Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan jeg be om narkose?


ipadda

Recommended Posts

Det har seg sånn att jeg i slutten av 8.kl klarte og brekke av en bit av et bein i låret.

Jeg hadde ingen ytre sår, og ingen problemer med og gå, så jeg tenkte egentli ikke så mye på det.

2 uker etter ca, begynnte jeg og få en stikkende smerte i låret, akkurat hvor jeg hadde slått meg. Jeg tenkte egentli ikke så mye på det, før jeg begynnte og klemme og styre og fant ut att noen hadde tatt hus der jo.. :lol:

Det gikk 1 år, før jeg turte og gå til helsesøster på skolen og fortelle og lot henne kjenne, jeg ga ikke beskjed til Mamma Heller, for jeg viste hun hadde tatt meg med til legen.

Nå har det gått 2 år til, og jeg har fremdeles ikke gjort noe med den, pga att jeg har lege skrekk, sykehus skrekk.. you name it!

Nå har den i tillegg begynnt og hemme meg litt, i enkelte tilfelle gjør det enormt vondt når jeg får trykk på høyre lår ( hvor denne bein splinten har tatt plass ), jeg klarer ikke sele som går over skylder osv.. fordi det presser på og gjør vondt. Jeg kan heller ikke ligge på den siden, noe som resulterer i stiv og ømhet på andre siden av kroppen..

Jeg er livredd, jeg kommer aldri **** til og fjerne den hvis jeg er nødt og være meg selv mens de holder på..

Jeg har skikkelig skrekk..

Hva har jeg rett på?

Kan jeg la den være, eller kan det føre til verre ting med årene ?

Æsj.. beklager rotete innlegg, men hvis jeg skal gjøre noe med det, så må jeg vite hvor i verden jeg ligger ..

hva har jeg rett på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert en hofte med narkose og en med epiudral, har også operert håndleddet mitt to ganger, disse gangene også med lokal anestesi.

Jeg liker ikke narkose og det skal gå langt før jeg vil ha det for en liten operasjon.

Du er laaangt fra våken ved lokal anestesi, du får en god dose i venflonen din og du er borte vekk i en helt annen verden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være att det ikke er bra med narkose, men jeg er helt nervevrak, jeg kjenner suget i magen bare jeg tenker på det og ringe..

jeg vet i hverfall at det blir IKKE noe på meg, med mindre jeg får være i min egen lille rosa verden.. og det bør være rosa griser i den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen din om saken, og KREV full narkose dersom du er så nervøs.

Jeg har "klippekort" på sykehuset, og har i snitt vært i full narkose to ganger i året siden jeg var 12.. (er 23 nå)

en del ganger har de ment at inngrepet kan gjøres under lokalbedøvelse/epidural, men da har jeg satt ned foten og krevd narkose.

Bare stå på krava, så får du narkose :P

Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen din om saken, og KREV full narkose dersom du er så nervøs.

Jeg har "klippekort" på sykehuset, og har i snitt vært i full narkose to ganger i året siden jeg var 12.. (er 23 nå)

en del ganger har de ment at inngrepet kan gjøres under lokalbedøvelse/epidural, men da har jeg satt ned foten og krevd narkose.

Bare stå på krava, så får du narkose :)

Lykke til :D

Det var en lettelse og høre. Jeg har funnet frem nr. til legekontoret.. meen! hehe NÆRVØS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkose er en ganske stor påkjenning på kroppen. I tillegg krever det innleggelse og det tar lengre tid før du kommer deg etter operasjonen. Hvis inngrepet gjøres med lokal anestesi får du valium før operasjonen og jeg skal love deg at du blir ganske groggy og svever avgårde på en rosa sky. Jeg har vært borti begge deler og er ikke i tvil om hva jeg ville valgt igjen, hvis jeg hadde muligheten. Det ville ikke blitt narkose!

Jeg syns du bør snakke med legen din om dette - i tillegg er de fleste kirurger og sykepleiere veldig forståelsesfulle når det gjelder nerver i forhold til kirurgiske inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææ syns valum høres skummelt ut! :shocked: Eller generellt noe du putter i deg som gjør at du blir helt i en annen verden.. Jeg hater å miste kontrollen over kroppen min, så derfor har jeg aldri vært borti piller som ecxtacy o.l og har heller aldri likt å være for full pga alkohol..

