Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjellrev som kjæledyr?!


vima2k

Recommended Posts

Ei venninde av meg var på en side her på nette og så ei jente som hadde en rev som kjæledyr :shocked: <_<

Blir utrolig irriterte begge to... rever er ikke domistert som det hunder og katter er..

Vi har allerede "ødelagt" Hundene og kattene til å gjøre de til våre egene, (Altså nå sier jeg ike at det er vi som har de nå som har ødelagt disse praktfulle dyrene på 4 ben, som vi har i våre hjem, men de som begynte å avle opp husdyr)

Men tilbake til sak, Ja.. Men at vi skal gå til disse naturiske dyrnene ( som rev i denne saken)

I denne saken her hadde denne jenta fått denne sølv reven (som også er utrydnings truet) av sin bestefar, vet ikke i åsn sammenhegn, men hun hadde tydligvis fått den som valp..

Når skal dette slutte ? Skal vi begynne å kaste bort hestene fordi vi fant ut at elgene og rådyr er kjappere ? :P

Sorry for min sarkasme, men det er jo ikke langt i fra... :)

Utrolig trist at vi skal ødelegge naturens levemåte på denne måten her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende bestefaren har hatt pelsoppdrett eller no? Ofte jeg hører at pelsfarmer har delt ut rever for å reise inntrykket om hvor fint og flott revene deres har det.

Du skal ikke la deg påvirke så mye av det. Verden i dag går mot ekstremer, det er ikke nok med en Labrador. Du skal ha en hunderase som er sjelden. Du skal kanskje ha noe mer ekstremt, noe som iallefall ikke naboen har. Kanskje en reptil, kanskje en papegøye fra indonesia, en rotte fra afrika.... Du har jo de i Amerika som skal ha seg tigere, løver, pumaer, ozeloter, alt mulig som kjæledyr. Verden er slett ikke noe fint sted om man ser på alt i den store sammenhengen.

Forøvrig er sølvrev en fargevariant av den vanlige rødreven, og er vel ikke klassifisert som utrydningstruet? Det er fjellreven det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, skreiv feil, mente fjellrev.. Går litt fort i svingene her til meg når jeg blir irritert.

Joda, men det er jo en Lov MOT å holde på dyr som er utrydnings truet..

Jo bestefaren har en pelsfarm, men hun bor ikke til han!

det er vel det at jeg er så utrolig lei av all den dyremisshandlingen rundt om i landet, og utnytting av dyrene, Hun

driver å viser Hun fram og går (der hun bor) me hun i bånd :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en gård jeg hadde tilknytning til hadde vi en tam fjellrev som het Tobias. Moren hadde blitt drept, og han ville dødd om ingen tok han til seg. Han hadde et fint liv, han, eller et greit nok liv? Han visste ikke bedre. Ikke døm før du vet hele historien:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, skreiv feil, mente fjellrev.. Går litt fort i svingene her til meg når jeg blir irritert.

Joda, men det er jo en Lov MOT å holde på dyr som er utrydnings truet..

Jo bestefaren har en pelsfarm, men hun bor ikke til han!

det er vel det at jeg er så utrolig lei av all den dyremisshandlingen rundt om i landet, og utnytting av dyrene, Hun

driver å viser Hun fram og går (der hun bor) me hun i bånd :S

Wow, snakk om å treffe rett på spikeren da.

Hvor gammel er denne personen da? Du kan jo f.eks kontakte mattilsynet på en mail, fortelle det du vet i en godt formulert mail. Er det sant som du sier at det ikke er lov å holde rødlistede dyrearter, vil de nok ta affære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det er så viktig å få denne reven avlivet, så er det selvsagt bare å kontakte veterinær/mattilsyn politi eller annet.

Hvordan denne ene reven ødelegger noe som helst kan man jo undre på, men selvsagt kan jo signaleffekten være ille, da. Hvis hele nabolaget plutselig skal ha sine egne smårever...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja situasjonen er jo ukjent, det kan jo være den lever et godt liv og rett og slett er utsatt for sjalusi.

