Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeperm

xxx12345

Recommended Posts

Ganske ... hva skal man si ... interessante kommentarer på artikkelen.

Nei en valp trenger å komme rett i hverdagen. Permisjon for å være hjemme med valpen er ikke nødvendig. Dette blir en belastning for hunden. Vis den først vennes til å ha noen rundt seg hele tiden, også plutselig er eieren borte på jobb vil det vil være forvirrende for valpen. Det er ikke nødvenig å ta seg fri for å ta vare på valpen. Rett i hverdagslivet er best. Det er tross alt slik hverdagen er...la den komme rett inn i hverdags rutinene. Når man anskaffer seg valp bør man sette den rett inn i hverdagen hjemme. Om du ikke har tid til valpen etter jobb for sosialisering så bør man ikke skaffe seg valp...en valp som får en hjemmeværenede eier de første ukene kan ende opp med å bli totalt avhening av eier. Dette kan føre til kjedetygging av eks tepper, som kan føre til magestopp...Dette er dessverre noe jeg selv har erfart, noe som første til at han døde grunnet teppe spising.Han var totalt avhenging av meg og klarte ikke være hjemme alene. Så derfor.la hunden være alene med en gang. Så slipper man dette. Kan være forferdelig å tenke på, men slik er hverdagen uansett, å hunden får det selv mye bedre. Han blir vant til å være alene og blir ikke nevrotiskt opptatt av eier.

Høl i hauve at en ska ha permisjon for at en har valper i huset... En hund får valper, og det er jo en naturlig ting for de, samt å klare seg selv. At mennesker skal blande seg inn i dens naturlige verden, er jo høl i hauve. Må jo pinadø vær måte på kor alt ska legges til rette for de som har hunder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...