Gå til innhold
Hundesonen.no

Generelt sp.mål om foring

Stine Pernille

Recommended Posts

Skrevet

Spørsmål spesielt til dere, bare fordi eg er nysgjerrig.

Nå har Ace alltid gått på merket Hill's Adult, enten vanlig eller Natures Best. Dette fungerer fint, han driter normalt og er aldri dårlig i magen. Eg har begynt å bløte opp foret og han spiser med stor appetitt. Det har vært perioder hvor han ikke er så intr. i mat, men nå for tiden går det ned på høykant.

Nå trener vi aktivt AG og han trenger seff all den næringen han kan få.

Det eg lurer på er om han rett og slett skal være som han er i kroppen. I og med at han løper og er ganske aktiv, har han enda mye "løst" skinn. Man kjenner ribbeina og hoftebeina, men ikke sånn ved å stryke lett over. Men slik har han alltid vært. Han har aldri vært slik at man kjenner ribbeina, uten å "trykke" hardt inn, om dere skjønner.

Sist eg veide han var han 30kg, gjerne litt i overkant av hva "ideal" vekten er. (den ligger vel på en 28-29 kg tenker eg)

Han har masse pels da, og er tynn som et rekel når han bader, men begynner å lure likevel. Han er blitt 3 år, og eg regner med kroppen hans har "satt" seg slik den skal være.

Burde eg bytte over til light for, og prøve det en stund?

Bør eg gi mindre porsjoner? (da vil han sikkert gå å mase på mer fordi han er sulten, appetitten er enorm for tiden, som sagt)

Til belgereiere spesielt: hvordan er deres hannhunder?

Skrevet

Slik du forklarer hvordan han er så høres han jo slank ut, så jeg ville ihvertfall ikke gått over på light fôr!

"Ideal" vekt hadde jeg ikke hengt meg opp i, det er jo andre ting også som spiller inn på om hunden er i passe hold, bla høyde og kroppsbygning.

At du ikke kjenner ribben og hofteben ved å stryke lett over er ikke særlig rart hvis han har tykk pels. De skal være temmelig radmagre før du kjenner det på en tykkpelset hund.

Skrevet

Ok. Det høres bra ut. Lett å bli litt "paranoid". Men har vel mye med gener og arv og gjøre også. Vet moren hans er også "løs" i skinnet. Så er sikkert ingenting å henge seg opp i, det viktigste er vel at hunden er sunn og fungerer på det foret den går på.

Men hva med denne "bunnløse" spisingen da? Noe eg kan gjøre for å mette han mer, uten å gi mer mat?

Skrevet
Ok. Det høres bra ut. Lett å bli litt "paranoid". Men har vel mye med gener og arv og gjøre også. Vet moren hans er også "løs" i skinnet. Så er sikkert ingenting å henge seg opp i, det viktigste er vel at hunden er sunn og fungerer på det foret den går på.

Men hva med denne "bunnløse" spisingen da? Noe eg kan gjøre for å mette han mer, uten å gi mer mat?

Vet at det er endel som fyller på litt med forskjellige grønnsaker for å få litt mer vomfyll. (regner med at han har fått ormekur...?)

Eldste tispa her i huset har en matlyst uten like og virker som om hun aldri er mett. Men hun får sine porsjoner og holder seg fin. (Her i huset har nok matlysten mye med at de er 3 hunder i huset).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kontakt raseklubben eller NKK for veiledning om dette. Det er ikke veldig vanlig, men det skjer at en oppdretter "leier" en tispe for et kull. De betaler da selvfølgelig alle utgifter i forbindelse med kullet,  men jeg er usikker på om de betaler noe mer enn det til eier, jeg mistenker det er tilsvarende prisen av en valp, evt. en av valpene. 
    • Spør for en jeg kjenner. Oppdretter ønsker at kjøper står som eier. Men vil ha ett kull på tispa. For vil ha genene videre. Hvordan foregår dette vs. forvert? Er ikke forvertavtale. Enten at kjøper har ett kull eller at oppdretter har kull der?
    • Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...