Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundepensjonat

LB_Shira

Recommended Posts

Skrevet
At hunden blir levert som en eneste stor tugge betyr at de ikke har tatt vare på hunden overhodet - det betyr at den har blitt oppbevart og kanskje fått mat og vann og that's it. Når jeg leverer min hund på kennel så forventer jeg at de går over hunden min fysisk fra hale til snute MINST en gang for dagen - og det er helt tydelig at det har de ikke gjort med denne portugiseren.

Ser jo bare selv når vi har hatt hunder i pensjon, de har fått tur utenom hundegården morgen og kveld og minst en gang for dagen blir de gått over for å sjekke for sår, flått osv. Det er en del av det stellet man forventer når man setter hund på kennel.

Jo da, greit nok. Ikke uenig.

Skrevet

Det har jo egentlig ikke noe med hvordan pels den enkelte hunden har. Da må de enten nekte å ta inn portugisiske vannhunder, eller så må de ta vare på hvert individ. Det vil si at de skal gi den hunden det stellet den trenger, uten tillegg i pris. Må en hund børstes eller vaskes fordi den har en litt annen pels enn en annen rase, så må den faktisk det. Og denne supererfarne kenneleieren burde ha sett så mye til hunden at han kunne konstantere at pelsen trengte stell, og ikke bare sitte å mase om at det er dyremisshandling å ha så mye pels. Klarer man ikke å gi hundene det, så har man enten for mye hunder inne, eller for få folk.

Guest Kåre Lise
Skrevet
Det har jo egentlig ikke noe med hvordan pels den enkelte hunden har. Da må de enten nekte å ta inn portugisiske vannhunder, eller så må de ta vare på hvert individ. Det vil si at de skal gi den hunden det stellet den trenger, uten tillegg i pris. Må en hund børstes eller vaskes fordi den har en litt annen pels enn en annen rase, så må den faktisk det. Og denne supererfarne kenneleieren burde ha sett så mye til hunden at han kunne konstantere at pelsen trengte stell, og ikke bare sitte å mase om at det er dyremisshandling å ha så mye pels. Klarer man ikke å gi hundene det, så har man enten for mye hunder inne, eller for få folk.

Du kan umulig ha mye erfaring med å ha hund på Kennel/pensionat.

Jeg som har en rase som ikke krever særlig pelsstell er da ikke intressert i og betale for det! Derfor er det vanlig praksis at de fleste tar dette som ekstra tjenester, så som stell av pels, vask, ekstra tur/mosjon, dressurtrening osv.

Jeg minnner om at denne sutredama selv innrømmer i artikkelen at hun antok at bikkja sku klare seg disse to ukene!

Hvor mange hundre forskjellige raser er det som skal ha forskjellig stell? Det er da for svingende ikke kennelen sitt ansvar og sette seg inn i, det er eierens ansvar og eieren må instruere kennel ev andre som skal passe hunden om hvordan de ønsker at stellet skal foregå. Dette er bare vås. Vi snakker om en kennel her, ett hundepensionat ikke en hundehårsalong!

Skrevet

Jeg som har en rase som ikke krever særlig pelsstell er da ikke intressert i og betale for det! Derfor er det vanlig praksis at de fleste tar dette som ekstra tjenester, så som stell av pels, vask, ekstra tur/mosjon, dressurtrening osv.

Jeg minnner om at denne sutredama selv innrømmer i artikkelen at hun antok at bikkja sku klare seg disse to ukene!

Hvor mange hundre forskjellige raser er det som skal ha forskjellig stell? Det er da for svingende ikke kennelen sitt ansvar og sette seg inn i, det er eierens ansvar og eieren må instruere kennel ev andre som skal passe hunden om hvordan de ønsker at stellet skal foregå. Dette er bare vås. Vi snakker om en kennel her, ett hundepensionat ikke en hundehårsalong!

Har du noe spesielt forhold til denne kennelen, siden du forsvarer så veldig at det ikke var pensjonatfyrens skyld overhodet, men alt er på "sutredamas" skuldre?

Guest Kåre Lise
Skrevet
Har du noe spesielt forhold til denne kennelen, siden du forsvarer så veldig at det ikke var pensjonatfyrens skyld overhodet, men alt er på "sutredamas" skuldre?

Absolutt ikke. Jeg bare referer til egen erfaring av hva jeg opplever som normal praksis rundtomkring og ser det mot hva denne dama faktisk har sagt til avisen hvilket jeg ikke syns henger helt på greip.

Så du/dere mener altså at man skal kunne avlevere en hvilken rase som helst på kennel, mene at hunden klarer seg 2 uker uten pelsstell men likevel få stelt pelsen inkludert i prisen som er uten stell?

Henger ikke helt på greip.

Du parkerer ikke bilen på langtidsparkeringa på Gardermoen uten å bestille noe ekstra for så og komme hjem og gå til avisa og sutre over at bilen ikke er vasket innvendig og utvendig, lakken ikke er polert og understellsbehandlinga er uteblitt.

