Gå til innhold
Hundesonen.no

Straff eller distrahering? Veldig usikker.


Cheris

Recommended Posts

Hvordan skal jeg gjøre når hun gjør noe galt? Er veldig usikker, skal jeg kjefte på henne eller bare distrahere henne? Har lest og hørt litt forskjellige ting. Kan dere kanskje fortelle meg litt hvordan jeg skal gjøre?

Forex. hvis jeg vil leke litt med henne og kommer ned på hennes nivå, biter hun meg ofte i ørene munnen og nesen. Og hvis hun biter i skona mine, eller spiser på noe jeg ikke vil hun skal spise på, hvordan skal jeg reagere?

På forhånd takk:)

Mvh Elise og Cheris :lol:

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg gjøre når hun gjør noe galt? Er veldig usikker, skal jeg kjefte på henne eller bare distrahere henne? Har lest og hørt litt forskjellige ting. Kan dere kanskje fortelle meg litt hvordan jeg skal gjøre?

Forex. hvis jeg vil leke litt med henne og kommer ned på hennes nivå, biter hun meg ofte i ørene munnen og nesen. Og hvis hun biter i skona mine, eller spiser på noe jeg ikke vil hun skal spise på, hvordan skal jeg reagere?

På forhånd takk:)

Mvh Elise og Cheris :lol:

:P

Si "Nei" på en rolig, men bestemt måte, samtidig som du "skubber" vekk hunden. Når hunden til slutt forstår hvor du vil - belønn! :lol: Når hunden lekebiter deg, si "AU" el. lignende på en "klynkende" måte, det er nok til at mange valper slipper taket. Husk å belønne ønsket adferd!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg gjøre når hun gjør noe galt? Er veldig usikker, skal jeg kjefte på henne eller bare distrahere henne? Har lest og hørt litt forskjellige ting. Kan dere kanskje fortelle meg litt hvordan jeg skal gjøre?

Forex. hvis jeg vil leke litt med henne og kommer ned på hennes nivå, biter hun meg ofte i ørene munnen og nesen. Og hvis hun biter i skona mine, eller spiser på noe jeg ikke vil hun skal spise på, hvordan skal jeg reagere?

På forhånd takk:)

Mvh Elise og Cheris :lol:

:P

Biter hun i deg, reis deg opp og gå din vei - overse henne. "Den som biter, får ikke leke eller kontakt", så snart hun slutter å bite i deg, gir du henne kontakt igjen.

Med en liten valp er det uhyre viktig at du har "valpesikret", dvs at hun skal helst ikke ha tak i ting hun ikke får bite i eller ødelegge, men hvis hun feks henger og røsker i gardinene, tar du henne bare vennlig men bestemt vekk uten å si noe. Og så skal du begynne å lære henne kommandoen "slipp". Det er ulike måter å lære inn det på selvfølgelig, men dette er liten valp uten vett og den mener ikke noe vondt - bruk godbit eller en ting den liker veldig godt å holde på med. I førsten viser du/holder frem tingen/godbiten mens du sier "slipp", så snart den slipper (for å få det mye "bedre" du har) så belønner du. Gjør det noen ganger. Deretter venter du med å holde frem "det gode", sier "slipp" først og så gir du det gode. Etter du har gjort det noen ganger, så viser du ikke belønningen (men har den klar) sier "slipp" og hvis valpen slipper belønner du umiddelbart (hvis den ikke slipper er enten belønningen ikke bra nok i forhold til det den har fått sine små kjever rundt, eller du har gått litt for fort frem og må gå tilbake et trinn). Mens den er helt liten ville jeg belønnet alle "slipp", men når den blir eldre belønner du selvfølgelig ikke hver gang, kun en gang iblant (er jo ikke meningen du alltid skal ha noe "alternativt bedre", hunden skal jo lyde kommandoen uten at det alltid vanker en belønning - men den skal alltid ha håp om en belønning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...