Gå til innhold
Hundesonen.no

Høne spørsmål


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har/kjenner til høner her og vil fortelle meg litt:

- Er det mye jobb med hønene?

- Er det vanskelig å holde det rent inne?

- Må man ha hane sammen med høner?

- Hvor mange høner er minsteantallet som de kan trives med?

- Finnes det hardføre høner som kan være ute litt på vinteren. på dagtid feks. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, det er ikke så veldi mye arbe med høner nei, men de driter en del så det blir en del jobb med å holde det rent, vist du ska ha dem ute en del på vinteren så er det likest og ha hønraser uten kamm, f.eks vaktel kan du ha ute hele året, men har du dem frostfritt så kan du ha de fleste rasene. har hatt høner og ender og gjess og fasaner og vaktel selv tidligere, men har av fugler bare tropefugeler nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går greit om du har 2-3høner, du trenger ikke hane, men ska du ha egg får å ruge ut kyllinger så må du ha hane da. om det er lett å holde rent er jo litt avhengi av vilket golv dem ska gå på. jeg brukte spon på golvet å det jikk greit å holde rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen har/kjenner til høner her og vil fortelle meg litt:

Nå har ikke vi hatt høns så fryktelig lenge, men er allerede hektet, og er i ferd om å få flere :P Det er kjempekoselig, og avhengig av rasen du velger, så kan de være riktig morsomme og tillitsfulle. Hanen min vil ikke gi meg fred om jeg går forbi hønsegården f.eks. Han vil så gjerne få komme ut og dilte etter meg i håp om noen godsaker :rolleyes:

Ellers så har jeg hatt kaniner i ganske mange år, og har alltid fått noen til å passe dem i feriene, men det har vært lettere å få folk til å passe hønsene, for da får de jo egg som takk for hjelpen :P

- Er det mye jobb med hønene?

Nei. Hente egg hver dag, gi mat og vann, og gjøre rent litt innimellom. :P

- Er det vanskelig å holde det rent inne?

Det trenger absolutt ikke å være vanskelig å gjøre rent inne. Vi har bygget hønsehus hvor deler kan trekkes ut som en skuff og tømmes for skit. Ellers så er det greit å ha et lite brett under vaglen(hvor de sitter om natten) hvor man f.eks. bare kan skrape av skiten ettersom den stor sett samler seg der. Våre høns er ute fra det er lyst til det begynner å skumre, og det blir ikke så mye skit inne da.

Det viktigste rådet for renhold må vel være å tenke seg om når man bygger hønsehus, slik at man får det mest mulig praktisk.

- Må man ha hane sammen med høner?

Nei, man må ikke. Man kan fint ha en liten hønseflokk uten hane, men da får man heller ikke kyllinger.

- Hvor mange høner er minsteantallet som de kan trives med?

Jeg ville sagt at man helst skal ha tre stk. Får litt mer flokkfølelse enn med to.

- Finnes det hardføre høner som kan være ute litt på vinteren. på dagtid feks. ?

Nå bor du rimelig mye lenger nord enn meg, så jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg tror at det skal gå fint, basert på rasen du velger. Italienere, slik som hønene mine, tåler f.eks. ikke så mye kulde som Plymouth Rock-hanen min, for han er av en mer hardfør rase, og har tykkere fjærdrakt.

Ellers vil jeg råde deg til å tenke litt over hvilken/hvilke hønseraser du velger:

-Hvor mye egg legger de?

-Hvor mye kulde tåler de?

-Hvor store skal de være?

-Ønsker du at de skal kunne gå fritt, er ofte større raser å foretrekke, for disse flyr ikke så godt.

-Vil du gjerne ha tamme og tillitsfulle høns, så kommer dette også an på rasen.

Lykke til! Vi stortrives i hvert fall med høns :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Det frister litt å få noen høns. tenkte kanskje på 4 stykker til å begynne med. Har forelsket meg litt i disse dverg hønene. Dverg koshin(?) tror jeg de het. Trenger ikke å være de store eggleggerne heller, da vi ikke har behov for så mye egg.

Et annet spørsmål: smaker alle egg likt og er likt anvendelig, uansett hønerase? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Det frister litt å få noen høns. tenkte kanskje på 4 stykker til å begynne med. Har forelsket meg litt i disse dverg hønene. Dverg koshin(?) tror jeg de het. Trenger ikke å være de store eggleggerne heller, da vi ikke har behov for så mye egg.

Et annet spørsmål: smaker alle egg likt og er likt anvendelig, uansett hønerase? :)

Dverg Kochin :blink:

På denne siden står det en del nyttig om hønsehold, blant annet en del om ulike hønseraser:

http://home.c2i.net/finnmarkhona/honsehold.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes disse er så fine: http://no.wikipedia.org/wiki/Chabo

og disse: http://en.wikipedia.org/wiki/Sebright_(chicken)

Mistenker at de ikke er spesielt hardføre ettersom de er såpass små, men stilige er de!

Sebright-hønsene var skikkelig stilige! :blink: Har aldri hørt om dem før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...