Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening av lydighet på konkurranseplass

SFX

Recommended Posts

Jeg ser i lydighetsreglementet at det står følgende:

"Trening" inne i LP-ringen er ikke tillatt, og gjentagelse etter advarsel kan medføre utvisning

Jeg spør av oppriktig nysgjerrighet/dumhet, ikke for å kverulere:

Kan jeg da "trene" (hva nå enn "trene" betyr, sammenlignet med å trene...) i eksteriørringen? Siden det ikke står eksplisitt...

Vurderte å trene litt på NKK Kongsvinger når bedømmelsen i ringen er ferdig, for å få en ny type forstyrrelser, men vil jo ikke akkurat risikere utvisning heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i lydighetsreglementet at det står følgende:

Jeg spør av oppriktig nysgjerrighet/dumhet, ikke for å kverulere:

Kan jeg da "trene" (hva nå enn "trene" betyr, sammenlignet med å trene...) i eksteriørringen? Siden det ikke står eksplisitt...

Vurderte å trene litt på NKK Kongsvinger når bedømmelsen i ringen er ferdig, for å få en ny type forstyrrelser, men vil jo ikke akkurat risikere utvisning heller...

Trene i den ringen du har stilt ut X'n? Eller tenkte du på lp ringen? I prinsippet er det ikke lov, men mange gjør det for det :lol: Likevel ville jeg spurt dommer, om denne var der ennå, om det var greit. Så har du ditt på det tørre om noen skulle si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trene i den ringen du har stilt ut X'n? Eller tenkte du på lp ringen? I prinsippet er det ikke lov, men mange gjør det for det :lol: Likevel ville jeg spurt dommer, om denne var der ennå, om det var greit. Så har du ditt på det tørre om noen skulle si noe.

Ja, jeg tenkte på eksteriørringen hvor X'en har vært - eventuelt en annen eksteriørring, hvis vi må starte forsiktig i et rolig hjørne og har fått ring midt i smørøyet...

Siden det står eksplisitt at det ikke er tilgang til lydighetsringen (jeg husker enda snakket om bråket noen fikk på Bø for å ha trent i LP-ringen...), lurte jeg derfor på om det også gjaldt eksteriørringen.

I prinsippet er det vel ingen forskjell på ringene? Det er et område med ringbånd, det jeg trenger er forstyrrelsene. For den saks skyld kan jeg tusle rundt i hallen og trene lineføring i passasjene jeg... Med mindre det er ulovlig?

Det interessante er jo at eksteriørekvipasjer har all verdens mulighet til å varme opp, trene og prøve ting i eksteriørringene, så lenge det ikke er bedømmelse der, det er ingen som slår ned på det. Så jeg skjønner virkelig ikke hva denne regelen i LP er god for. Men det er vel en gammel diskusjon uten entydig svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte på eksteriørringen hvor X'en har vært - eventuelt en annen eksteriørring, hvis vi må starte forsiktig i et rolig hjørne og har fått ring midt i smørøyet...

Siden det står eksplisitt at det ikke er tilgang til lydighetsringen (jeg husker enda snakket om bråket noen fikk på Bø for å ha trent i LP-ringen...), lurte jeg derfor på om det også gjaldt eksteriørringen.

I prinsippet er det vel ingen forskjell på ringene? Det er et område med ringbånd, det jeg trenger er forstyrrelsene. For den saks skyld kan jeg tusle rundt i hallen og trene lineføring i passasjene jeg... Med mindre det er ulovlig?

Det interessante er jo at eksteriørekvipasjer har all verdens mulighet til å varme opp, trene og prøve ting i eksteriørringene, så lenge det ikke er bedømmelse der, det er ingen som slår ned på det. Så jeg skjønner virkelig ikke hva denne regelen i LP er god for. Men det er vel en gammel diskusjon uten entydig svar...

Ja jeg vet... "dere" trener i "våre" ringer også uten å få kjeft og juling og røde kort og utvisning på livstid. Jeg ville spurt uansett jeg, mulig de har blitt litt slakkere på regelverket, så slipper du å gå på en smell.

Jeg har ikke noe skikkelig svar på akkurat den reglen når det gjelder LP, personlig synes jeg den er helt på trynet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet... "dere" trener i "våre" ringer også uten å få kjeft og juling og røde kort og utvisning på livstid. Jeg ville spurt uansett jeg, mulig de har blitt litt slakkere på regelverket, så slipper du å gå på en smell.

Jeg har ikke noe skikkelig svar på akkurat den reglen når det gjelder LP, personlig synes jeg den er helt på trynet!

