Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasespesifikt for


Blondiemamma

Recommended Posts

[klipp]

F.eks er boxeren utsatt for hjertesykdommer og boxerfòret er derfor tilsatt ekstra taurin. Rottweileren trenger å bygge opp muskelmassen (hvis jeg ikke husker helt feil) og rottweilerfòret er derfor tilsatt ekstra l-karnitin. Engelsk cocker spaniel ligger svært høyt oppe på HD-statistikken, og kan i tillegg få lett problemer med korsbåndene. Ettersom HD vanligvis ikke er noe å bekymre seg over når det gjelder små raser, pleier ikke fòr beregnet på små hunder å ta hensyn til dette. Derfor er det utviklet et eget fòr for cockeren - som er en liten rase, men hvor HD er vanlig. Akkurat hva som er tilsatt her, husker jeg ikke. Var så mye informasjon på èn gang at jeg til slutt så ut som et spørsmålstegn.

[klipp]

Men overbevist er jeg enda ikke. Fordi jeg ikke har nok kunnskaper om ernæring til å kunne forstå alt som eukanuba-damen fortalte meg. For det var mye mer enn dette! Jeg klarte bare ikke å fordøye alt ;) Jeg tipset henne om denne tråden, og håper hun legger inn et informativt svar.

De beveger seg på feil side av loven både i Norge og i USA, hvis de markedsfører fôr som forebyggende i forhold til sykdommer, eller som behandling for hunder som allerede er syke. Dette er påstander om medisinsk virkning, og slike fôr er kun tillatt solgt av veterinær eller på resept fra veterinær. Det kunne vært interessant å få Forbrukerombudet til å se på disse påstandene om forebygging av allverdens helseproblemer. <_<

Jeg ønsker også bevis på at fôrene har de forebyggende egenskapene de påstås å ha. Er det taurin som skal til for boxere med hjertesykdommer? Alle hunder genererer da faktisk det de trenger av taurin i kroppen (bortsett fra newfoundlendere og dobermann pinchere, som visstnok har nedsatt evne til å genere taurin). Hvordan har fôrprodusentene kommet fram til det - vha forskning? Er veterinærstanden enig i at de mengdene taurin som finnes i fôret faktisk og beviselig forebygger mot hjertesykdommer? Hvis ikke er dette bare narregull.

L-karnitin har ikke noe med muskelbygging å gjøre. Det er et næringsstoff som finnes i rødt kjøtt, og som også genereres av seg selv i kroppen, og det har til oppgave å bistå cellene i kroppen med å forbrenne energi (fett). Det KAN muligens ha noe for seg å tilsette L-karnitin i fôret til svært aktive, arbeidende hunder, men det har ingen hensikt å gi dette til akkurat rottweilere. Da er det nok heller en idé å gi det til jakthunder og trekkhunder...

Når det gjelder HD, så har en samlet veterinærstand ennå ikke klart å finne noe som forebygger det. Pussig at fôrprodusentene plutselig har funnet ut av dette. Hva er det slags tryllemiddel de tilsetter for å forebygge HD, mon tro? Det bør de jo i så fall tilsette alle fôr som er "spesialutviklet" for raser med mye HD.

Nei, jeg tror fremdeles ikke at disse rasespesifikke fôrene er noe å satse på - SPESIELT fordi påstandene om helsegevinst for det første ikke er dokumentert, for den andre ikke er lovlig å framsette, og for det tredje fordi både taurin og L-karnitin finnes i kjøtt. Hvis disse næringsstoffene er så himla bra, hvorfor tilsetter ikke fôrprodusentene rett og slett mer kjøtt i fôrene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder genererer da faktisk det de trenger av taurin i kroppen (bortsett fra newfoundlendere og dobermann pinchere, som visstnok har nedsatt evne til å genere taurin). Hvordan har fôrprodusentene kommet fram til det - vha forskning? Er veterinærstanden enig i at de mengdene taurin som finnes i fôret faktisk og beviselig forebygger mot hjertesykdommer?

