Gå til innhold
Hundesonen.no

Bry seg med andres hundehold


thomas84

Recommended Posts

Jeg har sett mye rart, særlig med min egen bror og hans hunder. Han har to border collier som ser mer eller mindre deprimerte ut, en av hvert kjønn. Jeg var skeptisk til at han skulle ha border collie som første hund, i tillegg til at jeg visste at han ikke kom til å bruke dem til noe. Men han var fast bestemt på at det var den rasen han ville ha. Går hjemme hver dag uten arbeid, og har da nok av tid, men har også en ufattelig (mangel på?) døgnrytme.

Så det går veldig i rykk og napp. Plutselig er han oppe midt på natta og går det jeg mener er ekstremt lange turer med hundene. Tispa har fått såre poter og greier. Vet ikke hvor smertefullt eller alvorlig det er, men uansett noe jeg synes bør unngås. Maten de får er også rimelig variabel. Når han ikke har penger kan det gå noen dager hvor hundene spiser brødmat og det han måtte ha i huset. Tispa, som jeg har mest kjennskap til (hannen er omplasseringshund som han har fått senere), er ikke videre pen i pelsen, men vet ikke om det har noe med ernæring å gjøre.

Tispa har rukket å bli 6 år mener jeg, og med alderen og den lille størrelsen (minste voksne border collie jeg har sett) tatt i betraktning synes jeg det er dumt å tenke på valper. Han ville veldig lenge ha valper på henne, men er ikke helt oppdatert på hva han har tenkt nå i det siste.

Tør ikke å tenke på hvordan det ville gått med de valpene, siden han ikke vet hva han driver med og har lite penger. Prøvd å sette opp et "regnestykke" med alle innkjøp, veterinærbesøk osv, men for døve ører. "Han tjener det jo inn igjen" (skal han ta opp lån da?). Angående valper holdt det på å klikke for han da tispa som valp ikke ville finne seg i å ha på båndet første gangen.

Han synes ikke det er så farlig om hundene (hannen er vel noen år yngre) er sammen når hun har løpetid. Det får gå som det går sier han, men som sagt, han har jo ønsket valper. Tispa skal visstnok være noe aggressiv mot andre hunder (aldri sett), men det synes han bare er kult, når "bikkja juler andre" og går inn med tennene først. Av det jeg har sett er hun bare snill og god, men så har jeg knapt sett henne med andre hunder.

Hvordan burde man egentlig forholde seg til det her? Vi i familien har pratet mest oss i mellom (egentlig bare jeg som bryr meg nok/nevneverdig), men valpe-temaet ble tatt opp i plenum fjor høst/vinter, og da var han helt umulig å prate med. Kom fram at flere mente det samme som meg, som jeg forsåvidt visste allerede, men de er ikke like opptatt av hvordan dyra har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er synd at det finnes sånne hunde eiere.

Ser at du har prøvd å prate med han til ingen nytte.

Jeg hadde prøvd å prate med han på en rolig måte og ville han ikke hørt på hva jeg sa, hadde jeg skremt han med at jeg ringer til dyreværnet og at de kan komme å hente hundene.

Det at han syns det er tøft at tispa hans flyr på andre hunder viser bare at han er lite voksen i hode, du kan jo fortelle han at vis han møter på den rette hundeeieren kan han bli anmeldt pga tispa angriper andre hunder, det kan føre til avlivning av tispa.

Så hvis det er det han ønsker kan han bare forsette i samme dur.

Lykke til med samtalen og jeg håper du får litt vett i broren din.

Du kan jo visen dette forumet og la han lese litt her om hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer mest sannsynlig til å uansett føle seg "angrepet", uansett hvem som prøver å snakke ham fra valpekullet. Det virker som han har noen forestillinger i sitt eget hode om hva som er greit i et hundehold. For å være litt brutal virker han ikke akkurat som typen som kjøper seg hundebøker eller tenker nøye gjennom hva en parring faktisk burde inneholde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be ham gå på sonen her for å få råd om valpekull osv...å se om han er lyssten etter å ha "snakket litt med " sonen.Hihihi

Fortell ham at her finnes mye folk som kan hund,og at de kan dele tanker og meninger med ham...Og "hjelpe med tankene rundt kullet han vil ha"(siden han ikke vet så mye som du sier)

Så sørger alle for å være utspekulerte og sånt,og vips så vil han nok ikke ha valper lengre.

