Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeshow, Stavsøra


starlight

Recommended Posts

Flere som var på valpeshow på Stavsøra i dag?

Det var Vitas første utstilling. Hun er ikke kjøpt som utstillingshund, dermed var dette bare ren miljøtrening for vår del. Håpet var bare at hun skulle ha et snev av fokus på meg (aldri vært i sånn situasjon før) + at hun skulle oppføre seg bra. Hun oppførte seg mer enn eksemplarisk, var fokusert og generelt bare verdens beste Collie :)

Kritikken: "4, 5 måned. Fin helhet. Utmerket kjønnspreg. Fine proporsjoner. Hode med bra lengde. Passe stopp. Bra øyne. Harmonisk vinklet. Passe benstammee. God overlinje. Fin haleføring. Utmerkede sidebevegelser. Noe trang bak og litt løs fram. Fin farge. Utmerket temperament. Meget velvist". Resultat; BIR.

Det artigste med det hele var all skryten for temperament og bevegelser. Dommeren var helt fra seg "det er svæææært sjelden å se en Collie med slike bevegelser, dette ser vi nesten bare på korthårene. Virkelig bra!" Og til de som satt rundt "la dere merke til den Collien når den sprang??" Det kan man like :o

Vi dro hjem før gruppefinalene, men pytt pytt. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med barnet :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en flat rød, og en okei kritikk. "7 mnd. Feminin. Bra helhet. Tiltalende hode og uttrykk. Fine ører. Korrekt bitt, store tenner. Front enda i utvikling. For dagen en aning overbygd. Bra sidebevegelser, kunne hatt bedre haleføring. Noe løs i fronten. Lovende velstelt pels. Vennlig temperament."

Haleføringen er ikke så høy som den burde være, men jeg får den rett og slett ikke opp! Hun logrer og fører den høyere til absolutt alle andre enn meg, noe som er sinnsykt irriterende. Jeg trodde heller ikke at jeg skulle gå med henne selv, men fikk først vite det i går, så dette ble vi jammen kastet inn i.. Nervene mine kom heldigvis aldri noe særlig frem, og det er jeg glad for. Gikk derfra med en følelse av at utstilling er utrolig kjedelig. Morsomt nok når man får bra resultat og går videre, men jeg tror aldri jeg kommer til å bli noe utstillingsmenneske. :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en flat rød, og en okei kritikk. "7 mnd. Feminin. Bra helhet. Tiltalende hode og uttrykk. Fine ører. Korrekt bitt, store tenner. Front enda i utvikling. For dagen en aning overbygd. Bra sidebevegelser, kunne hatt bedre haleføring. Noe løs i fronten. Lovende velstelt pels. Vennlig temperament."

Haleføringen er ikke så høy som den burde være, men jeg får den rett og slett ikke opp! Hun logrer og fører den høyere til absolutt alle andre enn meg, noe som er sinnsykt irriterende. Jeg trodde heller ikke at jeg skulle gå med henne selv, men fikk først vite det i går, så dette ble vi jammen kastet inn i.. Nervene mine kom heldigvis aldri noe særlig frem, og det er jeg glad for. Gikk derfra med en følelse av at utstilling er utrolig kjedelig. Morsomt nok når man får bra resultat og går videre, men jeg tror aldri jeg kommer til å bli noe utstillingsmenneske. :)

Jeg så dere, syns dere var flinke jeg :o Jeg kommer heller aldri til å bli noe utstillingsmenneske. Det passer rett å slett ikke for meg altså. Jeg var egentlig ikke særlig nervøs, rett og slett fordi Vita tar alt med stor ro. Likevel rista hånda mi da jeg stod med godbiten foran henne :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en flat rød, og en okei kritikk. "7 mnd. Feminin. Bra helhet. Tiltalende hode og uttrykk. Fine ører. Korrekt bitt, store tenner. Front enda i utvikling. For dagen en aning overbygd. Bra sidebevegelser, kunne hatt bedre haleføring. Noe løs i fronten. Lovende velstelt pels. Vennlig temperament."

Haleføringen er ikke så høy som den burde være, men jeg får den rett og slett ikke opp! Hun logrer og fører den høyere til absolutt alle andre enn meg, noe som er sinnsykt irriterende. Jeg trodde heller ikke at jeg skulle gå med henne selv, men fikk først vite det i går, så dette ble vi jammen kastet inn i.. Nervene mine kom heldigvis aldri noe særlig frem, og det er jeg glad for. Gikk derfra med en følelse av at utstilling er utrolig kjedelig. Morsomt nok når man får bra resultat og går videre, men jeg tror aldri jeg kommer til å bli noe utstillingsmenneske. :devil:

OT, men er hun virkelig 7 mnd allerede? Det har gått fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være glad at noen HAR hund med høy haleføring! Var på hundetreff i dag; 4 labradorer fra 5-7 mnd, samtlige hadde halen ned eller rett ut.... Luna? Rett opp. Jeg ser med gru på utstillinga i oktober, hva er det man får om hunden har såpass feil, er det rød som noen skreiv lengre opp?