Men er det en veldig ung person som har fått en rev av en bestefar, som nå sloger rundt på reven i bånd og jeg holdt på å si kle den opp. Du skjønner bildet. Derfor jeg spør om alder og gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at hun har en skadet revunge, eller en som mora ikke ville ha.. feks....?

Men å ha et som kjæledyr bare for å ha det er jo ganske sært.

Det er jo ikke et kjæledyr, men et dyr som hører hjemme i skog og mark.

Det krever kanskje en viss erfaring for å holde et slikt dyr. Går vel an å lese det til seg. ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel, er en jente på 10-16år (gjetter her, vet ikke alder enda da) ansvarlig nok for å ta seg av ett dyr, og ikke minst ett (opprinnelig) vilt ett?

Hvis dette er for kjæledyr så syns jeg det blir som MariaN sier, sært.

Er det fordi dyret er skadet/mistet moren sin eller noe sånt så blir saken ganske fort en annen.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefaren er pelsoppdretter, go figure.

Jeg har ikke noe judgemental styrke i situasjonen, men i følge meg er en rev en rev uansett hvor mye den er født i fangenskap. Skal slippe å dilledalles med og bli dratt rundt i nabolaget i bånd. Det er jo selv de hundene som slipper det fordi det blir for mye...

Uansett om mora ville ha den eller ikke, skade or not. Har det sikkert bedre avlivet i så tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en gård jeg hadde tilknytning til hadde vi en tam fjellrev som het Tobias. Moren hadde blitt drept, og han ville dødd om ingen tok han til seg. Han hadde et fint liv, han, eller et greit nok liv? Han visste ikke bedre. Ikke døm før du vet hele historien:)

det er det at jeg vet hele historien... Men rever er ike Domestisert.. det er hunderasene.. vorfor ik bare få tak i en hunde valp enn en rev.. grunnen var bare at bestefaren hadde gitt henne dene reven fordi den ik kunne brukes som pels.

og siden du sier jeg dømmer, så skal du vite at jeg dømmer aldri noen før jeg vet va jeg skal dømme

Bestefaren er pelsoppdretter, go figure.

Jeg har ikke noe judgemental styrke i situasjonen, men i følge meg er en rev en rev uansett hvor mye den er født i fangenskap. Skal slippe å dilledalles med og bli dratt rundt i nabolaget i bånd. Det er jo selv de hundene som slipper det fordi det blir for mye...

Uansett om mora ville ha den eller ikke, skade or not. Har det sikkert bedre avlivet i så tilfelle.

HELT ENIG ME DEG wretch.. En rev er en rev! Og den er utrydnings truet.. siste fredagen i november er det forresten stand her i trondheim :icon_redface: der det er 3 (blant annet meg) som skal sitte i bur ;) håper mange kommer og ser på, det blir også mye annet som skal selges osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rev er en rev, faktisk.. Næææh? :shocked: Er DET argumentet?

Javel, så veit man hele historien, stakkars bortskjemte pikebarnet gråt seg til en helt egen rev fra en bløthjertet og ubetenksom bestefar.. Istedetfor å bitche om det på et forum ingen får gjort en dritt med saken, hva med å ta det med opp med de det gjelder?

JEG vil jo tippe at denne ene reven har det langt bedre enn sine søsken, som må sitte i et bur (pelsrever lever ikke fritt i fjellet, vettu..). Denne reven må rett nok gå i bånd, stakkars lille, men den har ihvertfall litt mer å gå på enn et par kvadratmeter. Den ser litt mer enn innsiden av et bur. Men jo, stakkars reven ville nok hatt det mye bedre som pelsprodusent enn kjeledeggen til ei jente.. En rev er jo tross alt en rev..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rev er en rev, faktisk.. Næææh? :shocked: Er DET argumentet?

Javel, så veit man hele historien, stakkars bortskjemte pikebarnet gråt seg til en helt egen rev fra en bløthjertet og ubetenksom bestefar.. Istedetfor å bitche om det på et forum ingen får gjort en dritt med saken, hva med å ta det med opp med de det gjelder?

