Gå til innhold
Hundesonen.no

Stakkars kanin!

Wilma

Recommended Posts

Dere skriver "Ikke for og være frekk" men jeg opfatter dette som frekt.

Vi snakket faktisk med dyrelegen på telefon og hun sa vi ikke trengte og komme. Bilde er ganske gammelt, det er

tatt samme dagen som han kom, og han har blitt mye bedre.

Han får vitaminer vær dag, og han har blitt mye kvikkere. Han liker og hoppe, og han TRENGER jo faktisk mosjon!

- Og vi var ikke hos veterinæren i dag, fordi han har blitt så mye bedre, og dyrelegen sa at vi ikke trengte og komme!

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Når jeg så på ham var han jo i elendig form. Det rant fra øynene hans, han hadde mange floker, masse bæsj under magen, ikke noe pels på høyre lår, lange klør, alt for lange klør, og grusomme tenner og tannkjøtt. Tannkjøtte var helt rosa, og tennene der nede hadde kommet så langt opp at tennene som er oppe hadde blitt most inn. Så de er kjempe lange nede, og korte oppe. Han så rett og slett grusom ut.

se selv hva du har skrevet Wilma.. Tror du dette blir bra av seg selv??? Jeg vet du er ung og sikkert ikke har egne penger, men er tennene og tannkjøttet på denne kaninen så ille som du skrev tidligere, så blir det ikke bedre av kjærlighet og godt stell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæsjen er borte, ja.

Men vi har snakket med dyrelegen og hun sa jo at vi ikke trengte og komme. Og Kristin (Brennan her inne) hvet at han har blitt mye bedre. Vi skal til dyrelegen snart, og kastrere ham, og da får vi jo hvite om har lidd så mye dere skal ha det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at du hjelper kaninen og jeg tror han har det bedre hos deg enn han hadde det tidligere. Men jeg ble litt skremt av alt som du skrev at han led av da du fikk han overlevert til deg fra tidligere eiere. Derfor kan jeg jo forstå at folk reagerer at du ikke tar han med til dyrlegen. At kaninen ennå ikke har fått noen form for medisinsk behandlig er jo faktisk litt å bekymre seg over. Uten at du faktisk har fått en vetrinær til å undersøke kaninen for hva som egentlig feiler den. Synes i grunnen ikke den vetriæren du bruker har en god bedømmelse over situasjonen når han etter alt det du sa kaninen feilte ennå ikke ville ta kaninen inn til sjekk. Det kan jo være skjulte ting som også plager den den har jo vært i dårlig form i lengre tid.

Dette er ikke ment som kritikk,men håper du kan se saken fra en annen side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøver jeg ikke engang å pakke det pent inn her ;) Etter hva jeg kan telle så er det 9 (!) stykker her som i denne tråden sier at du må komme deg til veterinæren, og enda så påstår du at alt er bra med kaninen?? NEI den er ikke bedre om du ikke har fått klippet tennene på den. .den kan sulte ihel om du ikke får fikset det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøver jeg ikke engang å pakke det pent inn her ;) Etter hva jeg kan telle så er det 9 (!) stykker her som i denne tråden sier at du må komme deg til veterinæren, og enda så påstår du at alt er bra med kaninen?? NEI den er ikke bedre om du ikke har fått klippet tennene på den. .den kan sulte ihel om du ikke får fikset det!

Ehh, ro ned! Han spiser godt og får sunn og næringsrik mat, han får også grønnsaker.

Han sulter ikke ihjel, den første dagen er vel de fleste kaniner litt skeptiske til maten,

og om det er trygt å spise den osv. Men nå spiser han kjempemye og det virker

som om at han føler seg tryggere!

Og til ALLE andre også; Slutt å være så frekk med Wilma, derehar gitt henne mange råd, men

sånn frekkhet skal det ikke være om Wilma sier det er i orden nå !

Wilma er utrolig lei seg for alt dette dere har skrevet og jeg håper at de fleste at dere kan si noe hyggelig til

henne, eller i allefall sagt unskyld !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, ro ned! Han spiser godt og får sunn og næringsrik mat, han får også grønnsaker.

Han sulter ikke ihjel, den første dagen er vel de fleste kaniner litt skeptiske til maten,

og om det er trygt å spise den osv. Men nå spiser han kjempemye og det virker

som om at han føler seg tryggere!

Og til ALLE andre også; Slutt å være så frekk med Wilma, derehar gitt henne mange råd, men

sånn frekkhet skal det ikke være om Wilma sier det er i orden nå !

Wilma er utrolig lei seg for alt dette dere har skrevet og jeg håper at de fleste at dere kan si noe hyggelig til

henne, eller i allefall sagt unskyld !

hvem skal roe ned hvem?? Hun skriver jo selv at fortennene var "most inn" av de altfor lange undertennene.. Så enten så har denne kaninen seriøse problemer, eller så får Wilma slutte å smøre så tjukt på i innleggene sine. .Dere forstår vel at vi faktisk reagerer på det hun skriver? Vi tar jo det hun skriver for god fisk. .og slik hun beskrev kaninen sin, så hørtes det rimelig ille ut...

