Gå til innhold
Hundesonen.no

Voksne katter som har begynt å tisse inne?!


Linda Marie

Recommended Posts

To av kattene mine på 7 og 8 år har begynt å gjøre fra seg inne. Vi har kasse som de bruker i tillegg. Mest spennende er det å gå inn i peisen for å drite der. Ellers er det under sengen til eldstedatteren.

Hva kan grunnen være til at de plutselig har begynt med dette? Det har ikke skjedd forandringer av noe slag. (flytting etc) Men jeg føler at de har begynt å krangle mer med yngste katten i huset. Kan dette være en av grunnene?

Hvordan kan jeg bli kvitt dette problemet? Vil nødig avlive kattene pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer du på å tømme kattedoen ofte? Katter er jo renslige dyr, og dette minner meg om en halvt Perser vi hadde for mange år siden! Jeg var ikke vant m. innekatt, og var nok ikke flink nok til å skifte sanden dens ofte nok, så den gikk ut på gulvet og gjorde fra seg!

Nå har jeg en H. Birma, som er innekatt, og den har alltid vært renslig, men så passer jeg på å skifte sand ofte, og tar bort det den har gjort så fort jeg oppdager det. Må føye till at jeg kjøper såkalt klumpesand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer du på å tømme kattedoen ofte? Katter er jo renslige dyr, og dette minner meg om en halvt Perser vi hadde for mange år siden! Jeg var ikke vant m. innekatt, og var nok ikke flink nok til å skifte sanden dens ofte nok, så den gikk ut på gulvet og gjorde fra seg!

Nå har jeg en H. Birma, som er innekatt, og den har alltid vært renslig, men så passer jeg på å skifte sand ofte, og tar bort det den har gjort så fort jeg oppdager det. Må føye till at jeg kjøper såkalt klumpesand..

Det var det første som slo meg også. Pusene her er flinke til å bruke kassen sin, men går det for lenge mellom hver gang jeg skifter den synes de senger, stoler, kleshauger osv er perfekte toaletter... renslige små dyra :lol:

Ellers så er det vel et tegn på at de kan være syke. Tissing inne på den måten kan i allefall være tegn på blærekatar hos hund...

Synd du ikke kunne ha de mer :lol: men skjønner samtidig veldig godt at du ikke orket å ha det sånn hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det første som slo meg også. Pusene her er flinke til å bruke kassen sin, men går det for lenge mellom hver gang jeg skifter den synes de senger, stoler, kleshauger osv er perfekte toaletter... renslige små dyra :lol:

Ellers så er det vel et tegn på at de kan være syke. Tissing inne på den måten kan i allefall være tegn på blærekatar hos hund...

Synd du ikke kunne ha de mer :lol: men skjønner samtidig veldig godt at du ikke orket å ha det sånn hjemme

Kan også være en grunn at når den ene har begynt så gjør den andre det også...merkelig om begge skulle hatt blærekatar! ;-)

Men selvsagt kan også katter få det...

Vi hadde en gammel hannkatt (kastrert) på nesten 18 år, og den beg. å tisse etter å ha gått få meter fra sandkassen, som den gjorde litt i først. Nyresvikt. Så de var det bare å reise til veterinæren med ham, for avliving.

Men det som gjorde meg gledelig overrasket var at da vi fikk Luci, en liten kattunge, så gikk hun alltid i sandkassen, uansett om det luktet kattetiss inne, for dette er nærmest håpløst å få vasket bort! Katter kjenner lukta uansett!

Men nå er jo begge to borte, så dette er vel litt sent å diskutere, selv om jeg personlig har vondt for å forstå beslutningen din/deres. Men, jeg kan eg. godt forstå det om det er/har vært et press på deg fra andre i huset. For det opplevde jeg med den gamle katten vår! Men da han fikk nyresvikt var det ingen vei utenom, visst ikke hadde jeg bare vært snill mot meg selv, og ikke katten! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skyte..faktisk.

Hva mener du med det? Syntes du skyting er en mer human måte å avlive dyr på? Eller?

For det syntes ikke jeg...

Har en råd til å ha katt så har en råd til å ta de med til veterinær for human avliving også!

Finnes nok av eksempler på katter og hunder, som bare har blitt skadeskutt, og som stikker av, for så slepe seg rundt og lider!

Men denne metoden med skyting er nok dessverre mer vanlig på landsdbygda enn i byene! Gjett om jeg kjenner til det, oppvokst på landsbygda som jeg er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det? Syntes du skyting er en mer human måte å avlive dyr på? Eller?

For det syntes ikke jeg...

Har en råd til å ha katt så har en råd til å ta de med til veterinær for human avliving også!

Finnes nok av eksempler på katter og hunder, som bare har blitt skadeskutt, og som stikker av, for så slepe seg rundt og lider!

Men denne metoden med skyting er nok dessverre mer vanlig på landsdbygda enn i byene! Gjett om jeg kjenner til det, oppvokst på landsbygda som jeg er!

Tror nok hun mente det i den forstand at hun er forundret over at noen kan skyte kattene sine, slik som trådstarter har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok hun mente det i den forstand at hun er forundret over at noen kan skyte kattene sine, slik som trådstarter har gjort.

Nå tror jeg ikke du har lest det andre innlegget til trådstarter riktig! :P

Hun virket rett og slett ikke forundret over at kattene hennes ble skutt, hun bare konstanterte det!

