Gå til innhold
Hundesonen.no

Starthjelp


m-k-berr

Recommended Posts

Jeg har tenkt å kjøpe meg et stort akvarium i framtida, når jeg har fått meg ny leilighet og bedre plass. No i mellomtida har jeg fått tilbud om å låne et "akvarium" på ca 8-10 liter. Det er jo ikke sånn stort og råflott, men sikkert veldig fin å prøve seg på. Dette er et ferskvannsakvarium. Hun som eier det skaffet utstyret for kort tid siden, men ett eller annet gikk galt.

Vannet ble veldig grumsette til tross for at vannet ble skiftet 2 ganger i løped av 14 dager, -og fiskene døde. Det ble en ubehagelig sterk stank!

Hva gikk galt?

Etterpå ble akvariumet vasket grundig m bl.a. klor og salmiakk, men skylt veldig godt etterpå!

Det som var oppi ble kastet.

Hva gjør jeg nå? Er veldig nybegynner(!), så jeg trenger virkelig hjelp for å "komme igang" og vite hva jeg skal gjøre! Alt fra innkjøp, til behandling, foring, stell og til kosing;)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva - jeg synes du like godt kan vente til du får ditt eget store kar jeg.

Grunnen til det er at jo mindre kar jo vanskeligere nybegynnerkar er det. Både å opprettholde stabile vannverdier, rengjøring, planter og ikke minst å finne fisk man både liker og som vil trives i et lite kar er mange ganger mer utfordrende med et lite enn et stort (ca. 100 +) kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller - bruke det karet du har til et litet plantekar. Dvs uten fisk eller andre dyr - kun masse planter, gjerne uten lokk, osv..

Forsøk deg frem med forskjellige planter, farger osv..

Kanksje ha en (eller fler) eplesnegler oppi der? Hvis man absolutt vil ha noen dyr oppi.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å kjøpe meg et saltvannsakvarium. Men jeg tror ikke jeg har plass til akvariene som er 100+...

Tenkte kanskje 90, eller 60. Høres det helt dumt ut eller? 100+ er jo ganske stort, og det koster jo en del også. Har tenkt å spare da( :) ), så får jo råa en gang, men plassen blir desverre ikke større :blush:

Finnes det noen smarte løsninger der, noen som har noe å anbefale av akvarie og utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å kjøpe meg et saltvannsakvarium. Men jeg tror ikke jeg har plass til akvariene som er 100+...

Tenkte kanskje 90, eller 60. Høres det helt dumt ut eller? 100+ er jo ganske stort, og det koster jo en del også. Har tenkt å spare da( :) ), så får jo råa en gang, men plassen blir desverre ikke større :blush:

Finnes det noen smarte løsninger der, noen som har noe å anbefale av akvarie og utstyr?

Tropehagen Zoo har akvariekampanje i perioden 25.08-28.09 :) Som colliegirl sier - å holde et så lite kar som det du nevner er ikke helt enkelt for en nybegynner (hvis man vil det beste for fisken...). Det er spesielt vanskelig å holde vannverdiene stabile, og det er dessuten så godt som ingen fisker som vil trives på 10 liters svømmerom. Og 100 liter er IKKE ganske stort! Jeg har et 110 l., et 65 l. og et 28 l. kar stående på soverommet, og jeg har fremdeles god plass til både seng, skap, skrivebord og liggeplass til hunden :)

Hos Tropehagen får du nå et 110 liters kar inkl. innvendig filter, lysarmatur, varmekolbe, 12 kg grus, fòr, AquaSana (vannforbedringsmiddel) og akvariesalt til utrolige 1195,-! Det er IKKE dyrt!

Å starte opp et saltvannskar er en god del dyrere enn å starte opp med ferskvann. Skummer, anemoner, levende sten osv. er ikke billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååååååååååååhhh........ Jeg så ikke innlegget før nå :o

Kampanjen sluttet i dag!

Skal ringe i morgen tidlig, men tror du de har noen igjen? Bor i Tr.heim...

Hva bør jeg ev ha i tillegg (helt grønn på området som sagt :icon_confused: )?

