Gå til innhold
Hundesonen.no

Etter fødsel...

Floke

Recommended Posts

Skrevet

Hei hei.

Min bror har to engelske staffer, en hann og en tispe . Tispa har nett fått valper. (Hannen er forøvrig ikke far til valpene, da tispa var drektig da han kjøpte henne.)

Tispa er blitt litt aggressiv mot han etter fødsel, så når han blir for nærgående (noe som skjer hele tida da han prøver jukke på ho, slikker ho diverse steder osv) så flyger ho i han. Regner for så vidt med at det er normalt.

Det jeg lurte på er dette: Tispa har noe utflod lignede greier som kommer ut, det er litt slimaktig, noen ganger litt grønt i farge, og ene gangen såg det ut som det var blod miksa inn i "utfloden" (det var ikke rent blod). Er det normalt? Ho har det ennå, over 1 uke etter fødsel.

Hverken jeg eller min bror har noen erfaring med tisper som har født, så jeg er litt usikker.

Skrevet

Hei!

For det første - la tispen få fred for hannhunden. Steng dører, sett opp grinder mellom rommene eller hva-som-helst for at tispen skal få ro med valpene sine. Å ha en hannhund rekende oppi valpekassen hennes skaper bare stress, og kan lett lede til endel ekle konsekvenser.

Utflod - ganske normalt etter en fødsel, men samtidig må man være oppmerksom. Utfloden må absolutt ikke lukte noe som helst. Dessuten bør man ta tempen på en tispe som har dette - slik at man kanskje kan snappe opp om det er en livmorbetennelse på gang (eller evt en eller annen valp som sitter igjen).

Det beste er kanskje å ta en tur til veterinæren med henne, bare for å være helt sikker på at alt er som det skal.

Lykke til!

Susanne

Skrevet
Hei!

For det første - la tispen få fred for hannhunden. Steng dører, sett opp grinder mellom rommene eller hva-som-helst for at tispen skal få ro med valpene sine. Å ha en hannhund rekende oppi valpekassen hennes skaper bare stress, og kan lett lede til endel ekle konsekvenser.

Utflod - ganske normalt etter en fødsel, men samtidig må man være oppmerksom. Utfloden må absolutt ikke lukte noe som helst. Dessuten bør man ta tempen på en tispe som har dette - slik at man kanskje kan snappe opp om det er en livmorbetennelse på gang (eller evt en eller annen valp som sitter igjen).

Det beste er kanskje å ta en tur til veterinæren med henne, bare for å være helt sikker på at alt er som det skal.

Lykke til!

Susanne

Takk for svar.

Hannen og tispa holdes avskilt mesteparten av tida, og han blir naturligvis holdt unna valpekassen (den er på soverom). De treffes bare når ho får komme ut fra soverom, skal ut å tisse eller hilse på meg.

Det var det jeg også tenkte, men var litt usikker i og med at jeg aldri har vært borti en tispe med valper. Skal be han ta ho med til dyrlege for en sjekk jeg.

Skrevet
Er ille når andre uteforstående må råde deg til å ta med hunden til dyrlegen <_<

Du er litt av ei solstråle du, Jane :blink:

Les første innlegget en gang til, og legg merke til den setningen om hvem som eier disse staffene?

Skrevet

Det skrev hun sikkert fordi ts skrev dette "Skal be han ta ho med til dyrlege for en sjekk jeg. "

Det er jo han som altså må råde sin bror til å ta med hunden til vet.

Skal ikke være lett her på nett!:blink:

Skrevet
Det skrev hun sikkert fordi ts skrev dette "Skal be han ta ho med til dyrlege for en sjekk jeg. "

Det er jo han som altså må råde sin bror til å ta med hunden til vet.

Skal ikke være lett her på nett!:blink:

Det står også i start-innlegget at hverken han eller broren har erfaring med tisper som har valper, ikke sant? Og utflod er faktisk ikke uvanlig på tisper som har født, så hva med å droppe å være nedlatende?