JEG vil jo tippe at denne ene reven har det langt bedre enn sine søsken, som må sitte i et bur (pelsrever lever ikke fritt i fjellet, vettu..). Denne reven må rett nok gå i bånd, stakkars lille, men den har ihvertfall litt mer å gå på enn et par kvadratmeter. Den ser litt mer enn innsiden av et bur. Men jo, stakkars reven ville nok hatt det mye bedre som pelsprodusent enn kjeledeggen til ei jente.. En rev er jo tross alt en rev..

Å herregud... en rev er et pattedyr som skal leve i det fri, de er ikke domestiter og er ikke egnet sammen med menesker, INGEN.. å da mener jeg INGEN har det bra i bur, men det betyr ike at reven skal leve i fangenskap hos et menneske!

Uansett va som skjer i bakrunden av familien dens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud... en rev er et pattedyr som skal leve i det fri, de er ikke domestiter og er ikke egnet sammen med menesker, INGEN.. å da mener jeg INGEN har det bra i bur, men det betyr ike at reven skal leve i fangenskap hos et menneske!

Uansett va som skjer i bakrunden av familien dens.

Og hva tror du vil skje om man slapp løs alle disse pelsdyrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva tror du vil skje om man slapp løs alle disse pelsdyrene?

de ville dratt tilbake til burene, fordi de vet ikke om noe annet, derfor syns jeg at de heler skal få lov til å slippe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de ville dratt tilbake til burene, fordi de vet ikke om noe annet, derfor syns jeg at de heler skal få lov til å slippe..

Feil. De fleste av dem vil sulte og lide på annen måte, fordi de ikke er vandt til å klare seg i det fri.

Jeg pendlet mellom Tønsberg og Larvik en periode og da var det noen "snille" dyrevernere som slapp løs x antall mink fra en pelsfarm. Noen dager senere var E18 dekket av pels. Kunne laget kåper til hele slekta om jeg hadde tatt de med meg.

Snakk om dyrevern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. De fleste av dem vil sulte og lide på annen måte, fordi de ikke er vandt til å klare seg i det fri.

Jeg pendlet mellom Tønsberg og Larvik en periode og da var det noen "snille" dyrevernere som slapp løs x antall mink fra en pelsfarm. Noen dager senere var E18 dekket av pels. Kunne laget kåper til hele slekta om jeg hadde tatt de med meg.

Snakk om dyrevern!

det er ikke feil det jeg skriver nei!

ja dyrene ville sultet og dødd, men de ville også dratt tilbake til burene, fordi det er der de fleste

er født og oppvåkst! Ja hørte om det der, det er derfor ingen slipper de ut lengere.

Nå er det en reve farm her i trondheim som blir lagt ned nå snart, å da skal Alle Revene og minkene avlives på en

humant måte! Bra noen har vett! Pels er fint, på dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rev er en rev, faktisk.. Næææh? :shocked: Er DET argumentet?

Javel, så veit man hele historien, stakkars bortskjemte pikebarnet gråt seg til en helt egen rev fra en bløthjertet og ubetenksom bestefar.. Istedetfor å bitche om det på et forum ingen får gjort en dritt med saken, hva med å ta det med opp med de det gjelder?

JEG vil jo tippe at denne ene reven har det langt bedre enn sine søsken, som må sitte i et bur (pelsrever lever ikke fritt i fjellet, vettu..). Denne reven må rett nok gå i bånd, stakkars lille, men den har ihvertfall litt mer å gå på enn et par kvadratmeter. Den ser litt mer enn innsiden av et bur. Men jo, stakkars reven ville nok hatt det mye bedre som pelsprodusent enn kjeledeggen til ei jente.. En rev er jo tross alt en rev..

Så chihuahua'er som pyntes opp og puttes i vesker og valper som drar på naborunden første kveld de kommer hjem, det skal man være negativ til, men en _rev_ som puttes i bånd og dras rundt i nabolaget det er liksom helt greit og argumentet er "latterliggjort"? Hvilken logikk er det?

Den har det nok like ****** som sine søsken, bare på en annen måte. Verden har flere nyanser som overlapper hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så chihuahua'er som pyntes opp og puttes i vesker og valper som drar på naborunden første kveld de kommer hjem, det skal man være negativ til, men en _rev_ som puttes i bånd og dras rundt i nabolaget det er liksom helt greit og argumentet er "latterliggjort"? Hvilken logikk er det?

