Gå til innhold
Hundesonen.no

7-åring til legevakta pga. hundebitt

BDD Girl

Recommended Posts

7 åring til legevakta pga. hundebitt

"- Det dreier seg om en sint, liten hund. Den er nå overlevert til Viking på Stoa i Arendal. Hvis noen kjenner igjen beskrivelsen, kan de hente hunden der, opplyser operasjonsleder i Agder politidistrikt, Bjarne Bakken til fvn.no."

Håper både guttens foreldre og den barnehageansatte anmelder hundeeieren og krever hunden avlivet. At politiet selv ikke kommer med noen kommentar om at hunden bør avlives er litt snodig (?), vi har jo her å gjøre med en agressiv hund. Men, kanskje fordi den er liten så nevner ikke politiet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.... "SFO-lederen har vært i kontakt med faren til gutten, og bedt familien oppsøke lege. Gutten skal ikke ha fått fysiske skader som følge av bittet.

Hunden har bitt gutten i huden, og han må derfor få sprøyte, sier Svensvik. "

Ingen fysiske skader annet enn stivkrampesprøyten som han måtte ha, da?

Og hvorfor stivkrampesprøyte hvis det ikke var noen fysiske skader?

Høres ut som om det ikke akkurat var noe voldsomt til biting på denne ekstremt aggressive lille hunden, da - kanskje derfor politiet ikke nødvendigvis vil avlive den sånn umiddelbart?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.... "SFO-lederen har vært i kontakt med faren til gutten, og bedt familien oppsøke lege. Gutten skal ikke ha fått fysiske skader som følge av bittet.

Hunden har bitt gutten i huden, og han må derfor få sprøyte, sier Svensvik. "

Ingen fysiske skader annet enn stivkrampesprøyten som han måtte ha, da?

Og hvorfor stivkrampesprøyte hvis det ikke var noen fysiske skader?

Høres ut som om det ikke akkurat var noe voldsomt til biting på denne ekstremt aggressive lille hunden, da - kanskje derfor politiet ikke nødvendigvis vil avlive den sånn umiddelbart?

Susanne

Det var det som slo meg også... Ingen skader på ungen, men likevel må man til lege og få stivkrampesprøyte og greier... Det aner meg at det kan være noen vel hysteriske SFO-ledere ute og går ? Ikke at jeg forsvarer løstløpende, aggressive småhunder altså, men det får vel være grenser til hysteri ? Dog er det fint at man får slått opp sånt i avisene...

Jeg lurer forresten på hvor ofte et hundebitt kan føre til stivkrampe ? Jeg har hatt ørtenogfjørti rifter og småbitt på hender etter år med hunder, og sist jeg tok stivkrampesprøyte var da jeg var 15 og drev med hest... Jeg har enda ikke fått stivkrampe liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man hører jo at man "burde" ta en stivkrampesprøyte med regelmessig intervall (10 år) hvis man driver med hunder også.. (Min siste var etter et hundebitt som måtte behandles hos lege - jeg tror det var i '78 eller '79...).

Jeg mistenker at det ikke var noen skade på guttungen jeg - derfor ba SFO-ansatte foreldrene å gå til legen istedenfor å ta med barnet akutt (som de sikkert hadde gjort hvis han var skadet).

Og da skjønner jeg politiets formaning om å få noen til å komme å hente denne lille hunden snarest mulig.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve bittet fra en hund vil sjelden føre til stivkrampe da det er bakterier som finnes i jord og enkelte dyrs avføring som forårsaker den.

Klippet fra Pasienthåndboka:

Bakteriene kommer ikke inn i kroppen vår gjennom hel hud. Det må være en skade eller sykdom som medfører at bakterien trenger inn i kroppen. De vanligste måtene bakterien trenger inn i kroppen på, er:

* Sår som er forurenset med jord eller dyreekskrementer, er den aller vanligste smittemåten

* Store, forurensede sår gir høyest risiko

* Rusmisbrukere som sette sprøyter direkte i blodårene

* Brannsår eller sår etter operasjoner

* Smitte kan også skje i underlivet hos kvinner som nylig har født

* Nyfødte kan smittes ved forurensning eller betennelse i navlen

Hundebitt kan fort føre til infeksjon, selv om det kun er liten rift i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere. Etter 45 år m hund, fra før jeg kunne gå :rolleyes: har det blitt utallige hull rifter skrubbsår o.l.og ennå ingen stivkrampe her i gården. Tror det er mye hysteri ute å går blant ikke dyre vante mennesker.Synd men sant, en hund uansett størrelse kan da ikke forlanges avlivet uten dokumenterte skader ,hull på huden eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke ta for god fisk Christine :) Stivkrampebakterien finnes fritt i naturen og jord, møkk (særlig hestemøkk) kan forårsake infeksjoner dersom det kommer i kontakt med sår. Trør du på en rusta spiker gjennom støvelen din er det nok lurt å ta en tetanusvaksine dersom det er mer enn 10 år siden sist gang du fikk vaksinen.

Hunder er borti mye rart med kjeften sin, og dersom du blir bitt dypt nok kan du få infeksjon i såret. Og om det er din eller naboens hund som biter spiller keine kasserolle - dritten er den samme for det.

Men det skal også sies at å få stivkrampe hører med til sjeldenhetene da. Vi har godt immunforsvar og god helsetilstand sånn generelt så jeg hadde personlig ikke vært hysterisk.

Jeg er hygienesykepleier av utdanning og har bala mye på med mikroorganismer så jeg slapper egentlig litt av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Det skal du ikke ta for god fisk Christine :) Stivkrampebakterien finnes fritt i naturen og jord, møkk (særlig hestemøkk) kan forårsake infeksjoner dersom det kommer i kontakt med sår. Trør du på en rusta spiker gjennom støvelen din er det nok lurt å ta en tetanusvaksine dersom det er mer enn 10 år siden sist gang du fikk vaksinen.

Hunder er borti mye rart med kjeften sin, og dersom du blir bitt dypt nok kan du få infeksjon i såret. Og om det er din eller naboens hund som biter spiller keine kasserolle - dritten er den samme for det.

Men det skal også sies at å få stivkrampe hører med til sjeldenhetene da. Vi har godt immunforsvar og god helsetilstand sånn generelt så jeg hadde personlig ikke vært hysterisk.

Jeg er hygienesykepleier av utdanning og har bala mye på med mikroorganismer så jeg slapper egentlig litt av :)

Ja, reagerte på det jeg også, selv om jeg kanskje ikke formulerte det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veninna mi blei biti av en katt engang!

Og den kaatten kom faktisk middels inn i huden!

Og hun måtte ta stivkrampesprøyte.

Men hun bare klappa den katta, så beit den!

Men den katten er ganske så hissig også!

Også gamle naboen min har hund!

men han har flytta ut!.

og den hunden biter gangske mye , men det er litt vondt avogtil!

men den klorer mye også!

men den biter ikke sånn at man må til legevakta eller noesånt!

men den hunden beit faktisk sønnen til eieren!

så han sønnen fikk sår. men det var ikke noe alvorlig!

men skal de avlive den hunden som hadde biti den 7-åringen?

btw, den hunden som jeg snakka om , har ikke biti noen sånn at det blei alvorlig!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...