Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening med godbit


Førstegangseier

Recommended Posts

Min skjønne Border collie gutt på snart 1,5 år er en jobbevilllig pelsdott(selvfølgelig!), men helst når han får godbit for godt utført jobb. Han har aldri vært noen kløpper til å gå pent i bånd, men jeg trener på det nesten hver eneste dag nå. Da får han godbit når jeg har han der jeg vil, og drar han i båndet rygger jeg til han er på rett plass igjen- som regel trenger jeg ikke rygge mer enn 2-3 skritt. Når vi så går riktig vei igjen og han går pent får han ny belønning med både ros og godbit. Dette synes jeg går bra. På vanlige små "tisse og bæsje-turer" pleier jeg ikke å ta med godbiter. Da er han plutselig ikke riktig så interessert mer. :)

Hva gjør jeg feil? Belønner jeg for ofte? Hvordan få han til å gå pent uten godbit?? :happy:

Kan man forresten med hell bruke samme metode for å ikke forsøke angripe biler? En lengre periode hadde han tendenser til å angripe sykler, barnevogner og biler, men det er stort sett bilene som står igjen. Barnevogner er ikke interessante lenger, og sykler er bare noe han reagerer på dersom de kommer fort og overraskende på ham. Biler er et mareritt, og uansett hvor sliten han er både etter å ha gått sporsøk og annen hjernebry er biler et like stort mareritt. :oops: Han kryper da bortover bakken, og har åpenbart mest lyst til å hoppe på bilen og angripe. Jeg har blitt mer bevisst på egen kroppsholdning i forhold til dette, og prøver å ikke dra inn båndet slik at han oppfatter min atferd som at biler er skumle. Da tror jeg det går litt bedre (innbildning?). Skal ta med bil og sjåfør til en parkeringsplass i første omgang og prøve i litt kontrollerte former. Deretter tenkte jeg at vi kan øke på nærmere bilveg.

Tips mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg synes kanskje du skiller litt for mye på tur og på trening - turgåing er også trening - putt godbiter i lomma da også - husk å belønne når han går pent uansett hva du driver med om du trener eller "går tur"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en form for gjeting han driver med når du skriver "angriper biler"? I så fall er det jo drøssevis som har vært borti lignende før, og det er sikkert noen som vil tipse deg om en tråd med gode tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil nok ikke angripe bilene- han gjeter de. En grei (dog noe omfattende) metode for å bli kvitt dette er å lære inn alternativ adferd, f.eks sitt med kontakt, eller at han skal dytte snuten bort til hånden din og ha kontakt- eller bare kontakt. Begynn på så lang avstand at han ikke reagerer så veldig på bilene, og jobb deg nærmere etter hvert som han mestrer den avstanden du er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han har lært momentene så kan du la være å gi godbit hver gang. Start med annehver gang og plutselig hver gang igjen. La ham aldri få vite når han får go'biten ellers vil han jobbe for den og ikke for deg. Jeg gjorde det slik med min schæfer og det økte arbeidsinnsatsen hans og holdt ham "skjerpet" :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han har lært momentene så kan du la være å gi godbit hver gang. Start med annehver gang og plutselig hver gang igjen. La ham aldri få vite når han får go'biten ellers vil han jobbe for den og ikke for deg. Jeg gjorde det slik med min schæfer og det økte arbeidsinnsatsen hans og holdt ham "skjerpet" :angry:

Nå er det vel ikke akkurat det som er årsaken, men men. Det var et godt tips å kutte ned på godbitene og gi de litt sjeldnere. Det kalles variabel forsterkning, og betyr at man belønner bare noen ganger. Siden hunden aldri vet når den blir belønnet, kan det sammenlignes med å spille lotto. Spennende, og gøy å vinne. For å si det enkelt. :P Men den jobber fremdeles for godbiten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...