Gå til innhold
Hundesonen.no

Veien fra løpetid til valper..

Guest Jonna

Recommended Posts

• Svar 490
  • Created
  • Siste svar

Takk takk alle sammen :)

Desverre fikk jeg ikke tatt noe bilder av dem sammen, men kan fortelle at dem er ganske så type like. Det blir ikke noen AK av den grove modellen, men med lette fine kropper.

Ikke minst kropper som holder, gamle gutten hadde fortsatt bra bevegelser faktisk. Altså litt forandringer var det: Korte steg i bakbena og blitt litt slapp i mellomhånden, men det skal nå bare mangle liksom :rolleyes:

Men gamle gubber blir slitene av å løpe etter små piker *ler* så det ble bare liggende bilder på ham.

2008_10090008.jpg

2008_10090010.jpg

Måtte duppe litt av også. :)

2008_10090011.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var nå skikkelig sjarmis alikevell da, og med det rette "glimtet i øyet" :) Håper det blir noe utav det lille kjærlighetsbesøket da :) Ikke lenge til det kommer AK valper her i nærheten heller nå...

Jack er faktisk Bestefar til det kullet :D Og Kylie har begynnt å gjøre seg klar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du ikke var på trening på Trandum på torsdag da, du har jo eggløsninger og timing å bekymre deg over, hehe. Får håpe det blir en spennende tråd å følge med på.. *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du ikke var på trening på Trandum på torsdag da, du har jo eggløsninger og timing å bekymre deg over, hehe. Får håpe det blir en spennende tråd å følge med på.. *S*

Du får gi beskjed om du har planer om å dukke opp igjen da, jeg er litt overalt å trener jeg og til forsjellige tidspunkt (jobber turnus)

Noen har da lurt på hvordan farge arves hos AK. Det er ikke min sterkeste side, men jeg skal gjøre ett tappert og veldig enkelt forsøk.

Svart er domenant hos AK.

Helfarge er domenant over tan, altså må begge foreldre være bærer av tan for å få tan valper.

"Fullfarvet", Brun/rød og svart, er domenant over dem dilute fargene blå og fawn. Dermed må begge foreldre værer bærer av dilut for å få blå eller fawn valper.

Så hva med dette kullet jeg skal ha da?

Blaze er rød. Blaze har rødt eller sjokoladebrunt 2 generasjoner bakover, men det fins blå-dilute i 3 generasjon. Tan og svart på 5 generasjon. Tan har faktisk dukket opp på nære slektninger av Blaze.

Jack er svart fra en "hel" svart parring. Moren er svart og faren er blå. Så vidt vi har funnet ut så fins det ikke tan, men det er vanskelig å sjekke farger opp mot australia da dem ikke har noen. Eieren av Jack mener det ikke fins tan dem 5 nærmeste leddene.

Så i teorien bør det komme overvekt av svarte valper (men jeg har sett at ikke alltid det er tilfelle og det brått blir flere brune enn svarte). Og det er strengt tatt ikke en umulighet at det kan dukke opp dilute, men jeg har ikke sett noen av slektningene hennes få det, mulig tan er sterkere? For det har dukket opp ved flere tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gi beskjed om du har planer om å dukke opp igjen da, jeg er litt overalt å trener jeg og til forsjellige tidspunkt (jobber turnus)

Om du vanligvis er på Trandum og trener på torsdager, så er det et veldig greit utgangspunkt. Jeg kommer nok antagelig til å svippe bortom der de neste torsdagene, så treffes vi kanskje der? *S* Men ikke føl du MÅ reise, vi kan sikkert finne en annen tid og dag det passer deg bedre eventuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke har gått nå.

Blaze sover litt mer enn normalt (tror jeg) eller jeg bare studerer henne mer *ler*

Hun er fortsatt hoven bak, det skal jo være ett "tegn" så jeg håper selvsagt hun er drektig.