Hvordan føles det egentlig å ta lokal anestesi med diverse piller til? Blir man dårlig, svimmel? Eller full på en morsom måte slik som alkohol, eller på en dårlig måte? Har også hørt om likegyldighets sprøyte.. Hvordan fungerer det? Man blir vel regelrett dopa/rusa?

Jeg syns også det er skummel fordi man ikke vet hvordan kroppen takler det.. Noen kan jo bli mer dårlige av det enn andre.

Må bare spørre fordi jeg er nysgjerrig. Har aldri vært borti det ene eller det andre. Kun bedøvelse hos tannlegen. :D

Har selv bedt om narkose pga noen slags undersøkelse, men legene nektet. (ergo jeg utførte det ikke) Syns det er dumt at man ikke skal få velge selv. (hvis det faktisk går an å gjøre ulike ting) I utlandet vet jeg at man har flere valg.

Føler med deg Tatijana&Teddy. Vet hvordan det er å være redd slike ting. Og det er ikke fordi vi vil være vanskelige, som mange kanskje tror.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig forskjellig på hvordan man føler seg av de dopene man får om man skal foreta undersøkelser eller opereres med lokalbedøvelse. Gastroskopi tar jeg ikke uten å få noe i armen, så da nekta jeg en undersøkelse en gang. Men syntes det går fort ut av kroppen. Eneste er at jeg ikke kan kjøre bil hjem da. Andre ganger så føler man seg bare litt slapp i kroppen, men hjernen er alt for mye med...

Med narkose så må jo være der natta over, og det verste er å bli kvalm når man våkner, for det er ikke spesielt behagelig å kaste opp med operasjonssår. :) Men det er bare å be om mye kvalmedempende før man skal opereres, så unngår man det.

Ta å snakk med legene og forklar problemet. Treffer du på de riktige, så lar de deg nok velge. Det er jo fritt sykehusvalg her i landet nå, så du kan jo evt undersøke om det er andre sykehus som vil operere deg med narkose om ditt sykehus ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valium får man for å slappe av, også får man sprøyter med bedøvelse der hvor det skal opereres. Jeg har operert i hoftene, to ganger med narkose. Nå var dette såpass store operasjoner så det var aldri noe diskusjon om det skulle være narkose eller ikke, men min sønn har operert ørene under narkose og en brukket arm med lokal anestesi. Narkosen resulerte i to døgn på sykehuset (han var ganske liten da) mens armbruddet var det ut nesten med en gang - han blei operert klokka tolv på natta så da blei det naturlig å ligge til neste morgen, men da var han frisk og fin - bortsett fra veldig vondt i armen da.

Jeg syns også det er guffent når man kjenner at kroppen blir vissen, liksom. På en annen side er det veldig greit hvis man er veldig nervøs.

Da sønnen min skulle operere armen, lå han på operasjonsbordet og rappet "Doktor X", med klovner i kamp :D Det syns ikke jeg var sååååå morro, men sykepleierne fikk seg en god latter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valium er benzopreparater og gjør at hodet ditt ikke tenker så komplisert og generellt sløver ned tankegangen. Det har god effekt for folk som får sterk angst i visse situasjoner.

Mange gamle mennesker får valium hos legen sin. Det er ikke noe "skummelt" i det hele tatt. Men spiser du mange blir du ganske snål i formen og sovner ganske raskt! :) Jeg har en bestemor som tror hun må ta valium før hun drar på litt større familiesammenkomster. Hun virker helt normal, men kanskje hadde hun ikke virket slik om hun ikke hadde tatt pillene sine?

Angst er noe piss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med narkose så må jo være der natta over, og det verste er å bli kvalm når man våkner, for det er ikke spesielt behagelig å kaste opp med operasjonssår. :) Men det er bare å be om mye kvalmedempende før man skal opereres, så unngår man det.

Ta å snakk med legene og forklar problemet. Treffer du på de riktige, så lar de deg nok velge. Det er jo fritt sykehusvalg her i landet nå, så du kan jo evt undersøke om det er andre sykehus som vil operere deg med narkose om ditt sykehus ikke vil.

