Jump to content
Hundesonen.no

Fjellrev som kjæledyr?!

vima2k

Recommended Posts

Ei venninde av meg var på en side her på nette og så ei jente som hadde en rev som kjæledyr :shocked: <_<

Blir utrolig irriterte begge to... rever er ikke domistert som det hunder og katter er..

Vi har allerede "ødelagt" Hundene og kattene til å gjøre de til våre egene, (Altså nå sier jeg ike at det er vi som har de nå som har ødelagt disse praktfulle dyrene på 4 ben, som vi har i våre hjem, men de som begynte å avle opp husdyr)

Men tilbake til sak, Ja.. Men at vi skal gå til disse naturiske dyrnene ( som rev i denne saken)

I denne saken her hadde denne jenta fått denne sølv reven (som også er utrydnings truet) av sin bestefar, vet ikke i åsn sammenhegn, men hun hadde tydligvis fått den som valp..

Når skal dette slutte ? Skal vi begynne å kaste bort hestene fordi vi fant ut at elgene og rådyr er kjappere ? :P

Sorry for min sarkasme, men det er jo ikke langt i fra... :)

Utrolig trist at vi skal ødelegge naturens levemåte på denne måten her ;)

Det kan jo hende bestefaren har hatt pelsoppdrett eller no? Ofte jeg hører at pelsfarmer har delt ut rever for å reise inntrykket om hvor fint og flott revene deres har det.

Du skal ikke la deg påvirke så mye av det. Verden i dag går mot ekstremer, det er ikke nok med en Labrador. Du skal ha en hunderase som er sjelden. Du skal kanskje ha noe mer ekstremt, noe som iallefall ikke naboen har. Kanskje en reptil, kanskje en papegøye fra indonesia, en rotte fra afrika.... Du har jo de i Amerika som skal ha seg tigere, løver, pumaer, ozeloter, alt mulig som kjæledyr. Verden er slett ikke noe fint sted om man ser på alt i den store sammenhengen.

Forøvrig er sølvrev en fargevariant av den vanlige rødreven, og er vel ikke klassifisert som utrydningstruet? Det er fjellreven det :)

Sorry, skreiv feil, mente fjellrev.. Går litt fort i svingene her til meg når jeg blir irritert.

Joda, men det er jo en Lov MOT å holde på dyr som er utrydnings truet..

Jo bestefaren har en pelsfarm, men hun bor ikke til han!

det er vel det at jeg er så utrolig lei av all den dyremisshandlingen rundt om i landet, og utnytting av dyrene, Hun

driver å viser Hun fram og går (der hun bor) me hun i bånd :S

På en gård jeg hadde tilknytning til hadde vi en tam fjellrev som het Tobias. Moren hadde blitt drept, og han ville dødd om ingen tok han til seg. Han hadde et fint liv, han, eller et greit nok liv? Han visste ikke bedre. Ikke døm før du vet hele historien:)

Sorry, skreiv feil, mente fjellrev.. Går litt fort i svingene her til meg når jeg blir irritert.

Joda, men det er jo en Lov MOT å holde på dyr som er utrydnings truet..

Jo bestefaren har en pelsfarm, men hun bor ikke til han!

det er vel det at jeg er så utrolig lei av all den dyremisshandlingen rundt om i landet, og utnytting av dyrene, Hun

driver å viser Hun fram og går (der hun bor) me hun i bånd :S

Wow, snakk om å treffe rett på spikeren da.

Hvor gammel er denne personen da? Du kan jo f.eks kontakte mattilsynet på en mail, fortelle det du vet i en godt formulert mail. Er det sant som du sier at det ikke er lov å holde rødlistede dyrearter, vil de nok ta affære.

Ja, hvis det er så viktig å få denne reven avlivet, så er det selvsagt bare å kontakte veterinær/mattilsyn politi eller annet.

Hvordan denne ene reven ødelegger noe som helst kan man jo undre på, men selvsagt kan jo signaleffekten være ille, da. Hvis hele nabolaget plutselig skal ha sine egne smårever...