L-karnitin har ikke noe med muskelbygging å gjøre. Det er et næringsstoff som finnes i rødt kjøtt, og som også genereres av seg selv i kroppen, og det har til oppgave å bistå cellene i kroppen med å forbrenne energi (fett). Det KAN muligens ha noe for seg å tilsette L-karnitin i fôret til svært aktive, arbeidende hunder, men det har ingen hensikt å gi dette til akkurat rottweilere. Da er det nok heller en idé å gi det til jakthunder og trekkhunder...

(Når det kommer til egenproduksjon av taurin trenger hunden flere andre aminosyrer for i det hele tatt produsere taurin selv.)

Da Moshi ble diagnostisert med Dilated Cardiomyopathy (DCM) (hun hadde altfor stort hjerte stakkar) var en av anbefalingene fra veterinæren å tilføre aminosyrer deriblandt taurin og l-karnitin i kosten hennes. Taurin har visstnok en gunstig effekt på hjertet, ved å regulere hjerterytmen. Taurin finnes i gode proteinkilder, noe veterinæren min visste Moshi fikk nok av i sitt kosthold (hun ble råfôret selvsagt) men alikevel mente hun at Moshi burde supplementeres. (Denne veterinæren er ingen anti-råfôrer bare så det er sagt)

Jeg undersøkte dette kanskje ikke grundig nok, jeg var rimelig fortvilet oppi det hele. Men jeg husker at jeg fant ut at symptomer på DCM på hund ble linket til lavt innhold av taurin og at dette igjen ble linket til hundens diett.

"Dr. Quinton Rogers of the University of California-Davis' School of Veterinary Medicine says, "During the past few years, our clinic has seen an increasing number of dogs with low plasma taurine concentrations and clinical signs of cardiomyopathy. The common factor in all cases was their diet history.""

Du kan lese litt om det her.

Jeg vet også at hjerteproblemene hos Boxer som oftest handler om DCM. Jeg ser helt klart linken fôrprodusentene støtter seg til når det gjelder taurin.

Når det kommer til l-karnitin så har det vist seg å ha en gunstig effekt på flere lidelser deriblandt hjertesykdommer. (Både hos mennesker og hund forøvrig)

"Syndromes involving skeletal and cardiac muscle benefited from L-carnitine, syndromes related to the central nervous system improved with acetyl-L-carnitine. Although the two cofactors do not substitute metabolically for each other effects of the combination are found to be synergistic."

Du kan lese om forarbeidet til patentet (l-karnitin som forebygging og som medisin) her.

Og karnitin og muskelvekst? Vel, jeg søkte på "carnitine canine muscle growth" og fikk opp et mylder av viteskapelige artikler. Altfor mange til at jeg orket å åpne en eneste en. lol Men søket finnes her for den som orker. Tipper at man kan finne et og annet som støtter karnitins gunstige effekt på muskler uten at jeg garanterer noe som helst..

Personlig tror jeg rasespesifikke fôr er rein og skjær bullocks. Jeg støtter deg i all kritikk, Moghrebi.

Men det betyr selvsagt ikke at enkelte av komponentene tilsatt i fôrene ikke kan ha gunstige effekter enten forebyggende og/eller som medisin. Jeg tror derimot at man må opp i noen relativt store doser om det skal ha særlig effekt, og at om nå kommer opp i de terapeutiske dosene så er man over på spesialfôr som kun veterinærer har lov til å selge. Jeg husker nemlig at slike aminosyre-supplementer til Moshi var reseptbelagte i Norge, og de kostet en aldri så liten formue. Det var mulig å kjøpe over disk i Sverige derimot.

Fôrprodusentene må tråkke litt mer varsomt synes jeg, eller folk må bli litt mer kritiske. Gjerne begge deler.

Hvis disse næringsstoffene er så himla bra, hvorfor tilsetter ikke fôrprodusentene rett og slett mer kjøtt i fôrene??

Fordi det er dyrt og fordi det er begrenset hvor mye kjøtt man får stappet inn i et tørrfôr og fremdeles klare å produsere det som.. vel, nettopp tørrfôr.

