Gå til innhold
Hundesonen.no

går det ann og lære hamsteren triks?


rubbels

Recommended Posts

  • 1 month later...

Er dere sikre? Det går sikkert an å lære en hamster triks, men du må nok jobbe lenge og hardt for å få et såpass godt forhold til hamsteren at den får med seg hva du mener. Det er lettere med rotter, men man må legge ganske mye i det der også for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, kanskje noen små triks.

Men et lett triks du kan lære er jo kanskje og kakke

3 ganger i gulvet før du gir mat så ser du at de skjønner

at de skal få mat etter vært, selv om det er et litt simpelt

triks da. :icon_confused:

Vil vel ikke akkurat kalle det et triks. :ermm: Det er mer noe de lærer seg av vane.

Som at hunder røsjer til kjøleskapet når de hører lyden av det som åpner seg f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på hamstere og hamstertyper også, noen er kanskje mer interesserte i folk og mer aktive enn andre? Og de hamsterne jeg har møtt i mitt liv(ikke så veldig mange, for jeg syns de er litt skumle), har vært veldig glad i mais, f.eks. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg har hatt Gullhamster, Angorahamser, Pandahamster og en dverg-blanding, og de var nå ganske like. Alle var glad i oppmerksomhet og kontakt, og stod opp når jeg var hjemme så de kunne få boltre seg.

Så jeg tror det har mest å gjøre med hvor mye tid man bruker på de. :(

Jeg hadde en hinderbane til min første, som jeg fikk den til å hoppe gjennom

- men det er fordi de følger etter maten, og ikke fordi de forstår at "oooh, om jeg hopper over her nå, så får jeg godis"

Gøy var'e læll. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, kanskje noen små triks.

Men et lett triks du kan lære er jo kanskje og kakke

3 ganger i gulvet før du gir mat så ser du at de skjønner

at de skal få mat etter vært, selv om det er et litt simpelt

triks da. :P

DET er vell ikke akkurat et triks da men! :icon_redface: Jeg smatter bare med tungen når jeg skal fôre eller kose, og da kommer de ut av huset som bare dèt! :P Men tror at hamstere faktisk kan lære triks jeg da, men at man å bruke veldig lang tid på og få et så godt forhold til en hamster (som egentlig ikke er så kontaktsøkende) til at det skal gå ann og jobbe med den :(

Jeg har aldri prøvd, men de hamstrene jeg har hatt har vært rimelig stive og søvnige xp Ville aldri brydd seg om noen godbit eller en leke :P

Jeg var i en dyrebutikk en gang, og der var det en mann som ville prøve og selge oss en rotte. Egentlig var vi der for og se på hamstere, og så kom vi til og snakke med ham. Han sa at hamsterene bare sov på dagen og bet deg og ble sur om du vekket den. Så fortalte vi ham om at vår hamster var våken på dagtid, og ble aldri sur om vi vekket den. Og han bare sa "psst , det er jo bare 1 av 1000 som er sånn da! Men rottene kan du jo ha med deg over alt og kose med, og lære triks!". Vi kjøte ikke rotte da, for mamma liker ikke rotter, men poenget er at det er jo ikke sant.

Om det hadde vært sant så hadde nok jeg erfart det nå. For jeg har 4 hamstere nå, og jeg har lært en hamster og være rolig og kosete. Og jeg passer en Syrisk hamster ofte. Også har jeg jo hatt en hamster før de jeg har nå. Og INGEN av dem har vært sur når jeg kommer for og vekke dem. Aldri. Så det er mest en visjon rotte-folk og andre har om at hamsterne bare sover og er så kjedelige, og biter deg om du vekker dem. Hamsterne kan faktisk være sosiale de og! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er mest en visjon rotte-folk og andre har om at hamsterne bare sover og er så kjedelige, og biter deg om du vekker dem. Hamsterne kan faktisk være sosiale de og! :icon_redface:

Takk for den, du! :P

Tror det har mere med hva slags erfaringer man har med hamstere, jeg likte ikke hamstere lenge før jeg fikk meg rotter, fikk meg ikke rotter før jeg var 18, jeg. :( Og jeg har aldri likt hamstere, fordi de jeg har møtt har enten bitt meg, eller prøvd å bite meg, eller bare sovet, eller vært fullstendig usosiale! :P

Mens de rottene jeg har hatt(nå har jeg vel hatt tilsammen nærmere 80 stk), der er det EN som har bitt meg, og han var alvorlig syk og utsultet og beit fordi han skulle spise oppbløtt mat av fingern min. Ellers så har jeg hatt redde og usosiale rotter også, men de har aldri bitt, likevel. Og de blir relativt fort tamme, fordi de er flokkdyr. Hamstere har jeg oppfattet som at de ofte er aggressive mot hverandre?