Susanne

Ja situasjonen er jo ukjent, det kan jo være den lever et godt liv og rett og slett er utsatt for sjalusi.

Men er det en veldig ung person som har fått en rev av en bestefar, som nå sloger rundt på reven i bånd og jeg holdt på å si kle den opp. Du skjønner bildet. Derfor jeg spør om alder og gruppe.

Det kan jo være at hun har en skadet revunge, eller en som mora ikke ville ha.. feks....?

Men å ha et som kjæledyr bare for å ha det er jo ganske sært.

Det er jo ikke et kjæledyr, men et dyr som hører hjemme i skog og mark.

Det krever kanskje en viss erfaring for å holde et slikt dyr. Går vel an å lese det til seg. ikke vet jeg.

Men likevel, er en jente på 10-16år (gjetter her, vet ikke alder enda da) ansvarlig nok for å ta seg av ett dyr, og ikke minst ett (opprinnelig) vilt ett?

Hvis dette er for kjæledyr så syns jeg det blir som MariaN sier, sært.

Er det fordi dyret er skadet/mistet moren sin eller noe sånt så blir saken ganske fort en annen.. :whistle:

Bestefaren er pelsoppdretter, go figure.

Jeg har ikke noe judgemental styrke i situasjonen, men i følge meg er en rev en rev uansett hvor mye den er født i fangenskap. Skal slippe å dilledalles med og bli dratt rundt i nabolaget i bånd. Det er jo selv de hundene som slipper det fordi det blir for mye...

Uansett om mora ville ha den eller ikke, skade or not. Har det sikkert bedre avlivet i så tilfelle.

På en gård jeg hadde tilknytning til hadde vi en tam fjellrev som het Tobias. Moren hadde blitt drept, og han ville dødd om ingen tok han til seg. Han hadde et fint liv, han, eller et greit nok liv? Han visste ikke bedre. Ikke døm før du vet hele historien:)

det er det at jeg vet hele historien... Men rever er ike Domestisert.. det er hunderasene.. vorfor ik bare få tak i en hunde valp enn en rev.. grunnen var bare at bestefaren hadde gitt henne dene reven fordi den ik kunne brukes som pels.

og siden du sier jeg dømmer, så skal du vite at jeg dømmer aldri noen før jeg vet va jeg skal dømme

Bestefaren er pelsoppdretter, go figure.

Jeg har ikke noe judgemental styrke i situasjonen, men i følge meg er en rev en rev uansett hvor mye den er født i fangenskap. Skal slippe å dilledalles med og bli dratt rundt i nabolaget i bånd. Det er jo selv de hundene som slipper det fordi det blir for mye...

Uansett om mora ville ha den eller ikke, skade or not. Har det sikkert bedre avlivet i så tilfelle.

HELT ENIG ME DEG wretch.. En rev er en rev! Og den er utrydnings truet.. siste fredagen i november er det forresten stand her i trondheim :icon_redface: der det er 3 (blant annet meg) som skal sitte i bur ;) håper mange kommer og ser på, det blir også mye annet som skal selges osv ;)

En rev er en rev, faktisk.. Næææh? :shocked: Er DET argumentet?

Javel, så veit man hele historien, stakkars bortskjemte pikebarnet gråt seg til en helt egen rev fra en bløthjertet og ubetenksom bestefar.. Istedetfor å bitche om det på et forum ingen får gjort en dritt med saken, hva med å ta det med opp med de det gjelder?

JEG vil jo tippe at denne ene reven har det langt bedre enn sine søsken, som må sitte i et bur (pelsrever lever ikke fritt i fjellet, vettu..). Denne reven må rett nok gå i bånd, stakkars lille, men den har ihvertfall litt mer å gå på enn et par kvadratmeter. Den ser litt mer enn innsiden av et bur. Men jo, stakkars reven ville nok hatt det mye bedre som pelsprodusent enn kjeledeggen til ei jente.. En rev er jo tross alt en rev..