Eneste er at da skulle denne tråden vært borte,hehe!

Syke meg for noen ideer jeg har..

Seriøst så er det ikke lett å vite hva man skal si til folk man er glad i og ikke vil bli uvenn med som er slik.

Det beste er og få ham til å våkne med å se hvordan hundeverden fungrere.Her inne er jo en grei start faktisk.Mestedelen av folk her er imot slike kull,og så fort han oppfatter det så kanskje han ser at det å #tjene" ikke er rette ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenger nede på dyresonesiden finnes et emne som kalles "generelt" - tema "dyrevern" - tråd "hvor går grensen"- kikk på den, men uten å miste motet. Her er det naboer det gjelder. Enda mer innfløkt blir det i en familie - og kanskje særlig mellom brødre? Man risikerer å ikke nå fram bare av den grunn at "slekta" i hvert fall ikke skal bry seg, eller at man selv kvir seg for å varsle dyrevernet - fordi det gjelder nettopp slekta.

Om du ikke får til å forandre broren din, kan du kanskje likevel forandre livsvilkårene for hundene hans. Du skriver at årsaken til forholdene er at "han ikke vet hva han driver med og har lite penger".

Helt praktisk: Du /familien/spleis kunne gi ham noe slags hundekurs i presang ved en anledning, og dere kunne sørge for at det var hundefor i huset til enhver tid - ha med hundefor til hundene når dere besøker f.eks.

Selvfølgelig kan han oppleve seg styrt og kontrollert av slikt også, - men det er rart med det som allerede er bestilt / kjøpt, betalt og gitt, og forsøket verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer mest sannsynlig til å uansett føle seg "angrepet", uansett hvem som prøver å snakke ham fra valpekullet. Det virker som han har noen forestillinger i sitt eget hode om hva som er greit i et hundehold. For å være litt brutal virker han ikke akkurat som typen som kjøper seg hundebøker eller tenker nøye gjennom hva en parring faktisk burde inneholde :blink:

Han har nok ikke kjøpt en eneste bok eller undersøkt noe overhodet. Utenom hvem (navn, adresse osv) som selger valper. Tror heller ikke han er villig til å gå inn og lese her, som ville være et nederlag for han.

Hadde nok blitt grinete om jeg eller andre kjøpte inn mat til hundene, som om han ikke kunne passe på det selv. Han sier bare at det ikke er så farlig om de spiser menneskemat noen dager.

Jeg kunne nok ikke fått meg til å anmelde dette med mindre han direkte mishandlet (definisjonsspørsmål) hundene. Heller ikke truet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan ønsker DU å forholde deg til dette, da?

Virker som om du kjenner broren din nok til å vite hvordan han vil reagere mot å få hjelp fra andre, og har gitt opp å forsøke noe mer. På den ene siden ser du at dyrene ikke har det særlig bra og du vet hvordan broren din er mot dem (hvem vet hva som foregår mellom fire vegger), men på den annen siden forkaster du alle forslagene og rådene du får her. Hva er så alternativet?

Jeg ville bedt han skjerpe seg og true med anmeldelse pga. dyremishandling. Som du sier, så vet han ingenting om hunder og trakter ikke akkurat etter å forstå seg bedre på dem heller. Hvordan skal han ta vare på hundene han har, da?

Hundene har bare broren din å forholde seg til. Dårlige hunde-eiere vil fostre opp ustabile hunder. Ustabile hunder er TIKKENDE BOMBER og kan skade noen! Både mennesker og dyr. Er det verdt å vente på at et barn bli skadet, eller verste fall vansiret for livet eller DØR fordi eieren "synes det er kult at bikkja vil jule opp andre hunder". En ustabil hund ser ikke særlig forskjell på andre hunder og mennesker, da. Særlig barn vil være et lett mål.

