Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal få kanin (:


Dyreelsker93

Recommended Posts

Hei :D

Jeg er en snart 15 år gammel jente som snart skal få meg en kanin (sannsynligvis fra Dyrebeskyttelsen). Jeg har ikke så innmari mye greie på kaniner, så derfor vil jeg veldig gjerne ha råd og tips fra alle dere som kan mer enn meg :P

Jeg skal ha en sånn passe stor, i hvert fall ikke dvergkanin, og den skal bo i stallen der fôrhesten min står. Jeg skal ha den i utebur, året rundt. Jeg tror jeg vet hvilken kanin jeg skal ha (den bor midlertidig i stallen jeg skal ha den i, og jeg har pratet med hun som passer den om å adoptere den), og i så fall vil den få selskap av en til kanin (de bor sammen nå og er venner, så det burde ikke være noe problem, de er også kastrert). Om jeg ikke skal ha nettopp den kaninen vil kaninen jeg skal ha i utgangspunktet stå alene. Jeg har noen spørsmål jeg håper noen vil hjelpe meg med (:

Jeg skal som sagt ha kaninene i utebur året rundt, må uteburet da være isolert? Jeg vet at alle kaniner kan være ute om vinteren hvis de er blitt vant til å bo ute fra sommeren av. Men den kaninen jeg tror jeg skal adoptere har bare sånn halvveis bodd ute det siste halvåret. Den har bodd en del inne i stallen i en boks, og inne i et hus, men den har vært mye ute i innhegning også, holder det til at den fra og med september/oktober kan bo fast ute?

Jeg er også (p.g.a. dette) litt usikker på hva slags bur jeg skal skaffe meg.. Det er rev i området, så er det sagt :P Jeg kommer nok til å skaffe meg et bur som to kan bo i, uansett om det blir boende en eller to, men ikke så veeeldig stort, da jeg sikkert kommer til å gå litt tur og ha den i liten innhegning (med mindre det er luftegård i kaninburet). Og for å være ærlig er jeg en smule usikker på hva som egentlig kan kalles isolert. Er det tette trevegger på tre kanter eller er det med isopor eller noe sånt inni? Jeg lurer vel egentlig også på om hvis et av rommene i buret har trevegger, er dette nok til å holde en "halvveis utevant" kanin varm? :P

Også lurer jeg litt på om det stemmer at friske kaniner ikke skal ha noen vitamintilsetninger, gnagestein med vitaminer/ mineraler, o.l.?

Og hvilke sykdommer bør en kanin som skal brukes til kos være vaksinert mot? Er det noen i det hele tatt egentlig?

Håper noen kan hjelpe meg med det jeg lurer på og gi meg råd og tips om alt mulig rart innen kanin! :P Helst litt etter hva som er mest økonomisk. Jeg har ikke mulighet til å bruke all verdens penger på denne kaninen, så jeg satser på de billige, enkle, men selvfølgelig bra for kaninen løsningene.

Og jeg vil nemlig kunne mest mulig før jeg får kaninen, noe som vil skje en gang i høst. Skal proppe meg full med kunnskap, jeg :P Så jeg blir veeeeeldig glad for svar! Hilsen fra Ane :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har ett kull nå på to dager! Og de skal gies bort/selges om rundt 8-9uker!

Vis du er intr. De er av fargen hollender (http://img.photobucket.com/albums/v217/Cec_81/lante%20bilder/eidsvaar04_hollender.jpg) 2 stk. Og 2 stk til er som mamma, og den siste er tenten Tan (http://www.freewebs.com/tan_kanin/Unge22.jpg), eller som pappa.

Mamma siden, er det hoppekaniner, så de kan prøves i det!

Rasen er løvehodemix! Kommer til å bli mellomstor. Mindre enn mamma, større en Pappa.

Oppfølgingsmappe følger med om ønskelig!