Javel, så veit man hele historien, stakkars bortskjemte pikebarnet gråt seg til en helt egen rev fra en bløthjertet og ubetenksom bestefar.. Istedetfor å bitche om det på et forum ingen får gjort en dritt med saken, hva med å ta det med opp med de det gjelder?

JEG vil jo tippe at denne ene reven har det langt bedre enn sine søsken, som må sitte i et bur (pelsrever lever ikke fritt i fjellet, vettu..). Denne reven må rett nok gå i bånd, stakkars lille, men den har ihvertfall litt mer å gå på enn et par kvadratmeter. Den ser litt mer enn innsiden av et bur. Men jo, stakkars reven ville nok hatt det mye bedre som pelsprodusent enn kjeledeggen til ei jente.. En rev er jo tross alt en rev..

Å herregud... en rev er et pattedyr som skal leve i det fri, de er ikke domestiter og er ikke egnet sammen med menesker, INGEN.. å da mener jeg INGEN har det bra i bur, men det betyr ike at reven skal leve i fangenskap hos et menneske!

Uansett va som skjer i bakrunden av familien dens.

Å herregud... en rev er et pattedyr som skal leve i det fri, de er ikke domestiter og er ikke egnet sammen med menesker, INGEN.. å da mener jeg INGEN har det bra i bur, men det betyr ike at reven skal leve i fangenskap hos et menneske!

Uansett va som skjer i bakrunden av familien dens.

Og hva tror du vil skje om man slapp løs alle disse pelsdyrene?

Og hva tror du vil skje om man slapp løs alle disse pelsdyrene?

de ville dratt tilbake til burene, fordi de vet ikke om noe annet, derfor syns jeg at de heler skal få lov til å slippe..

de ville dratt tilbake til burene, fordi de vet ikke om noe annet, derfor syns jeg at de heler skal få lov til å slippe..

Feil. De fleste av dem vil sulte og lide på annen måte, fordi de ikke er vandt til å klare seg i det fri.

Jeg pendlet mellom Tønsberg og Larvik en periode og da var det noen "snille" dyrevernere som slapp løs x antall mink fra en pelsfarm. Noen dager senere var E18 dekket av pels. Kunne laget kåper til hele slekta om jeg hadde tatt de med meg.

Snakk om dyrevern!

Feil. De fleste av dem vil sulte og lide på annen måte, fordi de ikke er vandt til å klare seg i det fri.

Jeg pendlet mellom Tønsberg og Larvik en periode og da var det noen "snille" dyrevernere som slapp løs x antall mink fra en pelsfarm. Noen dager senere var E18 dekket av pels. Kunne laget kåper til hele slekta om jeg hadde tatt de med meg.

Snakk om dyrevern!

det er ikke feil det jeg skriver nei!

ja dyrene ville sultet og dødd, men de ville også dratt tilbake til burene, fordi det er der de fleste

er født og oppvåkst! Ja hørte om det der, det er derfor ingen slipper de ut lengere.

Nå er det en reve farm her i trondheim som blir lagt ned nå snart, å da skal Alle Revene og minkene avlives på en

humant måte! Bra noen har vett! Pels er fint, på dyr!

Så chihuahua'er som pyntes opp og puttes i vesker og valper som drar på naborunden første kveld de kommer hjem, det skal man være negativ til, men en _rev_ som puttes i bånd og dras rundt i nabolaget det er liksom helt greit og argumentet er "latterliggjort"? Hvilken logikk er det?

Den har det nok like ****** som sine søsken, bare på en annen måte. Verden har flere nyanser som overlapper hverandre.

Så chihuahua'er som pyntes opp og puttes i vesker og valper som drar på naborunden første kveld de kommer hjem, det skal man være negativ til, men en _rev_ som puttes i bånd og dras rundt i nabolaget det er liksom helt greit og argumentet er "latterliggjort"? Hvilken logikk er det?

Den har det nok like ****** som sine søsken, bare på en annen måte. Verden har flere nyanser som overlapper hverandre.

