Gå til innhold
Hundesonen.no

Min tur:)


Akita

Recommended Posts

Nå er det endelig min tur til å lete etter min neste hund. Neste sommer eller høst blir det.

Men hva skal eg velge? Er jo så mye fint der ute.

Kan jo liste opp et par "krav"

-Må gå sammen med akita, som er bc blanding. Ho e ein veldig mjuk hund.

-Eg tåler kun langhåra bikkjer, så min store drøm Grand Danios, blir aldri oppfylt :icon_confused:

-Lite lyd

-Trenger ikkje å røyte så veldig mye, men går greit om han gjør det.

-Størrelse er igrunn ikkje så viktig.

Har et par i hode men vil vente med å fortelle dere det.

Vil høre hva dere mener passer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo som sagt en bc blanding som har stort aktivitesnivå, ønsker en hund med mye hester i.

det er vel kanskje det beste?

Jaktinnstink og alt det der vet eg egentlig for lite til å si så mye om.

Har generellt lite peiling på hund sånn sett, er førstegangs hunde eiger. Får vel sikkert så øyrene flaggrer nå, men det får heller så være.

Det som er viktigest for meg er at det er en hund som passer sammen med Akita.

Den nye hunden vil mest sannsynlig ikkje bli brukt til noe med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg kan ikke anbefale noen rase for deg, for jeg kjenner ikke deg eller Akita.

Men jeg tenker at som hund nr to hvis du tenker valp, bør Akita være fylt 3 år.

Slik at hun blir et godt forbilde for valpen.

Så tenker jeg at en rolig hund som får en rolig hund nr to forblir rolige.

Men er AKita aktiv og får en enda mer aktiv venn, så blir det veldig høyt tempo. Så ville valgt noe som er noe roligere.

Men er hun ung, ville jeg skaffet en voksen som hund nr to som er et godt forbilde for henne.

Men det er bare mine tanker, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg kan ikke anbefale noen rase for deg, for jeg kjenner ikke deg eller Akita.

Men jeg tenker at som hund nr to hvis du tenker valp, bør Akita være fylt 3 år.

Slik at hun blir et godt forbilde for valpen.

Så tenker jeg at en rolig hund som får en rolig hund nr to forblir rolige.

Men er AKita aktiv og får en enda mer aktiv venn, så blir det veldig høyt tempo. Så ville valgt noe som er noe roligere.

Men er hun ung, ville jeg skaffet en voksen som hund nr to som er et godt forbilde for henne.

Men det er bare mine tanker, lykke til!

Akita vil være 2 og et halvt år, har alltid fått høre at den første hunden bør være 2 år.

Men vil tro det går fint, ho har fått rest av seg den værste ungdommen og eg har mer kontoll på ho på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo som sagt en bc blanding som har stort aktivitesnivå, ønsker en hund med mye hester i.

det er vel kanskje det beste?

Jaktinnstink og alt det der vet eg egentlig for lite til å si så mye om.

Har generellt lite peiling på hund sånn sett, er førstegangs hunde eiger. Får vel sikkert så øyrene flaggrer nå, men det får heller så være.

Det som er viktigest for meg er at det er en hund som passer sammen med Akita.

Den nye hunden vil mest sannsynlig ikkje bli brukt til noe med det første.

Hva mener du med det? "ønsker en hund med mye hester i"??

Hva med en hund med et litt lavere aktivitetsnivå enn det akita har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det? "ønsker en hund med mye hester i"??

Hva med en hund med et litt lavere aktivitetsnivå enn det akita har?

At den har mye hestekrefter vel, haha! At den liksom har mye motor :)

Kanskje en toller?

Det er som Kristin sier, en som har mye motor i seg.

Men er det ikkje like greit med to hunder som har like stort aktivitestnivå?

Toller er jo noe eg kan se nærmere på.

En ting som eg også lurer på er om eg bør velge tispe eller hannhund.?

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så lurt at den har mye motor hvis den ikke skal bli brukt til noe med det første? Bare en tanke...

