Gå til innhold
Hundesonen.no

Aksjonsradius


Djervekvinnen

Recommended Posts

hmm.. har det noe med selvstendighet å gjøre? At jaktraser jobber mer selvstendig feks på jakt, mens andre må ha mer visning, veiledning?

Feks. en grønlandshund hadde lite, mens en greyhound hadde nesten uendelig..På hvilken måte er disse forskjellige? At grønladshunden jobber med fører, og greyhounden jobber mer selvstendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* jeg ville nok også ha karakterisert grønnlandshunden med høy radius, mens mange av gjeterhundene hadde små/lite.

Hvis man derimot ser på hvor de jobber, så jobber jo en grønnlender i spann og kommer seg dermed sjeldent langt i fra fører iom at den henger 4+m bak. Mens en greyhound på bane er lengre unna fører om fører står igjen på en rettstrekke før løp? Jeg har null peiling kun gjetting i forhold til det djervekvinnen skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan bare svare for Grønlandshunden jeg :) .

En utrolig selvstendig og selvsikker rase. Jobber både under kommando og ut fra egen vurderingseve.

Som leder er det utrolig viktig at grønlenderen er lydhør for kommando - men det er minst like viktig at en god lederhund har evne til å fortløpende vurdere gode løsninger og lign på tur.

Den har mang en gang funnet bedre løsninger enn kjører ut fra hvor det egner seg å legge ruta, særlig i løsnø. Ofte finns det momenter som vi ikke kan se under snø og is, som lederen da "værer" og da er det viktig at man som fører han tillit til lederhunden(e) og bruker dens evner i så måte. :rolleyes::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel ikke nøyaktig det samme som selvstendighet? Jeg ville tro at f.eks en vokterhund vil ha liten aksjonsradius fordi det er viktig for den å holde seg i nærheten av eier/flokk/territorium, men den kan absolutt ha egne meninger og handle og ta initiativ på egenhånd?

Jeg vil definere aksjonsradius som den avstanden det er naturlig for en hund og bevege seg bort fra eier/flokk/territorium, uavhengig av hvilken grunn den gjør dette. Bruksområde har selvfølgelig en del med saken å gjøre. Kjønn/hormoner/løpetid kan vel også spille en rolle.

EDIT: Jeg ville tro at det var uheldig for en grønlandshund å komme seg for langt bort fra flokken sin i isødet? Og at den derfor ikke har så stor aksjonsradius, men at dette ikke utelukker selvsikkerhet og evne til å gjøre egne vurderinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksjonsradius -en, -er største avstand som virkningen av en kraft el. handling merkes i: en radiosenders, et skytevåpens aksjonsradius; lagets midtstopper hadde stor aksjonsradius; flyets, fartøyets aksjonsradius den veilengde, målt ut fra og tilbake til utgangspunktet, som kan tilbakelegges uten drivstoffylling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksjonsradius -en, -er største avstand som virkningen av en kraft el. handling merkes i: en radiosenders, et skytevåpens aksjonsradius; lagets midtstopper hadde stor aksjonsradius; flyets, fartøyets aksjonsradius den veilengde, målt ut fra og tilbake til utgangspunktet, som kan tilbakelegges uten drivstoffylling

På en annen måte, hvor lenge bikkja klarer å være unna deg før den må tilbake for å få mat. de som har "uendelig" er nok kapable til å skaffe seg mat selv. :rolleyes::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde dette var hvor langt vekk hunden gikk fra deg. En hund med stor aksjonsraduis vil kunne springe laaaaangt vekk fra deg på tur, (slik som fuglehunder og diverse gjør), mens en hund med liten aksjonsradius vil holde seg i nærheten av eiere.

Gårdshunder har ofte liten aksjonsradius, fordi den er avlet opp til å passe samme området.

Dette er bare det jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...