Jeg har så vidt jeg kan huske ikke vært negativ til hverken chi i veske eller valper som drar på naborunden første kveld de kommer hjem (det ville vært teit, vi har gått en runde i nabolaget hver dag siden valpen kom hjem, faktisk).

Men for å følge logikken her, så er det bedre å være død enn å være tamrev? Hvordan går det overens med overlevelsesinstinktet, som er det største de aller fleste levende vesner har? :)

Jeg er ikke for rever eller mink i bur, jeg liker ikke pels og jeg synes folk som har mulighet faktisk kan finne noe annet å kle kroppen sin med, men "slipp dyra løs" er iallefall ikke en løsning på noen som helst måte... Og vet egentlig ikke om jeg har sånn fantastisk medfølelse med denne reven, jeg... Som 2ne sier så har den det helt sikkert mye bedre enn sine kullsøsken og øvrige familie som tilbringer hele livet sitt fast i et lite bur. Reven er ikke domestisert sier du? Er du helt sikker på det...? Riktignok er den ikke domestisert til det nivået våre hjemmefødte hunder er, men jeg er oppvokst i skauen med rev rundt huset som har vært der HELT frivillig fordi det lønner seg.

Har stjålet en definisjon ang domestisering brukt av Gry Løberg (var akkurat på et meget bra foredrag med henne! Anbefales på det sterkeste! :) ):

”den prosessen som en populasjon av dyr

gjennomgår når det tilpasser seg til

menneskene og et liv i fangenskap. Dette skjer

ved genetiske forandringer gjennom

generasjoner og endringer i utviklingen av

hver generasjon som følge av miljøet”.

(Price 1999)

Dyrene tilpasser seg en ny nisje i nærheten av mennesker fordi det kan lønne seg. Rever er hundedyr (selv om de ikke er hunder) og det er vel ikke helt uvanlig at revene nærmer seg mennesker fordi de finner mat eller annet av nytte der? Jeg vil tro at rever i fangenskap gjennom flere generasjoner har blitt mye domestisert. Og det er vel også litt av problemet om man skulle slippe de fri...

Kjemp mot pelsnæringen, men gjør det på en måte som ikke skader de dyrene som allerede lever i burene. Som i de aller fleste ting så er kampen mot en næring en kamp for å få FORBRUKERENE til å ikke lengre ville ha produktet, først DA kan man forvente resultater...

...men dette var vel ikke en tråd om PELSFARMING, men heller om hold av en rev som kjæledyr. En rev som ikke blir holdt som kjæledyr i "dyrehage-omgivelser", men som i følge trådstarter blir dratt rundt i bånd og helt sikkert skrytt en god del av av en liten jente som sikkert ikke har helt kontroll på hva man bør gjøre og ikke gjøre med slike dyr.

Først og fremst, var dette en fjellrev, eller en sølvrev? Syns du sa det var en fjellrev, men da ville vel ikke bestefaren hatt den? Er jo, som sagt, ulovlig å holde på ville dyr, unntagen i spesielle tilfeller der de skal rehabiliteres tilbake til naturen, såvidt jeg har forstått, eller evt i godkjente dyrehager o.l.

For det andre, er det en sølvrev, så er det et 'tamdyr' eller produksjonsdyr. Å lære opp en sølvrev til å gå i bånd, blir på mange måter det samme som å ta en kalv eller grisunge ut av et fjøs og sosialisere den til å bli et familiedyr? Annet enn at kyr og gris selvf. er domestisert over lenger tid. Men jeg tror ikke en sølvrevvalp tar mer skade av å bli domestisert og lært opp til å gå i bånd, enn at en annen rev blir trent opp til jaktprøver for hund der den må sitte i et bur med evt mulighet til å trekke seg ut av syne fra hunden, men fortsatt med lukt og lyd i nærheten. Og disse revene spiser godbiter med en gang hunden er tatt unna. Altså ikke så veldig stresset.

