Gå til innhold
Hundesonen.no

Starthjelp


m-k-berr

Recommended Posts

Jeg har tenkt å kjøpe meg et stort akvarium i framtida, når jeg har fått meg ny leilighet og bedre plass. No i mellomtida har jeg fått tilbud om å låne et "akvarium" på ca 8-10 liter. Det er jo ikke sånn stort og råflott, men sikkert veldig fin å prøve seg på. Dette er et ferskvannsakvarium. Hun som eier det skaffet utstyret for kort tid siden, men ett eller annet gikk galt.

Vannet ble veldig grumsette til tross for at vannet ble skiftet 2 ganger i løped av 14 dager, -og fiskene døde. Det ble en ubehagelig sterk stank!

Hva gikk galt?

Etterpå ble akvariumet vasket grundig m bl.a. klor og salmiakk, men skylt veldig godt etterpå!

Det som var oppi ble kastet.

Hva gjør jeg nå? Er veldig nybegynner(!), så jeg trenger virkelig hjelp for å "komme igang" og vite hva jeg skal gjøre! Alt fra innkjøp, til behandling, foring, stell og til kosing;)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva - jeg synes du like godt kan vente til du får ditt eget store kar jeg.

Grunnen til det er at jo mindre kar jo vanskeligere nybegynnerkar er det. Både å opprettholde stabile vannverdier, rengjøring, planter og ikke minst å finne fisk man både liker og som vil trives i et lite kar er mange ganger mer utfordrende med et lite enn et stort (ca. 100 +) kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller - bruke det karet du har til et litet plantekar. Dvs uten fisk eller andre dyr - kun masse planter, gjerne uten lokk, osv..

Forsøk deg frem med forskjellige planter, farger osv..

Kanksje ha en (eller fler) eplesnegler oppi der? Hvis man absolutt vil ha noen dyr oppi.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å kjøpe meg et saltvannsakvarium. Men jeg tror ikke jeg har plass til akvariene som er 100+...

Tenkte kanskje 90, eller 60. Høres det helt dumt ut eller? 100+ er jo ganske stort, og det koster jo en del også. Har tenkt å spare da( :) ), så får jo råa en gang, men plassen blir desverre ikke større :blush:

Finnes det noen smarte løsninger der, noen som har noe å anbefale av akvarie og utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å kjøpe meg et saltvannsakvarium. Men jeg tror ikke jeg har plass til akvariene som er 100+...

Tenkte kanskje 90, eller 60. Høres det helt dumt ut eller? 100+ er jo ganske stort, og det koster jo en del også. Har tenkt å spare da( :) ), så får jo råa en gang, men plassen blir desverre ikke større :blush:

Finnes det noen smarte løsninger der, noen som har noe å anbefale av akvarie og utstyr?

Tropehagen Zoo har akvariekampanje i perioden 25.08-28.09 :) Som colliegirl sier - å holde et så lite kar som det du nevner er ikke helt enkelt for en nybegynner (hvis man vil det beste for fisken...). Det er spesielt vanskelig å holde vannverdiene stabile, og det er dessuten så godt som ingen fisker som vil trives på 10 liters svømmerom. Og 100 liter er IKKE ganske stort! Jeg har et 110 l., et 65 l. og et 28 l. kar stående på soverommet, og jeg har fremdeles god plass til både seng, skap, skrivebord og liggeplass til hunden :)

Hos Tropehagen får du nå et 110 liters kar inkl. innvendig filter, lysarmatur, varmekolbe, 12 kg grus, fòr, AquaSana (vannforbedringsmiddel) og akvariesalt til utrolige 1195,-! Det er IKKE dyrt!

Å starte opp et saltvannskar er en god del dyrere enn å starte opp med ferskvann. Skummer, anemoner, levende sten osv. er ikke billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååååååååååååhhh........ Jeg så ikke innlegget før nå :o

Kampanjen sluttet i dag!

Skal ringe i morgen tidlig, men tror du de har noen igjen? Bor i Tr.heim...

Hva bør jeg ev ha i tillegg (helt grønn på området som sagt :icon_confused: )?

