Gå til innhold
Hundesonen.no

Etter fødsel...


Floke

Recommended Posts

Hei hei.

Min bror har to engelske staffer, en hann og en tispe . Tispa har nett fått valper. (Hannen er forøvrig ikke far til valpene, da tispa var drektig da han kjøpte henne.)

Tispa er blitt litt aggressiv mot han etter fødsel, så når han blir for nærgående (noe som skjer hele tida da han prøver jukke på ho, slikker ho diverse steder osv) så flyger ho i han. Regner for så vidt med at det er normalt.

Det jeg lurte på er dette: Tispa har noe utflod lignede greier som kommer ut, det er litt slimaktig, noen ganger litt grønt i farge, og ene gangen såg det ut som det var blod miksa inn i "utfloden" (det var ikke rent blod). Er det normalt? Ho har det ennå, over 1 uke etter fødsel.

Hverken jeg eller min bror har noen erfaring med tisper som har født, så jeg er litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For det første - la tispen få fred for hannhunden. Steng dører, sett opp grinder mellom rommene eller hva-som-helst for at tispen skal få ro med valpene sine. Å ha en hannhund rekende oppi valpekassen hennes skaper bare stress, og kan lett lede til endel ekle konsekvenser.

Utflod - ganske normalt etter en fødsel, men samtidig må man være oppmerksom. Utfloden må absolutt ikke lukte noe som helst. Dessuten bør man ta tempen på en tispe som har dette - slik at man kanskje kan snappe opp om det er en livmorbetennelse på gang (eller evt en eller annen valp som sitter igjen).

Det beste er kanskje å ta en tur til veterinæren med henne, bare for å være helt sikker på at alt er som det skal.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For det første - la tispen få fred for hannhunden. Steng dører, sett opp grinder mellom rommene eller hva-som-helst for at tispen skal få ro med valpene sine. Å ha en hannhund rekende oppi valpekassen hennes skaper bare stress, og kan lett lede til endel ekle konsekvenser.

Utflod - ganske normalt etter en fødsel, men samtidig må man være oppmerksom. Utfloden må absolutt ikke lukte noe som helst. Dessuten bør man ta tempen på en tispe som har dette - slik at man kanskje kan snappe opp om det er en livmorbetennelse på gang (eller evt en eller annen valp som sitter igjen).

Det beste er kanskje å ta en tur til veterinæren med henne, bare for å være helt sikker på at alt er som det skal.

Lykke til!

Susanne

Takk for svar.

Hannen og tispa holdes avskilt mesteparten av tida, og han blir naturligvis holdt unna valpekassen (den er på soverom). De treffes bare når ho får komme ut fra soverom, skal ut å tisse eller hilse på meg.

Det var det jeg også tenkte, men var litt usikker i og med at jeg aldri har vært borti en tispe med valper. Skal be han ta ho med til dyrlege for en sjekk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ille når andre uteforstående må råde deg til å ta med hunden til dyrlegen <_<

Du er litt av ei solstråle du, Jane :blink:

Les første innlegget en gang til, og legg merke til den setningen om hvem som eier disse staffene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrev hun sikkert fordi ts skrev dette "Skal be han ta ho med til dyrlege for en sjekk jeg. "

Det er jo han som altså må råde sin bror til å ta med hunden til vet.

Skal ikke være lett her på nett!:blink:

Det står også i start-innlegget at hverken han eller broren har erfaring med tisper som har valper, ikke sant? Og utflod er faktisk ikke uvanlig på tisper som har født, så hva med å droppe å være nedlatende?

Jeg hadde forøvrig blitt grinete om jeg hadde blitt holdt ansvarlig for hundeholdet til familie/venner - voksne folk må faktisk ta ansvar for sånt sjøl, og det eneste man kan gjøre når det ikke er ens egne hunder det gjelder, er å prøve å gi råd og hjelpe til. Da er det vel ikke overdrevent hyggelig at folk kommer med sånne kommentarer? Sånn med tanke på hvor ****** viktig det er at man er hyggelig her inne støtt, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundesonen bør være et sted hvor en får svar på alle utenkelige og tenkelige spørsmål, og den gode, gammle regla om at det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar - ser ut til å holde seg meget godt :blink: Kan være greit å huske på at alle har vi vert ung og uerfaren engang.... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er litt av ei solstråle du, Jane :ahappy:

Les første innlegget en gang til, og legg merke til den setningen om hvem som eier disse staffene?

Fullstendig klar over at trådstarter ikke er eier, min kommentar var myntet på broren hans, og jeg syns fremdeles det er ille at andre uteforstående må fortelle deg at nå bør du dra til dyrlegen.

Som regel er jeg solstråle, men noen ganger blir man bare oppgitt :icon_confused:

Greit at det sitter mange mennesker her med mye nyttig info om hundehold, men vi har dyrleger overalt i dette landet av den enkle grunn for at de er der for å hjelpe, en telefon til dyrlegen er enkel å ta¨dersom man lurer på noe og når det er valper med i bilde så bør man ta det alvorlig syns jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også i start-innlegget at hverken han eller broren har erfaring med tisper som har valper, ikke sant? Og utflod er faktisk ikke uvanlig på tisper som har født, så hva med å droppe å være nedlatende?

:icon_confused: jeg var ikke nedlatende...Jeg bare skrev at du nok misforsto Jane liksom... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den linken :icon_confused: Har lest og videresendt den til bror min.

Ja, er enig med det at dyrlege er der for å hjelpe men her hvor jeg bor er det ikke alltid like lett å få tak i dem. Kommer ofte til tlf svarer når man ringer, og klinikken er bare åpen ca 2 timer for dagen (og det er ikke hver dag heller tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken "Obsterikk hos hund og katt" av Astrid Indrebø - kjøpt hos Canis, gir god informasjon fra hunden er parret til valpene gis videre til sine nye eiere. Denne inneholder også en del informasjon om ulike former for komplikasjoner som kan skje underveis, medisinering osv.

Et annet alternativ er også boken "The Boerboel - Sotth Africas own", som selv om den bruker Boerboelen som eksempel hele tiden, inneholder all informasjon en trenger fra utvelgelse av valp, til oppdragelse, avl, oppbyggning av kennel osv :icon_confused:

En annen ting, er at en del Veterinærer ikke har noe annet en teoretisk erfaring på ulike emner, og har langt mindre erfaring en oppdrettere og hunde - personer med noen år på baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på å kjøpe en hundebok hos bokhandleren og hos canis, nkk osv er vell kanskje at muligheten for at en får tak i en bok som faktisk lærer deg noe, som erfarne hundeeiere, oppdrettere og veterinærer også synes er en god bok - stiger betraktelig. Så hvis en ikke helt vet hva en skal kjøpe, er canis og nkk sitt utvalg et meget bra sted å starte:closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...