Stopp dette før noe forferdelig skjer. Ikke bare vent på at det skal skje før du griper inn, da er det for sent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi han et helgekurs i hverdagslydighet/blodspor/spor o.l. kunne jo kanskje vært en idè? Prøv å vinkle det slik at han jo har arbeidshunder, og dere vet han ikke alltid har like mye penger til overs, så dere tenkte at dere kunne gi han denne gaven så han kunne ha det morro sammen med hundene. Ikke at han trenger hjelp, at dette er for dårlig og så videre, men mer som en morsom helg for både han og hundene. Blodspor er jo noe som mange menn synes virker kult, fordi det kan videreutvikles til søksarbeid og ettersøkshund for skadet vilt. Macho, med andre ord ;)

Lykke til iallefall, det må være en vanskelig situasjon for deg som bror å sitte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. vet ikke hvor mye muligheter du har.

Men ville gått for det som Aya sier.. Ta han med deg. Tilby å gå tur i lag og vis han hva som er rett. Ikke se så mye på feilene han gjør i starten. Prøv heller å se litt positivt på det positive, slik at han forsetter å gå for det positive. Hvem vet. kanskje han endrer tankegang litt etter litt.

Du kan jo også prøve å se om du kan passe hundene hans av og til.. Eller se om andre vil passe hundene? Slik at de får litt "avlastning" fra hverandre.

Ellers .. Prøv å få han til å ta kurs. Du lærer mye på kurs. Når man har teori for eksempel, så snakker jo ikke kurslederen direkte til deg, men til alle. Slik at han slipper å føle seg trykket ned av andre, og heller ser forskjellen på rett og galt.

Det er et vanskelig tema. Og når tankegangen ofte er ganske forvridd, så kan det være vanskelig å nå gjennom. Derfor synes jeg at du må prøve å finne det positive i det han gjør, slik at du heller prøver å løfte han opp til å gjøre det positive. Om du forstår. Men det skal ikke være lett :lol: .

Forteller du at han "feiler", "hvor dum han er" og Han kan ingenting, så vil han tro på det..... Og han merker når du bare går etter det negative.

PS: Jeg er ganske dårlig til å formulere meg...

EDIT: Få han til å tro han er en god eier, så vil han forandre seg til det bedre. Belønn når han gjør det bra. Tilby hjelp! Tenk så fint det kunne bli for han å klare å fikse seg selv, mens han fikser hundene. Selv om det ikke er en god situvasjon å sette hundene i. Jeg kan garantere at han i alle fall ikke blir mer lærevillig av deres holdning nå. Han kan egentlig bli en like flink eier som alle her inne, sant? Men han trenger kunnskaper.. Og tydeligvis har han ikke det. Forteller dere han at han kan, så kan han. Enkelt og greit. (Han merker om dere tviler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange folk er i utgangspunktet redd for å blande seg inn i andres dyrehold. Så jeg kan forstå hvor vanskelig det er når det gjelder familie...

Dyrebeskyttelsen kan hjelpe deg i slike situasjoner. De kan gi råd og vink. Og du kan ringe og være helt anonym. Anbefaler at du tar kontakt med de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja dette var jo virkelig ille, også ekstremt lange turer da.. Ja de må nok virkelig lide disse dyrene..

Prøver du å være morsom? Helt åpenbart er det i hvert fall at du ikke har lest igjennom hele innlegget, men det ble vel for mye lesning for deg.

Jeg trodde provokatører og troll holdt seg til større foraer der de kunne "underholde" flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Prøver du å være morsom? Helt åpenbart er det i hvert fall at du ikke har lest igjennom hele innlegget, men det ble vel for mye lesning for deg.

Jeg trodde provokatører og troll holdt seg til større foraer der de kunne "underholde" flere.

