Jump to content
Hundesonen.no

Må man ha godkjenning for jakt?

Huldra

Recommended Posts

Dette høres ut som et merkelig spørsmål i mitt hode også, men jeg spør likevel! :closedeyes:

Jeg er 100% sikker på at Tulla reagerer på bla elg, og hvis hun hadde vært løs og jeg ikke hadde tatt henne i bånd/under kontroll når jeg merker hun værer elg, så ville hun oppsøkt elgen, eller i alle fall funnet ut hvor den var.

Si jeg har et søskenbarn som er jeger, men han har ikke hund. Hadde jeg kunnet bli med på jakten og latt Tulla vise vei til elgen - i bånd vel og merke? Jeg mener ikke hun skal fungere som noe ettersøkshund ved en evt slik situasjon, det må vi jo ha en godkjent hund til, men bare ganske enkelt vise vei? Eller krever all form for bruk av hund på jakt en eller annen godkjenning av hunden? Og hvorfor det egentlig? Er det ikke ålreit om hunden ikke finner elg? Og hva er forskjellen mellom å la Tulla vise vei for en jeger, kontra det at jeg går med henne på tur og lar henne "følge sine lyster", dvs at jeg følger etter henne når jeg ser hun værer elg, og lar henne følge den lukten (uten jeger)? Det er jo ingen som kan "ta meg" for det?

Edit: redigerte overskriften til å bli mer beskrivende

Guest lijenta

Det er da ikke bare elghund som fungerer som bandhund som dem kaller det. Det er altid noen som har lært opp hunder av andre raser til å spore elg da så hvorfor ikke prøve. Kjente en gang en labrador som fungerte bra som bandhund. Som ettersøkshund må hun være godkjent.

Det er da ikke bare elghund som fungerer som bandhund som dem kaller det. Det er altid noen som har lært opp hunder av andre raser til å spore elg da så hvorfor ikke prøve. Kjente en gang en labrador som fungerte bra som bandhund. Som ettersøkshund må hun være godkjent.

Ja, jeg vet også om flere raser som fungerer som bandhund, bla en wheaten (som visstnok finner mer elg enn elghundene, haha!), men trenger man ikke noen godkjenning eller noe lignende for å ta hunden med på jakt på den måten? :icon_redface: Jeg er litt usikker på hva som egentlig legges i "bandhund" også, har hørt at noen slipper hunden det siste stykket, men det er altså ikke planen.

Siden du spør om alle jakthunder må ha godkjenning kan jeg iallefall svare for at det ikke er slik for stående fuglehunder. De må ikke ha noen verdens ting for å være med på jakt, men for jaktprøver må de ha sauerenhets- og evt. apportbevis.

Kjenner dessverre ikke til reglene for jakt på hårvilt/storvilt.

Takk for svar alle sammen! Syns det er litt rart, på en måte, at man antageligvis ikke trenger godkjenning, men på den andre siden - hvem taper på om hunden ikke er godkjent og ergo er en dårlig jakthund..?? Elgen? :D

• 2 weeks later...

Det er ikke godkjenning på det her i alle fall :D

Da jeg var på jakt i år var det fler av folkene som var med som hadde med seg hunden sin, å ingen var jakthunder, de var bare med for gøy;) vet ikke om de bare gikk med eieren da eller om de var med å jaktet liksom, jeg fikk lov å ta med min GALE hund også, men det gadd jeg ikke , for hun bjeffer så mye å hadde sikkert bare ødelagt for hele jakta :D

Det er ikke godkjenning på det her i alle fall :icon_redface:

Da jeg var på jakt i år var det fler av folkene som var med som hadde med seg hunden sin, å ingen var jakthunder, de var bare med for gøy;) vet ikke om de bare gikk med eieren da eller om de var med å jaktet liksom, jeg fikk lov å ta med min GALE hund også, men det gadd jeg ikke , for hun bjeffer så mye å hadde sikkert bare ødelagt for hele jakta :)

Okei, da vet jeg det! Jakta er vel over snart, i alle fall på elg, men det er greit å vite! :) Har en tremenning som går på jakt, og er litt interessert i hund, så kanskje vi hadde kunnet gjort noe slikt sammen. Hadde i alle fall vært en interessant opplevelse om ikke annet! Og så hadde jeg jo fått testet om Tulla virkelig er så sugen på elg som hun virker, og om hun klarer å finne elgen midt i svarteste skauen..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

• Create New...