Kaninen, må være enten UTE eller INNE-kanin, ingenting som heter halvt utekanin :D

Kullet:

frstedag.jpg

Mamma:

11-1.jpg

Pappa:

DSC_0209.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D

Jeg er en snart 15 år gammel jente som snart skal få meg en kanin (sannsynligvis fra Dyrebeskyttelsen). Jeg har ikke så innmari mye greie på kaniner, så derfor vil jeg veldig gjerne ha råd og tips fra alle dere som kan mer enn meg ;)

Jeg skal ha en sånn passe stor, i hvert fall ikke dvergkanin, og den skal bo i stallen der fôrhesten min står. Jeg skal ha den i utebur, året rundt. Jeg tror jeg vet hvilken kanin jeg skal ha (den bor midlertidig i stallen jeg skal ha den i, og jeg har pratet med hun som passer den om å adoptere den), og i så fall vil den få selskap av en til kanin (de bor sammen nå og er venner, så det burde ikke være noe problem, de er også kastrert). Om jeg ikke skal ha nettopp den kaninen vil kaninen jeg skal ha i utgangspunktet stå alene. Jeg har noen spørsmål jeg håper noen vil hjelpe meg med (:

Hei og velkommen som fremtidig kanineier! ;) Jeg begynte med to kosekaniner for altfor mange år siden, og har ikke vært uten kanin en dag siden... Jeg er nemlig bitt av kaninbasillen :P

Hvis du ønsker å vite mer om kaniner, vil jeg anbefale Norges Kaninhoppforening, hvor de har en egen side med Nyttige tips vedrørende kaniner, og det er også mulig å spørre om ting du lurer på. Ellers vil jeg anbefale Norsk Kaninforum. Mange mennesker der inne med en hel masse kunskap om kanin.

Jeg skal som sagt ha kaninene i utebur året rundt, må uteburet da være isolert? Jeg vet at alle kaniner kan være ute om vinteren hvis de er blitt vant til å bo ute fra sommeren av. Men den kaninen jeg tror jeg skal adoptere har bare sånn halvveis bodd ute det siste halvåret. Den har bodd en del inne i stallen i en boks, og inne i et hus, men den har vært mye ute i innhegning også, holder det til at den fra og med september/oktober kan bo fast ute?

Jada, den skal fint kunne bo ute fra september/oktober.

Jeg er også (p.g.a. dette) litt usikker på hva slags bur jeg skal skaffe meg.. Det er rev i området, så er det sagt.. Jeg kommer nok til å skaffe meg et bur som to kan bo i, uansett om det blir boende en eller to, men ikke så veeeldig stort, da jeg sikkert kommer til å gå litt tur og ha den i liten innhegning (med mindre det er luftegård i kaninburet).

Når det kommer til bur, så er det et par ting du bør tenke på. Det første er at om det er rev i området så bør ikke buret bestå av hønsenetting(hønsenetting er dessuten relativt lett for kaniner å bite seg ut av). Såkalt revenetting"firkantnetting" tåler mye mer. Om det skal være en utegård tilknyttet kaninburet(hvor kaninen skal gå uten tilsyn), så må denne ha tak og bunn(av netting). Kaniner er svært spretne, så med mindre veggen er rimelig høy, så skal du se at de kan være rimelig oppfinnsomme når det gjelder å komme seg ut. Å grave seg ut er heller ingen vanskelig oppgave for en kanin. I tillegg er det selvfølgelig det faktum at andre dyr kan finne på å grave seg inn...

Når det gjelder burstørrelse vil jeg bare si at jo større, jo bedre. Uansett om du tar kaninen ut på tur, så sitter den veldig veldig mange timer i døgnet i buret sitt, og da er det jo kjekt om den har god plass? Når kaninene går løs ute, så løper de mye rundt, og den må ha mulighet til å bevege seg også i buret sitt. Så får du heller ikke så fryktelig dårlig samvittighet den dagen du ikke får tid til å ta ut kaninen, for den har jo tross alt et stort bur :P Altfor mange kjøper altfor lite bur til kaninen sin, og de fleste bur i dyrebutikken er i pygméstørrelse! Mener ikke å være sur her, men det er så mye bedre for kaninen om man gir den litt god plass :P

Ellers så kjøper veldig mange kanineier såkalte kompostgårder fra biltema. Disse koster 89 kr for 4 ruter, og hvis man kjøper seg minst 8 ruter, gjerne 12 eller mer, og setter dem sammen, så får kaninene flott tumleplass.

gard.jpg

Her er noen av mine i en slik gård. Dette er 8 ruter tror jeg(nå har jeg vel rundt 40-50 stk. tenker jeg, hehe). Disse på bildet er satt på høykant, som gjør gjerdet høyere, men gården mindre. Jeg har aldri hatt problemer med at kaninene har hoppet ut, og jeg har alle sammen på "lavkant". Dette er en fin måte å lufte kaninene på, når du har mulighet til å være i nærheten og følge litt med. Dessuten er det veldig lett å flytte gården rundt.

