Gå til innhold
Hundesonen.no

Terminliste over nkk internasjonale utstilinger i 10,11 og12


ingerlise

Recommended Posts

Fikk hundesporten i dag og der er det terminliste for nkks intrnasonale utstiliger i 2010,2011og2012. Der star det skien på den første utstillingen. Er det det samme som bø i telemark eller blir det slutt på utstillinger i bø fra 2010?

Er oslo det samme som bjerke travbane? Og trømsø/harsta er i mars bruker ikke den å være i oktober? Mange rare/domme spørsmål. Men takk for svar til deres som orker svarer meg :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hundesporten i dag og der er det terminliste for nkks intrnasonale utstiliger i 2010,2011og2012. Der star det skien på den første utstillingen. Er det det samme som bø i telemark eller blir det slutt på utstillinger i bø fra 2010?

Er oslo det samme som bjerke travbane? Og trømsø/harsta er i mars bruker ikke den å være i oktober? Mange rare/domme spørsmål. Men takk for svar til deres som orker svarer meg :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Utstillinga i mars / april er i Harstad, mens Tromsø pleier ha i oktober.

SÅnn er det nå i hvertfall.

Håper ikke vi mister den som går her på høsten, selv om jeg har hørt snakk om at den koster for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de kutter ut utstillingen i Tromsø, for NKK har fått lov til å dele ut flere CACIB enn de egentlig har krav på med begrunnelse i landets størrelse, og da må de jo også ha utstillinger i hele landet (det er FCI som bestemmer hvor mange CACIB et land får dele ut, basert på antall registrerte hunder, antall påmeldte på utstillinger, og andre faktorer).

Står det Skien på den første, er det neppe Bø i Telemark - det er jo to forskjellige steder. Men hallen i Bø er ikke optimal, så hvis de har funnet et bedre sted noen mil unna, er jo det problemfritt. Bø er jo ikke så sentralt heller.

Og Oslo pleier å være på Bjerke travbane, ja. Men en utstilling kan jo flyttes innenfor byområdet, hvis noe dukker opp - slik som det skjedde i Trondheim i år, siden det var varslet graving på Leangen i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da.. Jeg som ELSKER Bø-utstillingen - deilig og kjølig innendørs, fine ringer, supert underlag å stille ut på.. Men grusom parkering, da..

Interessant å se hva som finnes av slike haller i Skien, forsåvidt.

Det som ofte er probl. for NKK er jo de utrolig store parkeringsområdene man må ha rundt utst.området, har jeg hørt. Det er jo helt utrolig mange biler som kommer - og i tillegg "krever vi" jo at det også skal anlegge en middels stor campingplass til alle camp.vognene og bilene våre - i tillegg skal hver annen utstiller ha med seg store telt å "bo" i inne på området.

Lurer på hvor det hele ender, jeg - egne Int utstillinger fordelt gruppevis, liksom..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på side 68 i hundesporte. og der finner jeg bare 1 utstilling i nor fra 2010. Takk for svar emma

Jeg har ikke fått siste Hundesport, men da må det jo stemme. Selv om jeg synes det er fryktelig rart! Hvor er da de to utstillingene i oktober? Kongsvinger og ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de kutter ut utstillingen i Tromsø, for NKK har fått lov til å dele ut flere CACIB enn de egentlig har krav på med begrunnelse i landets størrelse, og da må de jo også ha utstillinger i hele landet (det er FCI som bestemmer hvor mange CACIB et land får dele ut, basert på antall registrerte hunder, antall påmeldte på utstillinger, og andre faktorer).

Nei, de skal bytte på å ha i Harstad og Tromsø, annenhvert år.

Ok, men da er det jo logisk - de takker nei til det ekstra CACIB'et, for å få sine praktiske problemer til å gå opp i opp. Selv om det er synd for de som bor "nord for Sinsen".

Men da håper jeg noen tar opp stafettpinnen som NKK avdeling Hedmark/Oppland la fra seg, så vi i det minste ikke minster et stor-cert...

Hei, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de skal bytte på å ha i Harstad og Tromsø, annenhvert år.

Oi, oi, oi.

Dette kommer IKKE leder av Tromsø hundeklubb til å like...

NKK-utstillinga her er hjertebarnet hennes, og hun var absolutt delaktig i prosessen med å få den hit.

Men den har ikke lønt seg økonomisk for NKK, så det har vel vært antydet at den vil falle bort.

Trist for klubben som har stått på i flere år, og har store deler av inntekten sin nettopp fra denne utstillinga.

For min del er ikke disse utstillingene så spennende, bortsett fra at det er langt billigere å stille på hjemmebane.

Shibaen er totalt nedrøyta både i oktober og mars / april , og gårdisen stiller stort sett alene eller med 1-2 andre hunder... boring! :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm...

11 Internasjonale i 2009 - Bø, Hordaland, Harstad, Kr.sand, Drammen, Trondheim, Oslo, Rogaland, Kongsvinger, Tromsø og Lillestrøm.