Jeg hadde forøvrig blitt grinete om jeg hadde blitt holdt ansvarlig for hundeholdet til familie/venner - voksne folk må faktisk ta ansvar for sånt sjøl, og det eneste man kan gjøre når det ikke er ens egne hunder det gjelder, er å prøve å gi råd og hjelpe til. Da er det vel ikke overdrevent hyggelig at folk kommer med sånne kommentarer? Sånn med tanke på hvor ****** viktig det er at man er hyggelig her inne støtt, liksom?

Skrevet

Har bedt han ta tispen med til dyrlege, men vet ikke om det har blitt gjort ennå.

Hvor lenge er det egentlig normalt at en tispe har utflod forresten, om noen vet det?

Takk for svar forresten ^^

Skrevet

Hundesonen bør være et sted hvor en får svar på alle utenkelige og tenkelige spørsmål, og den gode, gammle regla om at det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar - ser ut til å holde seg meget godt :blink: Kan være greit å huske på at alle har vi vert ung og uerfaren engang.... :blink:

Skrevet

Ja ikke sant. Det blir jo sånn at man kvier seg for å spørre etterhvert, og det vil jo muligens forverre en situasjon istedenfor at man bruker muligheten man har til å hjelpe.

Skrevet
Du er litt av ei solstråle du, Jane :ahappy:

Les første innlegget en gang til, og legg merke til den setningen om hvem som eier disse staffene?

Fullstendig klar over at trådstarter ikke er eier, min kommentar var myntet på broren hans, og jeg syns fremdeles det er ille at andre uteforstående må fortelle deg at nå bør du dra til dyrlegen.

Som regel er jeg solstråle, men noen ganger blir man bare oppgitt :icon_confused:

Greit at det sitter mange mennesker her med mye nyttig info om hundehold, men vi har dyrleger overalt i dette landet av den enkle grunn for at de er der for å hjelpe, en telefon til dyrlegen er enkel å ta¨dersom man lurer på noe og når det er valper med i bilde så bør man ta det alvorlig syns jeg da.

Skrevet
Det står også i start-innlegget at hverken han eller broren har erfaring med tisper som har valper, ikke sant? Og utflod er faktisk ikke uvanlig på tisper som har født, så hva med å droppe å være nedlatende?

:icon_confused: jeg var ikke nedlatende...Jeg bare skrev at du nok misforsto Jane liksom... :ahappy:

Skrevet

Takk for den linken :icon_confused: Har lest og videresendt den til bror min.

Ja, er enig med det at dyrlege er der for å hjelpe men her hvor jeg bor er det ikke alltid like lett å få tak i dem. Kommer ofte til tlf svarer når man ringer, og klinikken er bare åpen ca 2 timer for dagen (og det er ikke hver dag heller tror jeg).

Skrevet

Boken "Obsterikk hos hund og katt" av Astrid Indrebø - kjøpt hos Canis, gir god informasjon fra hunden er parret til valpene gis videre til sine nye eiere. Denne inneholder også en del informasjon om ulike former for komplikasjoner som kan skje underveis, medisinering osv.

Et annet alternativ er også boken "The Boerboel - Sotth Africas own", som selv om den bruker Boerboelen som eksempel hele tiden, inneholder all informasjon en trenger fra utvelgelse av valp, til oppdragelse, avl, oppbyggning av kennel osv :icon_confused:

En annen ting, er at en del Veterinærer ikke har noe annet en teoretisk erfaring på ulike emner, og har langt mindre erfaring en oppdrettere og hunde - personer med noen år på baken.

Skrevet

Hundebøker kan kjøpes hos valige bokhandlere også. Kjøpte en på Ark for fire måneder siden. Har ikke angret, pluss at jeg slipper porto og venting :whistle:

Skrevet

Forskjellen på å kjøpe en hundebok hos bokhandleren og hos canis, nkk osv er vell kanskje at muligheten for at en får tak i en bok som faktisk lærer deg noe, som erfarne hundeeiere, oppdrettere og veterinærer også synes er en god bok - stiger betraktelig. Så hvis en ikke helt vet hva en skal kjøpe, er canis og nkk sitt utvalg et meget bra sted å starte:closedeyes:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...