Har lest igjennom hva som skjedde sist parring når hun ble drektig og da var hun kvalm og matvegret ved 2-3 uke, så nå er det bare å vente å se om det tegnet dukker opp :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :lol:

Sånn rent genetisk så er vel ikke fargen til Blaze rød, men brun? Hvis ikke hadde hun jo hatt svart pigmentering på nese/lepper/øyelokksrender.

Genetrisk så er det brun ja, men innen brun så er det flere sjateringer. Blaze er registrert rød, fargene på AK er i rasestandaren rød og sjokoladebrun. Selv om begge vist nok er samme gen. Alle AK som er brun/rød kan ikke få svarte pigment.

Jeg får nesten holde tradisjonen oppe fra forje runde.

En ukes bilde av Blaze, hun er også målt rundt magen til 46.5 cm (men jeg tror det har mer med pelsen å gjøre at hun er 1,5 cm mer enn for en uke siden)

Blaze syns også denne gangen at sånnt bilde er kjempe teit :rolleyes:

DSCF1547.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke har gått nå.

Blaze sover litt mer enn normalt (tror jeg) eller jeg bare studerer henne mer *ler*

Hun er fortsatt hoven bak, det skal jo være ett "tegn" så jeg håper selvsagt hun er drektig.

Har lest igjennom hva som skjedde sist parring når hun ble drektig og da var hun kvalm og matvegret ved 2-3 uke, så nå er det bare å vente å se om det tegnet dukker opp :rolleyes:

Dina var ikke like kvalm andre gangen selv om hun matvegret første gangen, altså. Så noe sikkert tegn er kanskje ikke kvalmen allikevel? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina var ikke like kvalm andre gangen selv om hun matvegret første gangen, altså. Så noe sikkert tegn er kanskje ikke kvalmen allikevel? :lol:

Måtte du komme å ødelegge morroa for meg. Bikkja skal bli kvalm og ha valper! Det er ikke noe å diskutere *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte du komme å ødelegge morroa for meg. Bikkja skal bli kvalm og ha valper! Det er ikke noe å diskutere *ler*

Hun får valper, og det var ikke meningen å ødelegge noe *ler* Jeg prøvde bare å trøste på forhånd her - om Blaze ikke blir kvalm, så er hun er drektig allikevel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, bare lurte på en ting jeg (henger meg alltid opp i detaljer). Hvor gammel er Jack egentlig? Du sier jo gamlingen hele tiden, så jeg ser for meg en nesten haltende sak som er på barnerov *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes godt at tiden frem til ultralyd kan gå fort, for jeg er nysgjerrig ;) Blir spennende!

Da har løpetiden kommet og kanskje blir det parring om 14 dager. ;)

Den hannhunden som nå er bestemt at skal bli Blaze sin utkårete er en svart hannhund på hele 13år, som er importert fra Australia.

Hm, bare lurte på en ting jeg (henger meg alltid opp i detaljer). Hvor gammel er Jack egentlig? Du sier jo gamlingen hele tiden, så jeg ser for meg en nesten haltende sak som er på barnerov *flire*

Står i startinnlegget: 13 år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo en gamling når han er 13år og parres med en ungjente på under 5 *ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaiaiai, snakk om parring i siste liten.

Jack fikk sovne inn i går, han mistet apetitten iløpet av helgen (han har alltid vært ekstremt matglad) fant ikke noe på prøvene hans eller ikke noe feil. Men da følte eieren at tiden var inne for ham å få slippe. 13 år er ingen dårlig alder! ;)

