Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefalt sterilisering

ToneC

Recommended Posts

Da Isis tok sin 12-ukers vaksine så anbefalte vetrinæren å vurdere å sterilisere henne etter første løpetid. Da minsket risikoen for jursvulster med 95%, livmorbetennelse, kreft, innbildt svangerskap slipper man, etc. Jeg lurer på hva deres synspunkter er på saken, jeg har aldri hørt at slikt anbefales, men jeg har heller aldri hatt tispe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg kjente jeg ble litt stresset allerede. Jeg har jo i utgangspunktet skaffet henne som konkurransehund, hun er ikke planlagt bli brukt i avl. Men så tenker jeg; tenk om hun blir knallbra da? Er det ikke litt dumt å utelukke henne fra fremtidig avlsmateriale da? Samtidig er det kjekt å kunne trene og starte uten å tenke på løpetid. Nei, det er mye lettere med hannhund, da slipper man å tenke på sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis ikke jursvulster og løpetidsrelaterte sykdommer/problemer er spesielt knyttet til din rase/linje, så er dette bortimot det snodigste jeg har hørt en veterinær anbefale. :lol: Pengenød i veterinærstanden, muligens???

Skal man følge slik logikk helt ut, så må man jo avlive bikkja like godt først som sist, det er jo den eneste måten å GARANTERE at den aldri blir sjuk... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var da litt av en anbefaling når hunden er så ung? Trodde ikke tisper ble sterilisert "uten grunn" her i landet i det hele tatt jeg? (altså om det ikke er det beste pga innbildt, livmorbetennelse eller annet)

Merkelig.... Er det lov å spørre hvilken veterinær dette er? (pm?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, få det vekk, fortere enn svint. Vekk med alt som ikke har noen praktisk betydning når man ikke skal avle.

Jeg skal ikke avles på, lurer på om jeg skal fjerne mine to fordeler jeg også tilfelle brystkreft, "folk" gjør jo det i forebyggende øyemed. Eller rive ut det som sitter inni...

Eller kanskje rett og slett følge Lotta's "råd", jeg avliver meg jeg...så slipper jeg bli syk...

Nei, fra spøk til halvor. Jeg syntes dette hørtes ytterst merkelig ut, også om type slike problemer er utbredt på din rase. Det løser jo faktisk ikke rase-problemet det da, kun den enkelte hund og hva er det for noe liksom?

Skal man sterilisere unge hunder fordi rasen har et problem eller for tilfelle noe skulle kanskje kunne hende en gang i fremtiden? Og om man skal dra det litt lenger er det jo faktisk ikke enklere med hannhund for da må man fjerne baller og alt som er tilfelle det skulle bli noe smuss med dem en gang også..... :lol:

Merkelig veterinær-holdning, å forebygge en kanskje potensiell sykdom ved å fjerne vitale organer.

Be denne utdype dette litt mer, kunne vært intr å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette hørtes veldig rart ut

Min hund har slitt med innbilt svangerskap etter hver løpetid, noe som ble verre for hver gang. Jeg ble ikke anbefalt sterlisering før hunden var 5,5 år og steriliserte henne nå i vinter, da var hun 6,5 år.

Min oppfatning har vært at de ikke anbefaler dette sånn i "hytt og gevær" men kun når det er en god grunn til det. Ihvertfall er det sånn hos min vetrinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...