Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer med "Stå under marsj"


C.J

Recommended Posts

Jeg har tenkt å debutere i LP klasse 1 i november, men sliter med øvelsen "Stå under marsj". Jeg klikkertrener, og begynte innlæringen med å gå baklengs med hunden gående etter for så å klikke når hunden til slutt stoppet på eget initiativ. Etter noen slike repetisjoner, la jeg til kommandoordet "Stå" i det hunden stoppet, men hver gang jeg prøvde dette med hunden ved fot gikk alt skeis, - hunden stoppet ikke. Mulig jeg gikk for fort frem, at hunden ikke forsto betydningen av "Stå".

Så jeg begynte fra start igjen, denne gangen viste jeg hunden at jeg hadde en godbit i hunden og latet som om jeg kastet den over hunden. Da bråstoppet jo hunden og jeg klikket. Men det tok ikke lange stunden før hunden forsto at jeg ikke kastet godbiten og den fortsatte å gå mot meg.

Jeg har prøvd å bruke både "Stå" og "Bli", og det virker som om hun responderer best på "Bli", men er det lov å bruke samme kommando for to ulike øvelser i konkurranse?

Hvordan lærte dere inn "Stå under marsj"? Jeg trenger innspill, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke bli som kommando ja, selv om du bruker det på andre øvelser.

Jeg tror kanskje du har gått for fort fram? Gjør som du gjør; rygg bakover med hunden følgende etter deg og klikk ved frivillig stopp. Etterhvert legger du på kommandoen. Når hunden bråstopper hver gang du sier stå, kan du begynne å vri kroppen din. Rygg baklengs som når du startet, men vri litt på overkroppen når du gjør det, gi kommando og belønn når hunden bråstopper. Etterhvert vrir du kroppen din mer og mer rundt, til du går sidelengs og hunden går etter deg som vanlig, gi kommandoen og belønn ved bråstopp. Vri kroppen enda mer rundt, slik at du til slutt går rett frem (riktig vei, ikke rygge eller gå sidelengs) og hunden går ved din venstre side når du gir kommandoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke bli som kommando ja, selv om du bruker det på andre øvelser.

Jeg tror kanskje du har gått for fort fram? Gjør som du gjør; rygg bakover med hunden følgende etter deg og klikk ved frivillig stopp. Etterhvert legger du på kommandoen. Når hunden bråstopper hver gang du sier stå, kan du begynne å vri kroppen din. Rygg baklengs som når du startet, men vri litt på overkroppen når du gjør det, gi kommando og belønn når hunden bråstopper. Etterhvert vrir du kroppen din mer og mer rundt, til du går sidelengs og hunden går etter deg som vanlig, gi kommandoen og belønn ved bråstopp. Vri kroppen enda mer rundt, slik at du til slutt går rett frem (riktig vei, ikke rygge eller gå sidelengs) og hunden går ved din venstre side når du gir kommandoen

Takker og bukker :whistle: Har nok gått litt for fort frem, ja. Skal prøve denne oppskriften, så håper jeg vi får kontroll på denne øvelsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei

Stå under gange ja.. var ikke lett det nei... men jeg fikk et tips som jeg har hatt nytte av og som er veldig enkelt...

Når du er ute og går tur så stopper du opp iblant... hunden står... klikk klikk... senere så legger du inn kommandon stå... så kan du prøve deg fram med og gå videre... du kan jo også forberede hunden din på det med et lite rykk i bånde.. stå... klikk klikk... eller som meg, stryker han over hode.. stå/ligg/sitt... og går videre

Mange rare tips ute og går ja... håper det kan være til nytte for noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...