Selvfølgelig har jeg lest hele.

Jeg har lest at de av og til fores på brødskiver og at du snakker om hvor ille eventuelle valper som ikke er noe faktum enda ville fått det osv osv..

Jeg syns dette virkelig er og overdramatisere utifra hva jeg kan lese i innlegget ditt.

Hvor mange trur du ikke har hund uten og lese hundebøker og være aktive i hundemiljø her i landet blant våre 400.000 hunder?

Skal vedde på en eller flere hunder i nabolaget her har det verre enn de to der, de får nå hvertfall gått seg noen gode turer. Her står de ute og bjeffer dagen lang og får lov og komme inn til natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg lest hele.

Jeg har lest at de av og til fores på brødskiver og at du snakker om hvor ille eventuelle valper som ikke er noe faktum enda ville fått det osv osv..

Jeg syns dette virkelig er og overdramatisere utifra hva jeg kan lese i innlegget ditt.

Hvor mange trur du ikke har hund uten og lese hundebøker og være aktive i hundemiljø her i landet blant våre 400.000 hunder?

Skal vedde på en eller flere hunder i nabolaget her har det verre enn de to der, de får nå hvertfall gått seg noen gode turer. Her står de ute og bjeffer dagen lang og får lov og komme inn til natta.

Naturligvis er det mange hunder som har det verre, men jeg synes disse har det ille nok. Synes du skal se over de andre svarene i tråden.

Skjønner du ikke alvoret i at han vil ha valper? Det er liksom ikke så farlig før valpene faktisk er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Naturligvis er det mange hunder som har det verre, men jeg synes disse har det ille nok. Synes du skal se over de andre svarene i tråden.

Skjønner du ikke alvoret i at han vil ha valper? Det er liksom ikke så farlig før valpene faktisk er der?

Forsåvidt skjønner jeg det men den holdningen med at det får gå som det går er ikke han alene om.

Det er vel en holdning som går igjen, bare og se på alle blandingshundene og uregistrerte hunder her i landet så ser du alle som går i den kategorien.

Du skriver jo heller ikke at han vil men at han sier det får gå som det går.

For meg er klinkende likegyldig hva andre syns og mener i denne saken. Derfor forholder jeg meg til trådstarter beskrivelse av saken. Det jeg mener at man skal ikke bry seg for mye med andres dyrehold med mindre det er strengt påkrevd noe jeg er usikker på om er tilfelle i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt skjønner jeg det men den holdningen med at det får gå som det går er ikke han alene om.

Det er vel en holdning som går igjen, bare og se på alle blandingshundene og uregistrerte hunder her i landet så ser du alle som går i den kategorien.

Du skriver jo heller ikke at han vil men at han sier det får gå som det går.

For meg er klinkende likegyldig hva andre syns og mener i denne saken. Derfor forholder jeg meg til trådstarter beskrivelse av saken. Det jeg mener at man skal ikke bry seg for mye med andres dyrehold med mindre det er strengt påkrevd noe jeg er usikker på om er tilfelle i denne saken.

Fantastisk holdning du har. Så lenge man ikke slår hunden med en kjepp, er det ikke noe å bry seg med. Jeg skriver faktisk at han har hatt et ønske om valper.

At det er mange som driver på i samme stil er ikke noe som kan forsvare hundeholdet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at du bør ta en anonym telefon til dyrebeskyttelsen eller noe slikt. Jeg syns ikke det høres ut som et hundehold som er tilfredstillende.

Kan sikkert ringe å presentere seg også.. så lenge hunden har min 5 meter lenke - tilgang til mat og vann, og tak over hodet er det dessverre ikke mye dyrebeskyttelsen kan/vil gjøre.

Og anmelde noen for at de noen ganger går alt for lange turer.. vel da må dere anmelde meg også.. for det hender rett som det er at mine turer blir lengre enn planlagt fordi jeg går meg bort i skogen hihi, men jeg tror da ikke at hundene mine lider for det.. selv om de kanskje føler at det snart er på tide å finne bilen...