Og for å være ærlig er jeg en smule usikker på hva som egentlig kan kalles isolert. Er det tette trevegger på tre kanter eller er det med isopor eller noe sånt inni? Jeg lurer vel egentlig også på om hvis et av rommene i buret har trevegger, er dette nok til å holde en "halvveis utevant" kanin varm? Dette blir nok bare et problem første vinter for fra og med neste vår vil kaninen bli 110 % vant til å stå ute hele tiden. Er bare denne vinteren jeg er litt usikker på :P

Kaniner har en fantastisk god pels, som holder dem varme om vinteren. Kaniner tåler imidlertid ikke trekk og fuktighet så bra(dva. at den må ha et tørt og vindtett krypinn). Det spørs litt hvor i landet du bor, men her hvor jeg bor(mildt Bergensklima) har det ikke vært nødvendig å isolere buret. Jeg vil likevel anbefale deg å ha en liten del av buret isolert(og ikke minst tørt og vindtett. Husk husk!). Det skal ikke mer til enn et par isoporplater(som må dekkes med materialer slik at kaninen ikke kan gnage på dem, for da varer ikke isoporen lenge...)

Jeg vil anbefale at kaninens "varmerom" består av fire vegger(selvfølgelig med et hull som kaninen kan komme seg inn gjennom), og et tett gulv. Tre vegger holder ikke på varmen. Men kaninen har som sagt en pels som isolerer godt :P

Også lurer jeg litt på om det stemmer at friske kaniner ikke skal ha noen vitamintilsetninger, gnagestein med vitaminer/ mineraler, o.l.?

Nei, så lenge kaninen får kaninfor(pellets), vann og høy(skal alltid ha tilgang på høy og vann), skal den få alt den trenger. I tillegg elsker kaniner grønt!

Her kommer en matliste som er et greit utgangspunkt hvis du lurer på hva kaniner tåler. Om kaninen ikke er vant til å få grøntfôr, er det greit med en gradvis tilvenning.

Matlisten:

En av de vanligste sykdomsårsakene hos norske kaniner, og da spesielt kjæledyrskaninene, er feilfôring, og det kan ikke sies nok ganger hvor viktig det er å fôre kaninen rett!

Grønnsaker:

Minst 3 forskjellige sorter og 1-4 dl om dagen. En av de 3 daglige sortene bør inneholde A-vitamin (f. eks bete + blader, brokkoli, gulrot + topper, løvetann, endivie, karse, sikorisalat osv)

• Gulrot + topper (selve roten bør begrenses fordi den inneholder MYE sukker)

• Stangselleri - må kuttes i biter (ca 2 cm)

• Knollselleri

• Reddik + bladene

• Grønn paprika

• Romanosalat

• Rossosalat

• Lollosalat

• Rucculasalat

• Sikorisalat

• Artisjokk

• Gresskar

• Squash

• Beter + blader

• Skvallerkål

• Fennikel

• Okra

• Alfalfa (fersk)

• Pastinakk

• Persillerot

• Spinat (små mengder)

• Endivie

• Hvetegress

• Asparges

• Sukkererter

• Tomat (kun små mengder av frukten – resten av planten er svært giftig)

PS: Salater med mørkegrønne/ røde blader er fine, men de som har lysegrønne blader kan forårsake diaré Agurk og ishavssalat - inneholder nesten ingen næring, og mange kaniner får diaré pga høyt vanninnhold.

Grønnsaker som er OK i små mengder:

KAN forårsake oppblåsthet/luft i magen. Vær på vakt for sikkerhetsskyld!

• Brokkoli

• Blomkål

• Rosenkål

• Grønnkål

• Bladkål

• Endivie

• Kålrabi

• Neper + topper

• Ertebelger

• Bok Choy

NB: For mye kål kan også føre til forstørret skjoldbruskkjertel (struma).