For det tredje, kommer det jo sterkt an på hvor gammel denne jenta er, hvilken rolle familien har i forhold til denne reven, og hvordan hun oppdrar og trener den. Det er det ingen som sier noe om, annet enn at andre får hilse på reven(altså blir den sosialisert), og at hun går tur med den(altså får den mosjon og avveksling fra å være inne).

Jeg kan lett se at noen kan være skeptiske til å holde en rev som kjæledyr. Men de er smarte, oppegående dyr, og mange rever brukes også i f.eks filmer, de er godt opptrente ved hjelp av targetstick og klikker, og dette er vanlige rødrever. De er uredde, fornøyde dyr som springer rundt på et filmsett, løse men med inngjerdninger for sikkerhets skyld, og de gjør det de skal, av fri vilje. :)

Jeg oppmuntrer ikke til å holde sølvrev, korsrev, blårev e.l. som kjæledyr, men sier at det kanskje ikke er så ille som trådstarter skal ha det til?

Og, forresten, var det ikke en venninne av trådstarter som hadde vært på en nettside og sett noe om denne jenta? Altså tredjehåndskjennskap?

Noen som har spurt reven eller?? Oki høres dumt ut. MEN den reven kunne hatt et liv i et lite bur eller fått noe litt friere som dette.

Har sett folk med rev før. Noen i en avis hadde en liten rev fordi dem var allergiske mot hunder. Ut i fra beskrivelsene virker det som om den hadde det fint den.

Og ja.. De er ikke kjærledyr. Jeg personlig synes bare at vi skulle stoppe avelen på rever i pelsfarm, så kunne oppdretterene fått seg en annen jobb!

Å slippe dem løs blir feil, for de hadde aldri klart seg i det fri. Og dersom de faktisk hadde greid det, så kunne de ødelagt ekte fjellrever, ved parring. Altså du får valper, som ikke er 100 % ekte fjellrever. Og sjansgen er stor for at dem tar høns, kaniner osv.

Og Hvorfor de ikke er kjæledyr:

*Fordi de er mataggressive, noe som er vanskelig å endre på ville dyr. (Tenker på barn som blir bitt)

*Du skal ha en litt stor forståelse for dyr, for faktisk å klare håndtere dem, slik at de blir bra. *god innsikt*

*Rever reagerer som rever, man klarer å menneskeligjøre dem litt, men de vil alltids være rever. Man kan sikkert starte oppdrett å få fram en god rev som funker i familier, men kan vi ikke holde oss til hunder heller? Hvorfor gjøre detvanskelig?

Men ellers så kan jeg se at dem kan bli fine kjæledyr. Høres ikke ut som hun jenta har stor peiling, når hun kler ut det stakkars dyret. Å bo i et byggefelt? Kan sikkert gå det:P .. Men lukta irriterer. Det lukter REV. Når det er bare en så er det kanskje ikke så mye. Man blir sikkert van med den. Rev lukter ikke godt.

Har hørt historier om folk med rev. Og du merker på dyret om det har det bra. Er den bare redd osv, så bør den få slippe. Men rever blir faktisk godt knytta til folk og kan ha et ... Greit nok liv liksom.

Litt O.T

Ellers såg jeg en filmsnutt engang om en mann i et annet land, som holdt oppdrett og holdt på å krysse hunder med rev, og gudene vet hva :) .. Han brukte dem som Bombefinnere på flyplass. De virka fornøyde de, og jobba fint. Vet ikke helt hva jeg synes om det da men.

Som sakt. Jeg er i mot reveoppdrett. Rever er ville dyr og skal helst ikke være i fangenskap. Untaksituvasjoner finner du alltid. Dette bør ikke bli en vane at folk bruker dem som kjæledyr. MEN nå har jenta allerede fått reven, så skal dere ta den bort å avlive den. For egentlig så skulle den reven stått i et alt for lite bur uten nok aktivisering, i et stresset miljø? Måten hun jenta blir framstilt på, gjør meg skeptisk til at reven er der, men kanskje reven faktisk har det ganske bra, Tenk på hva miljø den egentlig skulle vert i.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...