Du har forøvrig helt rett. Både taurin og l-karnitin finnes i rødt kjøtt, fjørkre og egg.

Men Moshi ble råfôret fra hun var 8 uker, men hun fikk like kav hjerteproblemene hun døde av. Så rått kjøtt stappfullt av både taurin og l-karnitin er dessverre ingen garanti for verken forbygging eller medisinering av hjertesykdom.

det sagt, jeg tror ikke utfallet hadde blitt noe bedre på Boxer-fôret heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det alle glemmer litt oppe i alt dette er at salg av hundefôr er butikk. Produsentenes rasefôr var lansert i mange andre land før de kom til Norge. Erfaringen fra de andre landene viste at dette hadde noe for seg salgsmessig

Over halvparten av rasehundeierene vil automatisk ta tak i den hundefôrposen med bilde av nettopp den hunden. Derfor kan en si at produsentene bare følger utviklingen og tilfredsstiller forbrukerene. På den andre siden så skal en heller ikke glemme at det er lagt ned betydelig forskning rundt disse fôrene, som har gitt de egenskapene de har.

Jeg personlig synes strikken kanskje er strukket litt langt, på den andre siden så er det dette som kalles utvikling

Det er blant annet lagt ned et betydelig arbeide i studier av Taurin, hvor det viser seg at dette stoffet har en meget gunstig forebyggende effekt på blant annet hjertelidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med RC GIANT,men skal innrømme at Rottweiler og Boxermaten vi testa bare for å gjøre det og se var dårlig på våre hunder.

Så veien var kort tilbake til den andre sekken,og mye lettere var det når alle skulle ha det samme!

Vi trodde vi var lure som skulle ha Rottweilerfor til Corso,og boxermat til Dobbis...siden de ikke har egne for..

Det følte jeg resulterte i mye røyting,dårlig vekt og myk ekkel skit.

Vi gikk tilbake til det som vi egentlig hadde tenkt å lande på,og har hatt fast i et par år ..nemlig GIANT med St.Bernard på.

Alle våre hunder spiser dette,og det funker utmerket.Ja til og med lille Chinesen spiser dette,for han har ikke villet røre sin egen mat som har knotter på størrelse med erter.Nei nei..Knotter på størrelse med golfballer er myyye bedre...Han er stor gutt,og skal heller ha et par slike knotter,enn 100 små.

Jeg har ingen tro på at alle disse forene har unik virkning på hver enkelt rase,men tror nok at størrelse på hundene kan være en god tanke når man lager for.

Jeg er nok tankeløs som forer en kineser på St.Bernardmat..men jeg tror ikke han dør av det!heh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle ha gitt noe rasespesifikt fôr til sloughiene mine, så skulle det bestått av rått eller kokt viltkjøtt av gaselle og ørkenhare, pluss kjøtt og avskjær av geit, esel, hest, kamel og høns. I tillegg ville det inneholdt noe melk og ost fra geit og kamel. Pitabrød og couscous ville de også fått, i tillegg til restemat fra det arabiske og berberske kjøkken.

Alt dette er nemlig tradisjonell sloughimat i Nordvest-Afrika.

Jeg venter i spenning på å se om Royal Canin kommer opp med noe slikt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle ha gitt noe rasespesifikt fôr til sloughiene mine, så skulle det bestått av rått eller kokt viltkjøtt av gaselle og ørkenhare, pluss kjøtt og avskjær av geit, esel, hest, kamel og høns. I tillegg ville det inneholdt noe melk og ost fra geit og kamel. Pitabrød og couscous ville de også fått, i tillegg til restemat fra det arabiske og berberske kjøkken.

Alt dette er nemlig tradisjonell sloughimat i Nordvest-Afrika.

