Gå til innhold
Hundesonen.no

Rabiesvaksine


Nirm

Recommended Posts

det er rabiesvaksinen du tenker på? for der er det uhyggelig strengt. i andre land har de andre rabiesvaksiner, men holdbarhet inntil tre år (eller var det to?) men her i Norge er det ett år som gjelder. Dersom du blir stoppet på grensen, og grensevakten ser at den neste vaksinedatoen er overskredet, så blir du stoppet, og boffen må i karantene.

eks. du tok rabiesvaksine 1. juni -07, så misser du med to dager, så neste rabiesvakine tas 3.juni -08. dyrlegen din er kanskje "grei" og setter sprøyta, og skriver vaksinedato 03.06.08 i passet. dersom blir du stoppet på grensa, så kommer grensevakten til å kreve hunden i 6 mnd karantene. regler er regler. sinnsykt firkantet, men slik er det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En evt to dager over har jeg vært med på at har gått bra (alt kommer jo litt annpå hvem du treffer på på grensa, samt hvor du skal), men om det begynner å gå flere dager eller mer så sliter du litt mer. En kompis fikk satt hunden sin i karantene med tre dager over "hadde du kommet i går hadde det nok gått greit" sa tolleren på grensa.

I Sverige har de 2år mellom hver sprøyte, så mange som bor nært grensa og som ofte er i sverige får satt vaksinene på hundene der. kanskje ikke så dumt, da slipper de å få mye vaksine hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt man egentlig ikke stoler blindt på veterinæren... Nirms vaksine var jo egentlig to år gammel, og jeg ville vaksinere han opp på nytt. Men nei, jeg fikk ikke det, for det var nok med å bare ta en sprøyte og så blodprøver siden han hadde vært fullvaksinert. Men nå skal han få ferdig vaksinene sine og ha de i orden... Og så trur jeg at jeg styrer litt unna henne på viktige ting.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinen må settes senest samme dato som året før. Dersom det går et par dager over ett år fra forrige vaksine, så kan man visstnok søke mattilsynet om å få slippe ny blodprøve. Det må da i såfall gjøres før et evt utenlandssbesøk, ellers så risikerer man at hunden blir satt i karantene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar.

Har startet på nytt nå med ham. Så da er det ny vaksine om en mnd, og så blodprøver etter det. Så har man alt i orden.

De fleste vetrinærer anbefaler 2 vaksinasjoner. Jeg for min del har alltid kun tatt en, og har aldri hatt problemer med at de ikke har dannet nok antistoffer av kun en sprøyte (altså fått blodprøven godkjent).

Jeg nå litt motstander av å vaksinere mer enn nødvendig også, da...

Men det er klart- risikoen er jo høyere for at blodprøven ikke godkjennes, og at man må starte på'n igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvilken rabiesvaksine man tar.

Hvor ofte det må revaksineres har med hva leverandøren anbefaler.

Rabisin må man ta omigjen hvert år. Mens Nobivac anbefaler hvert 3 år.

Så må man jo se hva de enkelte landene krever av revaksinering.

Hadde jeg visst om dette før jeg rabiesvaksinerte, så hadde jeg valgt Nobivac. Men det er ikke alle veterinærer som fører Nobivac.... Hmmh, I wonder why... *mumle noe om penger*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de får nobivac så må de vistnok vaksineres hvert år i norge uansett.. I allefall mente de det når jeg nå vaksinerte min kar, han har fått nobivac de siste to årene.

Nirm; du trenger som oftest ikke kjøre fult med to sprøyter om det er mindre enn ett år over, som oftest holder det med en sprøyte og en blodprøve. Blodprøven er jo det kjipeste å vente på da, samt at det er det dyreste, i alle fall her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de får nobivac så må de vistnok vaksineres hvert år i norge uansett.. I allefall mente de det når jeg nå vaksinerte min kar, han har fått nobivac de siste to årene.

Da har de snytt deg... :P

På mattilsynets sider står det:

"I tillegg skal dyret være vaksinert mot rabies med en inaktivert vaksine i henhold til vaksineprodusentens anbefalinger og vaksinasjonen må være gyldig2). "

"2)Ved grunnvaksinering regnes rabiesvaksinasjonen som gyldig først 21 dager etter at vaksinasjonen er utført. Ved revaksinering regnes vaksinasjonen som gyldig fra revaksinasjonsdato dersom dyret revaksineres før gyldigheten av forrige vaksinasjon har utløpt. Revaksinering regnes som grunnvaksinering dersom det ikke foreligger dokumentasjon fra veterinær som bekrefter gyldighetstiden for forrige vaksinasjon. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...