Men der ser man, man oppfatter dyra forskjellig, og man møter forskjellige individer, det blir det samme som at noen er 110% sikre på at alle rottweilere vil drepe alle små hunder, mens andre har rottweilere og pomerianere sammen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, du! :(

Tror det har mere med hva slags erfaringer man har med hamstere, jeg likte ikke hamstere lenge før jeg fikk meg rotter, fikk meg ikke rotter før jeg var 18, jeg. :P Og jeg har aldri likt hamstere, fordi de jeg har møtt har enten bitt meg, eller prøvd å bite meg, eller bare sovet, eller vært fullstendig usosiale! :P

Mens de rottene jeg har hatt(nå har jeg vel hatt tilsammen nærmere 80 stk), der er det EN som har bitt meg, og han var alvorlig syk og utsultet og beit fordi han skulle spise oppbløtt mat av fingern min. Ellers så har jeg hatt redde og usosiale rotter også, men de har aldri bitt, likevel. Og de blir relativt fort tamme, fordi de er flokkdyr. Hamstere har jeg oppfattet som at de ofte er aggressive mot hverandre?

Men der ser man, man oppfatter dyra forskjellig, og man møter forskjellige individer, det blir det samme som at noen er 110% sikre på at alle rottweilere vil drepe alle små hunder, mens andre har rottweilere og pomerianere sammen. :P

Jo, det kan jo også ha med erfaring og gjøre, helt klart :P

Hamstere er ikke flokkdyr, og de kommer bare sammen når de skal parres. Derfor kan de drepe værandre om du setter dem i samme bur. Det går ofte fint i starten om de er søsken, og veldig unge. Men om du tar sjansen på dette så kan du våkne opp til en død hamster og ofte en dødsskadet. Og da kan du jo miste begge hamsterne dine!

Jeg derimot er faktisk litt redd for rotter :P Men oftest når de sitter i dyrebutikken og er like stort som et marsvin og gnager på sprinklene. Har aldri hatt rotte da, men det er jo barfe fordi mamma ikke liker halene. Men, altså, jeg har faktisk ønsket meg rotte lenge, men det skal være en ung (eller temmet) hunnrotte. Skal da kjøpe fra seriøs oppdretter, og ikke i en dyrebutikk. Blir litt for mye med rotte nå, men en gang skal jeg ha rotte :icon_redface:

Men jeg er så redd for at de skal bite, sånn i tilfelle de er smittebærere? Kan rotter være det fortsatt?

Veldig OT, men men! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan jo også ha med erfaring og gjøre, helt klart :)

Hamstere er ikke flokkdyr, og de kommer bare sammen når de skal parres. Derfor kan de drepe værandre om du setter dem i samme bur. Det går ofte fint i starten om de er søsken, og veldig unge. Men om du tar sjansen på dette så kan du våkne opp til en død hamster og ofte en dødsskadet. Og da kan du jo miste begge hamsterne dine!

Jeg derimot er faktisk litt redd for rotter :P Men oftest når de sitter i dyrebutikken og er like stort som et marsvin og gnager på sprinklene. Har aldri hatt rotte da, men det er jo barfe fordi mamma ikke liker halene. Men, altså, jeg har faktisk ønsket meg rotte lenge, men det skal være en ung (eller temmet) hunnrotte. Skal da kjøpe fra seriøs oppdretter, og ikke i en dyrebutikk. Blir litt for mye med rotte nå, men en gang skal jeg ha rotte :)

Men jeg er så redd for at de skal bite, sånn i tilfelle de er smittebærere? Kan rotter være det fortsatt?Veldig OT, men men! :P

Hehe, unnskyld at jeg ler, men er det pest og sånn du tenker på da, eller? En rotte fra et bra oppdrett, eller en rotte fra noe tamrotteoppdrett, bærer ikke på sykdommer som er farlige for mennesker. Det finnes en sykdom som heter rottebittfeber eller noe, men den er veldig sjelden og mindre sannsynlig å få enn stivkrampe. Men selvfølgelig, om rotta biter deg, og du deretter begynner å føle deg veldig dårlig, må du jo dra til lege. Tror det står mere info om den sykdommen på NTF's forum. Men da kan du like gjerne si at du får betennelse i et bitt fra hamsteren, eller musepest fra en mus som var på rommet ditt, eller noe sånt.

