Gå til innhold
Hundesonen.no

Få hunden til å hoppe inn i bilen


-Mia

Recommended Posts

Hunden vår nekter å hoppe inn i buret i bilen. Vi har prøvd både pølser, kyllingfilet, kule leketøy, osv, men hun har litt vondt i vilja. :rolleyes:

Hun veier nærmere 35 kg, så jeg sliter litt med å løfte henne opp på en måte som er behagelig for både henne og meg..

Er det noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun har vondt et sted? Du kan prøve å lage rampe til henne, det er uansett mye bedre for de enn å hoppe inn og ut på den måten. Slike ramper selges også rundt omkring hvis du ikke kan lage selv.

Det virker ikke som hun har vondt noe sted (selv om man aldri vet sikkert). Hun er HD og AD fri A.

Hun hopper minst like høyt når vi er på skogstur eller på agilitytrening. Så hun er særdeles spretten ellers i hverdagen..

Rampe kan være et alternativ ja, jeg skal google litt på det.

Hvor gammel er hun?

Hun er 14 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min springer ville heller ikke hoppe inn i bilen, selv om vi tilbød matvraket både det ene og det andre. Dette holdt hun på med til hun var nærmere to år tror jeg. Hun er røntget fri (A) på både albuer og hofter. Det vi gjorde var å lære henne å sette frambeina inn i bilen, og så løftet vi opp bakbeina. Skjønner det blir tyngre med i alle fall 10 kg mer, men det er lettere enn å måtte løfte hele hunden.. Det hender forresten fremdeles at hun ikke vil inn i bilen, og da må vi ty til dette. Hun hopper gjerne opp med frambeina, men pokker om bakbeina vil bli med.. :) Det skal sies at hun ikke har noe imot å kjøre bil, hun vil bare ikke inn i buret.. er min teori..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min springer ville heller ikke hoppe inn i bilen, selv om vi tilbød matvraket både det ene og det andre. Dette holdt hun på med til hun var nærmere to år tror jeg. Hun er røntget fri (A) på både albuer og hofter. Det vi gjorde var å lære henne å sette frambeina inn i bilen, og så løftet vi opp bakbeina. Skjønner det blir tyngre med i alle fall 10 kg mer, men det er lettere enn å måtte løfte hele hunden.. Det hender forresten fremdeles at hun ikke vil inn i bilen, og da må vi ty til dette. Hun hopper gjerne opp med frambeina, men pokker om bakbeina vil bli med.. :) Det skal sies at hun ikke har noe imot å kjøre bil, hun vil bare ikke inn i buret.. er min teori..

hehe...slik er det akkurat med hunden vår odin også...

så vi gjør det på samme måte..grei måte egentlig...er litt lettere ihvertfall.... odin veier jo over 40kg så det er litt lettere ja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi gjorde var å lære henne å sette frambeina inn i bilen, og så løftet vi opp bakbeina. Skjønner det blir tyngre med i alle fall 10 kg mer, men det er lettere enn å måtte løfte hele hunden.. Det hender forresten fremdeles at hun ikke vil inn i bilen, og da må vi ty til dette. Hun hopper gjerne opp med frambeina, men pokker om bakbeina vil bli med.. :) Det skal sies at hun ikke har noe imot å kjøre bil, hun vil bare ikke inn i buret.. er min teori..

Hehe, det er dette som er luretrikset mitt også. Godt å høre at jeg ikke er den eneste som har tydd til denne metoden.. Jeg har fått en del pussige blikk fra naboene her når jeg dytte-løfter rompa hennes oppi bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår nekter å hoppe inn i buret i bilen. Vi har prøvd både pølser, kyllingfilet, kule leketøy, osv, men hun har litt vondt i vilja. :rolleyes:

Hun veier nærmere 35 kg, så jeg sliter litt med å løfte henne opp på en måte som er behagelig for både henne og meg..

Er det noen som har noen gode tips?

*ler* Jeg vet ikke om tipset mitt kan anses som godt, men det funket på Sofus (selv om dette ikke var planlagt!) Sofus liker dårlig hunder som bjeffer og som er skumle :) Når han er "alene" med dem, altså ingen andre hunder som han synes er kule- så går det en grense for hvor lenge han synes det er kult å løpe i stooore sirkler rundt dem. Og plutselig en dag (tror det var fjerde eller femte dagen) så hoppet han inn i buret og var veeeldig klar for at vi skulle kjøre hjemover. Frem til da trodde jeg at det var noe galt med ben eller lignende hos ham til tross for at røntgen ikke har vist noe- men da skjønte jeg at gutten (som da var 3 år!) hadde blitt så bortskjemt med løftingen min, at hvorfor skulle han gjøre noe annet?