Jeg har aldri vært kvalm etter narkose, men ofte er jeg veldig sulten. Dette varierer nok fra person til person, men særlig kvalm er det visstnok ikke vanlig å bli.

Svært mange inngrep som utføres under narkose krever bare daginnlegelse, dvs at man kommer inn om morgenen, og får dra hjem utpå ettermiddagen, når man er våken, har spist og vært på do :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært kvalm etter narkose, men ofte er jeg veldig sulten. Dette varierer nok fra person til person, men særlig kvalm er det visstnok ikke vanlig å bli.

Svært mange inngrep som utføres under narkose krever bare daginnlegelse, dvs at man kommer inn om morgenen, og får dra hjem utpå ettermiddagen, når man er våken, har spist og vært på do :angry:

Jeg har aldri fått dra hjem etter inngrep i narkose faktisk. Trudde man måtte være natta over faktisk... Sulten blir jeg aldri. Sykepleierne sitter og forhandler med meg om å spise tre mariekjeks som oftes. :P Så det er vel veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått dra hjem etter inngrep i narkose faktisk. Trudde man måtte være natta over faktisk... Sulten blir jeg aldri. Sykepleierne sitter og forhandler med meg om å spise tre mariekjeks som oftes. :P Så det er vel veldig individuelt.

Hadde 5 runder med narkose i fjor, etter 4 av dem fikk jeg dra hjem samme dag. Er formen ok og alt er normalt har man ikke så mye på sykehuset å gjøre, for ikke å snakke om at det er myyye bedre å sove hjemme i senga si :angry:

Jeg er som regel både sulten og kaffetørst når jeg våkner, kvalme er sjeldent noe problem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv operert flere ganger og har ett hater/elsker-forhold til narkose.Hater fordi jeg spyr som en gris etterpå og er uggen i alle fall 2 døgn etter narkosen.Elsker det fordi jeg hater nåler og lyder, det å ikke kunne ha oversikten selv.

Enkelte ting vil jeg krevd narkose på mens andre ting vil jeg heller ha lokalbedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg todde jo jeg sku i narkose idag, men dengang ei... De "nektet" å legge meg i narkose før jeg hadde forsøkt inngrepet uten. (altså å svelge den j**** slangen).

det gikk. Jeg fikk noe bedøvelse greie i armen, og selv om jeg påstod hardt etterpå at jeg husket alt, så må jeg vel nå innrømme at det gjør jeg visst ikke. Jeg veit da at de var i magen min med den slangen, men aner IKKE åssen den kom seg dit :angry:

uansett, de legger deg (tydeligvis) ikke i narkose om det ikke er nødvendig! Så kan det jo diskuteres da, hvor nødvendig, nødvendig er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere narkoser, hvor jeg har fått veneflon i hånda og propofol i blodet. Raskt borte og raskt opp igjen. Husker ingen verdens ting! Trøtt etterpå, og vil gjerne sove en liten stund. Sikkert på grunn av premedisineringen. Når jeg så kom meg opp og var på do fikk jeg dra hjem etter å ha snakket med legen.

Enkelt og greit. Jeg har overhodet ingen dårlige erfaringer med narkose! Håper det går greit for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere narkoser, hvor jeg har fått veneflon i hånda og propofol i blodet. Raskt borte og raskt opp igjen. Husker ingen verdens ting! Trøtt etterpå, og vil gjerne sove en liten stund. Sikkert på grunn av premedisineringen. Når jeg så kom meg opp og var på do fikk jeg dra hjem etter å ha snakket med legen.

Enkelt og greit. Jeg har overhodet ingen dårlige erfaringer med narkose! Håper det går greit for deg!

Er det narkose med kun en veneflon i hånda? Må man ikke ha slange i halsen, og maskiner som puster for en osv når man er i narkose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Er det narkose med kun en veneflon i hånda? Må man ikke ha slange i halsen, og maskiner som puster for en osv når man er i narkose?

Propofol er bare premedisineringa, altså den som får deg "flat". straks du er borte, så setter de en slange i halsen på deg, og kobler deg på anestesimaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...