Dessuten var det visstnok svartrotta(rattus rattus), om noen rotte, som bar på pestsmitten, og brunrotta(rattus norvegicus) som utryddet svartrotta. Og ALLE tamrotter i diverse farger og øretyper og pelstyper(det være seg huskyer, dumboer, hetterotter, 'indisk takrotte' eller whatever dyrebutikken velger å kalle dem) er Norsk brunrotte opprinnelig. Men de er avlet fram i fangenskap, og innenfor forskning(der de først ble domestisert, visstnok), at de bærer ikke lenger på noen sykdommer som er farlige for oss.

Det eneste er den rottebittfeberen, som den kalles, som noen fåååå individer kan få om de blir bitt. Men så må du også huske på sjansen for å bli bitt, jeg har hatt nærmere/rundt 80 rotter tilsammen, og blitt bitt av EN, og den var i tillegg svært syk. Sunne friske rotter biter ikke hvis du ikke skremmer dem veldig veldig mye. Og om du da kjøper fra en seriøs oppdretter, er rottene håndtamme når du får dem, og kommer ikke til å bite deg, bare sånn 'kosebite/smakebite', nappe i fingrene og neglene dine liksom, for å bli kjent med lukten din. I mine øyne er det mye større sjanse for å bli bitt av en hamster, enn av en rotte, mens i dine øyne er det sikkert omvendt. :P

Og, ps, så må du huske på at du må ikke bare ha EN rotte, du må ha to. :D For de er tross alt flokkdyr. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, unnskyld at jeg ler, men er det pest og sånn du tenker på da, eller? En rotte fra et bra oppdrett, eller en rotte fra noe tamrotteoppdrett, bærer ikke på sykdommer som er farlige for mennesker. Det finnes en sykdom som heter rottebittfeber eller noe, men den er veldig sjelden og mindre sannsynlig å få enn stivkrampe. Men selvfølgelig, om rotta biter deg, og du deretter begynner å føle deg veldig dårlig, må du jo dra til lege. Tror det står mere info om den sykdommen på NTF's forum. Men da kan du like gjerne si at du får betennelse i et bitt fra hamsteren, eller musepest fra en mus som var på rommet ditt, eller noe sånt.

Dessuten var det visstnok svartrotta(rattus rattus), om noen rotte, som bar på pestsmitten, og brunrotta(rattus norvegicus) som utryddet svartrotta. Og ALLE tamrotter i diverse farger og øretyper og pelstyper(det være seg huskyer, dumboer, hetterotter, 'indisk takrotte' eller whatever dyrebutikken velger å kalle dem) er Norsk brunrotte opprinnelig. Men de er avlet fram i fangenskap, og innenfor forskning(der de først ble domestisert, visstnok), at de bærer ikke lenger på noen sykdommer som er farlige for oss.

Det eneste er den rottebittfeberen, som den kalles, som noen fåååå individer kan få om de blir bitt. Men så må du også huske på sjansen for å bli bitt, jeg har hatt nærmere/rundt 80 rotter tilsammen, og blitt bitt av EN, og den var i tillegg svært syk. Sunne friske rotter biter ikke hvis du ikke skremmer dem veldig veldig mye. Og om du da kjøper fra en seriøs oppdretter, er rottene håndtamme når du får dem, og kommer ikke til å bite deg, bare sånn 'kosebite/smakebite', nappe i fingrene og neglene dine liksom, for å bli kjent med lukten din. I mine øyne er det mye større sjanse for å bli bitt av en hamster, enn av en rotte, mens i dine øyne er det sikkert omvendt. :P

Og, ps, så må du huske på at du må ikke bare ha EN rotte, du må ha to. :D For de er tross alt flokkdyr. :P

Kanskje ikke akkurat svartedauen jeg er redd for og få da men! :) Men takk for masse info, føler at jeg stjal denne tråden litt jeg! * :P *

- Ja jeg hvet jo egentlig det :ahappy: Jeg er sikkert veeeeldig påvirket av "U-flokkdyr" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...