Gå til innhold
Hundesonen.no

Må man ha godkjenning for jakt?


Huldra

Recommended Posts

Dette høres ut som et merkelig spørsmål i mitt hode også, men jeg spør likevel! :closedeyes:

Jeg er 100% sikker på at Tulla reagerer på bla elg, og hvis hun hadde vært løs og jeg ikke hadde tatt henne i bånd/under kontroll når jeg merker hun værer elg, så ville hun oppsøkt elgen, eller i alle fall funnet ut hvor den var.

Si jeg har et søskenbarn som er jeger, men han har ikke hund. Hadde jeg kunnet bli med på jakten og latt Tulla vise vei til elgen - i bånd vel og merke? Jeg mener ikke hun skal fungere som noe ettersøkshund ved en evt slik situasjon, det må vi jo ha en godkjent hund til, men bare ganske enkelt vise vei? Eller krever all form for bruk av hund på jakt en eller annen godkjenning av hunden? Og hvorfor det egentlig? Er det ikke ålreit om hunden ikke finner elg? Og hva er forskjellen mellom å la Tulla vise vei for en jeger, kontra det at jeg går med henne på tur og lar henne "følge sine lyster", dvs at jeg følger etter henne når jeg ser hun værer elg, og lar henne følge den lukten (uten jeger)? Det er jo ingen som kan "ta meg" for det?

Edit: redigerte overskriften til å bli mer beskrivende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er da ikke bare elghund som fungerer som bandhund som dem kaller det. Det er altid noen som har lært opp hunder av andre raser til å spore elg da så hvorfor ikke prøve. Kjente en gang en labrador som fungerte bra som bandhund. Som ettersøkshund må hun være godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke bare elghund som fungerer som bandhund som dem kaller det. Det er altid noen som har lært opp hunder av andre raser til å spore elg da så hvorfor ikke prøve. Kjente en gang en labrador som fungerte bra som bandhund. Som ettersøkshund må hun være godkjent.

Ja, jeg vet også om flere raser som fungerer som bandhund, bla en wheaten (som visstnok finner mer elg enn elghundene, haha!), men trenger man ikke noen godkjenning eller noe lignende for å ta hunden med på jakt på den måten? :icon_redface: Jeg er litt usikker på hva som egentlig legges i "bandhund" også, har hørt at noen slipper hunden det siste stykket, men det er altså ikke planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør om alle jakthunder må ha godkjenning kan jeg iallefall svare for at det ikke er slik for stående fuglehunder. De må ikke ha noen verdens ting for å være med på jakt, men for jaktprøver må de ha sauerenhets- og evt. apportbevis.

Kjenner dessverre ikke til reglene for jakt på hårvilt/storvilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Syns det er litt rart, på en måte, at man antageligvis ikke trenger godkjenning, men på den andre siden - hvem taper på om hunden ikke er godkjent og ergo er en dårlig jakthund..?? Elgen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er ikke godkjenning på det her i alle fall :D

Da jeg var på jakt i år var det fler av folkene som var med som hadde med seg hunden sin, å ingen var jakthunder, de var bare med for gøy;) vet ikke om de bare gikk med eieren da eller om de var med å jaktet liksom, jeg fikk lov å ta med min GALE hund også, men det gadd jeg ikke , for hun bjeffer så mye å hadde sikkert bare ødelagt for hele jakta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke godkjenning på det her i alle fall :icon_redface:

Da jeg var på jakt i år var det fler av folkene som var med som hadde med seg hunden sin, å ingen var jakthunder, de var bare med for gøy;) vet ikke om de bare gikk med eieren da eller om de var med å jaktet liksom, jeg fikk lov å ta med min GALE hund også, men det gadd jeg ikke , for hun bjeffer så mye å hadde sikkert bare ødelagt for hele jakta :)

Okei, da vet jeg det! Jakta er vel over snart, i alle fall på elg, men det er greit å vite! :) Har en tremenning som går på jakt, og er litt interessert i hund, så kanskje vi hadde kunnet gjort noe slikt sammen. Hadde i alle fall vært en interessant opplevelse om ikke annet! Og så hadde jeg jo fått testet om Tulla virkelig er så sugen på elg som hun virker, og om hun klarer å finne elgen midt i svarteste skauen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...