Jeg tror ikke jeg ev får sattt det opp nå, men når jeg flytter. Trenger tips til ting å ha oppi og fisker. Jeg vil helst ikke ha slike orange "vanlige" fisker... Gjerne noe forskjellig, noe spesielt. Høres sikkert litt sær ut, men er så fasinert over litt "spesielle" ting i akvarium (fasinert generelt også!

Men bør man ikke ha bord til et så stort akvarium?

IRRITERER meg SÅÅÅ at jeg ikke har vært der i dag!!

Ja, ja. men takk for hjelpen :happy:

bare håper at de har i morgen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt råd er les først om hvordan man setter opp et kar.

husk et nystartet kar skal gå minst 4uker uten fisk i så du får opp bakterikulturen i filteret.

Du kan gjerne sette inn planter og ting og tang mat litt selv om det ikke er fisk der.

Etter 4uker skal du teste vannet ditt med dråpetester for å se om verdiene stemmer med de fiskene du har bestemt deg for.

For det er forskjellige verdier på fiskene.

Når du har testet vannet ditt og det er bra kan du begynne å kjøpe inn noen fisk feks 1gupppy hann og 3 guppy huer. La disse gå i karet ditt i 3 ukers tid men husk å test vannet for nitritt osv er vannet bra kan du kjøpe inn noen nye fisk. Husk vannbytter jeg bytter 30% av vannet en gang i uken.

Jo flere fisk i karet større sjangs for nitritt.

Dette er bare en rask gjennom gang på hvordan det fungerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he!

Så litt feil på datoen jeg! Var heldigvis 28.sept. så nå skal jeg kjøre og kjøpe meg akvariet på 110liter :icon_confused:

Beklager at jeg er så masete og dramatisk av meg..! Bare "litt" gira :beklager:

Håper dere vil fortsette og hjelpe om jeg lurer på noe selv om jeg er meget masete!

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg med disse artiklene - de er svært nyttige :icon_confused:

Oppstart av akvarium

Vannverdier

Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium

Akvarium for fiskenes skyld?

Nå tiden er inne for å kjøpe fisk, 3-4 uker etter oppstart, er det tre ting en bør tenke på:

- vannverdiene de ulike artene krever må stemme overens (å leve i veldig feil pH eller GH gjør fiskene mer utsatt for sykdommer)

- velg fisker fra ulike "sjikt": bunnsjikt (eks. corydoras-artene), midtsjikt (eks. div. tetra) og øvre sjikt (eks. øksefisk)

- fisker har ulikt temperament! F.eks setter du ikke sammen en kampfisk-hann med tigerbarber da sistnevnte er notoriske finnenappere, og vil raskt gjøre kampfisken finneløs.

Det kan være lurt å bestemme seg for en "hovedfisk", se hvilke krav den arten stiller til vannverdier, for så å bestemme seg for resten av fiskebesetningen :o

... og er det noe mer du lurer på - skrik ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine artikler! :o Tror jeg må melde meg inn på akvarieforum.no.

Jeg har tenkt litt på kampfisk.. Det finnes 2 forskjellige; fredlig kampfisk og kampfisk. Jeg synes de er veldig fine og interesante! Kan de leve sammen? Jeg har lest litt i bøker også, men litt vansklig å forstå alt (skal lese artiklene mer grundig etterpå) som blir skrevet.

Hvilke fisker kan du ha sammen m kampfisk på 110liter?

Jeg liker veldig godt fisker m sterke farger f.eks; Påfuglkutling, Blå antennemalle, Dvergurami, Grønn dvergacara, Indianergoby, Pelvicachromis taeniatus, Pseudocrenilabrus nicholsi , Pseudomugil furcatus og Pseudomugil gertrudae.

Har ikke peiling på noen eller om noen passer sammen, men jeg synes kampfiskene er spesielt fine. Jeg kunne også tenkt meg en liten stim, men jeg vet jo at jeg ikke kan få alt jeg ønsker!

Håper dama på butikken har litt peiling (for det har ikke jeg :icon_confused: )! :P

Men jeg skal bruke god tid på å finne ut hvordan jeg vil ha det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja bruk god tid på å planlegge hvilken fiskesammensetning du vil ha.

Husk en feil fisk kan bli dyrt.