Se her:

Linda Marie Postet I går - 20:14

Desverre så vi ingen annen utvei enn å skyte kattene ;) Nå begynte de å gjøre fra seg flere steder, selv om vi plasserte kasser rundt om i huset. Så nå føles huset veldig tomt, selv om vi har en katt igjen...

Men det er mulig at MariaN mente det som "forundring"! :-) For det samme gjør jeg, "forundrer" meg over at noen kan skyte katter og ikke avlive de på humant vis hos veterinæren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen her inne som regerte sterkt på at hamsteren min ble kakket. Den lå helt stille og fikk rykninger.Pintes. Måtte gjøre noe.fort.

Men å SKYTE en frisk og rask katt.. sorry.. jeg syns ikke å skyte et dyr er noe særlig til avliving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen her inne som regerte sterkt på at hamsteren min ble kakket. Den lå helt stille og fikk rykninger.Pintes. Måtte gjøre noe.fort.

Men å SKYTE en frisk og rask katt.. sorry.. jeg syns ikke å skyte et dyr er noe særlig til avliving.

Har ikke problemer med å skjønne at hamsteren din måtte kakkes da du skjønte den pintes stakkar!

Men enig med deg i at skyting av dyr er bare tåpelig! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke humant å skyte et dyr? Det skjer raskt, og katten blir ikke stresset. Skal man først fange dyret, kjøre langt, derretter inn til et menneske dyret ikke stoler på for så å få et par sprøyter? Pisspreik! Kanskje det høres mer humant for noen. For andre så høres det bedre ut at pus dør kjapt mens den sitter og spiser favorittmaten sin, uten fremmede tilstede.

Det har ingenting med hva en har råd til eller ikke. Jeg synes bare det er det beste for dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke humant å skyte et dyr? Det skjer raskt, og katten blir ikke stresset. Skal man først fange dyret, kjøre langt, derretter inn til et menneske dyret ikke stoler på for så å få et par sprøyter? Pisspreik! Kanskje det høres mer humant for noen. For andre så høres det bedre ut at pus dør kjapt mens den sitter og spiser favorittmaten sin, uten fremmede tilstede.

Det har ingenting med hva en har råd til eller ikke. Jeg synes bare det er det beste for dyret.

Hadde du lest og hørt de skrekkhistoriene jeg har ved skyting av kjæledyr så tror jeg neppe du hadde ment det er særlig humant å skyte de!

Og jeg her i allfall vært tilstede hos veterinæren da dyra mine måtte avlives! Og det er ikke slik at de setter dødssprøyten med en gang, de får som regel først en beroligende sprøyte. Jeg har vært tilstede med beroligende prat og klapping, så jeg tror neppe at de har forstått hva som foregikk i det hele tatt!

Men dette er min personlig mening, og jeg kommer aldri til å være enig med deg i at skyting er en human måte å gjøre det på!

Så du må bare fortsett med det, eller, du får vel helst en annen til å gjøre det for deg, en av de som klør på avtrekkeren tenker jeg! Det er dessverre nok av dem!

Diskusjonen er over for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du lest og hørt de skrekkhistoriene jeg har ved skyting av kjæledyr så tror jeg neppe du hadde ment det er særlig humant å skyte de!

Og jeg her i allfall vært tilstede hos veterinæren da dyra mine måtte avlives! Og det er ikke slik at de setter dødssprøyten med en gang, de får som regel først en beroligende sprøyte. Jeg har vært tilstede med beroligende prat og klapping, så jeg tror neppe at de har forstått hva som foregikk i det hele tatt!

Men dette er min personlig mening, og jeg kommer aldri til å være enig med deg i at skyting er en human måte å gjøre det på!

Så du må bare fortsett med det, eller, du får vel helst en annen til å gjøre det for deg, en av de som klør på avtrekkeren tenker jeg! Det er dessverre nok av dem!

Diskusjonen er over for min del...

Jeg har en jeger som skyter mine dyr. En som har stor respekt for mine dyr, og som ALDRI ville skadeskutt de! Hvis du har hørt så mange skrekkhistorier, så er det jo synd at de ødelegger for andre som faktisk vet hva de gjør.

Og nei, denne jegeren jeg kjenner meget godt er ikke en "triggerhappy" person som elsker å drepe alt som kryper og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
jeg syntes det er hårreisendes at folk fortsatt skyter dyrene sine, istdet for å avlive dem humant hos dyrlegen.... :)

jeg er HELT enig!!!! og det hadde også gått ann å prøve litt til å se om det bedret seg,selv om jeg skjønner at det er slitsomt med tiss og bæsj overalt.... er man glad i dyrene sine vil man vel prøve ALT før man skyter\dreper\avliver?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er HELT enig!! og det hadde også gått ann å prøve litt til å se om det bedret seg,selv om jeg skjønner at det er slitsomt med tiss og bæsj overalt.... er man glad i dyrene sine vil man vel prøve ALT før man skyter\dreper\avliver?????

Hvordan kan DU vite at jeg og min familie ikke prøvde alt? Slutt å komme med slike uttalelser, når du ikke vet noe som helst om situasjonen vi har hatt her hjemme! ;) Dette har foregått i måneder FØR jeg la ut et siste varsko om hjelp her på dyresonen. Veterinærbesøk blant annet. Så ikke kom her og si at jeg ikke har prøvd alt! Dette var katter jeg elsket og hatt i mange år, og som jeg savner fryktelig! Jeg kan tåle å høre at ikke alle er enig i at jeg skyter dyrene mine, men å si at jeg ikke tar vare på dyrene mine, synes jeg blir fullstendig feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...