Jeg får se hva jeg gjør til helga. Jeg hadde liksom ikke tenkt å dra til meg en hel masse oppmerksomhet og ha publikum, jeg ville bare teste X'en litt på konsentrasjon i nye omgivelser, og derfor finne en øde ring i et hjørne (det er nok bråk og forstyrrelser i en hall som det for det). Det lureste er nok å spørre noen, som du sier, så jeg ikke gjør noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist utstilling så trente jeg LP med bikkja mi utenfor ringene. Altså, det hadde opprinnelig vært en ring der, men den var tatt vekk grunnet big finalene, så da trente vi der. Det er jo en mulighet også, om det er sånn på NKK kongsvinger da.

Er ringbåndet borte, må det jo være greit?

Altså, jeg skjønner at ringen ikke skal "tilsmusses" lørdag morgen av godbiter, hundelukt, menneskelukt og andre faktorer som kan forstyrre og påvirke de som konkurrerer - de skal få starte med en ren ring. På den annen side, ekvipasje 1 vil da ha bedre forhold enn ekvipasje 30.

Som ringsekretær ber jeg folk plukke opp godbitene de strør rundt i utstillingsringen, hvis de trener før vi starter, men de får gjerne løpe og stå der så mye de vil før 0900.

Men søndag ettermiddag, når alt er ferdig - da kan det vel ikke plage noen om jeg vil gå litt lineføring og ta en dekk fra holdt? Jeg kan jo ikke ødelegge for noen som skal konkurrere eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var det jeg mente, at det må være greit når det er på utsiden av ringene. Altså det var opprinnelig en ring, der, og det var ringbånd på begge sider, men de hørte til de to andre ringene.

Er jo ett fett for hunden om det mangler ett ringbånd liksom, så om du finner deg en plass som hverken er en LP eller utstillingsring, så er vel kanskje det best.

Tror ikke du ødelegger for noen egentlig uansett, pleier du å strø så masse godbiter rundt deg når du trener? Jeg pleier å putte de inn i munnen på bikkja :lol::P Men ja, er jo bare å spørre om du trener inni en ring, eller finne deg en treningsplass der det ikke er noen ring, så er du på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du ødelegger for noen egentlig uansett, pleier du å strø så masse godbiter rundt deg når du trener? Jeg pleier å putte de inn i munnen på bikkja :lol::P Men ja, er jo bare å spørre om du trener inni en ring, eller finne deg en treningsplass der det ikke er noen ring, så er du på den sikre siden.

Nope, jeg trener med et matvrak, så gulvet er trolig finslikket etter at vi er ferdig! :P

Men, jeg ser de utstillerne som drysser godbiter (særlig når de bruker slike clip-lommer hvor godbitene ristes ut...), og det er jo ikke så stas å få i en lydighetsring før start...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et stevne for en stund siden, hvor det var valpeshow og LP i hver sin ring ved siden av hverandre. Valpeshowet ble ferdig før LP, og da ble den ringen ryddet vekk. Da var det noen som benyttet den plassen til å trene rolig, både på LP og ringtrening. Disse fikk faktisk tilsnakk av dommeren, han ville ikke at det skulle trenes ved siden av de som gikk LP.

Akkurat det skjønte jeg ikke helt, det var da mye mer ståk og styr mens valpeshowet pågikk, og minst like mye forstyrrelser for de som gikk LP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et stevne for en stund siden, hvor det var valpeshow og LP i hver sin ring ved siden av hverandre. Valpeshowet ble ferdig før LP, og da ble den ringen ryddet vekk. Da var det noen som benyttet den plassen til å trene rolig, både på LP og ringtrening. Disse fikk faktisk tilsnakk av dommeren, han ville ikke at det skulle trenes ved siden av de som gikk LP.

Akkurat det skjønte jeg ikke helt, det var da mye mer ståk og styr mens valpeshowet pågikk, og minst like mye forstyrrelser for de som gikk LP?

Det eneste jeg kan se for meg, med godvilje, er at de som trener kan komme til å si en kommando som hunden i konkurransen hører og utfører - surt å miste poeng fordi hunden setter seg på en kommando utenfra, når den skulle dekke. Vet ikke om tanken er helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står eksplisitt at trening i LP-ringen ikke er tillatt, så om du trener i en tom eksteriørring, gjør vel ikke det noe. Mht. trening tett ved LP-ringen, kan det sikkert være forstyrrende når der brukes høye kommandoer, leker godis og klikker. Men det jeg ikke skjønner, er at folk får tilsnakk for å trene i en tom LP-ring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...