jack15.jpg

Og jeg er egentlig ganske sikker på at Blaze er drektig jeg, men vil ikke håpe for mye for da blir jeg så forferdelig skuffet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Eurasier, og sannsynligvis pyrineer, er ikke hunder jeg vil anbefale om man har noe ambisjoner i hundesport. Bichon utgår på bjeffingen. Det er (heldigvis!) forskjell på raser, og det er en grunn til at noen raser går igjen, på godt og vondt. Av gruppe 1 har du jo colle, lang- og korthår. Det har vært noe mentale svakheter på dem, men jeg har inntrykk av at det bedres. Det er himla mye røyting og børsting. Og så vil jeg generelt sett fraråde sports/jaktvarianter av rasene. Alle disse er aktive bruksraser som tåler å brukes en god del uten å være hypervarianten. Noen av jaktvariantene har mye stress og dårligere mentalitet. Det er ikke alle som får dem til, og jeg synes helt ærlig at de bør være hos noen som jakter, eller minimum satser mye på hundesport.
    • Hahaha! Har tenkt lenge for å klare komme på noen raser å supplere med. Det er alltid golden, labrador og springer som foreslås, fordi de er hva de er, og de andre rasene er det ikke.  Det ble vanskelig. Raser med masse, tykk pels vil ikke jogge i varmen, så pyrineer og eurasier utgår på det.  Bichon? De individene jeg har møtt har vært fine og gitt et inntrykk av rasen som fin. Jeg kommer heller ikke på flere raser som passer alle kriteriene like godt som de Simira nevner.  Aldri hørt om en kjip labrador, men det ble avlet noen lite rasetypiske og dårlige golden under store popularitetsbølger, og det finnes visst sure og gretne springere også. Velg oppdretter med omhu.    Edit: "retrieverne" ville jeg unntatt Nova Scotia Duck Tolling, Curly Coated og Chesapeak Bay fra. De to første er ihvertfall noe annet enn typisk lab og golden. Nervøsitet blant første, vokt på andre. Siste er jeg usikker på, men den er sjelden, og det er sikkert en grunn til det. 
    • Jeg er enig med resten. Om man har økonomi selv til dekke mye er det jo veldig bra!   Dyrlege prisene har økt ganske så mye de siste årene da så det jeg betalte for operasjon av kreft kul i 2016 til forrvge hunden min var ca det samme jeg nylig betalte til hun jeg har nå for ørerens under lett bedøvelse og blodprøve 11300-,   Jeg har ikke økonomi til ikke ha forsikring med de prisene som er nå. Har hatt Agria siden 2006 og er godt fornøyd med de.Har ikke brukt de så alt for mye men,endel har det jo blitt. Årssummen øker jo jevnt og trutt der også selv om rasen jeg har ike er den dyreste forsikre. Var på litt over 4000,- for 8 år siden nå er den på 8000,-
    • Med tanke på ønske om terapihund, hundesport og familieliv så tenker jeg jo at retrieverene, eventuelt engelsk springer spaniel eller storpuddel, er generelt gode alternativer. Husk også at barn under 16 ikke skal ha selvstendig ansvar for hund. Det er litt rom for tolkning der, men jeg ville ihvertfall gjort en seriøs vurdering på hvordan barnet vil takle og håndtere en uventet situasjon på tur, om hunden kommer seg løs og skremmer noen, blir angrepet av en annen hund, jager vilt e.l.
    • Hei! Vi er en familie på 6, 4 barn fra 15år til 1år. Jeg er hovedsakelig den som har lyst på hund, og det vil nok jeg som hovedsakelig har ansvar for både luftig og trening. Håper også at de to eldste på 15 og 12 skal kunne lufte uten problem. Jeg har tidligere hatt flere hunder i hus, blant annet Border Collie, Rottweiler, Dobermann-blanding og Chihuahua. Jeg trives nok best med hunder i gruppe 1, men ønsker meg nå noe mer stødig, uten for mye risiko for mentale brister, vokt osv.  Jeg kommer nok heller ikke til å være like aktiv på trenings fronten, selv om jeg har et ønske om både lp og agility på hobbybasis.    Hunden vil hovedsakelig være familiehund, og være en del av hverdagskaoset, med masse lek og moro, følging på fotballtreninger, en joggetur i ny og ne, lengre turer i helger. Min store lidenskap er hund, så mentalttrening vil bli lagt inn litt hit og dit innimellom.    Den må tåle besøk, nye situasjoner og helst ikke ty til bjeffing ved hver minste ting. Vet at dette er ting som også må trenes på, men ønsker en rase der det er 90% sjanse for å lykkes enn 10%. Hvilke raser tenker dere kan passe inn hos oss? Har også en drøm om å utdanne denne hunden til terapi hund, men det vil tiden vise.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...