Urter:

• Basilikum

• Mynte

• Persille

• Karse

• Salvie

• Karve

• Dill

• Oregano

• Lavendel

• Valurt

• Løvetann

• Peppermynte

• Rosmarin

• Timian

• Kløver

• Kamille

• Koriander

• Agurkurt

• Pimpernell

• Kjørvel

• Løpstikke

• Sennepsblader

• Estragon

• Sitronmelisse

• Brennesle

Bær:

(svært små mengder pga høyt sukkerinnhold)

• Bringebær + blader

• Blåbær + -lyng (godt for å regulere magen)

• Tyttebær + lyng

• Jordbær + blader

• Bjørnebær + blader

Frukt:

(maks 1 ss om dagen pga høyt sukkerinnhold)

• Eple (ikke kjernehuset)

• Melon

• Papaya

• Pære

• Fersken

• Ananas

• Druer

• Banan

• Appelsin (ikke skall)

• Mango

Fersk papaya og ananas har enzymer (papain og bromelain) som sies å kunne hjelpe til å bryte ned matpartikler og slim som binder sammen pels i fordøyelsessystemet. Bruk det gjerne forebyggende og under røyteperioder for å hindre at ”hårballer” dannes. Kun fersk papaya og ananas inneholder disse enzymene, ikke hermetisert eller tørket.

Spiselige blomster:

Epleblomster, sennepsblomster, basilikumblomster (Ocimum basilicum), agurkurt (Borago officinalis), pimpernell (Sanguisorba minor), ringblomst (Calendula officinalis), kamille, kløver, koriander, løvetann, daglilje (hemerocallis), dill, tusenfryd (Bellis perennis), fennikel, gladiolus, isop (Hyssopus officinalis), jasmin (Jasminum sambac), stemorsblomst (viola tricolor), lavendel rose, rosmarin, salvie, solsikke, timian, fiol, groblad.

Hva som kan gi ALVORLIGE fordøyelsesproblemer:

Hele frø, nøtter, korn, mais, erter, linser, bønner, poteter, bambusskudd, alle melkeprodukter (også yoghurtdrops), råsukker (kjeks, kake og annen menneskemat).

Hvorfor det er skadelig?

Yoghurt blir brukt til syke kaniner over kort tid for å stimulere bakteriefloraen i tarmen; kun til kaniner som bruker antibiotika eller på kaniner med fordøyelsesproblemer. Kaninen kan ha godt av bakteriene i yoghurten, men fettet og særlig laktose er skadelig. Voksne kaniner produserer nemlig ikke laktoseenzymet som fordøyer laktose. Bruk heller Zoolac (fås gjennom veterinær) eller et annet melkefritt probiotisk produkt. Hele frø, nøtter, korn, mais, erter, melkeprodukter og råsukker blir antatt å kunne skape alvorlige fordøyelsesproblemer fordi det gjennom forskning er funnet ut at disse produktene kan bidra til dødelige tilfeller av enterotoxemi, en giftig overflod av "dårlige" bakterier i tarmen. I frø, korn og mais er det dessuten mye mer stivelse enn en kaninmage kan håndtere i lengden. En del stivelse kan passere helt greit gjennom tynntarmen, mens mesteparten ikke blir tilgjengelig før det når cecum (der den myke "blindtarms"avføringen blir produsert). Her blir den en potensiell energikilde for bakteriene i cecum. I motsetning til fiber, som forhindrer esing, så gjør stivelse at cecum eser opp fort, noe som kan føre til overvekst av bakterier, oppblåsthet og kolikk/trommesyke. Og kolikk kan være dødelig hvis det ikke blir behandlet FORT. Et av problemene med mye sukker og fett i dietten er at kaninens forbrenning er laget for et svært magert kosthold og overskuddet forbrennes ikke, men ender som fett på kroppen. Overvekt er veldig usunt og skadelig for kaniner (som for alle dyr og mennesker) fordi de rett og slett ikke er skapt for å være overvektige. På grunn av den begrensede forbrenningen ender ofte kjæledyrskaniner opp som overvektige p.g.a. feil kosthold. Kaniner er mye mer følsomme for fett enn mennesker er. I tillegg til at kaninen blir overvektig vil overskuddsfettet samle seg opp i lever og blodårer. Dette ender ofte med døden som følge.

Giftig

• Rå bønner som limabønner, snittebønner og soyabønner.

• Løk - alt innen løkfamilien.

• Rabarbra

• Sjokolade

• Sitrusskall

• Avokado (inneholder et giftig komponent som heter persin)

• Kjerner og steiner i frukt (også epler og pærer)

Liste over giftige planter finner du i artikkeldelen her på siden.

