Gå til innhold
Hundesonen.no

Fantasiløse hundeklubber?


Guest Dratini

Recommended Posts

Sitter nå og er oppgitt på mange hundeklubbers vegne.

Hva skal til for å få klubbene til å forstå at vi ikke ønsker samme dommer (for samme rase) flere år på rad? Slik som denne hundeklubben jeg nå skal fortelle om. I løpet av de 6 siste årene har de prestert å sette opp SAMME dommer 5 av årene! Hva er vitsen med det? (bortsett fra at dommeren er lokal og ergo "billig i drift"?). Hadde de lagt i litt mer for å hente "nye" dommere hadde de også fått flere påmeldinger.

Jeg ser ikke vitsen i å stille mine hunder til samme dommer når de allerede har fått cert for denne dommeren. Må sies at når mine hunder får championatet så stiller jeg de kun på rasespesial og på nkk's utstillinger, da jeg ikke ser vitsen i å stille på nasjonale utstillinger kun for å få ck evt bir/bim.

Dessuten har de fleste klubbene lagt seg på kennelklubbens priser for påmelding og da blir det rett og slett for dyrt å stille på utstillinger, spesielt når de ikke "gidder" å finne nye dommere fra år til år...

Dette var ett hjertesukk fra meg og jeg blir veldig glad om andre skriver litt om hva de mener om "matadorbruk" av samme dommer hvert "eneste" år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må vel gjøre sitt til at rekrutteringa stopper opp.

Har på disse 2 årene stilt Hampus ca 24 ganger og ikke møtt samme dommer 2 gang

6 av disse utstillingene på hjemmebane, ytterligere 4 ikke langt herfra.

Så vi er heldige tydeligvis, har klubber som tenker litt framover,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på spanielklubbens sider at de prøver å ta tak i noe lignende, men dog ikke helt det samme. Raseklubbene deler jo ut cert, og hvis de ser at klubber bruker dommere som ikke kan rasen, velger de å kutte ut certet (ergo ingen utstilling for spaniels). I grunnen interessant, da jeg ikke visste at det fungerte sånn. Men veldig logisk. Og jeg skjønner veldig godt at det må være frustrerende å få samme dommer år etter år etter år.. <_< Her er link til det jeg leste, hvis det skulle være av interesse. Hva med å skrive en klage/oppfordring til den gjeldende arrangerende hundeklubben og ta opp temaet? Eller kan raseklubben deres kanskje gjøre det, så står dere muligens sterkere enn om det kommer fra en "privatperson"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på spanielklubbens sider at de prøver å ta tak i noe lignende, men dog ikke helt det samme. Raseklubbene deler jo ut cert, og hvis de ser at klubber bruker dommere som ikke kan rasen, velger de å kutte ut certet (ergo ingen utstilling for spaniels). I grunnen interessant, da jeg ikke visste at det fungerte sånn. Men veldig logisk.

Interessant, og som du sier ganske logisk.

Men gir det veldig får utstillingsmuligheter for spaniel da?

Om man skulle gjort det sånn med gårdisene, hadde det blitt en hel del færre utstillinger.

Samtidig hadde det nok kanskje vært korrekt.

Et eksempel.

En dobbelutstilling med 2 deltagende gårdiser.

Begge to er noe utenom rasens standard, og den ene har fått jevnt over 2 og 3 premier ( bortsett fra for en dommer med et ganske så frynsete rykte ), mens den andre ikke er stilt i voksen alder.

Ene dagen nordisk dommer som kjenner rasen, og begge får 2.premie.

Andre dagen, dommer fra det store utland som sikkert ikke har sett mange gårdiser.

Ene hunden får CERT og BIR, mend den andre oppnår 1 kval og 2 konk.

Dette er ikke uvanlig.

Har selv stilt for dommere fra det store utland, og alltid fått full pakke på gårdisen min.

Nå har jo han jevne resultater ellers og for nordiske dommere.

Men jeg setter klart mer pris på en nordisk dommer, enn en som ikke kjenner rasen.

Heldigvis er NKK nøye med å hente nordiske dommere til gårdis, samt de lokale klubbene ofte har nordiske dommere, så det er ikke så alt for ofte vi har ukyndige dommere.

På 2 sesonger har vi stilt 16 ganger for nordisk dommer og 5 ganger for ukyndig dommer fra de store utland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, og som du sier ganske logisk.