Desverre må /kan du ikke stole på dyrebutikkene mange som jobber der kan nesten ingen ting om fiske sammensetning og hvilke fisker som passer til en 110L .

Men drar du til en rein akvarie butikk så kan dem veldig mye.

Hadde jeg vært deg hadde jeg droppet kampfisken og satset på levende fødende.

Det er enkle fisk og det er kjempe morsomt når det kommer bebiser. Jeg ville ha kjøpt sand til bånnen får da kan du ha kuhlii ål , corydoras det er kjempe fine fisker ,men dem liker å være i grupper så du må ha minst 6 stk.

Etter vært ville jeg ha kjøpt to ancistrus en gutt og en jente dem er veldig lett å få i lek bare du har en hule til dem. Siden du vil ha farger på fiskene tenkte jeg på molly dem får du i mange forskjellige farger. guppy kan du også ha. På molly og guppy må du gå ut ifra en hann til tre hunner. Hvis du ønsker stim fisk så kan du ha Tetra. Alle disse fisken kommer fra Sør-Amerika og trenger en temp på 25 , Ph 7 , Gh 5-15.

Dette er lette fisker og det er greit å begynne med det enkle og bytte ut fisker når du føler deg trykk på vanntester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja bruk god tid på å planlegge hvilken fiskesammensetning du vil ha.

Husk en feil fisk kan bli dyrt.

Desverre må /kan du ikke stole på dyrebutikkene mange som jobber der kan nesten ingen ting om fiske sammensetning og hvilke fisker som passer til en 110L .

Men drar du til en rein akvarie butikk så kan dem veldig mye.

Hadde jeg vært deg hadde jeg droppet kampfisken og satset på levende fødende.

Det er enkle fisk og det er kjempe morsomt når det kommer bebiser. Jeg ville ha kjøpt sand til bånnen får da kan du ha kuhlii ål , corydoras det er kjempe fine fisker ,men dem liker å være i grupper så du må ha minst 6 stk.

Etter vært ville jeg ha kjøpt to ancistrus en gutt og en jente dem er veldig lett å få i lek bare du har en hule til dem. Siden du vil ha farger på fiskene tenkte jeg på molly dem får du i mange forskjellige farger. guppy kan du også ha. På molly og guppy må du gå ut ifra en hann til tre hunner. Hvis du ønsker stim fisk så kan du ha Tetra. Alle disse fisken kommer fra Sør-Amerika og trenger en temp på 25 , Ph 7 , Gh 5-15. Dette er lette fisker og det er greit å begynne med det enkle og bytte ut fisker når du føler deg trykk på vanntester.

Det anbefales å ikke blande levendefødende fisker med eggleggende. Dette bl.a. fordi levendefødende fisker krever hardere (mer alkalisk) vann enn mange eggleggende. Både black molly og guppy krever en hardhet på over 9-10 dH, mens de aller flest cory-artene ikke bør leve i hardere vann enn 8-9 dH. Det ville også muligens blitt litt fullt på bunnen med tre bunnlevende arter?

Som ritus sier må du ikke regne med å få noe særlig verdifull hjelp fra ekspeditører i dyrebutikk. Det synes jeg er svært synd. Jeg er selv ansatt i en Tropehagen Zoo-butikk, og vil tro at de fleste ansatte i denne kjeden er generelt gode på fisk og akvaristikk - dette fordi vi kaller oss en faghandel og vi har stort fokus på kurs for de ansatte slik at vi innfrir våre kunders forventninger. Så i en Tropehagen-butikk håper og tror jeg at du vil få god hjelp :icon_confused: Men jeg anbefaler uansett at du bestemmer deg for hvilken type fisk du vil ha, og gjør deg kjent med dens behov før du kjøper den. Så er du på den sikre siden. Ellers er det lett for at du handler på impuls, og (desverre) ofte etter feil informasjon fra ekspeditør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mente at hun kunne velge en av typene på bunnen sammen med mallene. Ser at jeg skrev det litt teit.

corydoras aeneus tåler Gh opp til 19 i min bok. Det var den jeg tenkte på. Jeg skal prøve og skrive litt mere utfyldende neste gang.

Tropehagen zoo har jeg bare godt å si om og jeg har vært på tam , skedsmokorset og Kløfta blir bare bedre og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...