Gå til innhold
Hundesonen.no

Venne til katt og hund


EliseKathinka

Recommended Posts

Vi har 2 britisk korthår katter, og denne rasen er kjent for å være rolig og litt reservert. Vi tenker på en valp i hus, men problemet er jo kattene. Den ene katta er en hannkatt på 3-4 år og er helt enormt redd for hunder. Han har bare møtt på store voksne hunder og har ikke god erfaring. faktisk så ble han så redd at han klatret opp veggen :) *stakkars

Den eldste katta er en hunne på 6-7 år og er litt tøffere i maska. Hun er ikke ett spesielt stort problem da. Men er redd for at hun skal slå valpen for det gjorde hun når vi fikk teodor (hannkatta) Tinka (Ho katta) eller hun slo oss og det var utrolig hard. Tinka, etter en stund med furting så ble hun glad i Teodor :lol:

Vi er bare redde for at Teodor skal utsettes for enormt stress og vil komme til å rømme.

Skal vi bare vente, eller er dette en helt normal situasjon og at begge vil akseptere valpen?

Vi vurderer Engelsk cockerspaniel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :lol:

Vi hadde 4 katter når vi fikk Bonnie (Border Collie) som valp.

Hun har fra dag 1 jaget kattene men de har løst problemet på hver sin måte.

En av kattene vil gjerne være i nærheten av Bonnie og stikker ikke av selv om hun blir veldig voldsom med ham.

Vi må passe på en del der.

Den katten som er reddest har gitt henne ett par rapp på snuta så hun har rimelig respekt for ham.

Jeg stenger av til 2 etage med en trappegrind så kattene får være i fred der.

Man vet jo aldri hvordan kattene vil reagere. De er sære dyr som kan velge sine egne veier men det går som regel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være noe stort problem. Er bare å passe på at valpen ikke løper etter kattene eller ellers plager dem.

Ha gjerne valpen i bånd under første møte, slik at kattene kan undersøke den i sitt eget tempo.

Uansett blir det nok litt fresing, og kattene kommer sikkert til å daske til bikkja noen ganger, men det går seg nok til etterhvert, bare ikke forvent at de blir perlevenner den første dagen..

Og, jeg ville ikke latt kattene gå ut den første tiden, de kan fort blir fornærmet pga det nye dyret, eller redd også stikker de av og blir borte lenge.

Ja, og det kan være lurt å ha et rom eller annet sted som hunden ikke kommer seg til, slik at kattene har et sted å være ifred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men jeg er egentlig fremdeles skeptisk, Teodor stikker av å gjemmer seg med en gang en hund er nermere enn 20 meter.

Men det ville jo vært så gøy å hatt en hund å kunne gått tur med osv.

Kanskje jeg må begynne å være litt realistisk? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt har fått bott hos oss i 3 år i ensom majestet, för vi skaffet oss Kia. Förste mötet var da vi var ute på gresset med hunden, og katten kom luskene som om igenting hadde skjedd :lol:

Hunden snuste selfölgelig og begynte å bjeffe, men katten brydde seg ikke i det hele tatt! Vel inne i hus, så springer hunden etter katten, men katten er hakket "smartere" enda, og kommer seg i sikkerhet i badstuen (ja vi bor i Finland), hvor den har sin mat, og kan gå inn og ut vinduet som den önsker. Den har også tilgang til ene enden i huset hvor vi har hundegrind, slik at katten kan få väre i fred.

Tror at når alt kommer til alt, så er det viktigeste at katten faktisk har ett sted hvor den kan väre i fred, hvor den föler seg trygg, og at hunden faktisk forstår at katten lar vi väre i fred (lettere sagt enn gjort men) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men jeg er egentlig fremdeles skeptisk, Teodor stikker av å gjemmer seg med en gang en hund er nermere enn 20 meter.

Men det ville jo vært så gøy å hatt en hund å kunne gått tur med osv.

Kanskje jeg må begynne å være litt realistisk? :thumbs:

Det er svært, svært få katter som liker hunder før de blir vandt til de. Og de aller fleste katter vil gjemme seg o.l. når de møter ukjente hunder.(Hunder er ikke akkurat en naturlig venn for katter, så det er jo bare naturlig at katten stikker om den ser en hund)

Alle mine katter har vært utrolig skeptisk til bikkjene, men det har alltid gått seg til og jeg har ikke hørt om særlig mange tilfeller hvor katten ikke har godtatt hunden tilslutt. Så jeg ville ikke bekymret meg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...