Jeg venter i spenning på å se om Royal Canin kommer opp med noe slikt! :P

:P :P DET hadde vært noe! Spent på å se kiloprisen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke dra til Afrika eller være Sloughi for å knaske viltkjøtt. Den norske amstaffen her i hus gomler i seg elg over en lav sko han. :P Selv har jeg en nedfryst bærepose med elg til mennesklig konsum også, bl.a deilig ytrefilet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den råforingen dere driver med må koste dyrt ? Skulle gjerne ha unngått tørrföret og pølsene fra Vom & Hundemat, å bare fristet dyrene her med rått kjøtt, det hadde jo vært julaften hver dag her da, men lommeboken sier nei til det.

Kraftbein og oksehaler får jeg billig i butikken, men skal jeg före Boxerene mine mette på kjøtt hver dag bør jeg være veldig rik :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes all info om råforing,generelt om foring osv burdte hatt et eget bibliotek,med linker fakta osv.i foring og ernæringsdelen her i forumet..

Jeg hadde hatt bruk for det ihvertfall,for alt jeg har lest om for er ramla ut for lengst!

Tror en samling med linker og fakta kan hjelpe folk.Er så vanskelig å søke rundt i alt som er skrevet over lang tid.

Ja jeg er lat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, istedenfor å lage et fôr som passer både rottis og lab.eller fransk bulldog og mops er vel rett og slett fordi det selger mer?

Og det er vel av den grunnen de har laget rasespesifikt fôr til de mest populære rasene også?

Helt klart. Jeg tror ikke det har noe særlig for seg disse ulike typene. Labradorfôret er nok skremmende likt enten lightfôr eller vanlig adult (uten at jeg har sammenlignet de, da). Dersom det er forskjeller er disse veldig små vil jeg tro.

Jobbet også i dyrebutikk, og folk byttet fôr med en eneste gang de så rasefôret til sin rase. Eiere av dachshunder byttet bort fra sitt gamle fôr og rett over til dachsfôret, eiere av rottweilere byttet til rottweilerfôr osv. Selvsagt tror man at et fôr spesialisert på sin rase må være det "perfekte". Tror Royal canin og Eukanuba har dratt en del kunder på dette, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke dra til Afrika eller være Sloughi for å knaske viltkjøtt. Den norske amstaffen her i hus gomler i seg elg over en lav sko han. :P Selv har jeg en nedfryst bærepose med elg til mennesklig konsum også, bl.a deilig ytrefilet. :P

Ja, det er noe av det samme her i huset: guttaboys eter elghjerter og -lever, og lever herrens glade dager. I tillegg har jeg fryserne fulle av smøremørt svinekjøtt fra smågris, og superdupert hestekjøtt. Bikkjene eter bedre enn jeg gjør!

All den råforingen dere driver med må koste dyrt ? Skulle gjerne ha unngått tørrföret og pølsene fra Vom & Hundemat, å bare fristet dyrene her med rått kjøtt, det hadde jo vært julaften hver dag her da, men lommeboken sier nei til det.

Kraftbein og oksehaler får jeg billig i butikken, men skal jeg före Boxerene mine mette på kjøtt hver dag bør jeg være veldig rik :whistle:

Det kommer an på hvor man kjøper råvarene. Jeg har en kostnad på 15-35 kr/kg for råvarer direkte fra slakteri, og da har jeg tatt med drivstoff og bompenger i regnestykket. Men det tok noen år før jeg fikk en fot innenfor i en bransje hvor man vanligvis ikke selger til privatkunder. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moghrebi :

Har du noen fikse tips/råd på hva vi vanlige byfolk uten stor fryser, jaktkompiser eller kort vei til slakter`n kan gjøre for å råföre bikkjene våre uten at det skal koste flere tusen i uka ??

Jeg bodde tidligere i en 57 kvm leilighet i Oslo, og klarte likevel å råföre en 70 kilos mastiff uten å blakke meg. Det første du bør gjøre er å finne plass til et lite fryseskap av den typen som får plass under kjøkkenbenken, evt å sette av plass til en middelstor fryser på soverommet.