Jo du sier kanskje noe.. Eg aner ikkje kva som er best, derfor eg spør her inne...

Akita er jo en BC blanding med mye motor, så tenkte kanskje at hennes nye leke kammerat burde ha hatt litt

motor også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den har mye hestekrefter vel, haha! At den liksom har mye motor :)

Kanskje en toller?

Oki, hehe, har aldri hørt det utrykket før, så måtte bare spørre :)

Jo du sier kanskje noe.. Eg aner ikkje kva som er best, derfor eg spør her inne...

Akita er jo en BC blanding med mye motor, så tenkte kanskje at hennes nye leke kammerat burde ha hatt litt

motor også.

Hunder er jo aktive og lekne selv om de ikke er av de mest ekstreme typene. Tror ikke Akita vil merke stor forskjell på om hunden har middels eller stort aktivitetsnivå.

Kanskje du kan kikke litt tolleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil törre ä pästa at de fleste polarhunder er hunder med "veldig mye hund" i seg. Er jo ikke sä rart, med tanke pä hva de fleste av disse gjennom tiden har hatt som jobb. Men blir vanskelig ä svare, i og med at du ikke har noe spesielt bruksfelt som du tenker pä. Men om du ikke har noen konkrete "ting" du skal gjöre med hunden din, ville jeg nok valgt en rase som iallefall ikke krever at du jobber mye med den, om det sä er psykisk, eller fysisk. Og polarhunden krever mye, mye fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det renner jo ikkje akkuarat inn med forslag her... så må neste begynne å spør en plass...

Polarhunder syns eg er nydelig men vet lite om de.

Den nye hunden vil få turer og løpe mye løst med Akita i skogen. Året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten grund til at det er vanskelig ä komme med forslag, er fordi det er sä altfor mange hunder ä velge i, när man ikke har noen kriterier, eller nesten ingen. Hva med ä dra til et omplasseringshjem? Kanskje du finner en flott hund som trenger et hjem der?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en whippet? Full av fart og leken, men er du syk en dag holder det å la den løpe fra seg litt. Krever ikke så utrolig mye heller.

EDIT: glemte det med korthår hehe. Borzoi?

Borzoien er ikkje meg på noe som helst måte. Må være mer "hund".

Ser at det også er mye pelstell som eg ikkje har noe int eller peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil kunne ha hunden mye løs så er det lurt å styre unna polar hundene. De har stort sett ett så stort jaktinstinkt at de aldri kan slippes løs.

Jeg ville ikke valgt en hund med mye motor hvis du ikke skal bruke den noe særlig. For det er hunder som krever å bli brukt. De aller fleste raser kan leve et aktivt liv med mye turer hvis det er det de blir vant til. Så jeg tror ikke du skal være så bekymra for at hunden ikke skal kunne holde følge med Akita på lange turer.

Min lille mini bulle holder godt følge med andre større hunder flere timer i skogen, hun elsker aktivitet. :D Hunden vil tilpasse seg ditt aktivitetsbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shibaen er en flott hund, men også en urhund og uten å vite så mye tror jeg ikke det er en hund som man bør få uten å vite godt hva man går til.

Hva med welsh springer spaniel eller finsk lapphund.

Hva aktiviserer du din nåværende hund med? Om du kun ønsker en turvenn til bør du jo kanskje styre unna de hundene med for mye motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke den til da?

I første omgang blir det turvenn og leke kammerat til Akita. Men det blir også litt ag av og til.

Shibaen er en flott hund, men også en urhund og uten å vite så mye tror jeg ikke det er en hund som man bør få uten å vite godt hva man går til.

Hva med welsh springer spaniel eller finsk lapphund.

Hva aktiviserer du din nåværende hund med? Om du kun ønsker en turvenn til bør du jo kanskje styre unna de hundene med for mye motor.

Ho får nå tur med både meg, min mor og min bestafar. og vi er innimellom med på Ag.

Har jo allerede en hund med mye motor, derfor eg har tenkt litt i den retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...