Kvister til å gnage på:

Tennene vokser hele livet (ca 2 millimeter i uken), og det er derfor lurt at kaninen har kvister og greiner som den kan beskjeftige seg med. Det er mange treslag som kan brukes, men man må være sikker på at de ikke er sprøytet eller forurenset. Ikke ta grener fra trær langs trafikkerte veier. Trær som har frukter med stein i (f. eks plommer, kirsebær, moreller og lignende) er GIFTIG for kaniner.

Trygge treslag

Selje, pil, gran (vanlig og edel), rogn, ask, poppel, osp, epletrær, pæretrær, hassel, hagtorn, lønn, bjørk, einer

Kaninens tørrfôr

I Norge er det vanskelig å få tak i gode kaninpellets. De fleste forretninger og dyrebutikker selger frøblandinger som IKKE er bra for kanin. Dette fordi de spiser sine favorittbiter og lar resten ligge, og fordi de inneholder tørkede frø/frukter som faktisk ikke er bra for kanin (for eksempel mais). Her er en oversikt over det IDEELLE innholdet i pellets for kjærledyrskaniner:

• Råprotein : 12-14 %

• Råfett : max 3 %

• Råfiber : 18 % eller mer

• Kalorier : 950

• Kalsium : 0,6 %

• Råaske : 5 %

En voksen dvergvedder bør få ca. 0,5-0,7 dl pellets daglig. Det er helt vanlig at matskåla fort kan bli tom, men da skal den alltid ha godt høy å knaske på. Det er veldig viktig for kaninmagen at den får i seg tilstrekkelig med høy, da en vanlig dødsårsak hos kaniner er forstoppelse og andre fordøyelsesproblemer, pga at de spiser for lite høy.

Skrevet av Camilla Bergstrøm.

Og hvilke sykdommer bør en kanin som skal brukes til kos være vaksinert mot? Er det noen i det hele tatt egentlig?

I Norge vaksinerer vi ikke kaniner, så det behøver du ikke tenke på. (Vi har bla. ikke sykdommen RVHD som Sverige har)

Håper noen kan hjelpe meg med det jeg lurer på og gi meg råd og tips om alt mulig rart innen kanin! :P Helst litt etter hva som er mest økonomisk. Jeg har ikke mulighet til å bruke all verdens penger på denne kaninen, så jeg satser på de billige, enkle, men selvfølgelig bra for kaninen løsningene.

Og jeg vil nemlig kunne mest mulig før jeg får kaninen, noe som vil skje en gang i høst. Skal proppe meg full med kunnskap, jeg :P Så jeg blir veeeeeldig glad for svar! Hilsen fra Ane ;)

Håper du fikk svar på noe av det du lurer på.

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha nevnt det, så selges kompostbinger hos mange dyrebutikker og på plantasjen, men de er stort sett billigst på biltema.

åja! Det er ganske viktig altså! Var på dyrebutikken, der hadde de nøyaktig samme (unntatt feste og embalasjen) og de kosta 299 ! helt sjukt! :lol: Jula å biltema koster den 89 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :lol:

Tuuuusen takk for et langt og fint svar! Dette hjalp veldig :D

Jeg bor forresten utenfor Oslo, så her kan det bli ganske kaldt :P Jeg skal prøve å få tak i et stort bur og ha et isolert rom, men jeg bare lurer, kan fire trevegger i rommet være (om jeg ikke får tak i isolert rom til riktig pris og størrelse og sånt) med selvfølgelig masse høy være nok isolasjon? I senere år tenker jeg at dette sikkert går bra, men fordi kaninene ikke er så vante til å stå ute nå, er det denne vinteren jeg er mest nervøs for. Men jeg tror, at i værste fall, kan de flyttes inn i et innebur jeg kan låne når tempraturen er på sitt kaldeste.. Jeg bare tenker høyt her, og lurer på hva du syns om det ;)

Men jeg lurer også på noe med disse kompostbeholder-veggene.. (De virket forresten utrolig smarte og rimelige, så det kan godt hende jeg skaffer meg noen sett med de) Er de bare satt rett på bakken, eller er det sånn at gjerdet stikker nedi bakken og liksom er et gjerde litt under jorda? Tenkte at det kunne være lurt å ha gjerde noen 20 cm nedi, sånn at kaninen ikke kan grave seg ut så lett :P