Men nå hører det til historien at han ikke er noe matvrak, så sånn har jeg ikke klart å motivere ham for å hoppe inn tidligere. Derfor hadde jeg også "gitt opp" å få ham til å gjøre det selv. Men altså- det å "leke" med en gjeng hunder han syntes var plagsomt ekle, DET gjorde susen :) Nå hopper han inn uavhengig situasjon.

Så oppskriften er, finn noe som hunden din ikke er overlykkelig over å være med og bare VENT til hunden hopper inn av seg selv! *ler*Da er den ultimate belønning lett å gi, nemlig å lukke døren og kjøre hjemover!

EDIT: måtte tilføye noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussie hopper gjerne inn i bilen, men ikke ut. Noen ganger hjelper det å be henne utføre komandoer feks sitte bamse, og da må hun jo ut. Er nok lettere å løfte en hund inn enn å pirke en hund ut :) Dessverre bryr hun seg ikke om mat når hun er utendørs eller når hun skjønner at vi "lurer" henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva assosierer hun bur med?

For å svare på ditt spørsmål: da Tulla var mindre brukte vi bur på henne, og hun løp inn i det med hjertens lyst. Hadde ikke sjans å få henne ut hvis hun først var gått inn. Måtte snu det på hode. I samme periode ville hun altså ikke hoppe inn i bilen, men det hadde ingenting med buret å gjøre sånn sett. I så fall må man trene inn samme lidenskap for buret i bilen som man har gjort inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da, så. :lol: Min hoppet heller ikke inn i bilen av seg selv før hun nærmet seg to år, selv om hun kunne hoppe høyere over gjerder og hindre. Det kommer vel av seg selv etter hvert, regner jeg med. Det gjorde i alle fall det på min.

Ja, jeg kan jo håpe på det :lol:

*ler* Jeg vet ikke om tipset mitt kan anses som godt, men det funket på Sofus (selv om dette ikke var planlagt!) Sofus liker dårlig hunder som bjeffer og som er skumle ;) Når han er "alene" med dem, altså ingen andre hunder som han synes er kule- så går det en grense for hvor lenge han synes det er kult å løpe i stooore sirkler rundt dem. Og plutselig en dag (tror det var fjerde eller femte dagen) så hoppet han inn i buret og var veeeldig klar for at vi skulle kjøre hjemover. Frem til da trodde jeg at det var noe galt med ben eller lignende hos ham til tross for at røntgen ikke har vist noe- men da skjønte jeg at gutten (som da var 3 år!) hadde blitt så bortskjemt med løftingen min, at hvorfor skulle han gjøre noe annet?

Men nå hører det til historien at han ikke er noe matvrak, så sånn har jeg ikke klart å motivere ham for å hoppe inn tidligere. Derfor hadde jeg også "gitt opp" å få ham til å gjøre det selv. Men altså- det å "leke" med en gjeng hunder han syntes var plagsomt ekle, DET gjorde susen :) Nå hopper han inn uavhengig situasjon.

Så oppskriften er, finn noe som hunden din ikke er overlykkelig over å være med og bare VENT til hunden hopper inn av seg selv! *ler*Da er den ultimate belønning lett å gi, nemlig å lukke døren og kjøre hjemover!

EDIT: måtte tilføye noe

Kommer ikke på noe som kunne funket her. Men hun har nok blitt litt for vant til å bli løftet ja. :P

min hund hopper heller ikke inn i buret sitt så jeg må løfte henne opp i rompa. men tar jeg bort buret hopper hun som bare det. Så jeg tror at buret kan virke litt skremmende å hoppe inn i for store hunder.

Hun vil heller ikke hoppe inn i vår andre bil, og der sitter hun ikke i bur, bare bak i bagasjerommet. (bilen er for liten til å ha bur i) Så jeg tror ikke det er buret hun er skeptisk til. Det er nok mer som Huldra sin hund - hun vil bare ikke inn i buret/bilen. :rolleyes: Når hun først har kommet inn sitter hun ivrig og titter ut.

Hva assosierer hun bur med?

Vi brukte bur på henne en måneds tid når hun var liten. Senere stod det fremme som et hinder for å hindre henne i å gå inn på soverommet (hun åpner dører lett..) - da pleide hun å legge seg i buret ved ujevne mellomrom - selv om hun langt på vei hadde vokst ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at jeg mener at det kan virke litt skremmende å hoppe inn buret i bilen er fordi inngangen på buret er litt trangere enn buret og at buret går helt ut i bagasjerommet så det er ingen gulv å tråkke på så hun må hoppe rett i buret. Setter jeg buret på bakken går hun å legger seg der med en gang.

for det er forskjellig å gå inn i buret enn å hoppe inn i buret

Håper dere skjønner hva jeg mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...