Mulig Wilma prøvde å skrive et "jeg redder en stakkars kanin" historie her. .Men her sitter det en gjeng med voksne mennesker som er glad i dyr. .og i de fleste av våres øyne, så er det første man gjør med et sykt dyr, er å ta det til veterinæren. Klart kjærlighet og godt stell også er viktig. Men det kommer faktisk i andre rekke hvis dyret har medisinske problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ;)

Jeg skulle få en Hermelin gutt som var 4-5 år, jenta som eide ham, brydde seg ikke om han lenger, og jeg skulle få ham gratis med bur og mat. De kom og leverte ham, og når de hadde dratt tok jeg en kikk på ham. Burde jo selfølgelig ha sjekket ham før de hadde dratt, men de sto bare i døra og dro så fort at jeg fikk liksom ikke tid. Når jeg så på ham var han jo i elendig form. Det rant fra øynene hans, han hadde mange floker, masse bæsj under magen, ikke noe pels på høyre lår, lange klør, alt for lange klør, og grusomme tenner og tannkjøtt. Tannkjøtte var helt rosa, og tennene der nede hadde kommet så langt opp at tennene som er oppe hadde blitt most inn. Så de er kjempe lange nede, og korte oppe. Han så rett og slett grusom ut. Stakkars kanin. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre men jeg satt ham i et hundebur inne. Ga ham mat og vann og håpet på at han skulle bli litt bedre. Neste dag sjekket jeg ham før jeg dro på skolen, han så bedre ut, men fortsatt var han jo i elendig tilstand. Jeg blir så provusert på sånne folk som skaffer seg kanin, og så klarer de ikke ta vare på dem.

Hva skal jeg gjøre?

Bilder kommer senere.

Se hva jeg har uthevet her. dette er tilstander som trenger veterinærsjekk, det bedrer seg ikke selv! Beklager om du blir lei deg, men kaninen trenger hjelp. tennene må antakgelig klippes/files, han har mest sansynlig pelsmidd, og siden øynene renner har han enten tette tårekanaler eller øyekatarr. (mest sansynlig det første)

Vi som "er slemme mot deg" vil faktisk bare kaninen sitt beste, vi er ikke ute etter å såre noen.

Og dersom veterinæren mener at dere ikke trenger å komme innom, vel, skaff en annen veterinær! for dersom det er dette dere fikk beskjed om, så gjør ikke vedkommede jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kanin med ukorrekt bitt har store smerter! Kaniner skjuler smerte veldig godt, så selvom den ser helt normal ut er det ikke sikkert den er det. Dra til dyrlegen og få klipt tennene ned! Mange dyrleger kan veldig lite om kaniner, og jeg snakker av egen erfaring - så dra til en annen dyrlege du, hvis dyrlegen sier at det ikke er nødvendig å komme.

Og jo. Du må tåle kritikk når du ikke drar til dyrlegen med en syk kanin. Basta! Ikke hopp med den, men la den stå i en stor utegård hvor den kan gå som den vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ba om var vell egentlig råd om hva jeg kunne gjøre SELV..

- Dere sier at jeg skal tåle kritikk, men jeg synes det virker som om dere mener at det er jeg som misshandler kaninen..

JEG SMØRER IKKE TJUKT PÅ DET JEG SKRIVER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Dere sier at jeg skal tåle kritikk, men jeg synes det virker som om dere mener at det er jeg som misshandler kaninen..

Pust med magen ;)

Vi sier ikke at du mishandler kaninen, men har man et sykt dyr, så er man pliktig i å sørge for at dyret får hjelp. Tennene, pelsen og øynene må du få sjekket.

Du sier det jo selv, at du smører ikke tykt på, og derfor vil jeg anbefale at du finner en flink vetrinær asap, og drar dit med kaninen.

Dersom den har tannfeil, så må de klippes/slipes regelmessig hos vet, ellers er det snillere å avlive kaninen.

Forrsten så er kaninen helskjønn, og jeg håper den får den hjelpen den trenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du smører ikke tjukt på, du skriver du skal til vetrinæren, 9-10 mennesker repeterer flere ganger til deg at du MÅ komme deg til veterinæren, men nå er den plutselig blitt bedre?? Sorry, men det henger ikke helt på greip for meg :P

Du mener nok ikke denne kaninen noe ille, men som flere over her skriver så lider kaniner i stillhet, og når SÅ mange råder deg til å dra, så synes jeg nesten det er på kanten til mishandling ja...

Og som jeg skrev tidligere her, så mente jeg ikke å angripe deg eller å være stygg mot deg i mitt første innlegg. men når du svarer på denne måten tilbake, og i tilegg ikke tar ansvar for kaninen din, så kjenner jeg at jeg blir fryktelig sint på kaninen din sin vegne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kanten til misshandling ?! Ja, jeg kan jo levere tilbake kanin, hvis det du absolutt vill!

Tar jeg ikke ansvar for kaninen min?! Unskyld ordbruket, men hvordan i F kan du hvite det?!

Han skal jo til veterinæren jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kanten til misshandling ?! Ja, jeg kan jo levere tilbake kanin, hvis det du absolutt vill!

Tar jeg ikke ansvar for kaninen min?! Unskyld ordbruket, men hvordan i F kan du hvite det?!

Han skal jo til veterinæren jo!

Så bra :lol: men det var ikke det du skrev over her.. Da skrev du at han var blitt så bra at han ikke skulle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du spør om råd til ting du kan gjøre selv,

men når du har en kanin som har såpass med ting som ikke er på stell,

så er faktisk det beste du kan gjøre og gå til vetrinæren.

Vi har ikke ment noe frekk, vi har bare gitt råd om hva du skal

gjøre og spurt om det er lurt og hoppe med kaninen når den er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med han nå?

Huff, synes synd på han, jeg. Ikke ment til deg, men pga de forrige eierne. Jeg synes det er bra at du har tatt han til deg og gjør så godt du kan med å hjelpe han! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...