Og igjen, tusen takk for svar og tips og linker, det er til stor hjelp :)

Hilsen Ane

PS: Nå er jeg ny her og det er mye rart jeg ikke skjønner, så hvis det ikke kommer opp hvem jeg har svart til er det til MrsPowers :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 2 kaniner før, men de ble aldri riktig tam :D Men jeg har lest mye :) Buret burde ha firkantnetting/minknetting eller hva det nå heter :lol: Ikke hønsenetting, kaninen kommer ut, og reven kommer inn... Jo større bur jo bedre. Det hadde vært fint med en liten luftegård, og ett litt mindre sovehus. Sovehuset burde være ett isolert lite hus, som den kan strekke seg ut i. Da bruker man isopor o.l. I huset burde det være sagflis nederst og tørrhøy oppå der. Til sovehuset burde det bare være ett lite hull, ca. 15x15 cm. Vannet må skiftes ofte om vinteren, fordi det fryser i kuldegrader... En vanlig flaske blir da veldig upraktisk, fordi man ikke får ut isen uten å vente på att den smelter... Ville brukt en stor vannskål... Kaniner kan godt spise rundballehøy/silo men siden man skal ha tørrhøy i sovehuset trenger den bare tørrhøyet. Jeg synes ikke de forbalndingene på matbutikkene er gode, de passer best til mus fordi bitene er alt for små. Jeg anbefarler Kalle kaninpellets eller annen type kaninpellets... Forblandinger er litt dumme, fordi bitene er forskjellige, så kaninen kan velge bort det som ikke er godt, og da får den kanskje ikke alle vitaminer/mineraler den skal ha... Gulrot, eple, agurk, salat, løvetann og gress er fint i tilleg. Helst grønntfor flere ganger i uken :P Kaniner burde få vitaminblanding i vannet, og gnagesteiner uansett om de er friske eller ikke :D Du må venne kaninen til å være ut fra våren og utover... Men hvis det ikke går kan du sette den ut tidlig på høsten... Men ikke sett den ut i ett bur når den aldri har vært ute før midt på vinteren, da kan den dø... Du må passe på tennene til kaninen, de vokser hele tiden, og hvis de blir for lange må den til dyrlege, fordi den ikke klarer å spise da... Kaniner blir opp til 8 år vanligvis :P På sommeren kan den stå i gressebur ute, ett bur som man setter rett på bakken med netting i bunn, da kan den spise gress. Bare vær obs på at de ofte blir en grisete mørk flekk når du flytter det ;) Kaniner blir fort for tjukke, så pass på hvor mye mat du gir den :P

Det var alt jeg kunne komme på akkurat nå :rolleyes:

Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det to like tråder her? Èn i gnagerprat og én i kaninprat?

Må bare kommentere et par ting her:

Jeg hadde 2 kaniner før, men de ble aldri riktig tam :D Men jeg har lest mye :D Buret burde ha firkantnetting/minknetting eller hva det nå heter :lol: Ikke hønsenetting, kaninen kommer ut, og reven kommer inn... Jo større bur jo bedre. Det hadde vært fint med en liten luftegård, og ett litt mindre sovehus. Sovehuset burde være ett isolert lite hus, som den kan strekke seg ut i. Da bruker man isopor o.l. I huset burde det være sagflis nederst og tørrhøy oppå der. Til sovehuset burde det bare være ett lite hull, ca. 15x15 cm. Vannet må skiftes ofte om vinteren, fordi det fryser i kuldegrader... En vanlig flaske blir da veldig upraktisk, fordi man ikke får ut isen uten å vente på att den smelter... Ville brukt en stor vannskål... Kaniner kan godt spise rundballehøy/silo men siden man skal ha tørrhøy i sovehuset trenger den bare tørrhøyet. Jeg synes ikke de forbalndingene på matbutikkene er gode, de passer best til mus fordi bitene er alt for små. Jeg anbefarler Kalle kaninpellets eller annen type kaninpellets... Forblandinger er litt dumme, fordi bitene er forskjellige, så kaninen kan velge bort det som ikke er godt, og da får den kanskje ikke alle vitaminer/mineraler den skal ha... Gulrot, eple, agurk, salat, løvetann og gress er fint i tilleg. Helst grønntfor flere ganger i uken :) Kaniner burde få vitaminblanding i vannet, og gnagesteiner uansett om de er friske eller ikke :P

Vitaminblanding og gnagestein er ikke nødvendig(men gi gjerne kaninen kviseter som den kan gnage på, helt gratis er det også ;) ). Så lenge kaninen får pellets, høy og vann, gjerne med diverse grønt i tillegg, så får den det den trenger.