Skrevet

Du ser ikke helt poenget her, tror jeg? Greia er ikke nødvendigvis at pelsen er flokete og møkkete, men hva som KAN ha skjult seg under en flokete og møkkete pels - for klarer de ikke å holde pelsen nogenlunde rein og stelt, så får de neppe med seg om hunden hadde fått f.eks våteksem, flått, sår, whatever under alle flokene og møkka heller. Ergo er det ikke KUN en jålegreie, ikke sant?

Så jeg gjentar meg selv - at en pelsstell-rase KAN klare seg i 2 uker uten større stell, betyr ikke at den tåler 2 uker på KENNEL uten stell. Og ifølge "sutredamen" så hadde hun jo sagt at pelsen krevde litt, og det hadde de på pensjonatet sagt gikk greit..

Og jo, jeg har erfaring med hund på kennel/pensjonat. Weathenterrier (som vi hadde på karantenestasjonen) har heller ikke drømmepelsen i sånne settinger, men det betyr vel ikke at de ikke burde få stell når de står der allikevel, syns du? Han krevde mer pelsstell enn hva f.eks labradorene vi hadde inne gjorde, så igjen.. Det var dette med individoppfølging.. Og pelsstell er ikke KUN en jålegreie..

Skrevet
Absolutt ikke. Jeg bare referer til egen erfaring av hva jeg opplever som normal praksis rundtomkring og ser det mot hva denne dama faktisk har sagt til avisen hvilket jeg ikke syns henger helt på greip.

Så du/dere mener altså at man skal kunne avlevere en hvilken rase som helst på kennel, mene at hunden klarer seg 2 uker uten pelsstell men likevel få stelt pelsen inkludert i prisen som er uten stell?

Du parkerer ikke bilen på langtidsparkeringa på Gardermoen uten å bestille noe ekstra for så og komme hjem og gå til avisa og sutre over at bilen ikke er vasket innvendig og utvendig, lakken ikke er polert og understellsbehandlinga er uteblitt.

Nå er det en "liten" forskjell mellom en bil og en hund, som du tydeligvis ikke tar så stor hensyn til, nemlig at hunden er et levende vesen. Og ja, dersom pelsen blir møkkete og flokete, så forventer jeg at hunden skal bli stelt. Jeg hadde ikke forventet at noen hadde en børste i samme rom som mine hunder, fordi de trenger ikke nevneverdig pelsstell. Men hadde de blitt gromøkkete av en eller annen årsak, så hadde jeg forventet at de hadde blitt vasket, uten at jeg skal betale for det (men jeg krever kanskje service og at de tar vare på hunden min på en skikkelig måte, så da er tydeligvis like greit å ikke sende hundene på kennel om de skal bli behandla like bra som en død gjenstand....)

Skrevet

Nå driver jeg kennel i miniatyrskala, men hvis jeg får inn en hund jeg vet krever MYE pelsstell (noe portugisere gjør), sier jeg at jeg tror det blir nødvendig å legge til pelsstell under oppholdet. Jeg kan børste lett gjennom pelsen til hundene som er her, men en portugiser drar med seg mye skog etter hver tur, og for at pelsen skal være fin, ville det blitt noen timer børsting i løpet av 2 uker. Derfor kan de betale en hundrings, så tar jeg de ekstra timene med hunden i tillegg til det lette pelsstellet alle kan få uten å betale ekstra.

Om hundene blir sølete, vasker jeg av sølen, uten at det koster noen ting ekstra. Men full og grundig shampoo-vask, er et tillegg hos meg.

Skrevet

Jeg mener at man bør levere fra seg en hvilken som helst rase på kennel, og forvente at den ikke lukter merkbart URIN og at kennelinnehaveren legger all skyld på eier.

Skrevet

Tja, sier nå jeg... Man kan jo spørre seg hvilken tilstand hunden var i da den ble levert til kennelen også kanskje ? Om den ikke var helt nylig gjennombørstet og stelt, så kan det jo hende begynnende floker ved levering har bidratt til at den nå må barberes ned ?

Jeg har også rase med mye pels, men 14 dager uten stell bør faktisk gå helt greit det, uten at pelsen skulle vært ødelagt av den grunn. Jeg ville forresten blitt forbanna om noen begynte å stelle pelsen på mine hunder om jeg ikke hadde bedt spesielt om det (og det hadde jeg neppe gjort siden det er lettere å ødelegge pelsen med feil stell enn uten stell....).

Skrevet

har jobbet på 2 forksjellige kenneler. en hvor de bada og gredde gjennom pelsen og en hvor de ikke gjorde noe... Må si jeg foretrakk den hvor de ikke gjorde noen ting. Hundene kan bli stressa av mindre enn at kanskje 15 hunder skal reise hjem og bades den dagen ( da i kaldt vann) for så å bli skamgredd full fart for å rekke å gjøre den istand i tide. Han som driver den mye omtalte kennelen burde kanskje ha hatt et tilbud hvor man kunne betale ekstra for pelstell? og gjerna ha hatt en person til å gjøre dette? er maaaange småjenter der ute som ville gjort d for nesten ingenting ;-)

Skrevet

Hei.Har jobbet 1,5år på kennel,og vi hadde et skjema hvor eiere fylte ut hva slags stell de ønsket for hunden.Bad,kloklipp o.l. Veldig greit både for oss og eiere.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...