Men gratulerer så mye! Kjempegøy å få skryt, og ikke minst når hunden oppfører seg. Bonus :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Anette! Joda, hun er merkelig nok 7 mnd allerede! Tenker fremdeles på henne som valp, men får nok et sjokk når løpetida en gang kommer.. :devil:

Vi fikk rødt, ja, på tross av haleføringen, hvis det var meg det ble spurt om det? En cairn skal jo ha halen litt opp, mens en labbe skal ha den rett ut. Aner ikke hva hvilke dommere vektlegger, jeg..

Mona: legg de gjerne ut. Fikk jo ikke akkurat tatt noen bilder selv i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Anette! Joda, hun er merkelig nok 7 mnd allerede! Tenker fremdeles på henne som valp, men får nok et sjokk når løpetida en gang kommer.. :)

*klipp*

Norma er 13 måneder og på løpetid nr 2, men jeg ser på henne som ung og uskyldig fremdeles jeg :devil: De blir voksne altfor fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leah ble BIR i dag. :)

4 mnd. Tiltalende fem. helhet. Tiltalede hodeforum. Bra øyne, passe stopp, bra hals. god brystdybde. Noe for avfallende kryss. Velvinklet bak. Beveger seg bra. Lovende velstelt pels, velvist. Trivelig tempr.

Mona: Har du bilder? :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leah ble BIR i dag. :)

4 mnd. Tiltalende fem. helhet. Tiltalede hodeforum. Bra øyne, passe stopp, bra hals. god brystdybde. Noe for avfallende kryss. Velvinklet bak. Beveger seg bra. Lovende velstelt pels, velvist. Trivelig tempr.

Mona: Har du bilder? :o

Grattis igjen! :devil:

Ordner med bildene når jeg kommer hjem, er hos oppdretteren min enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flotte resultater. :devil:

Skal være glad at noen HAR hund med høy haleføring! Var på hundetreff i dag; 4 labradorer fra 5-7 mnd, samtlige hadde halen ned eller rett ut.... Luna? Rett opp. Jeg ser med gru på utstillinga i oktober, hva er det man får om hunden har såpass feil, er det rød som noen skreiv lengre opp?

Det kommer jo an på rasen (hvor viktig haleføringa er, og hvordan den skal være), og hva som er grunnen til at bikkja har høy haleføring (dårlig halefeste eller høy selvtillitt (eventuelt usikker hund som "overkompenserer")). Av de bildene jeg har sett av Luna ser det ut som om det er halefestet som er dårlig og at det er det som gjør at hun har såpass høy haleføring. Da vil jo selvsagt det bli tatt med i vurderinga når dommeren gir premiering, men hvor mye det blir "straffet" kommer helt an på dommerens smak, behag og vektlegging. Og dessuten er det sjelden så nøye på valpeshow som på offisielle utstillinger for voksne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet navnet på hunden som ble BIS-valp? Fikk høre at det var en springer, og er veldig nysgjerrig på hvilken det er.... Eventuelt om noen har katalogen og vet hvilke springere som stilte?

Vet at det var en fra Vanja Sliwa, som hun har beholdt selv, men husker ikke navnet. Nydelig valp!

Edit; Denne var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvem som vant gruppe 1? :)

Old english sheepdog, som også ble BIS 2. :o

Noen flere bilder:

Nellyvill's Design The Future, BIR valp

IMG_0202.jpg

Gåssåbams'n Caramello, BIR valp

IMG_0234.jpg

Bayero's Immortal Lady, BIR valp

IMG_0242.jpg

IMG_0245.jpg

Sinnataggen

IMG_0266.jpg

Vorsteh og aussie til ære for Benedicte

IMG_0262.jpg

IMG_0264.jpg

IMG_0285.jpg

IMG_0286.jpg

Og til slutt, bilder av Leah til cavalita :devil:

IMG_0271.jpg

IMG_0272.jpg

IMG_0273.jpg

IMG_0277.jpg

IMG_0278.jpg

IMG_0281.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være glad at noen HAR hund med høy haleføring! Var på hundetreff i dag; 4 labradorer fra 5-7 mnd, samtlige hadde halen ned eller rett ut.... Luna? Rett opp. Jeg ser med gru på utstillinga i oktober, hva er det man får om hunden har såpass feil, er det rød som noen skreiv lengre opp?