Jeg tror ikke jeg ev får sattt det opp nå, men når jeg flytter. Trenger tips til ting å ha oppi og fisker. Jeg vil helst ikke ha slike orange "vanlige" fisker... Gjerne noe forskjellig, noe spesielt. Høres sikkert litt sær ut, men er så fasinert over litt "spesielle" ting i akvarium (fasinert generelt også!

Men bør man ikke ha bord til et så stort akvarium?

IRRITERER meg SÅÅÅ at jeg ikke har vært der i dag!!

Ja, ja. men takk for hjelpen :happy:

bare håper at de har i morgen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt råd er les først om hvordan man setter opp et kar.

husk et nystartet kar skal gå minst 4uker uten fisk i så du får opp bakterikulturen i filteret.

Du kan gjerne sette inn planter og ting og tang mat litt selv om det ikke er fisk der.

Etter 4uker skal du teste vannet ditt med dråpetester for å se om verdiene stemmer med de fiskene du har bestemt deg for.

For det er forskjellige verdier på fiskene.

Når du har testet vannet ditt og det er bra kan du begynne å kjøpe inn noen fisk feks 1gupppy hann og 3 guppy huer. La disse gå i karet ditt i 3 ukers tid men husk å test vannet for nitritt osv er vannet bra kan du kjøpe inn noen nye fisk. Husk vannbytter jeg bytter 30% av vannet en gang i uken.

Jo flere fisk i karet større sjangs for nitritt.

Dette er bare en rask gjennom gang på hvordan det fungerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he!

Så litt feil på datoen jeg! Var heldigvis 28.sept. så nå skal jeg kjøre og kjøpe meg akvariet på 110liter :icon_confused:

Beklager at jeg er så masete og dramatisk av meg..! Bare "litt" gira :beklager:

Håper dere vil fortsette og hjelpe om jeg lurer på noe selv om jeg er meget masete!

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg med disse artiklene - de er svært nyttige :icon_confused:

Oppstart av akvarium

Vannverdier

Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium

Akvarium for fiskenes skyld?

Nå tiden er inne for å kjøpe fisk, 3-4 uker etter oppstart, er det tre ting en bør tenke på:

- vannverdiene de ulike artene krever må stemme overens (å leve i veldig feil pH eller GH gjør fiskene mer utsatt for sykdommer)

- velg fisker fra ulike "sjikt": bunnsjikt (eks. corydoras-artene), midtsjikt (eks. div. tetra) og øvre sjikt (eks. øksefisk)

- fisker har ulikt temperament! F.eks setter du ikke sammen en kampfisk-hann med tigerbarber da sistnevnte er notoriske finnenappere, og vil raskt gjøre kampfisken finneløs.

Det kan være lurt å bestemme seg for en "hovedfisk", se hvilke krav den arten stiller til vannverdier, for så å bestemme seg for resten av fiskebesetningen :o

... og er det noe mer du lurer på - skrik ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine artikler! :o Tror jeg må melde meg inn på akvarieforum.no.

Jeg har tenkt litt på kampfisk.. Det finnes 2 forskjellige; fredlig kampfisk og kampfisk. Jeg synes de er veldig fine og interesante! Kan de leve sammen? Jeg har lest litt i bøker også, men litt vansklig å forstå alt (skal lese artiklene mer grundig etterpå) som blir skrevet.

Hvilke fisker kan du ha sammen m kampfisk på 110liter?

Jeg liker veldig godt fisker m sterke farger f.eks; Påfuglkutling, Blå antennemalle, Dvergurami, Grønn dvergacara, Indianergoby, Pelvicachromis taeniatus, Pseudocrenilabrus nicholsi , Pseudomugil furcatus og Pseudomugil gertrudae.

Har ikke peiling på noen eller om noen passer sammen, men jeg synes kampfiskene er spesielt fine. Jeg kunne også tenkt meg en liten stim, men jeg vet jo at jeg ikke kan få alt jeg ønsker!

Håper dama på butikken har litt peiling (for det har ikke jeg :icon_confused: )! :P

Men jeg skal bruke god tid på å finne ut hvordan jeg vil ha det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja bruk god tid på å planlegge hvilken fiskesammensetning du vil ha.

Husk en feil fisk kan bli dyrt.