11 int. i 2010: Skien, Harstad, Hordaland, Kr.sand, Drammen, Trondheim, Oslo (NV-10), Oslo (Cruftskval.), Rogaland, Kongsvinger og Lillestrøm.

Men så i 2011 (preliminær liste) er det 10 (ikke noen nord-Norge på høsten).

Og ja - TO ganger NKK Oslo i 2010 (14 og 15/8)..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da.. Jeg som ELSKER Bø-utstillingen - deilig og kjølig innendørs, fine ringer, supert underlag å stille ut på.. Men grusom parkering, da..

Interessant å se hva som finnes av slike haller i Skien, forsåvidt.

Jeg blir veldig nysgjerrig på nøyaktig hvor i Skien de skal avholde denne utstillingen, jeg. Jeg kan ikke komme på en eneste hall i Skien som er stor nok til det og har parkeringsfasilitetene... Merkelige greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg en stor utstiller, men har jo mange venner som stiller, og som konkurrerer i ag/lp, og jeg synes det er helt idiotisk at de kutter ut den ene NKK utstillinga her oppe i året! Er det noen som har peiling på hvor langt landet egentlig er nord for sinsenkrysset? I forhold til ag er det jo også kjipt.. Bra vi har fått stor cert på midnattsolhoppet, ellers hadde vi vært nede i en konk i året med storcert liksom. Hurra... (Ikke alle har råd til å reise).

Jepp, Hampus, jeg tror nok NKK får høre dette. Hun var ikke så veldig fornøyd :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig synd at de skal kutte ut den ene av de to nordnrske utstillingene vi har i året. Og det uten noen som helst form for diskusjon med medlemmer/lokale klubber. De bare kjører gjennom og setter strek sånn helt uten videre.

Som andre her sier. Vi i nord Norge har lange avstander. Skal jeg til Tromsø og stille må jeg kjøre 60 mil en vei. Harstad 40 mil. De to hundene jeg har/har hatt har begge tatt kennelcertet i nord Norge. Syns det er kjempesynd at vi nå kun får den ene i året. Da ender vi opp med å må kjøre minst 74 (Trondheim) eller enda lengre.

Nei dette er elendig av NKK. Virkelig dårlig behandling av medlemmene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes "de" skulle hatt en Nord-Norgeutstilling midt på sommeren, jeg - gjerne i samabeid med et eller annet i Sverige så man kan bruke det som unnskyldning for en ferie i eget land.

Det er jo så mange utst. her i området (Østlandet), at det er jo ingen vits å reise i 100 mil for å finne nok èn, liksom.. (Og i hvertfall helt uaktuelt på sen høst/vinter!)

Hvis man får lyst til en slik langtur er det faktisk like langt til Paris som Tromsø herifra...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Hampus, jeg tror nok NKK får høre dette. Hun var ikke så veldig fornøyd :rolleyes:

Og det med rette.

Vi har jo ikke all verden med muligheter her.

Og selv om vi i nord er vant til store avstander, er det jo kjekt for de som ikke kan reise så mye å likevel ha sjansen til å få vist hunden sin.

I tillegg er vel denne utstillinga en av grunnene til at man i klubben kan oprettholde tilbudet om et flott klubbhus og en meget godt vedlikeholdt bane...

Uten en ordentlig inntekt i klubben, som høstutstillinga gir, blir det kanskje ikke mulig å ha disse tingene lenger.

Og hva skjer da med hundemiljøet her?

Men det betyr kanskje ikke så mye for NKK.

Det er jo det samme i flere deler av landet, ikke bare her nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir nordlending (hæst***)-forbannet på nordlendinger vegne, selv om jeg ikke har vært lengre nord enn Steinkjer selv.. Men dette er SÅ typisk! Generelt i Norge vet vi jo ingenting om hva som skjer i nord, vi tror ting kun skjer i sør, dvs Oslo-området. Leste en artikkel i Dagens Næringsliv om dette; folk fra andre land var veldig opptatt av alt som skjedde i Tromsø og nordover, og ville ha egne reportere stasjonert der. Mens vi nordmenn tror det er kun noen fiskebåter og bygdefyll å finne nord for Trondheim. Vi bryr oss rett og slett ikke om all verdiskapningen som skjer i nord; noe som faktisk har eksplodert de siste årene; men er det noen som vet det??! Østlendinger kan fint komme ned fra sin høye hest, og slutte og tro at sola roterer rundt Oslo.. De fnyser jo om de er nødt å kjøre i fire timer, noe som er "no time" for oss som bor litt unna hovedstaden. Jeg skjønner at det bor masse folk i Oslo-området, og at det derfor er logisk å ha mange arrangement der, men alvorlig talt; man må da vel klare å opprettholde det tilbudet som allerede er i nord, og ikke legge det ned?! "Å samle hundenorge", betyr det å samle alle tilbud på en plass? Argh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir nordlending (hæst***)-forbannet på nordlendinger vegne, selv om jeg ikke har vært lengre nord enn Steinkjer selv.. Men dette er SÅ typisk! Generelt i Norge vet vi jo ingenting om hva som skjer i nord, vi tror ting kun skjer i sør, dvs Oslo-området. Leste en artikkel i Dagens Næringsliv om dette; folk fra andre land var veldig opptatt av alt som skjedde i Tromsø og nordover, og ville ha egne reportere stasjonert der. Mens vi nordmenn tror det er kun noen fiskebåter og bygdefyll å finne nord for Trondheim. Vi bryr oss rett og slett ikke om all verdiskapningen som skjer i nord; noe som faktisk har eksplodert de siste årene; men er det noen som vet det??! Østlendinger kan fint komme ned fra sin høye hest, og slutte og tro at sola roterer rundt Oslo.. De fnyser jo om de er nødt å kjøre i fire timer, noe som er "no time" for oss som bor litt unna hovedstaden. Jeg skjønner at det bor masse folk i Oslo-området, og at det derfor er logisk å ha mange arrangement der, men alvorlig talt; man må da vel klare å opprettholde det tilbudet som allerede er i nord, og ikke legge det ned?! "Å samle hundenorge", betyr det å samle alle tilbud på en plass? Argh.