Vi fikk rødt, ja, på tross av haleføringen, hvis det var meg det ble spurt om det? En cairn skal jo ha halen litt opp, mens en labbe skal ha den rett ut. Aner ikke hva hvilke dommere vektlegger, jeg..

Her er det nok en liten misforståelse angående valpeshow - det gies ikke kvalitetsbedømmelse av valper.

Alle valper får en individuell bedømmelse og kritikk, men de får ikke gradert premiegrad, som de voksne.

Deretter rangeres valpene i klassen. Fire skal plasseres, er det flere i klassen blir de uplassert uten noe mer eller mindre (ingen valper får blått, flat rød, gult, null, HP eller noe slikt, som i enkelte andre land)

Vinner av yngste klasse hannhund møter vinner av eldste klasse hannhund, for å kåre beste hannhund. Hvis det ikke er valper i mer enn en av aldersklassene, blir klassevinneren automatisk beste hannhund. Deretter tilsvarende for tispe. Og så møtes beste hannhund og beste tispe for å kåre BIR og BIM.

Så jeg formoder Aynï vant klassen sin, men ble slått av den andre tispeklassevinneren?

Og Luna vil ikke få blått med halen sin, men om dommeren reagerer på det vil hun kunne bli plassert langt bak i klassen - eller uplassert hvis det er mange påmeldt. Eller dommer ser bort i fra det, og du kan vinne. Men blått får du ikke. Og heller ikke rødt. For det deles ikke ut i valpeklasser.

På hjemmesiden min er det en lengre artikkel om valpeshow, for de som vil lese mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok en liten misforståelse angående valpeshow - det gies ikke kvalitetsbedømmelse av valper.

Alle valper får en individuell bedømmelse og kritikk, men de får ikke gradert premiegrad, som de voksne.

Deretter rangeres valpene i klassen. Fire skal plasseres, er det flere i klassen blir de uplassert uten noe mer eller mindre (ingen valper får blått, flat rød, gult, null, HP eller noe slikt, som i enkelte andre land)

Vinner av yngste klasse hannhund møter vinner av eldste klasse hannhund, for å kåre beste hannhund. Hvis det ikke er valper i mer enn en av aldersklassene, blir klassevinneren automatisk beste hannhund. Deretter tilsvarende for tispe. Og så møtes beste hannhund og beste tispe for å kåre BIR og BIM.

Så jeg formoder Aynï vant klassen sin, men ble slått av den andre tispeklassevinneren?

Og Luna vil ikke få blått med halen sin, men om dommeren reagerer på det vil hun kunne bli plassert langt bak i klassen - eller uplassert hvis det er mange påmeldt. Eller dommer ser bort i fra det, og du kan vinne. Men blått får du ikke. Og heller ikke rødt. For det deles ikke ut i valpeklasser.

På hjemmesiden min er det en lengre artikkel om valpeshow, for de som vil lese mer.

Hmm. Har misforstått noe da ja! :) Men hvorfor har jeg fått masse sløyfer sammen med kritikken på tidligere valpeshow?

Uansett, nei Aynï vant ikke klassen sin, hun ble nr to i den.

Edit: Så at Fanta til Vanja ble BIS. Forundrer meg ikke! Vanja er utrolig flink å handle, og har flotte hunder! :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Har misforstått noe da ja! :) Men hvorfor har jeg fått masse sløyfer sammen med kritikken på tidligere valpeshow?

Uansett, nei Aynï vant ikke klassen sin, hun ble nr to i den.

Edit: Så at Fanta til Vanja ble BIS. Forundrer meg ikke! Vanja er utrolig flink å handle, og har flotte hunder! :o

Det forundrer ikke meg heller gitt! Som du sier er hun en utrolig god handler, med veldig lekre hunder :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer ikke meg heller gitt! Som du sier er hun en utrolig god handler, med veldig lekre hunder :devil:

Det er liksom henne vi har å konkurrere imot da (det vil si, sånn i tillegg til alle de andre selvsagt).. :rolleyes: <_< *misunnelig* Hun er jo på absolutt alle utstillinger her (og reiser jo også ofte andre steder), men nå har jo endelig alle tispene hennes (dvs de to voksne) blitt NUCH, så da har vi jo faktisk en litt større sjanse, haha! Må bare skynde meg før lille Fanta blir gammel nok til å starte i åpen. :closedeyes: Alternativt kan jeg begynne å reise til nordnorge, for dere tror jeg ikke hun er så ofte, haha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...