Desverre må /kan du ikke stole på dyrebutikkene mange som jobber der kan nesten ingen ting om fiske sammensetning og hvilke fisker som passer til en 110L .

Men drar du til en rein akvarie butikk så kan dem veldig mye.

Hadde jeg vært deg hadde jeg droppet kampfisken og satset på levende fødende.

Det er enkle fisk og det er kjempe morsomt når det kommer bebiser. Jeg ville ha kjøpt sand til bånnen får da kan du ha kuhlii ål , corydoras det er kjempe fine fisker ,men dem liker å være i grupper så du må ha minst 6 stk.

Etter vært ville jeg ha kjøpt to ancistrus en gutt og en jente dem er veldig lett å få i lek bare du har en hule til dem. Siden du vil ha farger på fiskene tenkte jeg på molly dem får du i mange forskjellige farger. guppy kan du også ha. På molly og guppy må du gå ut ifra en hann til tre hunner. Hvis du ønsker stim fisk så kan du ha Tetra. Alle disse fisken kommer fra Sør-Amerika og trenger en temp på 25 , Ph 7 , Gh 5-15.

Dette er lette fisker og det er greit å begynne med det enkle og bytte ut fisker når du føler deg trykk på vanntester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja bruk god tid på å planlegge hvilken fiskesammensetning du vil ha.

Husk en feil fisk kan bli dyrt.

Desverre må /kan du ikke stole på dyrebutikkene mange som jobber der kan nesten ingen ting om fiske sammensetning og hvilke fisker som passer til en 110L .

Men drar du til en rein akvarie butikk så kan dem veldig mye.

Hadde jeg vært deg hadde jeg droppet kampfisken og satset på levende fødende.

Det er enkle fisk og det er kjempe morsomt når det kommer bebiser. Jeg ville ha kjøpt sand til bånnen får da kan du ha kuhlii ål , corydoras det er kjempe fine fisker ,men dem liker å være i grupper så du må ha minst 6 stk.

Etter vært ville jeg ha kjøpt to ancistrus en gutt og en jente dem er veldig lett å få i lek bare du har en hule til dem. Siden du vil ha farger på fiskene tenkte jeg på molly dem får du i mange forskjellige farger. guppy kan du også ha. På molly og guppy må du gå ut ifra en hann til tre hunner. Hvis du ønsker stim fisk så kan du ha Tetra. Alle disse fisken kommer fra Sør-Amerika og trenger en temp på 25 , Ph 7 , Gh 5-15. Dette er lette fisker og det er greit å begynne med det enkle og bytte ut fisker når du føler deg trykk på vanntester.

Det anbefales å ikke blande levendefødende fisker med eggleggende. Dette bl.a. fordi levendefødende fisker krever hardere (mer alkalisk) vann enn mange eggleggende. Både black molly og guppy krever en hardhet på over 9-10 dH, mens de aller flest cory-artene ikke bør leve i hardere vann enn 8-9 dH. Det ville også muligens blitt litt fullt på bunnen med tre bunnlevende arter?

Som ritus sier må du ikke regne med å få noe særlig verdifull hjelp fra ekspeditører i dyrebutikk. Det synes jeg er svært synd. Jeg er selv ansatt i en Tropehagen Zoo-butikk, og vil tro at de fleste ansatte i denne kjeden er generelt gode på fisk og akvaristikk - dette fordi vi kaller oss en faghandel og vi har stort fokus på kurs for de ansatte slik at vi innfrir våre kunders forventninger. Så i en Tropehagen-butikk håper og tror jeg at du vil få god hjelp :icon_confused: Men jeg anbefaler uansett at du bestemmer deg for hvilken type fisk du vil ha, og gjør deg kjent med dens behov før du kjøper den. Så er du på den sikre siden. Ellers er det lett for at du handler på impuls, og (desverre) ofte etter feil informasjon fra ekspeditør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mente at hun kunne velge en av typene på bunnen sammen med mallene. Ser at jeg skrev det litt teit.

corydoras aeneus tåler Gh opp til 19 i min bok. Det var den jeg tenkte på. Jeg skal prøve og skrive litt mere utfyldende neste gang.

Tropehagen zoo har jeg bare godt å si om og jeg har vært på tam , skedsmokorset og Kløfta blir bare bedre og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...