Den har det nok like ****** som sine søsken, bare på en annen måte. Verden har flere nyanser som overlapper hverandre.

Jeg har så vidt jeg kan huske ikke vært negativ til hverken chi i veske eller valper som drar på naborunden første kveld de kommer hjem (det ville vært teit, vi har gått en runde i nabolaget hver dag siden valpen kom hjem, faktisk).

Men for å følge logikken her, så er det bedre å være død enn å være tamrev? Hvordan går det overens med overlevelsesinstinktet, som er det største de aller fleste levende vesner har? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for rever eller mink i bur, jeg liker ikke pels og jeg synes folk som har mulighet faktisk kan finne noe annet å kle kroppen sin med, men "slipp dyra løs" er iallefall ikke en løsning på noen som helst måte... Og vet egentlig ikke om jeg har sånn fantastisk medfølelse med denne reven, jeg... Som 2ne sier så har den det helt sikkert mye bedre enn sine kullsøsken og øvrige familie som tilbringer hele livet sitt fast i et lite bur. Reven er ikke domestisert sier du? Er du helt sikker på det...? Riktignok er den ikke domestisert til det nivået våre hjemmefødte hunder er, men jeg er oppvokst i skauen med rev rundt huset som har vært der HELT frivillig fordi det lønner seg.

Har stjålet en definisjon ang domestisering brukt av Gry Løberg (var akkurat på et meget bra foredrag med henne! Anbefales på det sterkeste! :) ):

”den prosessen som en populasjon av dyr

gjennomgår når det tilpasser seg til

menneskene og et liv i fangenskap. Dette skjer

ved genetiske forandringer gjennom

generasjoner og endringer i utviklingen av

hver generasjon som følge av miljøet”.

(Price 1999)

Dyrene tilpasser seg en ny nisje i nærheten av mennesker fordi det kan lønne seg. Rever er hundedyr (selv om de ikke er hunder) og det er vel ikke helt uvanlig at revene nærmer seg mennesker fordi de finner mat eller annet av nytte der? Jeg vil tro at rever i fangenskap gjennom flere generasjoner har blitt mye domestisert. Og det er vel også litt av problemet om man skulle slippe de fri...

Kjemp mot pelsnæringen, men gjør det på en måte som ikke skader de dyrene som allerede lever i burene. Som i de aller fleste ting så er kampen mot en næring en kamp for å få FORBRUKERENE til å ikke lengre ville ha produktet, først DA kan man forvente resultater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men dette var vel ikke en tråd om PELSFARMING, men heller om hold av en rev som kjæledyr. En rev som ikke blir holdt som kjæledyr i "dyrehage-omgivelser", men som i følge trådstarter blir dratt rundt i bånd og helt sikkert skrytt en god del av av en liten jente som sikkert ikke har helt kontroll på hva man bør gjøre og ikke gjøre med slike dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, var dette en fjellrev, eller en sølvrev? Syns du sa det var en fjellrev, men da ville vel ikke bestefaren hatt den? Er jo, som sagt, ulovlig å holde på ville dyr, unntagen i spesielle tilfeller der de skal rehabiliteres tilbake til naturen, såvidt jeg har forstått, eller evt i godkjente dyrehager o.l.

For det andre, er det en sølvrev, så er det et 'tamdyr' eller produksjonsdyr. Å lære opp en sølvrev til å gå i bånd, blir på mange måter det samme som å ta en kalv eller grisunge ut av et fjøs og sosialisere den til å bli et familiedyr? Annet enn at kyr og gris selvf. er domestisert over lenger tid. Men jeg tror ikke en sølvrevvalp tar mer skade av å bli domestisert og lært opp til å gå i bånd, enn at en annen rev blir trent opp til jaktprøver for hund der den må sitte i et bur med evt mulighet til å trekke seg ut av syne fra hunden, men fortsatt med lukt og lyd i nærheten. Og disse revene spiser godbiter med en gang hunden er tatt unna. Altså ikke så veldig stresset.