Men gir det veldig får utstillingsmuligheter for spaniel da?

Om man skulle gjort det sånn med gårdisene, hadde det blitt en hel del færre utstillinger.

Samtidig hadde det nok kanskje vært korrekt.

Et eksempel.

En dobbelutstilling med 2 deltagende gårdiser.

Begge to er noe utenom rasens standard, og den ene har fått jevnt over 2 og 3 premier ( bortsett fra for en dommer med et ganske så frynsete rykte ), mens den andre ikke er stilt i voksen alder.

Ene dagen nordisk dommer som kjenner rasen, og begge får 2.premie.

Andre dagen, dommer fra det store utland som sikkert ikke har sett mange gårdiser.

Ene hunden får CERT og BIR, mend den andre oppnår 1 kval og 2 konk.

Dette er ikke uvanlig.

Har selv stilt for dommere fra det store utland, og alltid fått full pakke på gårdisen min.

Nå har jo han jevne resultater ellers og for nordiske dommere.

Men jeg setter klart mer pris på en nordisk dommer, enn en som ikke kjenner rasen.

Heldigvis er NKK nøye med å hente nordiske dommere til gårdis, samt de lokale klubbene ofte har nordiske dommere, så det er ikke så alt for ofte vi har ukyndige dommere.

På 2 sesonger har vi stilt 16 ganger for nordisk dommer og 5 ganger for ukyndig dommer fra de store utland.

Spaniels har en del utstillinger, men færre enn en hel del andre raser. Jeg telte meg fram til 54-55 utstillinger i 2009, mens en del andre raser gjerne har ca 70 (kanskje flere også?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spaniels har en del utstillinger, men færre enn en hel del andre raser. Jeg telte meg fram til 54-55 utstillinger i 2009, mens en del andre raser gjerne har ca 70 (kanskje flere også?).

Og for å tilføye: Som det står på linken, så virker det som om spaniels har litt for mange utstillinger (i forhold til raser med ca like registreringstall), og at de prøver å få ned dette antallet, for at cert skal bli litt vanskeligere å få. Da kommer de til å prioritere klubber som skaffer "skikkelige" dommere, sånn jeg forstod det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, og som du sier ganske logisk.

Men gir det veldig får utstillingsmuligheter for spaniel da?

Om man skulle gjort det sånn med gårdisene, hadde det blitt en hel del færre utstillinger.

Samtidig hadde det nok kanskje vært korrekt.

Et eksempel.

En dobbelutstilling med 2 deltagende gårdiser.

Begge to er noe utenom rasens standard, og den ene har fått jevnt over 2 og 3 premier ( bortsett fra for en dommer med et ganske så frynsete rykte ), mens den andre ikke er stilt i voksen alder.

Ene dagen nordisk dommer som kjenner rasen, og begge får 2.premie.

Andre dagen, dommer fra det store utland som sikkert ikke har sett mange gårdiser.

Ene hunden får CERT og BIR, mend den andre oppnår 1 kval og 2 konk.

Dette er ikke uvanlig.

Har selv stilt for dommere fra det store utland, og alltid fått full pakke på gårdisen min.

Nå har jo han jevne resultater ellers og for nordiske dommere.

Men jeg setter klart mer pris på en nordisk dommer, enn en som ikke kjenner rasen.

Heldigvis er NKK nøye med å hente nordiske dommere til gårdis, samt de lokale klubbene ofte har nordiske dommere, så det er ikke så alt for ofte vi har ukyndige dommere.

På 2 sesonger har vi stilt 16 ganger for nordisk dommer og 5 ganger for ukyndig dommer fra de store utland.

Det er jo et tveegget sverd, dette.

På den ene siden ønsker vi alle å stille for en dommer som kan rasen. På den annen side er vi med på å utdanne dårlige dommere ved at vi stiller. Det gjelder uansett om det stiller en eller hundre eksemplar av rasen på en utstilling, mener jeg.

Dansk-svensk gårdshund er en rase som en ikke finner så utbredt i alle land, og når da Ulfur fra Bulgaria og Carmenzita fra Hellas kommer for å dømme ei norsk utstilling, får de en mulighet til å titte nærmere på en rase de ikke kjenner så godt. En risikerer da rar bedømmelse, men en risikerer også at dommeren lærer noe.