Åh spar meg for den greia med "Østlendinger tror"-blablabla. Sånn er det ALLTID fra folk som bor andre steder enn på østlandet, østlendinger er ditten, østlendinger gjør datten.. Nei, selvsagt GIDDER jeg ikke å kjøre 2 døgn for å dra på utstilling i Tromsø, det er 3 NKK-utstillinger innen en times kjøring fra der jeg bor. DU kan jo ta deg en tur opp dit sjøl, du bor 60mil nærmere enn jeg gjør..

Jeg regner med at det er snakk om økonomi, og det er vel åpenlyst logisk at jo mer folk på en utstilling, jo mer lønner den utstillinga seg? Og det sier seg vel selv at i et område med høyere antall mennesker, vil det være flere som har hund, og jo flere som har hund jo flere vil stille ut? Jo høyere antall påmeldte, jo større fortjeneste - er det ikke logisk? Åpenlyst?

Så slutt å syt om at "østlendinger" ikke ser verdiskapning for stakkars hardtarbeidende slitere av noen nordlendinger, at det ikke er interesse/folk NOK til å arrangere store internasjonale utstillinger i nord nekter jeg rett og slett å ta på meg skylda for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 2ne - du kan få sagt det..

I tillegg er vel egentlig Tromsøutstillingen mest for Nord-Svenske utstillere, eller? Syntes jeg hørte noen tall en gang..

(I alle fall cert'ene og cacibene på de rasene jeg kjenner til er mer el mindre reservert utenlandske utstillere.)

Men ja, å få ennå høyere påmeldingsavgifter for å "sponse" en NKK-utstilling eller to i Nord-Norge er vi vel alle villige til å "ofre" ?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev da at det var logisk at de fleste tingene blir arrangert på Østlandet, og det plager meg heller ikke. Det som derimot jeg reagerer på, er at de få tingene som tross alt arrangeres i nord, blir kuttet ut.

Jeg skulle gjerne dratt til Tromsø hadde jeg ikke hatt arbeidshelg den helgen. Regner også med at det blir flere turer nordover neste år. Men at østlendinger er lei av å få pes for at de ikke gidder kjøre, betyr jo at det er flere som har reagert på det; noe som tyder på at det kanskje er en smule sannhet i det. Sier ikke at dere MÅ begynne å kjøre langt nord for å være med på ting, men det er milelangt (haha) mellom det, og det å sitte i Oslo og si at man skal fjerne stor-cert i nord og flytte det sørover (til, nemlig, Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - ja, for det er "vi" (aktive utstillere) i Oslo som bestemmer hva NKK gjør, selvsagt.. Ikke de valgte organer i organisasjonen NKK - ikke sant?

Og ja - vi blir skikkelig fornærmet fordi vi har så kort vei å kjøre til utstillinger.. (eller hva var det nå igjen??)

Og ikke minst - du er klar over at det er en utstilling som er BORTE fra terminlisten - ikke flyttet fra NordNorge til Oslo?

Ergo er det ikke "fjerne stor-certet i nord og flytte det sørover".

Og jeg spør igjen - hvor mye er vi villige til å betale ekstra for at NKK skal arrangere Tromsøutstilling flere ganger i året (før var det da 2 ganger i året)?

HVIS det nå er økonomiske grunner for at den er fjernet - er vi villige til å bla opp 350-400,- pr hund i økt påmeldingsgebyr for å få beholde NKK Tromsø i nærmest midtvinters?

Personlig er jeg ikke det, men det er jo mulig at det bare er meg som er litt sær, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Bergen ikke er med på listen lenger heller ? (EDIT - jeg så den...Hordaland...*fnis*)

Jeg forstår at folk er forbanna, men raseklubbene får jo alle lov å holde en av sine utstillinger i året hvor man der kan få sitt storcert, så man mister det jo ikke fullstendig i nord da.

Men klart - man mister et CACIB..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...