For det tredje, kommer det jo sterkt an på hvor gammel denne jenta er, hvilken rolle familien har i forhold til denne reven, og hvordan hun oppdrar og trener den. Det er det ingen som sier noe om, annet enn at andre får hilse på reven(altså blir den sosialisert), og at hun går tur med den(altså får den mosjon og avveksling fra å være inne).

Jeg kan lett se at noen kan være skeptiske til å holde en rev som kjæledyr. Men de er smarte, oppegående dyr, og mange rever brukes også i f.eks filmer, de er godt opptrente ved hjelp av targetstick og klikker, og dette er vanlige rødrever. De er uredde, fornøyde dyr som springer rundt på et filmsett, løse men med inngjerdninger for sikkerhets skyld, og de gjør det de skal, av fri vilje. :)

Jeg oppmuntrer ikke til å holde sølvrev, korsrev, blårev e.l. som kjæledyr, men sier at det kanskje ikke er så ille som trådstarter skal ha det til?

Og, forresten, var det ikke en venninne av trådstarter som hadde vært på en nettside og sett noe om denne jenta? Altså tredjehåndskjennskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har spurt reven eller?? Oki høres dumt ut. MEN den reven kunne hatt et liv i et lite bur eller fått noe litt friere som dette.

Har sett folk med rev før. Noen i en avis hadde en liten rev fordi dem var allergiske mot hunder. Ut i fra beskrivelsene virker det som om den hadde det fint den.

Og ja.. De er ikke kjærledyr. Jeg personlig synes bare at vi skulle stoppe avelen på rever i pelsfarm, så kunne oppdretterene fått seg en annen jobb!

Å slippe dem løs blir feil, for de hadde aldri klart seg i det fri. Og dersom de faktisk hadde greid det, så kunne de ødelagt ekte fjellrever, ved parring. Altså du får valper, som ikke er 100 % ekte fjellrever. Og sjansgen er stor for at dem tar høns, kaniner osv.

Og Hvorfor de ikke er kjæledyr:

*Fordi de er mataggressive, noe som er vanskelig å endre på ville dyr. (Tenker på barn som blir bitt)

*Du skal ha en litt stor forståelse for dyr, for faktisk å klare håndtere dem, slik at de blir bra. *god innsikt*

*Rever reagerer som rever, man klarer å menneskeligjøre dem litt, men de vil alltids være rever. Man kan sikkert starte oppdrett å få fram en god rev som funker i familier, men kan vi ikke holde oss til hunder heller? Hvorfor gjøre detvanskelig?

Men ellers så kan jeg se at dem kan bli fine kjæledyr. Høres ikke ut som hun jenta har stor peiling, når hun kler ut det stakkars dyret. Å bo i et byggefelt? Kan sikkert gå det:P .. Men lukta irriterer. Det lukter REV. Når det er bare en så er det kanskje ikke så mye. Man blir sikkert van med den. Rev lukter ikke godt.

Har hørt historier om folk med rev. Og du merker på dyret om det har det bra. Er den bare redd osv, så bør den få slippe. Men rever blir faktisk godt knytta til folk og kan ha et ... Greit nok liv liksom.

Litt O.T

Ellers såg jeg en filmsnutt engang om en mann i et annet land, som holdt oppdrett og holdt på å krysse hunder med rev, og gudene vet hva :) .. Han brukte dem som Bombefinnere på flyplass. De virka fornøyde de, og jobba fint. Vet ikke helt hva jeg synes om det da men.

Som sakt. Jeg er i mot reveoppdrett. Rever er ville dyr og skal helst ikke være i fangenskap. Untaksituvasjoner finner du alltid. Dette bør ikke bli en vane at folk bruker dem som kjæledyr. MEN nå har jenta allerede fått reven, så skal dere ta den bort å avlive den. For egentlig så skulle den reven stått i et alt for lite bur uten nok aktivisering, i et stresset miljø? Måten hun jenta blir framstilt på, gjør meg skeptisk til at reven er der, men kanskje reven faktisk har det ganske bra, Tenk på hva miljø den egentlig skulle vert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...