Deretter gjør du deg til venns med de ansatte i kjøtt- og fiskediskene i butikker med ferskvareavdelinger. Be om avskjær, "kjøttsagmugg" fra kjøttsaga, og ting som har gått ut på dato. Dagligvarebutikkene må betale for å kaste biologisk avfall, så da kan det godt være at de heller selger litt til deg. Snakk med de som er ansvarlige for ferskvarediskene, og sørg for at du får dem i tale når det ikke er andre kunder i nærheten (de skal jo egentlig ikke selge sånne ting...). Tilby å betale 10-15 kr/kg for råvarene, og si at du kan komme f.eks. 1-2 ganger i uka og hente dem. Det gjør ingenting om ferske kjøttvarer går en uke over dato, så lenge de oppbevares kjølig.

Finnes det en halal-innvandrerbutikk med kjøttdisk i Moss, så hør med dem hva de tar for renskårne lammebein. De skjærer ofte kjøttet av lammesider, og beina blir da kastet. Lammeribbein er strålende snadder for hundene. Slike butikker har også ofte gode priser på lever, forresten. Og hele høns.

Hvis det finnes noen "norske" slakterbutikker i nærheten, så hør om de kan skaffe griselabber og matblod. Hvis de kjøper inn hele dyreskrotter og skjærer ned, så vil det også være mye avskjær og bein å få tak i, hvis du bare finsnakker med de ansatte. Sagmugg fra kjøttsaga bør ihvertfall være mulig å få tak i.

Ellers nærmer vi oss jo jula, og snart kommer billigribbe og kalkun i frysediskene. Dette er genial hundemat. Kyllingvinger og -lår er heller ikke så dyre, og nakkekoteletter med skalk selges ofte ned mot 30 kr/kg. Og Moss er jo heller ikke så langt fra svenskegrensa, så ta gjerne en tur over dit og kjøp inn mat sånn innimellom.

Bruk fantasien, og ha alltid et øye på speiding etter billige råvarer. Det blir nesten som en sport etterhvert. Jeg for min del synes det er kjempestas å finne en ny kilde til råvarer. Det blir litt som å finne en liten gullgruve... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moghrebi kommer med masse gode råd som vanlig. Du kan også ofte avtale med halal-gutta å hente avskjær og "søppel" et par ganger i uka, det får du gjerne gratis da de må betale for å kaste sånt. Du må kanskje plukke ut de vektbærende beina, men mye god hundemat er det alltid.

+ Pill av "uadressert reklame nei takk!"-lappen på postkassa og følg med på matkjedenes tilbud. Det kan være masse å hente der! Jeg har funnet kyllinglår til, ribbe, koteletter og kalkun til 20 kroner kiloen og da er det bare å hamstre. Jeg betalte typ to hundre spenn for et lite fryseskap da jeg bodde i leilighet i Oslo, og fikk plass til 60-100 kilo inni der om jeg bare pakket smart. Du henter inn de pengene fort på pengene du sparer på å fôre rått (jepp, det er ingen problem å spare penger på råfôring!).

Forresten så bor jeg i en leilighet på ca 45 kvm nå, og vi har plass til en 400 liters fryser i gangen. Merkelig nok gjør den ikke mye utav seg engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos dette med mat som har gått ut på dato.... Er den stort sett trygg? Jeg jobber i ferskvareavdeling i butikk, og kunne sikkert plukket med meg en del, men er da usikker på kvaliteten på det jeg eventuelt kjøper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd og tips,

skal gjøre mitt beste for at hundene her skal få noe annet enn tørrför, men syns det er litt skummelt med kylling og høns, har det liksom innebygd at hunder ikke skal ha fugl :closedeyes: Vet jo det at de ikke skal ha det dersom det er varmebehandlet, men splitter du kyllinglår som er rå så er det så spisse tagger i de brukne beina, men det er ikke farlig altså ?

Skal ned til Halal-sjappa i morgen å godsnakke litt med de, samt Ica i byen her som har en stor ferskvare disk.

Tar jo ofte turen over svenske grensa også så kan jo kjøpe inn der også. Skal prøve meg litt frem ihvertfall, er bare litt usikker på hvor mye en hund skal ha av det pr dag uten å overföre. Mine hunder spiser bare 1 gang pr dag, så hvor mange nakkekoteletter bør de ha liksom ?