Du må venne kaninen til å være ut fra våren og utover... Men hvis det ikke går kan du sette den ut tidlig på høsten... Men ikke sett den ut i ett bur når den aldri har vært ute før midt på vinteren, da kan den dø... Du må passe på tennene til kaninen, de vokser hele tiden, og hvis de blir for lange må den til dyrlege, fordi den ikke klarer å spise da...

Ja, kaninens tenner vokser hele livet, og slipes naturlig med variert kost. Kaniner med såkalte "voksetenner", som oftest forårsaket av at kaninen har underbitt(i stedet for overbitt som er normalt), og får tenner som vokser ukontrollert og skaper sår. Kaninen får da problemer med å spise ettersom fortennene ikke står i normal posisjon, og slipes ikke naturlig. Dette er en lidelse, og hender ikke hos kaniner med normalt bitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg skriver litt om fôring ettersom det var et laaangt innlegg lenger opp her, som så utfyllende ut :)

Ja, kaninen skal ha fri tilgang på høy og vann. Den kan få 20 g pellets per kaninens kilo kroppsvekt. Altså, om den veier 2 kg, skal den da ha 40 g med pellets. Anbefalt pelletstype er Oxbow. Les mere om Oxbow på www.kanicare.no. Den kan også få grønnsaker hver dag. Ikke så mye frukt.

Obs: Gi ikke gnagerblanding ! Det er dødelig for kaninen!

Saltstein trenger den ikke, heller ikke kalkstein/mineralstein. Kalkstein/mineralstein er svært skadelig.

Vitamin-tilsetning i vannet trenger den heller ikke. Kaninen produserer c-vitamin selv.

Anbefaler å ha høyet i høyhekk!

Håper dette hjalp litt ang fôring :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde to emner fordi jeg etter å ha laget det på gnagersonen oppdaget at det fantes en kaninsone, og tenkte at det sannsynligvis ville passe best :D Jeg er nye her og det er mye jeg ikke skjønner enda, hehe..

Men til de som har svart meg: Tusen takk for enda flere nyttige råd :lol: Er masse dere skriver som hjelper meg, altså! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har et til spørsmål :) Jeg vet ikke om det kommer opp at jeg skriver dette til en spesiell, men uansett, jeg spør vel alle som har litt peiling: Noen steder står det at kaniner ikke skal ha knekkebrød, mens noen steder står det at det er bra for å slite ned kaninens tenner. Og de kaninene jeg skal ha (eller, jeg skal bare ha den ene, men de skal bo sammen) får litt knekkebrød innimellom. Noen som vet hva som egentlig stemmer? :D Eller i det minste har en personlig mening om det? :lol:

Hilsen Ane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke gi knekkebrød til kaninen - heller ikke brødskalker eller lignende. Rett og slett ,- ikke menneskemat bortsett fra grønnsaker! (gulrot er sukkerholdig, så ikke gi altfor mye av dette heller). Gi den pinner som den kan gnage på for å slipe ned tennene :lol: Gjerne med litt blader på, det synes de er godt! :)

Edit: Skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er at brød og knekkebrød er ok i moderate mengder(hey, vi spiser da snop i blant, gjør vi ikke?), og mine kaniner får spise gulrøtter til de stuper(okey, nesten :lol: ). Det utgjør ikke hoveddietten deres, og det holder for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke gi knekkebrød til kaninen - heller ikke brødskalker eller lignende. Rett og slett ,- ikke menneskemat bortsett fra grønnsaker! (gulrot er sukkerholdig, så ikke gi altfor mye av dette heller). Gi den pinner som den kan gnage på for å slipe ned tennene :whistle: Gjerne med litt blader på, det synes de er godt! :ermm:

Edit: Skriveleif

ehm, lewis har både fått knekkebrød, og skalk som han gnager på!

Ikke noe farlig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...