buret. :P

hehe.. Det kan vel ikke være SÅÅ ille vel? Men da jeg jobbet i dyrebutikk en kort periode så ga vi rottene der kattemat av og til (tørrfor) da de trenger endel proteiner, og ikke bare rene vegitarianere i det fri... Men om dette egentlig stemmer vet jeg ikke Har ikke hatt rotter før.. men snakket litt med ei som også hadde rotter da jeg drev med chinchilla, og hvis jeg ikke husker feil så ga hun rottene sine mye proteinrike belgfrukter (erter,linser) osv, for at de skulle få i seg nok proteiner..

Det er riktig det, de er altetere, som oss, og skal ha noe animalske proteiner, så om man bare har hamster/marsvin/kaninfôr til dem, kan man spe på med litt kattemat for å komplettere fôret. Problemet er bare at det er vanskelig å beregne mengde.

Kjøttdeig er bare bra, så lenge man ikke overdriver.

Fôr som er beregnet på rotter og KUN rotter, i dyrebutikk, er stort sett bra. Iallefall så lenge bitene er like. Fôret fra NTF, RM1 og RM3 er best, da det jo er dette de bruker på forskningsrotter i England, og de MÅ jo ha rett fôr for å være friske og raske nok til at evt forsøk kan ses på som kreditable. (heter det det? kreditable? :P)

Men jeg brukte selv sånn gnagerblanding som man får i butikken, kombinert med kattemat en kort stund, da jeg ikke hadde mulighet til å få bestilt fra NTF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...