Går det bra skal jeg investere i en fryseboks å ha ute i boden, gir dere forresten kjøttet/beina fryst eller tiner dere det først ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos dette med mat som har gått ut på dato.... Er den stort sett trygg? Jeg jobber i ferskvareavdeling i butikk, og kunne sikkert plukket med meg en del, men er da usikker på kvaliteten på det jeg eventuelt kjøper...

Hunder er åtseletere fra naturens side, og de har en magesyre som er så sur at det nesten er ren syre! Du skal være en spesielt hardbarket bakterie om du skal overleve et bad i magen til en frisk og normalt funksjonell hund. Jeg fôrer til stadighet hundene mine med kjøtt som har begynt å lukte litt surt, og de har aldri reagert på det.

En grei huskeregel er: Hvis hunden ikke vil spise det, så er det for gammelt! Det ser jeg på naboens golden retriever: han er en virkelig slukhals, men han spiser ikke noe som har ligget for lenge.

Takk for gode råd og tips,

skal gjøre mitt beste for at hundene her skal få noe annet enn tørrför, men syns det er litt skummelt med kylling og høns, har det liksom innebygd at hunder ikke skal ha fugl :closedeyes: Vet jo det at de ikke skal ha det dersom det er varmebehandlet, men splitter du kyllinglår som er rå så er det så spisse tagger i de brukne beina, men det er ikke farlig altså ?

Skal ned til Halal-sjappa i morgen å godsnakke litt med de, samt Ica i byen her som har en stor ferskvare disk.

Tar jo ofte turen over svenske grensa også så kan jo kjøpe inn der også. Skal prøve meg litt frem ihvertfall, er bare litt usikker på hvor mye en hund skal ha av det pr dag uten å overföre. Mine hunder spiser bare 1 gang pr dag, så hvor mange nakkekoteletter bør de ha liksom ?

Går det bra skal jeg investere i en fryseboks å ha ute i boden, gir dere forresten kjøttet/beina fryst eller tiner dere det først?

Vektbærende bein, sånn som lår- og leggbein, bør man ikke gi til hunder med mindre de spytter ut skarpe splinter. Jeg for min del gir allslags bein til hundene mine, for de spytter alltid ut beinbiter som er skarpe i kantene. Men med min forrige hund kunne jeg ikke gi lår- og leggbein, ikke engang av kylling.

I læreperioden kan det være lurt å gi hundene kjøttbein som er frosne og for store til å svelges hele, for da MÅ de tygge skikkelig.

Når det gjelder mengden mat pr da, så kan du ta utgangspunkt i en mengde som tilsvarer 2% av den ideelle kroppsvekten deres. Så justerer du opp eller ned etter hvordan form de er i. Du skal kunne kjenne ribbeina deres når du stryker hånda over siden på dem.

Jeg gir sjelden hele måltider i frossen tilstand, for jeg vil ikke at hundene skal gå med en iskald klump med mat i magen. Men de får gjerne bein rett fra fryseren. Innen maten når magen, er den tygd så grundig at den er godt tint... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nevnes koteletter. Tenker dere på vanlige svinekottiser fra gilde?

Kan de spise bein fra F ? Eller er det kun varmebehandlede bein fra F-dyr som ikke er noe særlig?

Ja, helt normale svine- eller nakkekottiser. Men like gjerne lammekottis, for den sakens skyld.

Jeg skjønner meg ikke på den eldgamle regla om F-bein. Det er da størrelsen og konsistensen på beina som har noe å si, og ikke hva slags dyr de kommer fra. Jeg for min del gir aldri varmebehandlede bein, for varme får molekylstrukturen til å endre seg til en tettere form. Rå bein er stort sett trygge, bortsett fra bein som har en tett, hard struktur - og det dreier seg hovedsaklig om vektbærende (marg)bein. De er så harde fordi de skal tåle påkjenningen av hele kroppens vekt, og derfor er de spesielt harde i strukturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...