Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbudte hunderaser?

Isabel

Recommended Posts

Skrevet

Ja, hvor kan man finne en liste eller noe lignende, om de forbudte hunderasene i verden, og hvor i verden hvilke raser er forbudt?

Veit at i Norge er vel Pit Bull, American Staffordshire Terrier, Tosa Inu, Dogo Argentino og Fila Brasilero ulovelige, men er det mulig ä finne ut hvilke som er forbudte spesielle steder i verden?

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjoen, mod Emilie*

Skrevet

Med frykt for å virke dum og uvitende (ja eg er det tenk) er American Staffordshire Terrier ulovlig?

Kjenner da en i klubben som har en slik en på rundt året.. Eller er det en annen variant av denne rasen?

Skrevet
Med frykt for å virke dum og uvitende (ja eg er det tenk) er American Staffordshire Terrier ulovlig?

Kjenner da en i klubben som har en slik en på rundt året.. Eller er det en annen variant av denne rasen?

American staffordshire terrier - amstaff - er ulovlig i Norge i dag, og har vel vært det siden 2004. Er det en amstaff, eller en amstaffblanding på rundt året som trener i klubben din, er denne altså ulovlig.

Skrevet
American staffordshire terrier - amstaff - er ulovlig i Norge i dag, og har vel vært det siden 2004. Er det en amstaff, eller en amstaffblanding på rundt året som trener i klubben din, er denne altså ulovlig.

Med mindre den ble født før forbudet tredte i kraft.

Skrevet
er det American Staffordshire Bull Terrier som er lovlig?

Det er staffordshire bull terrier som er lovlig.

Med mindre den ble født før forbudet tredte i kraft.

Ja, og hvis den er rundt året som jeg skriver, er den per definisjon, ulovlig.

Nei det er den Engelske.

Nei nei, american staffordshire bull terrier er ingen rase i det hele tatt. Her er det snakk om rasene american staffordshire terrier (ulovlig) og staffordshire bull terrier (lovlig).

Skrevet

Da var det American Staffordshire Bull Terrier eg tenkte på, som trener i klubben. Litt rart om hun hadde kommet med noe ulovlig. Hvordan er atferden til bull terrieren i forhold til amstaff da? Hun her på trening er ganske så heftig. En liten maskin på duracell batterier.

Skrevet
Da var det American Staffordshire Bull Terrier eg tenkte på, som trener i klubben. Litt rart om hun hadde kommet med noe ulovlig. Hvordan er atferden til bull terrieren i forhold til amstaff da? Hun her på trening er ganske så heftig. En liten maskin på duracell batterier.

Kjære deg, det finnes ingen rase som heter american staffordshire bull terrier. Så hvis det er en american staffordshire terrier hun har, så er den ulovlig om den bare er rundt året. Har hun en staffordshire bull terrier så er den lovlig. Og disse to nevnte hundetypene er IKKE en og samme rase. Men ting blir jo forvirrende når man blander rasenavnene og "lager" seg en helt ny en.

EDIT: stemmer det Helle, men folk har lett for å blande, pg det sånn inn i hampen (ikke første gang dette, nei) *oppgitt*.

Skrevet
My bad. Overså et ord i et av svarene dine. Eg skjønner eg skjønner.

Flotters, da har jeg enda en grunn mindre til å skru opp blodtrykket :happy:

Skrevet

Hm. Du har virket litt amper på noen innlegg ja. Men skjønner deg om du forklarer det for 'ente gang, tro meg. Eg jobber med demente og det bygger på samme prinsippet.

Anyway, ikke rart folk blir forvirret. Det finnes jo Bull Terrier også? Så lett å blande. Man spør kun fordi man vil ha svar, ikke for å kverulere :)

Skrevet
Hm. Du har virket litt amper på noen innlegg ja. Men skjønner deg om du forklarer det for 'ente gang, tro meg. Eg jobber med demente og det bygger på samme prinsippet.

Anyway, ikke rart folk blir forvirret. Det finnes jo Bull Terrier også? Så lett å blande. Man spør kun fordi man vil ha svar, ikke for å kverulere :)

Meg? Amper? Nå skjønner jeg ingen ting :) Men ja, det finnes mange bullehunder og det er lett å la seg forvirre :)

Skrevet
Nei nei, american staffordshire bull terrier er ingen rase i det hele tatt. Her er det snakk om rasene american staffordshire terrier (ulovlig) og staffordshire bull terrier (lovlig).

Staffordshire Bull Terrier er jo engelsk da, det jeg mente :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...