Ikke går det ann å anmelde noen for at de kanskje får valper.. siden TS skriver at han ikke bryr seg med at de går sammen selv med løpetid så tyder det jo på at det mest sannsynlig ikke blir valper der.. for da hadde han vel kanskje allerede hatt det?

og at de innimellom må spise brødskiver.. vel da får de ihvertfall noe å spise..

Så selv om det ikke er optimalt hunde hold, men igjen hva er optimalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Får de mat eller får de ikke mat?

Den ene tispen har problemer med potene, hvorfor har ikke den andre det da?

Og dette med døgnrytme, bikkjene gir da vel en lang **** i når de står opp og legger seg? Jeg håper inderlig dyrevernet har langt mer alvorlige saker og ta seg av enn og passe på vekkerklokka til bror TS. Og det vet jeg de har.

Dette er så tøvete at jeg det eneste jeg kan anbefale deg og broren er familierådgivning. Hold Dyrebeskyttelsen og dyrevernet langt unna for de har langt viktigere ting og holde på med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok en gang gjenta meg selv, jeg er sjokkert over hvor mye som skal til før man får lov til å bry seg. Jeg har heller aldri nevnt dyrebeskyttelsen/dyrevernet.

Hvor er det jeg har skrevet at de ikke får mat? Nå må du snart begynne å lese ordentlig igjennom det jeg skriver.

Min eks-samboer har faktisk reagert enda sterkere enn meg på dette hundeholdet, og hun ville til slutt ikke vite mer fordi hun syntes det ble for ille.

Hun mente at jeg brydde meg for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også et par ting jeg ikke har nevnt. Det ene er flått og det andre er forsikring. Ingen av hundene får noe for å forhindre flått, selv om han stadig må fjerne dem og jeg har anbefalt flåttbånd.

Han har heller ikke forsikret hundene mener jeg. Hørte at han måtte ut med flere tusen på tannbehandling i år, men tviler på at det fikk noen innvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Det er også et par ting jeg ikke har nevnt. Det ene er flått og det andre er forsikring. Ingen av hundene får noe for å forhindre flått, selv om han stadig må fjerne dem og jeg har anbefalt flåttbånd.

Han har heller ikke forsikret hundene mener jeg. Hørte at han måtte ut med flere tusen på tannbehandling i år, men tviler på at det fikk noen innvirkning.

Hunden min har heller aldri fått flåttbehandling før i sensommer. Stakkars..

Forrige hunden min var heller aldri forsikret.. Huff for en kynisk jævel jeg er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg tror nok du kanskje har ett litt surrealistisk syn på hva som er tvilsomt hundehold.

Du må gjerne spørre meg om det er noe du lurer på og jeg oppgir med glede fullt navn og adresse på PM så du kan kontakte dyrevernet og de du måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, greit nok, han har ikke et perfekt hundehold, og å få valper burde han holde seg langt unna, men seriøst.

*At de må spise brødmat el.lignende i et par dager tar ikke livet av dem(Og de får da trossalt noe å spise, å sulte dem ville vært verre, mange forer bikkjene sine på både det ene og det andre av matrester etc, det er ikke misshandling akkurat selvom ordentlig hundefor er bedre)

*Forsikring er ikke livsnødvendig, og hundene lider ikke av at man ikke har det, med mindre man lar dem gå syk fordi man ikke har råd til behandling..

*Rar døgnrytme, turer på natta osv er ikke skadelig for hunder på noen måte. Jeg tror ikke bikkjer bryr seg særlig om hva klokka er akkurat...

*Flåttmiddel er ikke livsnødvendig heller, såfremst man plukker av evt. flått som er på bikkja, så tar ikke bikkja skade av det.

Greit nok at man ikke er enig i andres hundehold innimellom, men se nå ordentlig på det, er det virkelig SÅ fryktelig ille? Lider virkelig hundene ekstremt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...