På samme måte kan en dommer som får dømme 50 bernere på en utstilling se et stort spekter, og kan dermed komme hjem og si at kvaliteten kan faktisk bli bedre, i Norge hadde de suverene hunder, jeg vil bli strengere med cert'ene mine her. Eller dommer kan si at her i landet har dere et stort problem med løse fronter, det er gjennomgående på flere av hundene, der jeg kommer fra har vi ikke det problemet, altså er jeg streng på dette her.

Dette er selvfølgelig et ideelt scenario, du kan også få en dommer som sier at "herregud, her er alle DSG'ene digre, hjemme er de små, her er de feil", og dømme rart. Jeg selv synes ikke alltid at det er så gøy å være prøveklut, eller stille for dommere fra festlige land - men noen ganger får man en ok opplevelse. Dommere som kommenterer at de satte pris på å få se så mange vakre bernere (når det er mange vakre bernere), nå har de lært mer om rasen.

For jada, dommeren skal i prinsippet være ferdig utlært når den entrer ringen, men det er en kjensgjerning at en lærer gjennom hele livet, og noen raser kan en dommer dårligere enn andre raser.

Og når en som du da har en rase som er lite utbredt, synes jeg at en har et slags ansvar for å vise fram dyrene sine, så utstillere, arrangører og ringpersonell kan bli bedre kjent med rasen. Og jeg synes det er da en plikt for en BIR-hund å bli igjen til gruppefinalen, for å representere og synliggjøre rasen også der.

En må garantert tåle rare vurderinger underveis - men det får vi med raser som har 40-50-60 påmeldt også, også vi har dommere du ikke fatter hva vil ha eller hva holder på med. Og noen ganger kan en lære av de også. Kanskje dømmer dommer helt på trynet, fordi den er opphengt i en detalj, og glemmer type - men så blir en i hvert fall oppmerksom på den detaljen og problemet i rasen. For eksempel en dommer som ikke er så opptatt av type, men hiver ut alle med løse øyelokk og setter opp de med stramme øyne. For i avl og i utstilling vil vi jo ha alt - vi vil ha en god type, vi vil ha rasedetaljer, men vi vil og ha generelle anatomiske detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

En må garantert tåle rare vurderinger underveis - men det får vi med raser som har 40-50-60 påmeldt også, også vi har dommere du ikke fatter hva vil ha eller hva holder på med. Og noen ganger kan en lære av de også. Kanskje dømmer dommer helt på trynet, fordi den er opphengt i en detalj, og glemmer type - men så blir en i hvert fall oppmerksom på den detaljen og problemet i rasen. For eksempel en dommer som ikke er så opptatt av type, men hiver ut alle med løse øyelokk og setter opp de med stramme øyne. For i avl og i utstilling vil vi jo ha alt - vi vil ha en god type, vi vil ha rasedetaljer, men vi vil og ha generelle anatomiske detaljer.

Jeg er enig i det du (og det de andre) har skrevet. Og ett godt eksempel på dette var en dommer som skulle ha berner sennen-front på hovawart. En annen på en int.utst. i Norge ga gult til en hund, som på neste utstilling (spesialutstilling for rasedommer) fikk ck.

Jeg har ikke noe imot den dommeren som har dømt så mange ganger på samme plass, år etter år. Men cluet er jo at vi ønsker å få hundene dømt av forskjellige dommere fra utstilling til utstilling. I omkrets 20 mil fra Trondheim er det totalt 8 utstillinger som "min" rase kan være med på. Av disse er det minst 1 som går ut pga spesialutstilling samme helg. Og da når en klubb har samme dommer "hvert" år, ja så drar vi ikke dit heller.

Som Huldra spør: Jo, det har vært henvendelser til den hundeklubben både fra eiere av rasen og fra raseklubben, men det virker som om akkurat den klubben driter i å høre :)

Så nå jeg er rimelig frustrert, for ikke å si irritert, at neste skritt er å skrive innlegg til hundesport. Jeg har nevnt det til noen i nkk og de skjønner ikke at det ikke finnes regler for hvor ofte samme dommer, kan dømme samme rase, for samme hundeklubb år etter år. Det skal nevnes at flere av de andre klubbene (som også havner innenfor 20mils-grensa fra Trondheim) benytter seg av samme dommer på rasen. Den ene klubben 2 av siste 4 år, og en annen klubb benytter denne dommeren som "kriseløsning" (som også hender litt for ofte).

Så inntil de finner andre dommere er det :) for oss og våre hunder til arrangementene de klubbene har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...